Fulkemisten
Höjning av hårdhet sker med kalciumKLORID så du vet... Vattnets hårdhet och eventuella aggresivitet påverkar kakelfogar och betong. Låg hårdhet lakar ur kalcium och hög ger utfällningar.
 
japp, tillsatte 150 gram
 
Fulkemisten
Okeeeej? Du menar 15 gram va?
 
Nej, 150 gram.

Vad har du hittat för superkoncentration som det räcker med 15 gram till? Den hade jag gärna fått tag på.

Jag höjde alltså hårdheten med 71 ppm.
 
Redigerat:
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Nej, 150 gram.

Vad har du hittat för superkoncentration som det räcker med 15 gram till? Den hade jag gärna fått tag på.

Jag höjde alltså hårdheten med 71 ppm.
Kör ingen kalciumklorid hos mig. Jag har inga kakelfogar eller betong i min terasspool som du har så jag behöver inte bekymra mig om eventuell vattenhårdhet.

150 gram i 1500 liter vatten är ekvivalent med ungefär en tredjedel till fjärdedel av kloridjonsinnehållet i havsvatten (förutsatt att det inte är andra kemikalier inblandade). Det är rätt korrosivt.

Jag skulle slutat blandat och haft mig, skulle inte alls kunna räkna på molariteter och koncentrationer i din pool. Vad kommer du fram till för beräknade värden?
 
Redigerat:
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Kör ingen kalciumklorid hos mig. Jag har inga kakelfogar eller betong i min terasspool som du har så jag behöver inte bekymra mig om eventuell vattenhårdhet.

Inga kakelfogar här heller men jag låg en bra bit under rekommenderade värden och ville vara säker på att inte värmare och annat tog stryk. Om jag förstått det rätt kan det blir en rätt dålig kombination av rejält låg hårdhet i samband med att pH kanske går ner utan att man har koll. Då kan säkert värmare, silikontätningar och annat roligt också få en del problem.

Nu är jag dessutom förberedd ifall jag skulle få för mig att kakla hela badtunnan.....
 
Fulkemisten
Men hårdhet påverkar ju inte plast, silikon eller metall?
 
Som jag förstått finns risken att vattnet blir korrosivt och det påverkar inte bara cementprodukter. Det verkar även kunna påverka metaller och annat.

Men överlag har jag bara försökt följa allmänna riktlinjer kring hårdhet i spa. Ibland pekas fogar/kakling ut och ibland pekas metall generellt ut som riskfaktorer. Men håller man pH kan man säkert ha rejält hårdhetsfattigt vatten utan problem.

Kändes rätt enkelt att justera in badet så jag är inom ramarna oavsett.

Av någon anledning verkar inte mitt pH drifta uppåt nu vilket är lite underligt. Men över tid har jag väl sänkt alka så pass att pH håller sig. Eller så påverkar kalket trögheten mer än jag trott.

Kommer i övrigt sluta med algmedlet. Därtill kommer jag till våren gå över till klorin helt och testa det en sväng. Lägre koncentration men man får hälla i mer helt enkelt.

Såg för övrigt en instruktion från Kristianstads kommun kring hur de rekommenderar brunnsägare att desinficera brunnsvattnet vid tilläggsborrning med just klorin.
 
Enligt förpackning, Folkpool "Höj kalk"

"Dosering spabad : 14 g (1 msk) / 1000 liter vatten höjer kalkhårdheten 10 ppm. Hårdheten skall vara minst 150 ppm i spabad"

Jag har enligt vattenprov 6,1 i hårdhet (från kranen, inskickad till analys av annan anledning). Teststickan från poolen är lite svårläst men verkar stämma med lite drygt 100 ppm.

21 gram "höj kalk" per 1500 liter.

150 g / 21 = 7,14

7,14 X 10 ppm = 71,4 ppm

Jag hade drygt 100 och hamnade nu på strax under 180, vilket är i det nedre spannet av rekommenderade värden (150-250).

Pooler brukar ha rekommendationerna 200-400 ppm

Jag har gått igenom mellan 50 och 100 olika företag runtom i världen som säljer spabad, pooltillbehör och spa-/poolkemi. Samma information i princip överallt, med undantag av ett fåtal som skrivit 200-400 ppm oavsett pool/spa. Det tycket jag själv låter rejält högt. Det måste ju finnas någon anledning till att leverantörer av spa rekommenderar just de där nivåerna och inte 0. Spa generellt är ju nästan bara plast (förutom värmarna)

Mätning med stickor visar nu mellan 170-190 ppm i hårdhet.
 
Hur skulle ni göra med en tunna i en sommarstugeterrass alldeles i anslutning till havet i Bohuslän?
Att ha poolen uppvärmd hela tiden om man bara är där 5-6 ggr per vinter känns lite onödigt? Hur håller man vattnet fräscht långa tider utan uppsikt?
Alternativet är att skippa allt vad anslutningar och teknik heter. Stoppa i en kamin och pumpa upp havsvatten inför varje besökshelg. Man missar naturligtvis den lyxiga känslan av att knappa in lagom temp inför ankomst.
Är så i valet och kvalet och tar gärna emot era erfarenheter och tips.
 
Fulkemisten
dadid dadid skrev:
Hur skulle ni göra med en tunna i en sommarstugeterrass alldeles i anslutning till havet i Bohuslän?
Att ha poolen uppvärmd hela tiden om man bara är där 5-6 ggr per vinter känns lite onödigt? Hur håller man vattnet fräscht långa tider utan uppsikt?
Alternativet är att skippa allt vad anslutningar och teknik heter. Stoppa i en kamin och pumpa upp havsvatten inför varje besökshelg. Man missar naturligtvis den lyxiga känslan av att knappa in lagom temp inför ankomst.
Är så i valet och kvalet och tar gärna emot era erfarenheter och tips.
Hade lätt kört på en vedeldad i så fall. Det kan också vara rätt lyxigt. Men inte hemmavid. Två olika saker för olika ändamål.
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
Pumpa upp havsvatten och vedeldad. Liten tunna, stor kamin, då får du den varm på 1.5 Tim utan problem.
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
Ok, om familjen nu tycker att en pool verkar toppen, men då skall den banne mig vara accessbar som komplement till lite för kalla havsbad även resten av året....
- Håller sig vattnet fräscht under ett par månaders frånvaro?
- Vilken temperatur är vettig att hålla under vinterhalvåret?
 
Fulkemisten
dadid dadid skrev:
Håller sig vattnet fräscht under ett par månaders frånvaro?
Knappast. Obehandlat så förstår du ju själv att det inte funkar. Preparerat vatten måste passas. Som sagt. Stor kamin, liten tunna. Det är inte värt besväret för att kunna köra dit i badkläder och kunna kasta sig i det första man gör.
 
Jag väger jämt mellan de två alternativen, men vill ta beslutet på sakliga grunder. Känner att jag ännu inte har hela bilden klar för mig.
Tycker mig förstå att flera trots allt har uppvärmd tunna vid fritidshuset.
- Har man då någon form av automatiskt doserad kem eller hur gör man?
- Håller man temperaturen på endast några plusgrader och säkerställer cirkulation kring filter och värmare? Är riskerna stora när det under någon vecka blir -22?
Att värma med kamin på sommaren känns spontant inte så lockande.
- Finns det något alternativ till tekniken ansluten med slang? Dvs finns det exempelvis doppvärmare på 3kW man kan hänga över kanten nattetid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.