Nä men sånt jättedrag är det inte, det är bara tänkt att du ska sopa mot sockelutsuget så slipper du skyffla.
Du behöver inte vara rädd att bli av med tofflorna ;D

Det är midjehöjd som gäller för oss iallafall. Det var faktiskt ett tips jag fick från det här forumet för länge sedan. Det var en kvinna som redovisade alla fel och brister hon fått på sitt nya hus. Hon berättade bl.a. att de dumma hantverkarna satt uttagen i midjehöjd och sagt att det är en ny standard, vilket hon var väldigt upprörd över. Jättebra idé, tyckte jag. :)

Påsen är säkert 5-6 gånger så stor som en vanlig dammsugare och bör då ha motsvarnde livslängd.

Fundering #1:

Det är inte så att tanten med cd-hål i midjehöjd lärt sig att när man pluggar in slangen i uttaget i köket och springer 10 meter till andra sidan huset för att suga, så rensar man matbordet på prylar när man sträcker slangen?

Funderinge #2:
Den som dammsuger bryr sig inte, men vi andra, måste vi anta kroppsform som Kajsa Bergqvist för att ta oss fram i huset medans det städas om uttagen sitter högt? Vill förvisso minnas att jag klarade någon meter i höjdhopp i skolan men ändå.....

Är det så att slangen blir sträckt som en fiolsträng när din fru dammsuger ( man förstår ju vem som städar hemma hos er ;D ), då är det nog läge att skaffa en längre slang. Standardslangen är 9 meter, men det finns längre som extrautrustning. Slangens tyngd gör i normalfallet att den faller mot golvet ganska snabbt.

KarlXII skrev:
Är det så att slangen blir sträckt som en fiolsträng när din fru dammsuger ( man förstår ju vem som städar hemma hos er  ;D ), då är det nog läge att skaffa en längre slang. Standardslangen är 9 meter, men det finns längre som extrautrustning. Slangens tyngd gör i normalfallet att den faller mot golvet ganska snabbt.
Vem som dammsuger beror på *var* det skall sugas. Bilen är tex mitt ansvarsområde. Hmmm....och kanske det enda....host. :-[

Vi har ingen CD ännu, jag försökte bara tänka mig hur det blir med slangar på höjden....

Vi kommer också att installera lite högre upp och välja ett lock som är snygg som inte syns mycket.

Jag har haft maskin med cyklon och ingen påse. Det har fungerat jätte bra.
Man märker ganska snabb när man ska tömma den och det är när man upptäcker att den inte sugger så bra. Typ 2 gånger om året.
Jag är övertigad att nackdelen med att ha påse är att man inte vill byta påsen tills den är riktig full, påsarna är ganska dyra.
Med cyklon kan du tömma hur ofta du vill.

Installationen är exakt samma för båda maskiner.

En sockelsugg har en liten "fotknapp" som man trampar på när man vill öppna utsugget. Man bara borstar mot den.

Tro inte att det är bara att fylla hela huset med såna och öppna alla för att huset ska dammsuggas själv. Det vore nåt ;D ;D ;D

Hmm... centraldammsugare verkar ju onekligen bra. 8)

Skulle vara intressant att höra om det är komplicerat att installera en centraldammsugare? Funderar på om vi borde göra det själva när vi bygger huset.

Passar också på och fråga om ngn har testat suguttag för sockel (http://www.abc-cdsug.com/group.htm?category_id=2266).

/JB

"Kombinationen av att bygga lego och bli hög på limmet gjorde att jag nog kan säga att det är det absolut roligaste jag har installerat i huset"

Hihi... ;D Låter ju inte som "mission impossible"

Tack för ett bra och uttömmande svar på många av frågorna.

/JB

Är det inget som har tänkt på att man kan sätta uttaget i samma förråd som man förvarar slangen i? Då kan det inte spela någon roll om det sitter högt eller lågt.

Satsa på 2 slangar om ni har 2 plan, det tänker vi göra. En av fördelarna med CD är att man slipper kånka runt på en dammsugare och det är nog ingen lek att rulla ihop 10 meter slang och bära uppför trappan.

Ett golvuttag i hallen låter som en bra idé. Det enda är att man måste ha en sopskyffel i närheten om man inte installerar en CD med "orkaneffekt" ;D

Yo skrev:
Är det inget som har tänkt på att man kan sätta uttaget i samma förråd som man förvarar slangen i? Då kan det inte spela någon roll om det sitter högt eller lågt.
Jodå. Vi sätter ena uttaget (i midjehöjd) under trappan (som är tämligen centralt placerad). Trappan kommer att byggas in så att det blir ett förråd.

Om du bor i Stockholmsområdet är ABC-dammsugare i Bromma en bra butik, dom har alla märken och installerar. Där ska vi köpa. ;D

Jag tog med mig alla teorier och erfarenheter som jag funnit kring detta med centraldammsugare och begav mig till en försäljare av desamma. Säljaren i fråga hade vid flera tillfällen demonstrerat centraldamsugare på olika mässor för Electrolux/Volta. Han hävdade bestämt att man skall undvika att välja på/av knapp på själva slangen, detta trots att jag försökte komma med argument om varför detta skulle vara bra.

Hans förklaring var följande.

Slangar går av och behöver bytas förr eller senare, det absolut vanligaste slitaget är att slangen går av just i skarven mellan slang och handtag. Finns det en på/av-knapp måste då hela slangen bytas, en vanlig slang kapas bara en bit och slang och munstycken fästen ihop igen. Detta kan också utnyttjas om man vill kapa en för lång slang eftersom detta sparar sugeffekt.
Det är dessutom dyrare att köpa en slang med på/av-knapp, vilket är bortkastade pengar enligt säljaren.

Centraldammsugare mår dessutom inte bra av att sättas på och av på samma sätt som en vanlig dammsugare, motorn slits i onödan vid många av och påsättningar. Låt istället dammsugaren gå under hela tiden du avser använda den, ljudet hos de allra flesta centraldammsugare är lägre än en diskmaskin. Ringer telefonen lägger man helt enkelt ned slangen och låter dammsugaren gå och fungera som en luftrenare, på samma sätt som man låter diskmaskinen gå.

Vad säger då ni med egna erfarenheter på forumet om detta?

Nybyggare skrev:
Vad säger då ni med egna erfarenheter på forumet om detta?
Har man minsta anlag av snålhet så låter man inte centraldammsugaren vara påslagen en sekund längre än nödvändigt. Den flåsar nämligen ut massor med varmluft.

Är det ingen som har tänkt på att placera uttagen i tex garderob eller liknande.

Är det helt fel ?? Tänkte mest att då slipper man se uttaget!

Jag vet iallafall hur mina garderober ser ut...

Inte skulle jag vilja trixa mig in med en slang och krångla. Dessutom är det mörkt där...

Men faktiskt: En bra idé, skulle dessutom säkert göra vissa garderober mindre överbelamrade!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.