A Andy78 skrev:
Du är inte från Stockholm?
Nej är från en by...
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tänkte ha dessa design strömbrytare funkar endast med fyrkantiga dosor :p
[länk]
Det kommer mer och mer designbrytare/uttag. Jag hjälper en annan elektriker ibland och han har satt fyrkantiga dosor i två olika totalrenoveringar. Ser inget konstigt i att använda såna, tar iof längre tid för alla inblandade (förutom målaren) men betalar kunderna ser jag inga problem.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Du är inte från Stockholm?
Om det var menat till mig så stämmer det
Är skåning och bor i en liten by i mitten av detta ädla landskap
Skulle aldrig få för mig att flytta in i en storstad igen :cool:
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Nej är från en by...
Det spelar ingen roll var på södermalm du bor, Götgatan är som mest ett par tunnelbanestationer bort.
Eller så tar man en buss en bit å går en kortare sträcka.
 
A Andy78 skrev:
Det spelar ingen roll var på södermalm du bor, Götgatan är som mest ett par tunnelbanestationer bort.
Eller så tar man en buss en bit å går en kortare sträcka.
Jaha okej tack :)! Men vart på söder är det som mest livligast med restauranger / uteställen etc? Är kungsholmen tråkigt? Har blivit avrådd från att bo där mycket "kärringar".
 
BirgitS
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Men vart på söder är det som mest livligast med restauranger / uteställen etc?
I det som kallas SoFo, Söder om Folkungagatan, kring Nytorget. Men det är ju inte alltid så trevligt att faktiskt bo där när det är hög ljudnivå hela nätterna igenom på somrarna utan då kan det vara skönt att bo någon km bort så det går att sova också.
 
  • Älska
SnällKyckling
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jaha okej tack :)! Men vart på söder är det som mest livligast med restauranger / uteställen etc? Är kungsholmen tråkigt? Har blivit avrådd från att bo där mycket "kärringar".
Någonsin varit på söder? :)
Hela söder eller innerstan är normalt är fullt av ställen det finns barer å restauranger överallt något på nästan varanan gata.
Personligen skulle jag inte vilja bo precis på götgatan, hornsgata hellre några tvärgator in.
Och du kommer no inte basera ditt liv på ställena på götgatan du kommer över hela stan på 10 minuter med tunnelbanan.

Kärringar på kungsholmen, vem gav dig den infon?
Personligen gillar jag fredhäll med utsikt mot vattnet.


Är det renoveringsobjekt du söker släpp söder som central punkt så har du en del att välja på, söder når du ändå om det är gröne jägaren som gäller.
 
  • Älska
SnällKyckling
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ska inte @AndersMalmgren flytta? :thinking:

Edit: (Ribban för "sosse" verkar bara bli lägre och lägre...)
TS har fått det om bakfoten, det är nyproduktion som är sosse. Inga attraktiva bostäder i innerstan är nyprod.
 
  • Gilla
Duttarmajster och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hej :)

Jag har alltid bott i nyproduktion men vill prova på att vara sosse. När jag ser en sån lägenhet så ser jag massa fel men egentligen vet jag inte hur mycket man får ändra med en elektriker?

Får jag ändra eluttagen som har fyrkantiga dosor på insidan?
Ser ut vara utanpåliggande kablar på vissa ställen, kanske inte just på den bilden men på andra. Hur döljer man dessa profosionellt? Jag antar man drar de i väggen, kan man göra det på gamla hus?

Vet ni även man får byta radiator till ny? Listerna runt fönstret (gärna handtaget till fönstret med) och stenskivan vid fönstret.

Kycklingen uppskattar alla svar ❤.

[bild]

Tycker det låter som du inte ska bo i en gammal lägenhet om du ska byta ut spanjoletten, radiator osv. Den där lägenhet var rätt taffligt renoverad för övrigt. De verkar även förstört fönstren med extra glas

edit: det är inga problem spåra för VP-rör i betong/tegel. Vi gjorde det i vår bostad.

https://www.byggahus.se/forum/threads/totalrenovering-av-20-talslaegenhet.229497/
 
E
Müssli Müssli skrev:
Det kommer mer och mer designbrytare/uttag. Jag hjälper en annan elektriker ibland och han har satt fyrkantiga dosor i två olika totalrenoveringar. Ser inget konstigt i att använda såna, tar iof längre tid för alla inblandade (förutom målaren) men betalar kunderna ser jag inga problem.
Vilka kvadratiska dosor rekommenderas?
För- och nackdelar samt inköpsställe?
 
E El-Löken66 skrev:
Vilka kvadratiska dosor rekommenderas?
För- och nackdelar samt inköpsställe?
Dosan i väggen är väl fortfarande rund :p
Det är väl snarare så att runda armaturer brukar dra upp priset för man måste vara mer noggrann då det är mindre material som döljer dosan
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Får jag ändra eluttagen som har fyrkantiga dosor på insidan?
För att byta dosor krävs en elektriker. Du kommer inte hitta någon elektriker som byter till dosor som inte är som dosor i Sverige är. Om du mot förmodan skulle få till detta kommer du sänka andrahandsvärdet så det är superspeciellt och om någon vill ha "normala" brytare/uttag så kommer de förmodligen inte passa.

SnällKyckling Kycklingen skrev:
Ser ut vara utanpåliggande kablar på vissa ställen, kanske inte just på den bilden men på andra. Hur döljer man dessa profosionellt? Jag antar man drar de i väggen, kan man göra det på gamla hus?
Ja. Man fräser en ränna eller bankar ut en ränna, lägger i en slang eller rör som elen dras i och sätter igen. Att försöka göra det och behålla nuvarande ytskikt är ett helvete dock. Om det är modernare med gipsväggar så kan det eventuellt gå att lirka slangen bakom väggen, men det beror på var man börjar och var man ska och om man stöter på en regel och så.

SnällKyckling Kycklingen skrev:
Vet ni även man får byta radiator till ny? Listerna runt fönstret (gärna handtaget till fönstret med) och stenskivan vid fönstret.
Om du vill byta dessa är det nog lämpligt med ett nybygge av något slag. Kanske en relativt nyligen inredd vindslägenhet? Du kommer sänka andrahandsvärdet genom att byta dessa. Gamla radiatorer, spanjoletter och marmorskivor börjar uppskattas mer och mer...
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tänkte ha dessa design strömbrytare funkar endast med fyrkantiga dosor :p
[länk]
En släkting har installerat sådana. Klämde dit en fyrkantig dosa. När han sålde skulle det bytas tillbaka och det var ett elände. Jag tror jag har en brytare liggandes kvar i källaren och den kommer snart att kastas pga oanvänbarhet i Sverige.
 
U
Som vissa redan sagt så rekommenderar jag också att du letar efter något nyare om du tycker allt i gamla lägenheter känns oattraktivt.
Att ta bort orginaldetaljerna i lägenheten kommer sänka värdet markant. Att ha orginsldetaljer är inne nu, titta bara på 70-talslögenheterna i Årsta där största säljpunkterna är oginalkök (från 70-talet) och Årsta-parketten.

Jag bor innanför tullarna i en lägenhet från -29 men som sönderrenoverades -86. Men tacka gudarna för det för hade saker varit orginal hade den kostat 1M mer och vi hade inte haft råd. Sakta men säkert håller jag på att återställa det som går (förutom golven då de flytspacklade de gamla plankgolven)

Jag skulle skippa de strömbrytare och uttag som du länkar och köpa liknande som passar vår standard här. Finns liknande från Genova tex.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vilka kvadratiska dosor rekommenderas?
För- och nackdelar samt inköpsställe?
I båda fallen var det arkitekten som talade om vad vi skulle använda. Gira var den ena men jag minns inte vad den andra hette, det var något amerikanskt som precis kommit in på svenska marknaden med en enda återförsäljare i Stockholm.
Det finns många nackdelar, framförallt för snickaren. Giras dosor måste sättas fast i gipsskivan så först får man dra slang, skiva igen väggen för att sedan ta fyrkantiga hål och sätta fast dosan. Apparaterna går inte att vrida efter dosan är satt så det gäller att få allt i våg från början.
Den amerikanska modellen kan man sätta direkt i regeln så det är "bara" jobbigt för snickaren. Fördelen med dosorna är att det går att använda designade brytare och uttag som livar helt med väggen, inget sticker ut.
Nackdelarna är många, framförallt är det kanske svårt att hitta nya apparater som passar till dosorna i framtiden. Dessutom blir det mycket dyrare pga allt krångel vid installationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.