Nu är alla Inno spjäll/ljuddämpare på plats i ventilationsrör. Och dom fungerar väldigt bra.
Det är en märkbar skillnad på ljudet.
Och nu har jag även F7 filter på tilluften.
Jag valde F7 klassat filter för att slippa pollen inomhus på sommaren och då det körs rätt mycket med lastbilar och grannar som eldar med ved och pellets så slipper jag få in askpartiklar.
Jag ska innom snar framtid även justera in flödet för tf och fl.
Inno ljuddämpare monterad i ett ventilationsrör med synligt rosa isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toppy
  • Laddar…
Idag blev det tillverkning av 2st grovfilter (strutfilter.konfilter) som kommer sitta i röret efter frånluft donet.
Hoppas på att rör förblir rena.
Materialet blev grovfilter och en 4mm järn pinne som får bli låsningen i filtret mot röret

Grovfiltermaterial och en 4mm järnpinne på ett vitt bord inför tillverkning av strutfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En symaskin som syr ett vita grovfiltertyget, tänkt att användas som filter i ett ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort grovfilter av vitt material och en 4mm järn pinne på ett vitt bord med sax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort grovfilter av material och järn pinne insatt i ett ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toppy
  • Laddar…
Hittade idag rätt intressant information på vattenbatteri om viken effekt den ger vid olika temperaturer på luft in och vid vilket luftflöde m.m. rätt bra om man är osäker på vilken storlek men är i behov av
Tabell med prestandadata för vattenbatterier vid olika luftflöden och temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toppy
  • Laddar…
allexx allexx skrev:
Hittade idag rätt intressant information på vattenbatteri om viken effekt den ger vid olika temperaturer på luft in och vid vilket luftflöde m.m. rätt bra om man är osäker på vilken storlek men är i behov av
[bild]
Super!!
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
Jag gav upp idén av att montera värme i ftx då jag inte fick till en bra lösning.
Så det blev ett vattenbatteri VBC 125-3
Det är tre rader med rör i batteriet.
Det skulle ha räckt med 2 rader. Men priset skiljde så lite så jag valde att överdimentionera batteriet.
Batteriet är på plats och gör sitt jobb



Vattenbatteri VBC 125-3 med tre rader rör för användning i FTX-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vattenbatteri VBC 125-3 med tre rader rör för användning i FTX-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Nu är flödena inställda med en flödesmätare.
Totala tilluften blev 30.8l/s och frånluften blev 29,5l/s.
Jag kommer att utöka frånluften med ett don till när tvättstugan är klar och justera om frånluften då.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Jag gjorde en ljuddämpare idag som blir att montera när tid finns.
Jag gjorde den av ett 160mm spiro och 2st reduktion 160-125mm och ett galvat fyrkantsnät. Jag rullade in nätet i G4 filtermatta och trycket in det i 160spiro


Hemmagjord ljuddämpare av 160mm spiro, reduktioner, fyrkantsnät, rullat i filtermatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en hemmagjord ljuddämpare med G4 filtermatta inrullad i ett 160mm spiro belagt med galvat fyrkantsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ser fabriksbyggd ut!
 
  • Gilla
Toppy och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ser fabriksbyggd ut!
Tackar! Då har man gjort ett bra jobb
 
  • Gilla
Toppy
  • Laddar…
Jag har nu monterat ljuddämparen på frånluften och db 1.2m från donet har gått ner ca 2db och har ett mjukare ljud
 
Liten uppdatering! Vattenbatteriet efter ftx så satte jag en termostatventil på tilloppen och på den en 230v ställdon som är kopplad till sonoff brytare och styrs via appen ewelink.
Tempgivaren till sonoff brytaren har jag suttit i röret på vinden vid slutet på tilluft ventilationen. Men funderar på att flytta den närmare vattenbatteriet för att få en snabbar värme reglering. Ska även fixa övertrycksvntil från hallen genom garaget och in i tvättstugan så luften passerar där blöt tvätt hänger
 
Alltid intressant med bilder. Kondens i ftx'n börjar först när det är ca -3 ute.
Och jag gjorde ett håll genom taket med ett 32mm plaströr från kondensplåten och igenom taket.
Jag anslöt en avloppslang och drog den till avlopp med en böj på sig så det blir en vattenlåsfunktion så det inte ska sugas luft från avloppet! Och om det skulle hända går den luften bara rakt ut utomhus
Installation av ett 32mm plaströr genom ett skåps golv för att leda kondens till avloppet och skapa en vattenlås-effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av avloppsslang kopplad till en FTX-enhet i ett skåp med synliga rör och VVS-komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Hej. Det var - 12 ute igår och frånluften var 22+ och utan tillskottvärme så var tilluften 2,9+ och om jag räknat rätt så ligger återvinningen på 43,82% och då ventilerar jag 0,305L/s per m3 med ca 5% mer frånluft.
Har inrett del i garaget till tvättstuga och monterat frånluft i den delen. Därav 0.305L/s.
Jag har även monterat bort den gamla skorstenen då det ska monteras solceller på taket snart.
Så en ny Abc vhs 160 combi ventilationshuv fick jag montera på andra sidan av tak nock
Ny ventilationstopp monterad på husets tegeltak mot en disig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två runda ventilationshål i tak med verktyg och handske, isolering synlig, beredning för ventilationshuv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny Abc vhs 160 combi ventilationshuv monterad på tegeltak bredvid gammal skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med snötäckt tak och tydlig taknock där en ny ventilationshuv kan ha monterats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
allexx allexx skrev:
Hej. Det var - 12 ute igår och frånluften var 22+ och utan tillskottvärme så var tilluften 2,9+ och om jag räknat rätt så ligger återvinningen på 43,82% och då ventilerar jag 0,305L/s per m3 med ca 5% mer frånluft.
Har inrett del i garaget till tvättstuga och monterat frånluft i den delen. Därav 0.305L/s.
Jag har även monterat bort den gamla skorstenen då det ska monteras solceller på taket snart.
Så en ny Abc vhs 160 combi ventilationshuv fick jag montera på andra sidan av tak nock
[bild] [bild] [bild] [bild]
0,305L/s per m² ska det stå så klart
 
Hej. Det har inte hänt så mycket mer med ventilationen än att jag monterat en kanal genom garaget för att flytta luft från entrén till tvättstugan.
När det var -17 ute så sänkte jag tilluften lite för att få tempen efter värmeväxlare högre och minimera risken att det kan frysa i aggregatet.
En annan tanke jag har men som ligger en bit fram!
Är att montera en varmvattenberedare med värmepump då vi i familjen gillar varma duschar.
Så tanken är att frånluften efter ftx ska gå igenom beredaren och fånga upp kylan som beredaren skapar innan den blåses ut. Och under sommartid så ska tilluften utifrån passera beredaren och ta med kylan in I ftx. Är det nån som gjort nått liknande?

Interiör av en varmvattenberedare med synliga kopparledningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.