@Dheri. Har själv funderat på att montera hjul på min bänk. Har du några youtube klipp att rekommendera?
 
Jag har sökt på retractable casters på youtube och tittat på det det mesta jag hittat. Den lösningen jag siktar på för tillfället är rätt lik dom här, fast jag tänker att jag ska ha spakarna på framsidan.
Vill man ha pedal för att justera hjulen tycker jag att följande videos visar bra lösningar. Den dagen jag byter ut dom gamla köksskåpen jag har som förvaring till hembyggda varianter kan det mycket väl bli något liknande.
 
  • Gilla
ergonomen och 4 till
  • Laddar…
Äntligen fått tummen ur och skruvat isär min framtida såg som ja köpte för snart 2 år sen, en ags 10 med följande klyvkniv!

Gammal Wadkin Bursgreen AGS 10 såg med klyvkniv på pall, rost och tecken på användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det inga problem att bära in den själv i snickarboden :strong:
Nermonterad äldre Wadkin bursgreen AGS 10 bordssåg med synliga delar och lite rost, på en pall i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt förra ägaren har motorn brunnit men annars verkar den vara i bra skick förutom lite rost.
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Jag tog tag i förra årets julklapp nu i dagarna.
Oerhört rogivande att bygga lego, det blir man aldrig för gammal för.

Tog mig ca 10 timmar och 3 flaskor rött. Ett färdigbyggt blått Lego Volkswagen Beetle med ett surfbräde på taket, mot köksbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lego-modell av en röd och vit bil med flaskor byggda av gröna legobitar och dekorationer inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigbyggt legomodell av en blå Volkswagen Typ 1 med öppet motorlock och dörrar på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En komplett Lego-modell av en blå folkvagnsbuss med detaljer och surfbräda på taket, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Andreas_kalmar och 20 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag tog tag i förra årets julklapp nu i dagarna.
Oerhört rogivande att bygga lego, det blir man aldrig för gammal för.

Tog mig ca 10 timmar och 3 flaskor rött.[bild] [bild] [bild] [bild]
Var det de 3 flaskorna som gjorde att det tog 10h? ;)
Skämt åsido, inge kul att stressa igenom ett bygge.
Jag har tidigare jular fått en större Technic ask av jultomten eller katterna, till fruns stora förtret (dammsamlare anser hon). Yngsta sonen brukar dock kunna roa sig lite med dom och 6 testa alla funktioner mm. (y)
Är som gammal Nintendo spelare väldigt sugen på NES 8bitars setet som släpptes i höst, skulle göra sig bra i film/spelrummet i källaren. :cool:
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Var det de 3 flaskorna som gjorde att det tog 10h? ;)
Skämt åsido, inge kul att stressa igenom ett bygge.
Jag har tidigare jular fått en större Technic ask av jultomten eller katterna, till fruns stora förtret (dammsamlare anser hon). Yngsta sonen brukar dock kunna roa sig lite med dom och 6 testa alla funktioner mm. (y)
Är som gammal Nintendo spelare väldigt sugen på NES 8bitars setet som släpptes i höst, skulle göra sig bra i film/spelrummet i källaren. :cool:
Det påverkade byggtiden på så sätt att jag vart lugnare och ville inte riktigt bli klar :D

Nu är jag hooked på bygga lego, måste ge mig på nåt större/svårare!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Idag passade jag på att gå ner och snickra när övriga familjen tittade på eftermiddagsfilm. Sen blev jag kvar där tills det var dags att natta barnen, först då insåg jag att jag inte ätit nån kvällsmat. Ja så kan det gå när man har roligt.
Jag började med lite prototyparbete. Jag saknar spånhuv till hyveln så jag gjorde en enkel modell i wellpapp för att testa vilka mått som kunde vara lämpliga. När jag testmonterat slangen från spånsugen tänkte jag att det är väl lika bra att testa om det fungerar. Så jag slog igång spånsug och hyvel och började hyvla, vilken skillnad! Den fångar inte upp allt spån, men en överväldigande majoritet. Att lite wellpapp kan göra så stor skillnad och dessutom hålla så bra. Visserligen har den gått sönder på bilden nedan, men då hade jag kopplat ur och i slangen några gånger. Nu ska jag bara få hem lite vettig plywood så ska jag bygga en seriös version. Om det är nån som har spånhuv till sin Luna/Ejca hyvel som vill dela med sig av bilder tar jag tacksamt emot inspiration för att förbättra min modell.
[bild] [bild]
När spånuppsamlingen fungerade så bra passade jag på att hyvla en hel del. Jag håller på och ska bygga en bänk till en svarv där jag även planerar att ha ordentligt med lådor under. Så nu har jag riktat och planat det mesta av virket till stommen.
[bild]
Insåg för sent hur mycket spån jag hunnit producera, så nu blir det svårt att byta säck i spånsugen. :D[bild]
Hann även med att tänka lite mer kring hur jag ska lösa flyttbarheten av svarvbänken. Jag vill såklart ha den riktigt stabil, men även smidigt flyttbar så det ska bli höj och sänkbara hjul på den. Efter att ha kollat ganska många klipp på Youtube börjar jag landa i vilken lösning jag vill ha. Blev en snabb test med gammal spånskiva för att se om jag tänkt rätt och om det funkar med måtten jag planerat. Det känns lovade inför framtiden.
[bild]
Jag har själv en Lini L37 som jag nyligen köpte som även den saknar spånhuv. Jag har tänkt i flera dagar att jag ska posta här och se om det finns någon här som kan bidra med inspiration om hur en sådan huv bäst kan konstrueras.
Det ser ut som att även du har en L-37? Är den främre delen av din huv en del av orginalhuven?
 
M McNulty skrev:
Jag har själv en Lini L37 som jag nyligen köpte som även den saknar spånhuv. Jag har tänkt i flera dagar att jag ska posta här och se om det finns någon här som kan bidra med inspiration om hur en sådan huv bäst kan konstrueras.
Det ser ut som att även du har en L-37? Är den främre delen av din huv en del av orginalhuven?
Nja, jag har en Luna w59 tillverkad av Ejca, deras modell av hyveln heter L38. Lini l-37 ser onekligen väldigt lik ut, det kanske är Ejca som tillverkat den med. Den främre delen på mina bilder har jag för mig benämns kutterskydd, den är permanent monterad på hyveln och viks upp vid planhyvling och ner vid rikthyvling. Det är ett spår i den som passar utmärkt att fästa en spånhuv i.
 
maah maah skrev:
Det påverkade byggtiden på så sätt att jag vart lugnare och ville inte riktigt bli klar :D

Nu är jag hooked på bygga lego, måste ge mig på nåt större/svårare!
I så fall kan jag rekommendera det här bygget. Orimlig present från en mycket god vän. Stor glädje för både mig och barnen. 7500 bitar är dock i mesta laget...
En detaljrik LEGO-modell av Millennium Falcon med dess förpackning i bakgrunden på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
bulleribock och 8 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Nja, jag har en Luna w59 tillverkad av Ejca, deras modell av hyveln heter L38. Lini l-37 ser onekligen väldigt lik ut, det kanske är Ejca som tillverkat den med. Den främre delen på mina bilder har jag för mig benämns kutterskydd, den är permanent monterad på hyveln och viks upp vid planhyvling och ner vid rikthyvling. Det är ett spår i den som passar utmärkt att fästa en spånhuv i.
Ja, den är tillverkad av Ejca den med. Tror att det är samma som sitter i Luna w57. Får också testbygga spånhuv av kartong - det var en bra ide!
 
Frugan går på ettårig utbildning till Keramiker och nu på lovet fick dom ta med skolarbetet hem. Tydligen så använder man fukttrög spånskiva till att dreja på och ha när sakerna torkar. Därför sågade vi upp ett gäng runda plattor i olika storlekar.

Runda utmarkerade plattor på en fukttrög spånskiva med ett linjalverktyg för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20201227_142440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sticksåg skär ut en rund platta ur en fukttrög spånskiva på ett arbetsbord, omgivet av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel av runda spånskiveplattor i olika storlekar för keramikarbete på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Lego ÄR roligt!
Haft och byggt dom flesta Star wars UCS, har dock bara 3 kvar nu!
Skulle hemskt gärna vilja bygga den nya imperial star desroyer, men har tyvärr inte plats!

Stor LEGO Millennium Falcon modell bredvid mindre LEGO X-Wing på hylla, båda Star Wars teman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lego-modell av en Star Wars Lambda-Class T-4a Shuttle står på ett svart ställ mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort Lego Star Wars Ultimate Collector's Series rymdskepp modellerat som en Millennium Falcon står på ett trägolv mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
bulleribock och 7 till
  • Laddar…
Mitt gamla loppisfynd till högtryckstvätt vägrade starta häromdagen den bara surrade och löste sen säkringen... Lite isärplock senare och efter att först ha kontrollmätt kondensatorn så snurrade jag manuellt på motorn några gånger med hjälp av fläkten på baksidan och sen gick den igång.

Dock så tyckte jag att den gick väldigt trögt när jag vred manuellt...

Steg ett kolla o byta oljan..

Gamla oljan från en högtryckstvätt i en vit behållare bredvid pumpkomponenter och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2,5 dl enligt manualen (vad får man för 200 egentligen?).

Steg två. Youtube

Steg tre. Pump i molekyler..
Delar av en isärtagen högtryckstvätt med motor, pump och lösa komponenter på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två uppenbart trasiga saker
Trasig del från högtryckstvätt, troligen en packning och en fjäder, mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En packning 43.070
Trasig packning på verkstadsbordet, troligen del av reparation av högtryckstvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fjäder (i växellådan) 43.040

Ska se om jag kan få tag på dessa lokalt för o slippa frakt....
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Fick besök av mr Murphy.

Smsade lite med med @axel_n om att jag var nöjd med min spånsug (fm300b) men att jag föredrar min lilla cyklon som drivs av en Electrolux ultrasilencer när jag städar pga ljudnivån.

Tro f**n att dammsugaren vägrar starta när barnen äntligen somnat och jag fick ner för att städa.
Öppen Electrolux Classic Silence dammsugare med borttagen kabelvinda, inre komponenter synliga på ett rörigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvad i molekyler, kabelvindan bortopererad. Nu funkar den igen. Och så vaknade dottern så nu får jag sitta vid spjälsäng..
 
  • Ledsen
  • Gilla
El Filipo och 3 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag tog tag i förra årets julklapp nu i dagarna.
Oerhört rogivande att bygga lego, det blir man aldrig för gammal för.

Tog mig ca 10 timmar och 3 flaskor rött.[bild] [bild] [bild] [bild]
äger vw bussen om du eventuellt skulle va intresserad ;)

Modell av en klassisk röd och vit Volkswagen buss byggd av byggklossar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modellversioner av en röd VW-buss och en blå VW-bubbla parkerade på en hylla med VW-logga i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lånade bilder
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.