Vi har köpt en FOMA. Jag har inte driftsatt den ännu men återkommer när vi kört den ett tag. den verkar iallafalll mycket enkel och gedigen. Vi valde modellen med strömbrytare på handtaget. Den kostade 4150 :- på Beijerbygg, de hade nåt extrapris.

Vi valde att skaffa centraldammsugare med påse. Dels byter man ju ganska sällan - det är ju stora påsar i centraldammsugare och dels är det mycket trevligare när det är dags att tömma. Glöm inte att ta på oömma kläder när du tömmer cyklondammsugaren, det dammar rätt ordentligt. ;)

En annan sak man bör undersöka är ljudnivån. Vissa dammsugare för ett oljud på utblåsventilen motsvarande det från en motorgräsklippare..!
 
Det ljuder stör ju grannarna mer än mej hi hi /cattis-grannarnas skräck ;D
 
Håller med Cattis ;D ;D
Ekke, storlek på huset = längden på rör ;D ;D
Jag är inte i byggbranschen och kunde inte förklara bättre ;)
 
Sweli,litet hus kan ha långa rör beroende på mycket!
 
Om jag inte minns fel sa centraldammsugar "experten" (säljare) att längsta rör skulle vara 20 m för att den ska inte tappa sugeffekten.

Jag vet inte du kanske vet bättre ;)
 
Förstår mig rätt. Jag tycker att jag fick väldigt bra information från dammsugar säljaren.

När jag installerade i mitt tidigare hus 1.5 plan med källare, själv kunde jag inte komma på hur man kunde installera rören utan att dom skulle synas, men killarna som installerade hittade lätt massor med plats som man inte själv hade tänkt på.

Det låter som ett vackert hus du har ;)
 
Jag jobbade för länge sen på Electrolux dammsugarlabb. En gång mätte vi prestandan på en centraldammsugare och kom fram till att den mesta effekten försvinner i slangen. Direkt i röret mätte vi 400 sugwatt (en konstruerad effektsiffra baserad på förhållandet mellan vakuum och flöde), med 6 meter slang sjönk det till 250 watt. Jag provade också för skojs skull olika längder på röret och märkte att skillnaden mellan 1 och jag tror det var 8 meter inte ens var mätbar. Se till att rören blir ordentligt täta, försök om möjligt att använda 45 graders böjar i stället för 90 graders och installera hellre ett uttag mer om du i gengäld kan minska längden på slangen med en meter. Se också till att ha möjlighet att komma åt att göra ren rören invändigt och att ta bort ett eventuellt stopp.

En kompis till mig råkade ha dammsugarens utblås bakom en buske. När han startade dammsugaren blåste han bort löven från busken. Det är bra att ha en ljuddämpare på utblåset!
 
Detta läste jag på Konsumentverket
Experten säger:
Munstycket avgör om
dammsugaren suger bra

Att en dammsugare ska kunna suga upp damm låter som en självklarhet. Men det finns dammsugare med stark motor som ändå har usel dammupptagning för att munstycket är dåligt.

Kanske något att tänka på ?
 
Läste detta också ang cyklon vs påse

Numera finns det så kallade cyklondammsugare på marknaden.
- Poängen är att man slipper påsarna, eftersom cyklondammsugaren samlar upp dammet i en behållare. Men dammbehållaren på de modeller vi har testat hittills är ohygienisk och besvärlig att tömma, säger Anders Odell

Jag hade den med cyklon, upplevde den inte så besvärlig :-/ det var bara att dra en plastpåse runt behållaren och tömma den.
 
Munstycket är a och o för dammsugarens prestanda. En klump som suger kan vem som helst göra, men ett bra munstycke kräver en konstnär. Men du måste upp i en viss sugeffekt för att kunna göra ett bra munstycke.

En hög effekt är alltid bra att ha när man gör rent hemma. Och i dag har väl alla centraldammsugare reglerbar sugeffekt så att du kan anpassa den efter städningen?
 
Vi kommer installera c-dammsugare och placerar den i ena änden av huset (tvättstugan) och drar sedan rör under golvet till någon central plats i huset. Ett uttag per våningsplan och ett insug i någon kökssockel.

Hur är det med placeringen av insug i höjdled på väggen, en del placerar vid golvet andra i midjehöjd. Har det tekniskt någon större betydelse vilket man väljer?
 
Vi tänkte ta ett litet större motor en rekommenderad.
Hittade på ABC-centraldammsugare i Bromma (Stockholm) en ny munstycke som säljaren sa att den var väldigt bra. Ergonomiskt och bra kvalitet.

Ett annat ställe som jag funderar på att ha sockelutsug är i entré där det ofta kommer en massa grus utifrån, så slipper man ta ut slangen så ofta ;)
 
Ett annat ställe som jag funderar på att ha sockelutsug är i entré
Det där var en skitbra idé!!
Otroligt att vi inte tänkt på det, grus och sand är ju betydligt mer besvärande än brödsmulor....
 
Man växer lite till när man får såna kommentarer ;D ;D ;D ;D
 
Bob_the_builder
Alltså, förklara nu för en som släpar runt på en gammal röd Volta när man städar...

Ett sådant här sockelutsug, hur kraftigt suger det egentligen? Ska man passa sig för att kliva ur tofflorna, eller? ;D

Allvarigt talat, jag har aldrig sett något sådant i verkligheten. Suger det verkligen i sig grus? På hur långt avstånd från sockeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.