H
Haft besök av en firma som monterat fönsterbleck över och under. De har bla valt att montera överbläcket under fodret istället för ovanför + jackat ur. Vad säger panelen om resultatet?:thinking:
 
  • Nymonterade fönsterbleck placerade ovanför och under ett fönster, felaktigt monterade under fodret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om det är ett korrekt utförande, men ser ju inte klokt ut :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 2 till
  • Laddar…
A
Jag tror faktiskt inte att jag sett den "lösningen" tidigare,ska överblecket ha någon funktion måste ju vattnet rinna ner bakom övre fodret,dom hade ju lika gärna kunnat skita i blecket överhuvudtaget och fogat övre fodret mot panelen istället,eller gjort som man normalt gör vilket var för jobbigt tydligen:thinking:
 
surris
Skumt utförande, är det ens snickare som gjort det? :rofl:
 
  • Gilla
1theK
  • Laddar…
Staffans2000
Helt fel! Det undre fönsterblecket är monterat ovanför fodret. Hur tänkte de där?

PlåtNiklas
 
Och där dom felaktigt jackat ur för de övre blecket har en bit flisat ur på vänsterkanten...
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Och allt jag kan fundera på är varför fönstret är monterat liggande.
 
  • Gilla
  • Haha
Robert-san01 och 8 till
  • Laddar…
A
Jo,faktiskt,såg inte det först:surprised:
Försökte vrida bilden men det såg ännu värre ut:crysmile:
 
H Hobby Bob skrev:
Haft besök av en firma som monterat fönsterbleck över och under. De har bla valt att montera överbläcket under fodret istället för ovanför + jackat ur. Vad säger panelen om resultatet?:thinking:
Smaksak egentligen. Så länge plåten är bakom fasaden och hindrar vatten som läcker in via fasadpanelen från att rinna in ovan fönstret så har du ett fullgott skydd. Däremot så kommer överliggaren på fodret att dö tidigare än om plåten låg över den.
 
Z Zedo skrev:
Och allt jag kan fundera på är varför fönstret är monterat liggande.
Men det kan man nog inte beskylla firman för då de bara monterat fönsterblecken.

Men man kan nog klassa det som överdriven snålhet att göra så?
 
A Autodidak1 skrev:
Men det kan man nog inte beskylla firman för då de bara monterat fönsterblecken.

Men man kan nog klassa det som överdriven snålhet att göra så?
Visst är det så. Frågan är ju också, åt vilket håll öppnar man det?
 
H
Valet att lägga ett stående fönster ned är givetvis mitt beslut.

Både gångjärn och handtag sitter på varsin långsida så öppnas som ett vanligt monterat liggande fönster.

Får tacka för feedback och tankar. Kommer ta ett snack med firman som utfört jobbet så får vi se vad vi kommer fram till :)
 
H Hobby Bob skrev:
Valet att lägga ett stående fönster ned är givetvis mitt beslut.

Både gångjärn och handtag sitter på varsin långsida så öppnas som ett vanligt monterat liggande fönster.

Får tacka för feedback och tankar. Kommer ta ett snack med firman som utfört jobbet så får vi se vad vi kommer fram till :)
Du är medveten om att ett fönster som tillverkas för att vara "stående" inte ska monteras på sidan?

Karmens och bågens uppbyggnad samt glasets fastsättning blir fel.. (gäller nyare fönster med glaskasett)
 
H
Violina Violina skrev:
Du är medveten om att ett fönster som tillverkas för att vara "stående" inte ska monteras på sidan?

Karmens och bågens uppbyggnad samt glasets fastsättning blir fel.. (gäller nyare fönster med glaskasett)
Se där.. Nej, inget jag var medveten om när jag valde att vrida på det. Du får gärna utveckla vad som blir fel och vad det kan få för konsekvenser? Kan nämna att jag tror storleken är ca 120 x 40 eller något liknande.
 
H Hobby Bob skrev:
Se där.. Nej, inget jag var medveten om när jag valde att vrida på det. Du får gärna utveckla vad som blir fel och vad det kan få för konsekvenser? Kan nämna att jag tror storleken är ca 120 x 40 eller något liknande.
Svårt att förklara såhär i text, men jag har tillverkat fönster (på elitfönster) och det skiljer på hur karm och båge "sitter ihop" och hur glaset "vilar" i bågen/karmen (beroende på om det är fast eller öppningsbart)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.