B Bjober skrev:
Men hur ser då matematiken ut för att tömma en tryckluftstank? Flödet avtar i takt med att tanken töms.
Helt olikt en ballong där flödet accelererar mot slutet.
Helt olikt en skenande sköldpadda där hastigheten är låg men konstant.
En faktor ingen talat om än är energin i den utströmmande gasen som i vissa fall kan skapa undertryck i behållaren , dvs nollan passeras med viss hastighet. Gäller den effekten även för låga strömningshastigheter? En kraft är en kraft även om den är extremt liten.
?

/ATW
 
Titta på urladdningskurvan för kondensator med resistor.
Efter tiden 1 är laddningen nere på 37%, efter tiden 5 är laddningen mindre än 1%.
Min vilda gissning är att efter 10 tidsperioder är laddningen 0,01%.
När når man 0?
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi gör ett tankeexperiment ingen matte den får Boyle fixa.
Vi tar en kärl o öppnar ett hål som är hela kärlets yta o vips är trycket samma, sen gör vi ett hål som är halva kärlets yta o vips samma sak, sen halverar vi igen och igen osv.
Ju mindre hål ju längre tid kommer det att ta för att uppnå lika tryck,
Vi fortsätter tills hålet bara kan rymma en molekyl i taget, jag har hört att alla molekyler inte är lika stora, så vi gör hålet efter den största molekylen och lånar i stället in Maxwells demon (han jobbar egentligen med termodynamik) till att vakta hålet o se till att endast en molekyl kan passera i taget. Även om demonen endast släpper förbi en molekyl i timmen så kommer det förr eller senare även här att uppstå jämnvikt. Detta experiment kräver föstås att den yttre atmosfären inte ändrar sig.
Om vi tar in en smula verklighet i experimentet och tillför väderrelaterad hög-och lågtryck.,
Även här kommer jämvikt att uppstå, men endast i punkter på tidsaxeln.
Nu kan vi börja bygga instrument som kan mäta företeelsen.
Jag tror jag trycker "Skicka" nu, innan jag snärjar in mej ännu mer i mina resonemang.
Gonatt
 
  • Gilla
  • Älska
Bjober och 3 till
  • Laddar…
Tror ni krånglar till det lite, googla ”Pascals Law” så hittar ni grunderna för detta.

hastigheten på tryckutjämningen beror dels på hur snabbt tryckförändringar fortplantar sig i materialet vilket beror på densiteten (jmf ljudhastighet i materialet) dels på omständigheterna kring tryckutjämningen, är flödet genom ett hål mellan kärlen begränsat så styrs hastigheten på utnämningen av flöde och area.

kopplingen mellan tryckskilnad och tid är således inte uppenbar.
 
Pascal säger väl bara att alla gubbar i flaskan är lika pigga. Puttar du en gubbe puttar alla tillbaks lika hårt.
Men vem puttar ut sista övertaliga gubben
när alla gubbar är lika trötta. Det är väl det allt handlar om.
 
B Bjober skrev:
Pascal säger väl bara att alla gubbar i flaskan är lika pigga. Puttar du en gubbe puttar alla tillbaks lika hårt.
Men vem puttar ut sista övertaliga gubben
när alla gubbar är lika trötta. Det är väl det allt handlar om.
Ja exakt. Det är ju det som det handlar om här. En tryckökning i ett slutet kärl fortplantar sig direkt till hela kärlet. Samma sak gäller förstås om du kopplar in ett annat kärl eller öppnar upp ett hål i ditt kärl. Här fördelar sig ditt tryck mellan fri luft och ditt kärl. Hur snabbt det sker beskrev jag ovan.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Kristallklart!... Skål.
 
Vad man skulle kunna slänga in är om det finns någon värmeenergi lagrad i tanken. I så fall kan man tänka sig att den extra rörelseenergin bland molekylerna går mot noll med aldrig når fram och att övertrycket alltid består!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vad man skulle kunna slänga in är om det finns någon värmeenergi lagrad i tanken. I så fall kan man tänka sig att den extra rörelseenergin bland molekylerna går mot noll med aldrig når fram och att övertrycket alltid består!
Nu var vi där igen med Zenons paradox och Boyle vill nog säga nåt här oxå. Även i detta fallet kommer tryckutjämning att ske.
 
Ännu ett tankeexperiment: Vi kopplar ihop två tankar som totalt nnehåller 3 molekyler, kommer det nånsin att bli tryckutjämning.
 
  • Gilla
  • Älska
MrJozk och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vad man skulle kunna slänga in är om det finns någon värmeenergi lagrad i tanken. I så fall kan man tänka sig att den extra rörelseenergin bland molekylerna går mot noll med aldrig når fram och att övertrycket alltid består!
nej det kan man inte tänka sig. Har detta blivit någon sorts jorden-är-nog-platt-ändå-tråd? Eller var den det redan från början?

temperaturen kommer utjämna sig på samma sätt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vad man skulle kunna slänga in är om det finns någon värmeenergi lagrad i tanken. I så fall kan man tänka sig att den extra rörelseenergin bland molekylerna går mot noll med aldrig når fram och att övertrycket alltid består!
Klart man kan tänka sig det, men då har man fel. Varför skulle den extra rörelseenergin "aldrig nå fram"?
 
P PatrikJo skrev:
Klart man kan tänka sig det, men då har man fel. Varför skulle den extra rörelseenergin "aldrig nå fram"?
Värmeöverföringen från källan är beroende av temperaturdiffrensen mot omgivningen Stor skillnad stor effekt men när skillnaden minskar minskar också effekten.

Jag har svårt att se ett absolut slut på denna strävan mot "noll" såvida inte hastigheten i sig är digital dvs avtar i någon form av minsta möjliga steg. Är den helt analog kommer man oändligt nära men aldrig hela vägen fram. Tänker jag......
 
Ulltand Ulltand skrev:
Värmeöverföringen från källan är beroende av temperaturdiffrensen mot omgivningen Stor skillnad stor effekt men när skillnaden minskar minskar också effekten.

Jag har svårt att se ett absolut slut på denna strävan mot "noll" såvida inte hastigheten i sig är digital dvs avtar i någon form av minsta möjliga steg. Är den helt analog kommer man oändligt nära men aldrig hela vägen fram. Tänker jag......
Nu har du gått från att vara fysikalisk, via filosofisk, till att bara vara flummig. Självklart kommer temperaturen till slut vara utjämnad. Däremot är det svårt att säga exakt när den är utjämnad, det beror på upplösningen i ditt mätinstrument. Mäter du hela grader eller tiotusendels grader?
Dessutom är sällan temperaturen i omgivningen exakt styrd. När du har suttit och mätt upp temperaturskillnader på tiotusendels grader i några timmar slår någon på en lampa i närheten. Plötsligt kommer du ha värmeöverföring från rummet till tanken du mäter på. Vi som lever i den fysikaliska världen har då avslutat experimentet för länge sedan.
 
P PatrikJo skrev:
Nu har du gått från att vara fysikalisk, via filosofisk, till att bara vara flummig. Självklart kommer temperaturen till slut vara utjämnad. Däremot är det svårt att säga exakt när den är utjämnad, det beror på upplösningen i ditt mätinstrument. .

Jag ser det som 100 % fysik och att frågeställningen bortser från yttre störningar.

Precis som någon ovan skrev att antalet partiklar är ändligt och till sist kommer den sista överskottsmolekylen att lämna tanken ger en bra förklaring till ett av problemen.

Återstår om skillnaden i rörelseenergi helt kommer att försvinna eller den bara går mot noll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.