Staffans2000
Japp!

Det har jag grunnat på länge.


Staffan
 
Vilka funderingar... haha.
Nä teoretiskt borde den ju inte bli det.
Men en annan effekt som är högst tydlig är att man tömmer en tryckluftstank tills det slutar blåsa och stänger. 1minut senare kommer det en hyfsad pust när man öppnar igen.
Det är trycksänkningen som kyler gasen så när den värms upp under vilan så ökar trycket en del.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nja, definiera töms, Tanken delas i två eller mikrometerhål?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
De här små 33 eller 50cl behållarna trycksatta med koldioxid tycker jag tryckutjämnar lite väl fort i alla fall.
 
  • Gilla
  • Haha
Kronlyft och 8 till
  • Laddar…
Staffans2000
K Keld skrev:
Nja, definiera töms, Tanken delas i två eller mikrometerhål?
Snarare ett litet hål. Delas en sfärisk tank itu, går den eventuella utjämningen iallafall fortare än en pyspunka. Men blir den någonsin total?

Staffan Kalkyl
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Ändrar mig... det kommer absolut att tryckutjämna tillslut.
Behållaren innehåller en icke oändlig mängd partiklar. Denna mängd kan halveras gång på gång tills man tillslut har en enda partikel övertryck i behållaren. När den är ute är det utjämnat.
Dock tror jag man långt långt tidigare når den praktiska gräns när variationer i lufttryck , ljudvågor mm kommer reversera flödet.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Snarare ett litet hål. Delas en sfärisk tank itu, går den eventuella utjämningen iallafall fortare än en pyspunka. Men blir den någonsin total?

Staffan Kalkyl
Med ett pyspunkahål vill jag nog säga nej, Då omgivningen troligtvis ändrar både temperatur o lufttryck,
men det är klart, även då kommer utjämning att ske, dock endast för en kort stund.:thinking:
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J
Är inte lufttrycket bland annat en funktion av mängden luft/atmosfär ovanför oss? Då borde det ju vara så att trycket även i atmosfären aldrig är helt konstan.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Givetvis sker en fullständig utjämning mellan de två luftvolymerna (fri luft samt i tanken). Vilken magisk kraft håller annars luften kvar i behållaren med ett högre tryck?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis sker en fullständig utjämning mellan de två luftvolymerna (fri luft samt i tanken). Vilken magisk kraft håller annars luften kvar i behållaren med ett högre tryck?
Men ju mindre tryckskillnad, desto långsammare utjämning. Tillslut borde tryckskillnaden vara så liten att det tar oändligt lång tid för att den skall bli noll.

Staffan
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
Kul fråga och förvånansvärt filosofisk för detta forum.

Det har dessutom kommit många bra svar på detta. Kelds svar att det inte är ett statiskt tillstånd eftersom den omgivande atmosfären ändrar tryck, Bjober och Jönas konstaterande av att det till slut handlar om enstaka partiklar, och konstaterandet att läsk för fort blir avslagen :)

Ämnet är intressant och jag har läst en del om det för att det är ett av plattjordsgalningarnas argument. Olika tryck kan inte befinna sig jämte varandra och därmed finns inte rymden (och dess vacuum), medans det i den verkliga världen (med gravitation) blir lägre och lägre densitet (tryck) tills det till slut är vad vi kallar vaccum (inte ens i rymden är det ju totalt vaccum).

Keep it going, jag måste tyvärr ägna mig åt lite mer julnära sysslor!

Mitt svar ja, jag säger "ja, tillfälligt" ;)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men ju mindre tryckskillnad, desto långsammare utjämning. Tillslut borde tryckskillnaden vara så liten att det tar oändligt lång tid för att den skall bli noll.

Staffan
Haren och sköldpaddan...

eller ta ett hopp på 1m innan du landar måste du färdas halvägs 1m =》0.5m =》 0.25m osv

du kan halvera oändligt mpnga ggr dvs du kommer aldrig att landa.

/ATW
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men ju mindre tryckskillnad, desto långsammare utjämning. Tillslut borde tryckskillnaden vara så liten att det tar oändligt lång tid för att den skall bli noll.

Staffan
när teorin är jobbig att ta till sig så får man göra lite praktiska tester.

blås upp valfri ballong och släpp den. Tar det oändlig tid innan den slutar flyga runt eller går det på några sekunder. Konstigare än så är det inte. Hur snabbt något jämnar ut sig beror ju på omständigheterna.
 
A ArneTW skrev:
Haren och sköldpaddan...

eller ta ett hopp på 1m innan du landar måste du färdas halvägs 1m =》0.5m =》 0.25m osv

du kan halvera oändligt mpnga ggr dvs du kommer aldrig att landa.

/ATW
Jo, Zenons paradox med Akilles o sköldpaddan är väldigt intressant, o det tog matematiken över tusen år att knäcka nöten, men den har även större djup där det nästan blir mer filosofi än matte,
Men alla vet ju att den matematiska utmaningen inte stämmer med verkligheten, och väljer du ett annat sätt att räkna löses det lätt(are)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Men hur ser då matematiken ut för att tömma en tryckluftstank? Flödet avtar i takt med att tanken töms.
Helt olikt en ballong där flödet accelererar mot slutet.
Helt olikt en skenande sköldpadda där hastigheten är låg men konstant.
En faktor ingen talat om än är energin i den utströmmande gasen som i vissa fall kan skapa undertryck i behållaren , dvs nollan passeras med viss hastighet. Gäller den effekten även för låga strömningshastigheter? En kraft är en kraft även om den är extremt liten.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.