Åsa Lund
Tvätta av virket med högtryckstvätt och låt det torka i solen innan du bygger med det?
 
Hur går det? vad hände
 
ByggPajken ByggPajken skrev:
Hur går det? vad hände
Det går framåt! Jag har absolut ingen ursäkt för att inte ha uppdaterat min tråd, men jag ska göra det nu.
 
Det blev en stötvis produktiv sommar då halva min 8 veckor långa ledighet regnade bort. 12 juni började semestern och med den ställningsbygge.
Byggställningar runt ett rött timmerhus med en limträbalk ovanför fönstret och en blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställning uppbyggd runt ett rött trähus med limträbalk synlig, släpvagn i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställning runt rödmålat trähus med synlig limträbalk och stenfot, under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog tre dagar att få upp ställning runt hela huset, ca 45 m. På högsta punkten 3+3+2 m spira om jag minns rätt. Byggnadsställning och träkonstruktion på husbygge med synlig limträbalk och blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns limträbalken som växlar av takstolarna mot vinkelbyggnaden. Och lite mer ställning..
 
Nästa projekt blev att riva av spåntaket på timmerhuset. Det var skitigast jobbet jag nånsin gjort, två långa dagar i 30º värme. Jag tog tyvärr inga kort på förödelsen dumt nog. Här river jag av pannor på baksidan iaf. Renovering av tak med delvis borttagna takpannor och pågående montering av nytt taktäcke på timmerhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har insett att jag tar alldeles för få foton så det ska jag bli bättre på. Jag har visst helt missat att fota när vi lyfte på takstolarna och riktade taket på timmerhuset. Jag skyller på värmen. Nåväl. Här håller jag på med taktassar och underspikning(?) på vinkeln.
Undertak på timmerhus under konstruktion med takstolar och handspikade taktassar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom jag vill ha en diffusionsöppen konstruktion så blev det takduk istället för råspont och papp. Den var ett helvete att montera ensam, iaf 20-metersvåderna på baksidan. Men nu när den är på plats så är jag mycket nöjd med det valet. Renovering av ett timmerhus med nytt underlagstak och takstolar, diffusionsöppen takduk och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av undertak med träbjälkar och diffusionsöppen takduk på timmerhus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takrenovering på timmerhus med ny takduk och handspikade träreglar, verktyg synligt på det oisolerade taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här börjar undertaket bli klart. Ca 800 m 45x70, handspikad med 4"-spik.
Halvt färdigt undertak på timmerhus med takduken monterad och exponerade träreglar och baksida av huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undertak under konstruktion med takduken och taktassar på ett renoverat timmerhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Snyggt! Går ju annars sätta råspont och diffusionsöppen takduk. Och köp spikpistol
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
ByggPajken ByggPajken skrev:
Snyggt! Går ju annars sätta råspont och diffusionsöppen takduk. Och köp spikpistol
Tack! Både bygghandlaren och Mataki avrådde från råspont tillsammans med den här duken. Jag var också inne på det först, men tydligen har det rapporterats om möglig råspont under difföppen duk. Jag har spikpistol men den tar max 90 mm spik..
 
R Redlös skrev:
Tack! Både bygghandlaren och Mataki avrådde från råspont tillsammans med den här duken. Jag var också inne på det först, men tydligen har det rapporterats om möglig råspont under difföppen duk. Jag har spikpistol men den tar max 90 mm spik..
Jaha såpass? Kanske om ångbromsen inte är nog tät. Men det ska ju funka. Trä är ju difföppen. Har då sett många projekt med råspont utan luftspalt
 
Snyggt projekt! Hur kommer du isolera taket? Man brukar väl strunta i luftspalt om man kör diffusionsöppen duk?
 
ByggPajken ByggPajken skrev:
Jaha såpass? Kanske om ångbromsen inte är nog tät. Men det ska ju funka. Trä är ju difföppen. Har då sett många projekt med råspont utan luftspalt
Nja, massivt trä är för trögt för en sån här konstruktion. Med råspont skulle jag få lov att ha plast på insidan och det var ju det jag absolut inte ville.
 
J JAPLH skrev:
Snyggt projekt! Hur kommer du isolera taket? Man brukar väl strunta i luftspalt om man kör diffusionsöppen duk?
Tack! Precis, ingen luftspalt. Cellulosasolering direkt mot duken och ångbroms på insidan. Diffusionsöppet men lufttätt. I kombination med FTX tror jag att det blir ett mycket trevligt inneklimat.
 
Takläggning pågår! Man blir rätt bra på att justera tegelpannor när man har lagt några stycken. Jag tror att det gick åt drygt 2400 pannor på det här taket. Den skarpsynte ser att byggherren inte anpassat takfallet efter läktavståndet för tegelpannor. Detta resulterade i att alla pannor i översta raden fick kapas. På båda taken såklart.. Nåja, den missen gör jag inte om om jag skulle få för mig att bygga ett hus till.
Ny lagd taktegel på hus med kapade pannor i toppraden, med grönskande landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av tak med nya tegelpannor och kapade pannor i översta raden på byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nästa projekt blev fasadisolering. Jag velade länge om jag skulle ha västkustskiva eller träfiberskivor. Valet föll till slut på Isocells 40 mm rundspontade skiva. Jag kan varmt rekommendera denna, mycket lättmonterad. Kräver inga speciella monteringsdetaljer, jag har skruvat den sporadiskt med vanlig träskruv och billigaste möjliga plastbricka och sen skruvat spikläkten med 5x120 träskruv. Man sågar den med cirkelsåg eller fogsvans och den kliar inget alls.
Hus under fasadisolering med rödmålad rundspontad skiva, byggnadsställningar och verktyg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasadisolering på pågående byggprojekt med Isocell 40 mm rundspontade skivor och arbetsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasad med nymonterade Isocells 40 mm isolerskivor och träkonstruktion i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasadisolering pågår på ett hus med Isocells 40 mm isolerskivor fastskruvade på väggen, tillsammans med en stege och byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag arbetar mig runt huset bit för bit, jag har bara 2 sektioner Hakiställning som jag flyttar efterhand som jag kommer framåt.
Hushörn med fasadisolering pågår, synlig träfiberisolering, utan ytterpanel under skymningshimlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under fasadrenovering med en del isoleringsskivor uppsatta och ställningar, mot bakgrund av en mulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär här är jag nu, dock är det panel uppspikad på halva baksidan. Sen blev det vinter och motivationen att vara ute och spika försvann helt.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Plötsligt, en dag i september, kom äntligen leveransen från Hasopor. 80 m³ tippat på gården. Stor hög av gråa expanderade polystyrenkulor från Hasopor framför en röd träbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor hög med grå isoleringsmaterial från Hasopor på en solig gårdsplan, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ati och 1 till
  • Laddar…
R Redlös skrev:
Tack! Precis, ingen luftspalt. Cellulosasolering direkt mot duken och ångbroms på insidan. Diffusionsöppet men lufttätt. I kombination med FTX tror jag att det blir ett mycket trevligt inneklimat.
Det blir nog riktigt bra! Blir det lösull eller måste du köra med skivor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.