U Swetox skrev:
Jag letade upp lägenheten och golvet och lister mm. är redan utbytt. Det är väll typ fönster och delar av köket som fortfarande har en del org. detaljer. Alla utom en radiator är redan utbytt mot moderna.
Jag skulle inte tro att den tappar så mycket i värde så länge du gör det ordentligt. 1rok brukar inte heller ha den sortens intressenter som gillar byggnadsvård.

Hur mycket planerar du att lägga på renoveringen? Vad tror du det kostar att ta in en entreprenör i Sthlm som ska bila upp badrum, fälla in rör i vägg och fixa nytt tätskikt, kakel osv?
Ja det verkar som folk säger olika här. Jag tänker mig ett tak på 400k med materialkostnad, är jag ute och cyklar?
 
BirgitS
Att totalrenovera ett badrum med hantverkare från den typen av firmor som BFR brukar godkända brukar gå på i alla fall hälften av den summan och då är det inte så mycket kvar till annat som en totalrenovering av köket.

Jag tycker du tar ett allvarligt samtal med mäklaren under visningen om och i så fall hur det går att få upp priset på lägenheten.
 
Claes Sörmland
G Gonner skrev:
i 9 fall av 10 äger föreningen elkanalisationen i lägenheten och du som lägenhetsinnehavare har tillsynsansvar och skyldighet att hålla elanläggningen i hott och säkert skick. Detta innebär att du måste ha föreningens tillstånd att göra förändringar i elanläggningen. Det är givetvis ok att byta vägguttag, strömbrytare mm om du har erforderlig kunskap om detta samt att materialet du monterar är godkänt av Elsäkerhetsverket. Jag är mycket tveksam till att bytarna du länkade till är godkända även om dom är snygga.
Berätta mer om det här! Jag försökte i en tråd nyligen argumentera för att bostadsrättsföreningar hade rätt långtgående möjligheter att ha synpunkter/kontroll över hur reparation av lägenheters VVS går till (alltså inte föreningens stammar eller rör utan den del som specifikt hör till lägenheten). Det jag lärde mig då är att det har bara föreningen om vi talar om ändringar. Reparation och underhåll kan bostadsrättsägaren utföra enligt eget huvud och styrelsen har små möjligheter att ha bestämma hur det ska gå till.

Vad jag också lärde mig att vid senaste lagändringen 2003 i denna fråga så valde lagstiftaren att inte ta med ändringar av lägenhetens elsystem i den lista som finns i bostadsrättslagen (7 kap 7 §) och ger styrelsen viss makt över ändringar i lägenheten. Således får man som som bostadsrättsinnehavare ändra elsystemet i en lägenhet utan styrelses inblandning. Naturligtvis följer man alla övriga lagkrav på elanläggningar.

Men vad är det här med elkanalisation som du nämnde?
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
...då fick jag som svar "då förväntar vi att du lägger ett bud efteråt"...
Då svarar man "Och jag förväntar mig att lägenheten motsvarar bilderna och beskrivningen."

Hen får väl förvänta sig vad som helst. Det är väl ingen som köper en lägenhet för miljoner utan att titta på den och överväga saken grundligt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Ja det verkar som folk säger olika här. Jag tänker mig ett tak på 400k med materialkostnad, är jag ute och cyklar?
Det kan nog gå för "vanliga människor", men du (och jag med) verkar ha lite högre krav på hantverkare och materiel, vilket kan leda till extra kostnader. Du verkar ju dock inte ha tummen mitt i handen av andra trådar att döma, så jag skulle rekommendera att du gör en del av arbetet själv. Exempelvis spåra väggarna för elen och lappa ihop det efter att elektrikern varit där. (Men kanske inte bredspacklingen, för den är svår att få bra? Du kan iof prova själv och se hur det går.) Och kanske också riva badrummet.

Läs också stadgarna för föreningen, där borde ansvarsområden framgå så att du vet när du behöver få ok från styrelsen och inte. Även om styrelsen säger nej kan det vara vettigt att göra research och baserat på tidigare fall, göra saker ändå. Tänk också på att styrelsen består av dina grannar och är amatörer, om de är osäkra kan de lätt säga nej. Servera dem frågor med material och källor att de känner sig trygga i att säga ja.

Flytta kök är för övrigt meckigare än man tror. Dels lite mjuka saker, som var har grannarna sovrum, så att man slipper bli hatad av grannarna efter, men också ventilationen som har måååånga perspektiv. Försök läs på om ventilation och krav själv och lita absolut inte blint på någon. Ventilation i BRFer kontrolleras var 6te år tror jag det är med OVK, obligatorisk ventilationskontroll. Det åligger lägenhetsinnehavaren att åtgärda eventuella nedslag. Det spelar alltså ingen som helst roll om styrelsen tidigare gett okej eller inte på åtgärder. Och olika besiktningsmän kan ha olika uppfattning enligt en annan tråd här på byggahus. Läs den! (Jag minns tyvärr inte vad den hette, du får leta.)

För elomgörningensplaneringen kan det vara bra att ha lite koll på el. Det viktigaste för din planering är att ett rör inte innehålla ledningar kopplade till olika säkringar på samma fas. Däremot går det fint att ha en på en fas och en på en annan. Med olika säkringar. Normala säkringar i lägenheter är 10 ampere. Det ger 10*230=2300 watt. Räkna på vad du behöver ha var och ha med lite marginal. Om du ska fräsa in el så kan du lika gärna planera om och göra det klokt och rätt.

Lite spretigt här nu. Hoppas jag inte råkade mansplaina något.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Berätta mer om det här! Jag försökte i en tråd nyligen argumentera för att bostadsrättsföreningar hade rätt långtgående möjligheter att ha synpunkter/kontroll över hur reparation av lägenheters VVS går till (alltså inte föreningens stammar eller rör utan den del som specifikt hör till lägenheten). Det jag lärde mig då är att det har bara föreningen om vi talar om ändringar. Reparation och underhåll kan bostadsrättsägaren utföra enligt eget huvud och styrelsen har små möjligheter att ha bestämma hur det ska gå till.

Vad jag också lärde mig att vid senaste lagändringen 2003 i denna fråga så valde lagstiftaren att inte ta med ändringar av lägenhetens elsystem i den lista som finns i bostadsrättslagen (7 kap 7 §) och ger styrelsen viss makt över ändringar i lägenheten. Således får man som som bostadsrättsinnehavare ändra elsystemet i en lägenhet utan styrelses inblandning. Naturligtvis följer man alla övriga lagkrav på elanläggningar.

Men vad är det här med elkanalisation som du nämnde?
Kanalisation är ett annat namn för kabelinstallationen vilken ofta är förlagd i rör i väggarna.
Reglerna är olika i olika föreningar och det är därför viktigt att kontrollera vilka regler som gäller i just din förening. I vissa föreningar är det fritt fram att dra om all el medan du i andra föreningar får byta strömbrytare och vägguttag men ingenting annat. I vissa föreningar kan det även vara krav på man endast får använda vissa utvalda entreprenörer som föreningen har avtal med.
 
G Gonner skrev:
Kanalisation är ett annat namn för kabelinstallationen vilken ofta är förlagd i rör i väggarna.
Reglerna är olika i olika föreningar och det är därför viktigt att kontrollera vilka regler som gäller i just din förening. I vissa föreningar är det fritt fram att dra om all el medan du i andra föreningar får byta strömbrytare och vägguttag men ingenting annat. I vissa föreningar kan det även vara krav på man endast får använda vissa utvalda entreprenörer som föreningen har avtal med.

Så länge du följer lagar och regler och använder godkänt material och fackmannamässigt utförda installationer brukar inte föreningen ha några synpunkter.
 
G Gonner skrev:
Kanalisation är ett annat namn för kabelinstallationen vilken ofta är förlagd i rör i väggarna.
Reglerna är olika i olika föreningar och det är därför viktigt att kontrollera vilka regler som gäller i just din förening. I vissa föreningar är det fritt fram att dra om all el medan du i andra föreningar får byta strömbrytare och vägguttag men ingenting annat. I vissa föreningar kan det även vara krav på man endast får använda vissa utvalda entreprenörer som föreningen har avtal med.
Har man sådana faciststadgar så tappar man många potentiella köpare mig inkluderad. Det enda som är godtagbart att kräva lov från styrelsen är när man ska påverka bärande konstruktion.
 
Claes Sörmland
G Gonner skrev:
Kanalisation är ett annat namn för kabelinstallationen vilken ofta är förlagd i rör i väggarna.
Reglerna är olika i olika föreningar och det är därför viktigt att kontrollera vilka regler som gäller i just din förening. I vissa föreningar är det fritt fram att dra om all el medan du i andra föreningar får byta strömbrytare och vägguttag men ingenting annat.
Jag håller med, kolla stadgarna. Det finns säkert undantag med standardupplägget är att föreningen står för elen fram till proppskåpet och därifrån står bostadsrättsinnehavaren för lägenhetens egna elinstallation. Så har det också varit i de föreningar som jag har kommit i kontakt med.

G Gonner skrev:
I vissa föreningar kan det även vara krav på man endast får använda vissa utvalda entreprenörer som föreningen har avtal med.
Det tror jag inte det finns lagstöd för om inte bostadsrättsföreningen är den som ansvarar för elanläggningen i varje lägenhet i sin helhet (enligt stadgarna).
 
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har man sådana faciststadgar så tappar man många potentiella köpare mig inkluderad. Det enda som är godtagbart att kräva lov från styrelsen är när man ska påverka bärande konstruktion.
Nja, det är inte bara stadgarna utan också lagen som ställer krav. Bostadsrättslagen 7 kap 7 §. Elanläggningen är inte listad där (men VA är).
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja, det är inte bara stadgarna utan också lagen som ställer krav. Bostadsrättslagen 7 kap 7 §. Elanläggningen är inte listad där (men VA är).
Har för mig det bara gäller om man ändrar tex flyttar kök eller badrum. När vi gjorde om badrummet för 6 år sedan så krävdes inget lov från brf trots att vi rev ner till bjälklaget samt rev ut alla gamla avloppsrör fram till stammen
 
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har för mig det bara gäller om man ändrar tex flyttar kök eller badrum. När vi gjorde om badrummet för 6 år sedan så krävdes inget lov från brf trots att vi rev ner till bjälklaget samt rev ut alla gamla avloppsrör fram till stammen
Korrekt, gäller bara ändring, inte ren reparation och underhåll.

(Men nog vill man ofta ändra något när man "renoverar" badrummet.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Korrekt, gäller bara ändring, inte ren reparation och underhåll.

(Men nog vill man ofta ändra något när man "renoverar" badrummet.)
Vi ändrade massor bara att vi behöll badrummet där det var. Iof flyttade vi toaletten från lilla toaletten och gjorde om detta till garderob och flyttade toaletten till badrummet. Men vi flyttade ju inte badrummet. Tolkningsfråga ;)
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi ändrade massor bara att vi behöll badrummet där det var. Iof flyttade vi toaletten från lilla toaletten och gjorde om detta till garderob och flyttade toaletten till badrummet. Men vi flyttade ju inte badrummet. Tolkningsfråga ;)
Nope, ändring av VA. Behöver tillstånd från föreningen. Men å andra sidan kan de knappast neka så det är mest en formalitet. Och är alla överens så är ju lagregleringarna rätt överflödiga.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jaha okej tack :)! Men vart på söder är det som mest livligast med restauranger / uteställen etc? Är kungsholmen tråkigt? Har blivit avrådd från att bo där mycket "kärringar".
Nu var det sju åtta år sedan vi flyttade från Stockholm men vid den tiden på Söder byggdes mycket runt Hornstull. Mycket affärer och restauranger som öppnade.
 
  • Wow
SnällKyckling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.