För att återgå till ursprungsämnet så måste du innan du drar igång en omfattande renovering kontakta föreningens styrelse för att försäkra dig om vad du får lov att ändra på.
När det gäller badrumsrenoveringar ska dessa i de flesta föreningar godkännas av styrelsen innan dessa påbörjas. Detta för att föreningen i många fall måste återställa tätskikt och ytskikt i samband med stambyte. ligger ett sådant i snar framtid kan man därför be dig vänta med renoveringen om det inte föreligger en risk för skada av liv eller egendom i nuvarande skick.

Beträffande radiatorerna är dessa i 9 fall av 10 föreningens. Du får under inga omständigheter lov att demontera, byta ut eller förändra någonting i radiatorsystemet utan att detta godkänts av styrelsen.
Detta beror på att varje liten förändring påverkar värmen i resten av huset.
Beroende på hur radiatorsystemet är uppbyggt och injusterat (lågflödessystem typ EB, Ema Lundberg mfl) kan utbyte av 1st radiatorventil eller ännu värre ombyggnad från radiator till handdukstork eller golvvärme via radiatorkretsen göra så att värmen i hela fastigheten försvinner.
Monterar du golvvärme på en radiatorkrets kan du även spräcka betongen beroende på hur plattan är konstruerad.

Du får inte heller göra förändringar i varmvattencirlulationen och tex koppla en handdukstork på denna. Felaktigt monterade handdukstorkar leder inte sällan till uppkomst av Legionellakontamination i varmvattencirkulationen eftersom det kan uppstå tillväxt under sommaren när termostaten är stängd.

i 9 fall av 10 äger föreningen elkanalisationen i lägenheten och du som lägenhetsinnehavare har tillsynsansvar och skyldighet att hålla elanläggningen i hott och säkert skick. Detta innebär att du måste ha föreningens tillstånd att göra förändringar i elanläggningen. Det är givetvis ok att byta vägguttag, strömbrytare mm om du har erforderlig kunskap om detta samt att materialet du monterar är godkänt av Elsäkerhetsverket. Jag är mycket tveksam till att bytarna du länkade till är godkända även om dom är snygga.

Riva väggar är strängeligen förbjudet utan föreningens godkännande. I vår förening lyckades vi stoppa en rivning av en bärande vägg på plan 3 i ett 8 våningshus i Grevens tid. Detta eftersom vi i styrelsen upptäckte det när vi hälsade den nya medlemmen välkommen i föreningen.

Spontant känns det som du ska leta efter en annan lägenhet.

/Putte
 
  • Gilla
Drömtroll och 2 till
  • Laddar…
G Gonner skrev:
För att återgå till ursprungsämnet så måste du innan du drar igång en omfattande renovering kontakta föreningens styrelse för att försäkra dig om vad du får lov att ändra på.
När det gäller badrumsrenoveringar ska dessa i de flesta föreningar godkännas av styrelsen innan dessa påbörjas. Detta för att föreningen i många fall måste återställa tätskikt och ytskikt i samband med stambyte. ligger ett sådant i snar framtid kan man därför be dig vänta med renoveringen om det inte föreligger en risk för skada av liv eller egendom i nuvarande skick.

Beträffande radiatorerna är dessa i 9 fall av 10 föreningens. Du får under inga omständigheter lov att demontera, byta ut eller förändra någonting i radiatorsystemet utan att detta godkänts av styrelsen.
Detta beror på att varje liten förändring påverkar värmen i resten av huset.
Beroende på hur radiatorsystemet är uppbyggt och injusterat (lågflödessystem typ EB, Ema Lundberg mfl) kan utbyte av 1st radiatorventil eller ännu värre ombyggnad från radiator till handdukstork eller golvvärme via radiatorkretsen göra så att värmen i hela fastigheten försvinner.
Monterar du golvvärme på en radiatorkrets kan du även spräcka betongen beroende på hur plattan är konstruerad.

Du får inte heller göra förändringar i varmvattencirlulationen och tex koppla en handdukstork på denna. Felaktigt monterade handdukstorkar leder inte sällan till uppkomst av Legionellakontamination i varmvattencirkulationen eftersom det kan uppstå tillväxt under sommaren när termostaten är stängd.

i 9 fall av 10 äger föreningen elkanalisationen i lägenheten och du som lägenhetsinnehavare har tillsynsansvar och skyldighet att hålla elanläggningen i hott och säkert skick. Detta innebär att du måste ha föreningens tillstånd att göra förändringar i elanläggningen. Det är givetvis ok att byta vägguttag, strömbrytare mm om du har erforderlig kunskap om detta samt att materialet du monterar är godkänt av Elsäkerhetsverket. Jag är mycket tveksam till att bytarna du länkade till är godkända även om dom är snygga.

Riva väggar är strängeligen förbjudet utan föreningens godkännande. I vår förening lyckades vi stoppa en rivning av en bärande vägg på plan 3 i ett 8 våningshus i Grevens tid. Detta eftersom vi i styrelsen upptäckte det när vi hälsade den nya medlemmen välkommen i föreningen.

Spontant känns det som du ska leta efter en annan lägenhet.

/Putte
Tack för ditt svar, ringer jag föreningen då och frågat över telefon? Hur fort får man svar, tänker mig jag hittar ett objekt jag vill köpa, då vill jag få svar på dessa frågor du uppmärksamma nu innan jag skriver på. Mäklarna är extremt hetsiga och av min erfarenhet är föreningar inte de snabbaste att få svar från...?
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Vi går tillbaka till ämnet någon som känner en total entreprenörer i Stockholm som:

1. Inte är lat
2. Inte är pengarkåt
2. Lägger tid på detaljer så det blir fint och är intresserad att installera "smarta saker".
En sosse menar du? :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
En sosse menar du? :crysmile:
Finns även sossar som driver eget
Alla företagare är inte giriga kapitalister som är beredda att trampa över lik för att tjäna pengar.
:cool:
 
  • Gilla
Papperskatt
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tack för ditt svar, ringer jag föreningen då och frågat över telefon? Hur fort får man svar, tänker mig jag hittar ett objekt jag vill köpa, då vill jag få svar på dessa frågor du uppmärksamma nu innan jag skriver på. Mäklarna är extremt hetsiga och av min erfarenhet är föreningar inte de snabbaste att få svar från...?

Det brukar alltid finnas någon kontaktperson i styrelsen i mäklarnas prospekt. Är det försäljning i föreningen brukar kontaktpersonen vara anträffbar under budgivningen. Att mäklarna är hetsiga ska du inte bry dig så mucket om. Har du vunnit budgivningen är affären så gott som färdig även om det saknas bläck på pappret. Är budgivningen avslutad får dom inte ta emot nya bud. Du som köpare har faktiskt undersökningsplikt och ska även beredas möjlighet till besiktning före kontraktskrivning.
 
G Gonner skrev:
Det brukar alltid finnas någon kontaktperson i styrelsen i mäklarnas prospekt. Är det försäljning i föreningen brukar kontaktpersonen vara anträffbar under budgivningen. Att mäklarna är hetsiga ska du inte bry dig så mucket om. Har du vunnit budgivningen är affären så gott som färdig även om det saknas bläck på pappret. Är budgivningen avslutad får dom inte ta emot nya bud. Du som köpare har faktiskt undersökningsplikt och ska även beredas möjlighet till besiktning före kontraktskrivning.
Tack, du får mig bli lugn nu. För jag har inte så mycket erfarenhet av att köpa och när jag pratade med mäklaren idag om en privatvisning (är rädd för Corona) då fick jag som svar "då förväntar vi att du lägger ett bud efteråt"...
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tack, du får mig bli lugn nu. För jag har inte så mycket erfarenhet av att köpa och när jag pratade med mäklaren idag om en privatvisning (är rädd för Corona) då fick jag som svar "då förväntar vi att du lägger ett bud efteråt"...
Jag trodde i min enfald att det bara var personliga visningar nu för tiden. Enligt FHM ska man inte träffa människor man inte bor med och samlingar med mer än 8 personer är otilåtna så som jag tolkat det, men jag kan ha fel.
 
Stå på dig för en personlig visning eller skippa den mäklaren.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
G Gonner skrev:
Jag trodde i min enfald att det bara var personliga visningar nu för tiden. Enligt FHM ska man inte träffa människor man inte bor med och samlingar med mer än 8 personer är otilåtna så som jag tolkat det, men jag kan ha fel.
Trodde jag med...
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tack, du får mig bli lugn nu. För jag har inte så mycket erfarenhet av att köpa och när jag pratade med mäklaren idag om en privatvisning (är rädd för Corona) då fick jag som svar "då förväntar vi att du lägger ett bud efteråt"...
De får ju vara flexibla. Om de ska ha en visning för flera samtidigt så be om att få komma tidigare än de andra. Så gjorde min svärfar och det var absolut inga problem och inga dumma kommentarer om bud heller.

Enl de stora mäklarna här så är de ok med privata, men att max 4 personer kommer och tittar. (olika spekulanter)
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tack för alla tips ska måla elementet istället som någon påpekade. Nu fick jag lite ångest för ni säger jag sänker priset genom min renovering. Kan vi prata ut om det här? Det känns inte alls bra nu... Jag tänkte byta golv med...
I byggnadsvården pratar man om att det ska vara reversibelt. Det kan vara bra att tänka så för dig också. Exempelvis att inte byta radiatorer (=element) utan att antingen måla dem (alla blir glada!) Eller montera elementskydd (men se till att de inte är för täta, för då kommer radiatorerna inte funka som de ska.
Med golvet är det ofta möjligt att lägga ett nytt golv ovanpå ett gammalt utan att på något vis sabba det gamla. Fota då noga innan så kan du visa möjligheterna när det ska säljas, då får ju köparna välja mellan gamla och nya golvet! Och fota gärna lite under själva golvläggningen så att hugade spekulanter ser att det är busenkelt att backa om de nu skulle vilja.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
P
Om det är en seriös mäklare finns föreningens stadgar i annonsen. Där står vad som tillhör föreningen och vad du har ansvar för.
 
Okej
P Porsvant skrev:
Om det är en seriös mäklare finns föreningens stadgar i annonsen. Där står vad som tillhör föreningen och vad du har ansvar för.
Okej så det jag behöver kolla med föreningen innan jag skriver på:
- Riva väggar
- Flytta badrunsbrunn (vill ha vägghängd wc de flesta äldre objekt verkar ha golvstående)
- Ändra utanpåliggande rör till i vägg i badrum
- Flytta kök
- Dra om utanpåliggande el, till i väggen
 
U
Jag letade upp lägenheten och golvet och lister mm. är redan utbytt. Det är väll typ fönster och delar av köket som fortfarande har en del org. detaljer. Alla utom en radiator är redan utbytt mot moderna.
Jag skulle inte tro att den tappar så mycket i värde så länge du gör det ordentligt. 1rok brukar inte heller ha den sortens intressenter som gillar byggnadsvård.

Hur mycket planerar du att lägga på renoveringen? Vad tror du det kostar att ta in en entreprenör i Sthlm som ska bila upp badrum, fälla in rör i vägg och fixa nytt tätskikt, kakel osv?
 
BirgitS
G Gonner skrev:
i 9 fall av 10 äger föreningen elkanalisationen i lägenheten och du som lägenhetsinnehavare har tillsynsansvar och skyldighet att hålla elanläggningen i hott och säkert skick. Detta innebär att du måste ha föreningens tillstånd att göra förändringar i elanläggningen.
Alla fall i Stockholm verkar det numera vara vanligast att man själv får göra vad man vill med elanläggningen fr.o.m. elcentralen, ska förstås vara lagliga ändringar.

G Gonner skrev:
Är budgivningen avslutad får dom inte ta emot nya bud.
Det är fel. Det är mäklarens skyldighet att vidarebefordra alla bud som kommer in innan avtalet är påskrivet av båda parter.

SnällKyckling Kycklingen skrev:
För jag har inte så mycket erfarenhet av att köpa och när jag pratade med mäklaren idag om en privatvisning (är rädd för Corona) då fick jag som svar "då förväntar vi att du lägger ett bud efteråt"...
Bara försäljningssnack och det kan ignoreras.

SnällKyckling Kycklingen skrev:
Flytta badrunsbrunn (vill ha vägghängd wc de flesta äldre objekt verkar ha golvstående)
Det är avloppsrören du vill dra om. Brunnen är den som är i duschen eller under badkaret.

SnällKyckling Kycklingen skrev:
- Flytta kök
Att få tillstånd att flytta kök kan kräva utredningar och ritningar som visar att man kan ansluta köket till vatten, avlopp och rätt imkanal på ett bra sätt.
 
  • Wow
SnällKyckling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.