R
K korthoga skrev:
Tänk på att inte sätta någon DIM-01 eller liknande där då det finns risk att någon drar ut lampsladden och sätter i en dammsugare eller liknande och då går plejden sönder.
De har väl överbelastningsskydd? Borde räcka att tydligt märka uttaget med "Dimmer: Max NNN Watt belastning". Så har jag gjort på ett par uttag som går via dimmer.
 
R RoAd skrev:
De har väl överbelastningsskydd? Borde räcka att tydligt märka uttaget med "Dimmer: Max NNN Watt belastning". Så har jag gjort på ett par uttag som går via dimmer.
Ja, de har en inbyggd säkring som inte går att byta. Det är bara att kasta pucken om man inte känner sig hemma i att öppna upp och löda om, vilket inte ens Plejd själva rekommenderar. Så att sätta en Plejd med dimmer bakom ett vägguttag är enligt mig vansinne.
 
  • Gilla
Fredric L
  • Laddar…
R
Ok, då håller jag med. Jag trodde de flesta dimmers idag återställs när överbelastningen försvinner.

Så om det som hände mig för något år sedan, att en glödlampa gick sönder så den kortslöts, så är Plejden trasig? Det scenariot, även om det inte är jättevanligt, händer trots allt ibland.
 
R RoAd skrev:
Ok, då håller jag med. Jag trodde de flesta dimmers idag återställs när överbelastningen försvinner.

Så om det som hände mig för något år sedan, att en glödlampa gick sönder så den kortslöts, så är Plejden trasig? Det scenariot, även om det inte är jättevanligt, händer trots allt ibland.
Så är det. Dock är Plejd väldigt bra på reklamationer så om pucken inte fungerar efter byte av ljuskälla så skulle jag tro att man får en ny på garanti (om garantin fortfarande gäller).
 
K korthoga skrev:
Nej, jag har ett uttag med separat brunn. Kopplad på den ena brunnen sitter det en CTR-01.
OK, men de flesta uttag är ju svåra att separera matningen på.
 
K karlmb skrev:
OK, men de flesta uttag är ju svåra att separera matningen på.
Man måste köpa ett som är "byggt" med separat matning. De går inte att göra om.
 
R roli skrev:
Man måste köpa ett som är "byggt" med separat matning. De går inte att göra om.
Tror det kallas separat brunnständning när man letar på internet.

Sedan skall man inte köpa skit med säkringar som inte går att byta.
 
R roli skrev:
Man måste köpa ett som är "byggt" med separat matning. De går inte att göra om.
Exempel på såna?
 
K karlmb skrev:
Exempel på såna?
De flesta "större" serier från de stora kända tillverkarna har vägguttag med separat brunntändning. Sedan om de går att få tag på lätt kanske är en annan sak då jag skulle gissa att efterfrågan kanske inte är den största så alla internethandlare har de nog kanske inte på lager.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R roli skrev:
De flesta "större" serier från de stora kända tillverkarna har vägguttag med separat brunntändning. Sedan om de går att få tag på lätt kanske är en annan sak då jag skulle gissa att efterfrågan kanske inte är den största så alla internethandlare har de nog kanske inte på lager.
Ah ok, trodde Exacct bara hade en Zigbee-variant. Men den där är ju universell.
 
K karlmb skrev:
Ah ok, trodde Exacct bara hade en Zigbee-variant. Men den där är ju universell.
Schneider Exxakt 2-vägs:
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-2-vags
130 kr

Artnr: 1820297
Tillv. Artnr: WDE002187
EAN-nummer: 3606480203725

Inte alls svårt att få tag i. Enligt uppgift finns det i lager.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Schneider Exxakt 2-vägs:
[länk]
130 kr

Artnr: 1820297
Tillv. Artnr: WDE002187
EAN-nummer: 3606480203725

Inte alls svårt att få tag i. Enligt uppgift finns det i lager.
Den där har inte separata brunnar! Du får lägga till en tia på priset.
 
L Leif i Skåne skrev:
Den där har inte separata brunnar!
Då får du upplysa Schneider om att det står fel på deras hemsida...

Vägguttag Exxact 2-vägs jordat med separat brunnstänndning, Primo snabbanslutning i vit färg med e-nummer och EAN-kod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Leif i Skåne skrev:
Den där har inte separata brunnar! Du får lägga till en tia på priset.
Ja, det där får du gärna förklara :thinking:
Skärmbild av en webbsida som visar Schneider Exxact 2-vägs vägguttag i vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.