Inte för att jag på något vettigt sätt kan motivera det, men jag är förmodligen på väg att lägga en massa pengar på en hyvel. Jag vill ha något stabilare och bättre än den typiska katalogmaskin från Kina som jag har nu. Lagom trångt i garaget, så jag kommer behöva hjälpligt kunna flytta runt hyveln. Därför faller feta gjutjärnsmaskiner bort, oavsett hur bra och prisvärda de är. Eftersom min fru tycker att jag borde köpa en Hammer kan det nog bli så. En A3 31 i så fall, ev med spiralkutter.

- Hur svår är den att justera?
Min nuvarande är ett mindre helvete att få borden helt parallella, i rätt nivå och anhållet rätvinkligt. Jag har läst om åtminstone ett par amerikaner som tycker att det är "omöjligt" för en vanlig amatör att justera maskinen och fått hyra en tekniker från Felder för att finjustera. Känns lite dyrt och besvärligt.

- Hur håller den justeringen?
Den jag har nu behöver kollas och justeras varje gång jag bytt mellan rikt och plan. Så illa lär det inte vara, men hur ofta kollar ni som har maskinen att allt är rakt och hur ofta behöver den justeras?

- Långa plankor?
Min nuvarande sviktar så pass mycket i båda borden att det är hopplöst att rikta lite tyngre och/eller längre ämnen. Är det omöjligt, skitsvårt, halvsvårt eller bara lite stökigt att rikta långa plankor med en A3? Är det t ex hanterbart att få bra resultat upp till 1,5 m utan förlängningsbord? Och är det möjligt med en assistent och rullstöd att rikta t ex en tyngre 2,5 meters planka?

- Blir man verkligen så lycklig av sprialkuttern som det påstås i reklamen?
 
Hep Hep skrev:
Inte för att jag på något vettigt sätt kan motivera det, men jag är förmodligen på väg att lägga en massa pengar på en hyvel. Jag vill ha något stabilare och bättre än den typiska katalogmaskin från Kina som jag har nu. Lagom trångt i garaget, så jag kommer behöva hjälpligt kunna flytta runt hyveln. Därför faller feta gjutjärnsmaskiner bort, oavsett hur bra och prisvärda de är. Eftersom min fru tycker att jag borde köpa en Hammer kan det nog bli så. En A3 31 i så fall, ev med spiralkutter.

- Hur svår är den att justera?
Min nuvarande är ett mindre helvete att få borden helt parallella, i rätt nivå och anhållet rätvinkligt. Jag har läst om åtminstone ett par amerikaner som tycker att det är "omöjligt" för en vanlig amatör att justera maskinen och fått hyra en tekniker från Felder för att finjustera. Känns lite dyrt och besvärligt.

- Hur håller den justeringen?
Den jag har nu behöver kollas och justeras varje gång jag bytt mellan rikt och plan. Så illa lär det inte vara, men hur ofta kollar ni som har maskinen att allt är rakt och hur ofta behöver den justeras?

- Långa plankor?
Min nuvarande sviktar så pass mycket i båda borden att det är hopplöst att rikta lite tyngre och/eller längre ämnen. Är det omöjligt, skitsvårt, halvsvårt eller bara lite stökigt att rikta långa plankor med en A3? Är det t ex hanterbart att få bra resultat upp till 1,5 m utan förlängningsbord? Och är det möjligt med en assistent och rullstöd att rikta t ex en tyngre 2,5 meters planka?

- Blir man verkligen så lycklig av sprialkuttern som det påstås i reklamen?
Har en a3 med rak kutter (Olas gamla).
Har bara haft den ett år, den håller inställningarna bra trots en hel del rullande fram och tillbaka (ska dock tilläggas att jag försöker rulla till precis samma plats varje gång, var väl Ola som visade en post med tejp på golvet).
1.5m går fint att hyvla, 2m mindre fint men det beror nog mer på hyvlaren än hyveln. Tänkte nog göra en förlängning som den heartwood har på sin blogg.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
PeterFalun
du blir nog väldigt nöjd med en hammer fast skulle gärna höra någon kommentera om spiralkuttern

själv köpte jag en begagnad Felder 731 för några år sedan, fungerar fint
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Har en a3 med rak kutter (Olas gamla).
Har bara haft den ett år, den håller inställningarna bra trots en hel del rullande fram och tillbaka (ska dock tilläggas att jag försöker rulla till precis samma plats varje gång, var väl Ola som visade en post med tejp på golvet).
1.5m går fint att hyvla, 2m mindre fint men det beror nog mer på hyvlaren än hyveln. Tänkte nog göra en förlängning som den heartwood har på sin blogg.
Låter bra att den håller inställningarna, men hur svårt är det att justera när det väl behövs? Fixar man det själv, eller kommer Doktor Felder i lederhosen och tar orimligt bra betalt för att fixa?

Och vad händer när brädorna blir för långa? Är det stökigt, men går att få bra resultat, eller blir det skit hur man än gör? På min nuvarande blir det carvingskidor, då borden sviktar alldeles orimligt.
 
Hep Hep skrev:
Låter bra att den håller inställningarna, men hur svårt är det att justera när det väl behövs? Fixar man det själv, eller kommer Doktor Felder i lederhosen och tar orimligt bra betalt för att fixa?

Och vad händer när brädorna blir för långa? Är det stökigt, men går att få bra resultat, eller blir det skit hur man än gör? På min nuvarande blir det carvingskidor, då borden sviktar alldeles orimligt.
Har hittills kunnat lösa mina justeringar själv, körde igenom när jag köpte den och sen dess inte behövt pilla. Men den var ju rätt bra inställd från Ola..
 
Den är rätt lätt att justera in. Även ny hyvel behöver injustering. Allt blir bättre med helixkuttern, även injusteringen. Den enda nackdelen är den högre kostnaden initialt. Jag kan komma till Sthlm och hjälpa dig när Coronan är över. Min står på en hjulplatta och behöver i princip aldrig justeras, oavsett var den står. Det ska tilläggas att mitt golv är hyggligt plant.
 
  • Älska
  • Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
T
Känns som det är fel rubrik på tråden. Det som ät mest intressant här är hur du fick tag på en fru som tycker att det är okej med att köpa maskin för +30.000(?)!?
Här får man nästan böna och be för att få köpa en Jula skruvdragare...
 
  • Gilla
  • Haha
Joppe Apa och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Låter bra att den håller inställningarna, men hur svårt är det att justera när det väl behövs? Fixar man det själv, eller kommer Doktor Felder i lederhosen och tar orimligt bra betalt för att fixa?

Och vad händer när brädorna blir för långa? Är det stökigt, men går att få bra resultat, eller blir det skit hur man än gör? På min nuvarande blir det carvingskidor, då borden sviktar alldeles orimligt.
När brädorna blir för långa så lyckas jag att bibehålla formen men göra brädorna tunnare.
Men som sagt tänkte göra ett enkelt förlängningsbord för att göra det lättare för mig..vilken dag som helst..
 
PeterFalun
T TechChad skrev:
Känns som det är fel rubrik på tråden. Det som ät mest intressant här är hur du fick tag på en fru som tycker att det är okej med att köpa maskin för +30.000(?)!?
Här får man nästan böna och be för att få köpa en Jula skruvdragare...

Jag har lyckats påvisa produktivitetsökning vid inköp av dyra maskiner, Festool et al och fått mer svängrum för investeringar....
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Känns som det är fel rubrik på tråden. Det som ät mest intressant här är hur du fick tag på en fru som tycker att det är okej med att köpa maskin för +30.000(?)!?
Här får man nästan böna och be för att få köpa en Jula skruvdragare...
Därför har jag och hustrun har separat konton för egna utgifter..och min fru har hela kläder och mina är lagade.. Närbild på ett trasigt och lagat område på ett par blåjeans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
nanowire och 3 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Den är rätt lätt att justera in. Även ny hyvel behöver injustering. Allt blir bättre med helixkuttern, även injusteringen. Den enda nackdelen är den högre kostnaden initialt. Jag kan komma till Sthlm och hjälpa dig när Coronan är över. Min står på en hjulplatta och behöver i princip aldrig justeras, oavsett var den står. Det ska tilläggas att mitt golv är hyggligt plant.
Fantastiskt snällt erbjudande. Aningen är du coronaensam, massmördare eller bara en väldigt god människa. En bra möjlighet av tre är ju lätt värt en chansning. Vi får se vad det är för leveranstid på maskin och vaccin och hur bra jag klarar mig själv, men jag ska absolut lägga dig på minnet.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Känns som det är fel rubrik på tråden. Det som ät mest intressant här är hur du fick tag på en fru som tycker att det är okej med att köpa maskin för +30.000(?)!?
Här får man nästan böna och be för att få köpa en Jula skruvdragare...
Jag vet att hon är en på miljonen, så jag håller hårt i henne. När jag tidigare cyklade MTB var det hon som en dag tyckte jag borde köpa en cykel till. ”Du blir ju så glad då.” Nu när jag har en trasig axel och fått sälja cyklarna, är det hon som tycker att jag borde köpa maskiner för pengarna.

Fast nu när jag tänker på det. Är hon en på miljonen borde betyda att det finns några till här i landet för er andra. Ut och leta - det ligger en Hammer i potten...
 
  • Haha
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
T
Frustrator Frustrator skrev:
Därför har jag och hustrun har separat konton för egna utgifter..och min fru har hela kläder och mina är lagade..[bild]
Följd fråga på denna är ju om det är du eller hustrun som lagat dom :thinking:
 
T TechChad skrev:
Följd fråga på denna är ju om det är du eller hustrun som lagat dom :thinking:
Jag :)
Hand håller en liten orange tub med textillim över en spisplatta med en kastrull i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
T
Frustrator Frustrator skrev:
Jag :)
[bild]
Det där var bra grejer, visste inte att det fanns ens. Då kan ju tom jag laga kläder ju!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.