P para skrev:
Cirkel-K har några stationer med 4 laddplatser. 2st 175kW och 2st 50kW. Ganska stor skillnad.
En bil som max kan ladda med tex 40kW får då inget extra av att ställa sig på 175kW platsen men den blockerar för snabbladdande bilar som kan nyttja 175.
Beror nog på okunskap men sen finns det alltid folk som inte bryr sig.
Men om de små klarar av att ladda på de stora så varför byggs små då? För mig är det ju som att ta bort snabbspolande dieselpump för lastbilar och halvera röret så det går saktare.
För då blir det ju irriterande för de som har de stora bilarna när okunskap/egoism står ivägen.
 
R Rkarlsson skrev:
Men om de små klarar av att ladda på de stora så varför byggs små då? För mig är det ju som att ta bort snabbspolande dieselpump för lastbilar och halvera röret så det går saktare.
För då blir det ju irriterande för de som har de stora bilarna när okunskap/egoism står ivägen.
Förmodligen mycket billigare att bygga de små.
Problemet löser sig själv när det blir minuttaxa och det kostar mest att ladda vid 175kW
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Elon Musk har svamlat förr och det går bara att gissa vad som kommer. Så länge det finns ett väl utbyggt nät av laddare som bara laddar Tesla och övriga laddare är glesare och sämre så har givetvis Tesla en fördel. Men när övriga laddare ökar i antal minskar den fördelen. Då kanske de vinner mer på att sälja el än att hålla sina egna laddare exklusiva. Jag hoppas och tror att det är en tidsfråga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men om de små klarar av att ladda på de stora så varför byggs små då? För mig är det ju som att ta bort snabbspolande dieselpump för lastbilar och halvera röret så det går saktare.
För då blir det ju irriterande för de som har de stora bilarna när okunskap/egoism står ivägen.
Bättre med dom som är byggda i par, att 2st kontakter delar på t.ex. 300kw laddar den ena 50kW kan den andra få 250kW eller så laddar båda 150kW samtidigt
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men om de små klarar av att ladda på de stora så varför byggs små då? För mig är det ju som att ta bort snabbspolande dieselpump för lastbilar och halvera röret så det går saktare.
För då blir det ju irriterande för de som har de stora bilarna när okunskap/egoism står ivägen.
175 kW innebär ungefär 250 ampere. Frånsett vad laddaren i sig kostar så är det dyrt att få en sådan anslutning. Och på många platser är det begränsat hur mycket elnätet kan leverera. Elnätet kommer att behöva förstärkas på många ställen. Det kostar också pengar. Därför är det många som håller nere på effekten i sina laddare.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
O
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
(y)
När du laddar, vad kommer du upp i för laddnings effekt?
Beror på hur jag laddar. Men med min laddbox hemma är det 3x16A
Ger ca 11kw.
Snabbladnimg använder jag inte så jag kan ej säga det
 
O
Men jag laddar på natten hemma så jag har alltid minimum 80-100% om jag kopplar i laddaren innan jag går och lägger mig.
Bilen är grym på vintern ochså.
Klockade i - 10 med frusna rutor o h det tar under 9minuter att isa av bilen.
Förbrukningen ökar ca 20-30% skulle jag säga på vintern. MEN Det är fortfarande möjligt att ligga under 2kwh/mil om man är tålmodig.
Sommaren ligger jag i den typ av körning jag har 6mil/dag kring 1.6-1.85 och då är det 4mil 110kmh
 
O
Men gillar man att gasa så finns det ingen begränsning för hur fort man kan dränera batteriet
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Men gillar man att gasa så finns det ingen begränsning för hur fort man kan dränera batteriet
Begränsningen sätts vid vad motorn max kan ge.. fast vad vad spelar det för roll:crysmile:
 
God morgon!
Kör modell 3 standard sedan 1 år tillbaka.
Veckopendlar 30 mil enkel väg varje vecka.
På sommaren fungerar det bra att köra utan att ladda på vägen men på vintern blir det på gränsen (mest 90-130km/t väg)
Laddar alltid över natten hemma och med batteriet inställt att max ladda till 90%
Upplever bara positiva saker med eldrift, inga problem med att få plats vid superladdarna då dessa ofta är placerade vid vägkanten och inte centrum.
Bilens generella kvalitet är ok, men kan inte jämföras med bmw/audi!
Har kört en sväng till tyskland i somras utan problem med att hitta eluttag!
Kör alltid med navigatorn igång för att bilen skall veta om körplanen för resan. Den håller då koll på när och var jag behöver ladda, skönt!
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
O
De absolut bästa är att se drivmedelskostnaden bara raderas från budgeten.
Ok bilen kostar som ett litet hus att köpa, men kör man mycket så försvinner kostnaden för amortering ruskigt snabbt..
Och har man sen solceller som jag, så blir det ännu bättre i alla kalkyler.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Får in den som tjänstebil
Finns det någon poäng med att ha en förmånsbil längre (annat än ren bekvämlighet, vilket förstås räknas det med)? Nu tas väl miljöbilsrabatterna för det bort i två steg, först nu vid årsskiftet, sen en grej till i sommar.

Som jag tolkat det kan man därefter lika gärna äga sin bil privat. Det kan förstås finnas en uppsida i att slippa låna över en halv miljon för att finansiera inköpet, men har man utrymme för det och kan ta lite av risken tror jag att eget ägande kommer visa sig vara billigast.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Själv beställde jag en VW ID.4 privat
Spännande! Är grymt sugen på den och var och sparkade lite däck på Norrmalmstorg före jul. Kom gärna med en rapport när du fått bilen och testat lite. För min del är det dags att byta framåt hösten, så får se vad det erbjuds för paket när first edition ersätts med vanliga bilar.
 
O Ovation skrev:
De absolut bästa är att se drivmedelskostnaden bara raderas från budgeten.
Ok bilen kostar som ett litet hus att köpa, men kör man mycket så försvinner kostnaden för amortering ruskigt snabbt..
Och har man sen solceller som jag, så blir det ännu bättre i alla kalkyler.
För att få en bil som funkar året runt här så är de ju som mitt hus och mer den kostar :p
Om jag inte vill hyra bil och släp varenda gång man kör släp för då kommer man undan med 3-500 tusen.

Annars förslag på en bil som får dra 750 släp som är lika stor som kombi och snittar 45 mil i veckan ? Har inte kollat på ett tag men alla kalkyler är åt helvete än så länge och inte försvarbart för en elbil. Hade ju som sagt varit trevligt med låg bränslekostnad men den är försumbar om bilen kostar 1.5 miljon.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Annars förslag på en bil som får dra 750 släp som är lika stor som kombi och snittar 45 mil i veckan ? Har inte kollat på ett tag men alla kalkyler är åt helvete än så länge och inte försvarbart för en elbil. Hade ju som sagt varit trevligt med låg bränslekostnad men den är försumbar om bilen kostar 1.5 miljon.
Några billiga elbilar finns väl inte. Men den behöver inte kosta 1,5 miljoner heller. Skoda enyaq får dra 1000 kg och börjar på runt 450000. ID4 är Volkswagens variant av samma bottenplatta. Den börjar på 515000. Den är högre och har större hjul än en normal kombi. Men det kanske går att leva med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.