richardtenggren
Som styrelseordförande och butiksägare så tjänar man kanske skapligt? :)
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Som styrelseordförande och butiksägare så tjänar man kanske skapligt? :)
Aha så kan det vara, kanske missade när han presenterade sig för jag trodde bara att han jobbade på Elon som "vanlig" anställd :D
 
Johan1975z skrev:
Men hur lyckades de komma förbi strandskyddet? Hade också velat bygga nära vattnet
Kanske fanns det en post "förenklingsavgift" på bygglovfakturan? :p
Det är ju trots allt Göteborgs Stad....
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Jag förstår inte heller detta. Trodde inte man fick bygga så nära.
Om planen är från före 1973 (?) Så finns inget strandskydd på land. Vet dock inte om det är så här
 
  • Gilla
Swisserbisser och 1 till
  • Laddar…
Grand Design Sverige har potential tycker jag. Men det är något som är galet med hur de följer upp husen.

I princip 5/6-delar lades ned på grundarbetet och stommen, men sista sjättedelen var en snabb rundvandring i det färdiga huset.

Har svårt att tro att budgeten överstegs med 20 millar enbart pga grundarbetet, något mer måste ha hänt inuti huset men hela den byggdelen är icke-existerande och rundvandringen i huset är på tok för kort och intetsägande. Känns som om det bara är några få rörliga stillbilder.

Undrar om det är för att husägarna tycker att det är för intimt för kameragänget att röra sig inuti bygget och inuti deras färdiga hem... :(
 
  • Gilla
Abbe_H och 6 till
  • Laddar…
Vilket fantastiskt hus!
Visst - Galet mycket pengar, men så otroligt läckert. Hade gärna fått se mer från insidan.
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
R
Mycket spekulationer om strandskydd...
För den adress som uppgivits tidigare här i tråden - n.b. om den adressen stämmer, jag har ingen aning - så finns detaljplan. På illustrationskartan ser man att hela fastigheten ligger utanför gränsen för strandskydd, om det nu var någon som seriöst trott något annat.

För övrigt tycker jag att det är dåligt att programmet aldrig tar upp planförutsättningar för projekten, i Sverige är ju byggandet hårt reglerat på många håll.
 
  • Gilla
D-bug och 3 till
  • Laddar…
Så konstigt tidsfördelning av olika moment i programmet. Med 12 minuter kvar av avsnittet är huset ett tomt öppet skal sen hopp så är det klart och man får se programledaren spendera 5 minuter för att långsamt smyga fram till huset.
 
  • Gilla
gratängmannen och 4 till
  • Laddar…
Lite onödigt precis kritik av arkitekturen:
  • Den glasade fasaden är tveksamt hanterad. Förhållandet mellan fönster och träpanel ser rätt illa ut. Band av kort vertikalt ställd panel ser aldrig bra ut om man inte hanterar panelens avslut nedåt bättre. De tunna pinnarna av panel mellan glaspartierna och dess förhållande till de bredare väggbitarna mot hörn och de horisontella banden är heller inte bra. Gerttan skulle bestämt sig för ett språk av fönstersatt hål-i-mur eller kontinuerliga fönsterband/glasvägg. Som det är gjort ligger det mellan dessa på en halvmesyr sätt.
  • Trädäcken är för stora och tillåts bli volymer genom de trappande delarna. Förhållandet mark/hus blir då otydligt och fult. En tydligare separation mellan hus, trappa, mark och trädäck hade varit mycket bättre för platsen. om huset och endast horisontella tunna plan av däck utförts i trä och terrasseringar utomhustrappor etc i stället utförts i sten eller betong hade det feta otympliga nästan helt försvunnit.
Vore som sagt intressant att veta hur mycket byggherren styrt kring ovan beslut. Gert är ju inget geni men tycker ändå att han har visat sig bättre än det här huset.
 
  • Gilla
helrob och 7 till
  • Laddar…
Kunde köpt 2 begangnade lastbilar med och hyra 2 polacker som körde bort skiten och sparat några miljoner
 
  • Gilla
perl och 1 till
  • Laddar…
Lustigt att man kan bygga attefallshus innan man ens har flyttat in och bosatt sig i huvudbyggnaden. Jag hade för mig att man måste ha bott ett tag i huset innan man ens kan föra attefallshus på tal.... Men jag har kanske fel??
 
H Husägaren87 skrev:
Aha så kan det vara, kanske missade när han presenterade sig för jag trodde bara att han jobbade på Elon som "vanlig" anställd :D
så du trodde att en vanlig butiksanställd kan gå till banken och låna 40 miljoner, ett fåtal år innan pension.. ;)

en sån verklighet vill jag också leva i!
 
  • Gilla
  • Haha
SandraPeter och 3 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
så du trodde att en vanlig butiksanställd kan gå till banken och låna 40 miljoner, ett fåtal år innan pension.. ;)

en sån verklighet vill jag också leva i!
Nej det var därför jag trodde dom hade vunnit på lotto eller fått ett stort arv :p
Man fick lite den rycka-på-axlarna känslan som jag antar nya pengar kan ge.
 
Maria T
H Husägaren87 skrev:
Nej det var därför jag trodde dom hade vunnit på lotto eller fått ett stort arv :p
Man fick lite den rycka-på-axlarna känslan som jag antar nya pengar kan ge.
Kanske är en ägare av en ICA-butik??

Jag (brukar inte ha) har inga problem med vad folk gör av sina pengar, i vårt närområde såldes en tomt 2018 som är uppe på en bergsklack och där köparen spränger sig in och gör en hiss upp till huset, tycker det är annorlunda men spännande och jag bryr mig inte det minsta om varifrån hen har fått sina tillgångar, fått råd, att låta uppföra detta hus.

Men när jag såg detta program, och såg hur de liksom ryckte på axlarna över att husbygget blev så mycket dyrare, så känner jag en liten ilska... Kan bero på situationen som vi alla befinner i oss nu p g a Covid-19, där många blir av med sina jobb, många fler får söka arbete på platser de helt klart är underkvalificerade till medan de som arbetar inom vården går på knäna, går under.

Grand Design i all ära, men tycker programmet gått lite över styr. Var det inte containerhus som de började med?

So kill me...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.