S SweVictor skrev:
Intressant! Är det du säger att man med Shelly (alt Shelly + X) i dagsläget kan få vriddimmer med så gott som omedelbar respons från ett antal larmpor? Vore i så fall superintressant tycker jag, inte minst med tanke på att Plejd inte har några enheter att stoppa i vägguttag eller sätta på tex lampsladd vilket Shelly har!
Plejd är igång med att ta fram en produkt kallad SPR-01 , en "smartplug".

"Med den kommande smartpluggen breddar vi även systemet för att bl.a.
täcka in golv och bordslampor" - Babak Esfahani
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
R
S SweVictor skrev:
Intressant! Är det du säger att man med Shelly (alt Shelly + X) i dagsläget kan få vriddimmer med så gott som omedelbar respons från ett antal larmpor? Vore i så fall superintressant tycker jag, inte minst med tanke på att Plejd inte har några enheter att stoppa i vägguttag eller sätta på tex lampsladd vilket Shelly har!
Det skulle jag vilja se!
Fjärrstyrningar via radio har alltid fördröjning men plejds är ju bluetooth medan shelly är wi-fi och kommunicerar man indirekt via webb så uppstår tråkiga fördröjningar och tråkiga ljud från klickande reläer.. det behövs annat än röststyrning ex vridknapp eller när man vill ha tyst funktion
 
S SweVictor skrev:
Intressant! Är det du säger att man med Shelly (alt Shelly + X) i dagsläget kan få vriddimmer med så gott som omedelbar respons från ett antal larmpor? Vore i så fall superintressant tycker jag, inte minst med tanke på att Plejd inte har några enheter att stoppa i vägguttag eller sätta på tex lampsladd vilket Shelly har!
Nä, just vriddimmer är det ju bara Plejd som har vad jag vet. :(
 
R Renoverajämt skrev:
Det skulle jag vilja se!
Fjärrstyrningar via radio har alltid fördröjning men plejds är ju bluetooth medan shelly är wi-fi och kommunicerar man indirekt via webb så uppstår tråkiga fördröjningar och tråkiga ljud från klickande reläer.. det behövs annat än röststyrning ex vridknapp eller när man vill ha tyst funktion
Kom hem till mig och kolla om du inte tror det. ;) Såklart är där en fördröjning i all radiobaserad kommunikation, men den mäts i millisekunder så det är inget märkbart. Hos mig är det ingen webbaserad kommunikation inblandad alls då allt går via mqtt. Klickandet från reläer finns där men det får man ju oavsett vilken produkt man använder med ett relä.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Någon här som testat att styra Plejd med Alexa via Home Assistant och kan bekräfta att det funkar bra och stabilt?
 
Vad heter plejd modellen som man lägger in i ett vanligt vägguttag så att man kan styra golv-bordslampor etc? Tänker använda min plejd som en vanlig timer.
 
G genes skrev:
Vad heter plejd modellen som man lägger in i ett vanligt vägguttag så att man kan styra golv-bordslampor etc? Tänker använda min plejd som en vanlig timer.
CTR-01
 
G genes skrev:
Vad heter plejd modellen som man lägger in i ett vanligt vägguttag så att man kan styra golv-bordslampor etc? Tänker använda min plejd som en vanlig timer.

Skulle nog rekommendera ett uttag med delad brunn
 
K _Fredrik_ skrev:
Skulle nog rekommendera ett uttag med delad brunn
Nu förstår jag inte, delad brunn?
 
E etompau skrev:
Ett uttag styrs via plejd:en, det andra uttaget har konstant spänningsmatning.
[länk]
Sånt uttag har jag på alla mina eftersom plejd inte släppt sin plugg ännu.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
nikasp
K _Fredrik_ skrev:
Skulle nog rekommendera ett uttag med delad brunn
Fasen, man lär sig saker här på BH. Tack för upplysningen, ska jag tänka på framåt.
 
nikasp nikasp skrev:
Fasen, man lär sig saker här på BH. Tack för upplysningen, ska jag tänka på framåt.
Tänk på att inte sätta någon DIM-01 eller liknande där då det finns risk att någon drar ut lampsladden och sätter i en dammsugare eller liknande och då går plejden sönder.
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
K korthoga skrev:
Sånt uttag har jag på alla mina eftersom plejd inte släppt sin plugg ännu.
Fast då är det ju Zigbee...
 
K karlmb skrev:
Fast då är det ju Zigbee...
Nej, jag har ett uttag med separat brunn. Kopplad på den ena brunnen sitter det en CTR-01.
 
  • Gilla
Agge87 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.