T TechChad skrev:
Det där var bra grejer, visste inte att det fanns ens. Då kan ju tom jag laga kläder ju!
Precis. Man tar ett par jeans som är bortom räddning, sen klipper man lappar och lagar de andra med :) tål 60 graders tvätt
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fantastiskt snällt erbjudande. Aningen är du coronaensam, massmördare eller bara en väldigt god människa. En bra möjlighet av tre är ju lätt värt en chansning. Vi får se vad det är för leveranstid på maskin och vaccin och hur bra jag klarar mig själv, men jag ska absolut lägga dig på minnet.
Han bara är sån! Han har justerat min hyvel också!
 
Man kan kalla honom en hyvelns kille? :thinking:;)
 
  • Gilla
  • Haha
Stefan N Eriksson och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fantastiskt snällt erbjudande. Aningen är du coronaensam, massmördare eller bara en väldigt god människa. En bra möjlighet av tre är ju lätt värt en chansning. Vi får se vad det är för leveranstid på maskin och vaccin och hur bra jag klarar mig själv, men jag ska absolut lägga dig på minnet.
Tjaa, vissa spelar golf. Jag mäter, justerar, förbättrar och teoretiserar. Det roar mig helt enkelt.
 
  • Gilla
leby och 5 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Därför har jag och hustrun har separat konton för egna utgifter..och min fru har hela kläder och mina är lagade..[bild]
Dom där tycks vara sista modet! Färdighålade vid köp!
 
mattiasp mattiasp skrev:
Tjaa, vissa spelar golf. Jag mäter, justerar, förbättrar och teoretiserar. Det roar mig helt enkelt.
Du får svänga förbi Halland och förbättra lite hos mig när du vill ;) (post-covid)
 
richardtenggren
Post-covid-postning?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Du får svänga förbi Halland och förbättra lite hos mig när du vill ;) (post-covid)
Jag är rädd att det behövs en helt annan kompetens för din verkstad ;) Däremot kommer jag gärna förbi när jag är i Halland. Senast jag hade något ärende i Halland var när dåvarande flickvännens pappa var VD på servettfabriken under tidigt 1990-tal. Så vi får väl se när det kan bli aktuellt. Bor inte @Pysslarn där i krokarna också?
 
mattiasp mattiasp skrev:
Bor inte @Pysslarn där i krokarna också?
Jodå, Varberg närmare bestämt.
Varmt välkommen om du tänker göra en hallandsturné! :)

//Ronnie
 
mattiasp mattiasp skrev:
Tjaa, vissa spelar golf. Jag mäter, justerar, förbättrar och teoretiserar. Det roar mig helt enkelt.
Du är varmt välkommen till Småland i nästa turné och justera in en A3 och en B3. (Farligt och erbjuda sina tjänster ;))

Märkte detta problem igår när jag skulle plana något tunt, haft svårt att justera in den perfekt och tror jag hittat en del av problemen. Kick-back tänderna sitter inte centrerat, utan är förskjutet ca 5mm till vänster vilket gör att man inte kan plana tunna bitar.

Närbild av snedställda kick-back tänder på en hyvelmaskin, vilket påverkar planing av tunna bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en träbearbetningsmaskin med kick-back tänder ej centrerade, försvårande planing av tunna bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår inte hur det kan påverka. Jag brukar försöka hålla mig borta från kanterna om jag planar smala lister, eftersom man riskerar att förlora stödet undertill och listen kan kantra. Jag antar att jag har missförstått problemet på något sätt.
Edit: -eller menar du att tanden tar i kanten på planbordet?
 
Nu fattar jag hur du menar. Den yttersta tanden tar i kanten på inmatningens vänstra sida. Jag kollade på min, och det går fritt.Tänderna verkar sitta på samma axel som spånsugskåpan. Den bör man kunna ta bort rätt enkelt och stöka omkring lite med tänder och distanser så att det passar. Så här det det ut på min maskin:
Närbild på en maskins inmatningssida med synliga tänder och en spånsugskåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av bandsågbladet och inmatningskanten på en träbearbetningsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en maskin med ett mätinstrument som visar siffran 00005 och skalan markerad 0.1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
devizion
  • Laddar…
Hela din tandrad, devizion, ser vänsterförskjuten ut?
 
Stämmer bra Frustrator, fick lösa det genom och peta undan tanden som var i vägen men knappast optimalt.

Mattiasp ser rätt ut, frågan är bara varför de har hänt min och hur. Någon som varit inne och mekat där eller har en sprängskiss av A3:an?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.