Skulle det inte funka att koppla det såhär också?
Handskriven skiss på kopplingsschema för badrumsinstallation med takdusch, handdusch och badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom Takdusch och Handdusch används tillsammans, och antagligen oftast. Sen används ju Handdusch och Badkar också tillsammans, men då med risken att bli blöt när man vill ta ett bad. Men visst vänder man på de två som du säger så slipper man ju det :thinking:
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Skulle det inte funka att koppla det såhär också?
[bild]
Eftersom Takdusch och Handdusch används tillsammans, och antagligen oftast. Sen används ju Handdusch och Badkar också tillsammans, men då med risken att bli blöt när man vill ta ett bad. Men visst vänder man på de två som du säger så slipper man ju det :thinking:
Hittade att den jag installerade också var box 368, så det lär vara samma funktion.
Absolut går det att göra så, välj den ordningen som passar er bäst! :)
 
D Dm9 skrev:
Hittade att den jag installerade också var box 368, så det lär vara samma funktion.
Absolut går det att göra så, välj den ordningen som passar er bäst! :)
Super! Jag tror, som du säger, att det viktigaste är att ha badkaret först till höger. Resten är en smaksak.

Stort tack för att du påpekade detta, annars hade man ju blivit vansinnig (och blöt)!!
 
D Dm9 skrev:
Hittade att den jag installerade också var box 368, så det lär vara samma funktion.
Absolut går det att göra så, välj den ordningen som passar er bäst! :)
Du råkar inte ha kvar några bilder från installationen eller på det färdiga duschrummet? Det verkar inte finnas många bilder på en riktig produkt på nätet, bara produktbilder...
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Du råkar inte ha kvar några bilder från installationen eller på det färdiga duschrummet? Det verkar inte finnas många bilder på en riktig produkt på nätet, bara produktbilder...
Jo jag hittade en bild på installationen samt från försäljningen. Då vi hade infällda hyllor i väggen ovan fick vi dra alla anslutningar åt sidorna istället för uppåt.

Installation av rör och ventiler för vatten i en vägginfälld anslutning, med sidodragna rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt badrum med vitt badkar och handfat, infällda hyllor ovanför badkaret och anslutningar dragna åt sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Dags för lite uppdateringar!

Det blev en sista-minuten ändring av planlösningen i badrummet som förvisso drog med sig lite merarbete, men jag tror det var värt det. Vi kände bl a att toaletten blev inklämd mellan tvättstället och duschväggen och för att klara minimimått fick vi gå ner på en 80cm bred kommod, vilket vi egentligen inte ville... lösningen blev att byta sida på kommoden. Men för att det inte skulle bli för trångt i dörröppningen och för att slippa flytta dörren valde vi att ”sno” lite yta av tonåringens rum. Förhandlingen var tuff men vi kom överens till sist! :seenoevil:

Vi har dessutom kommit överens om att nischen i duschen kommer gå från sida till sida och få en infälld Led-list. Tyvärr så hamnar den lite högt för att få plats med blandaren men det blir nog ändå en bra lösning. Nischen blir ca 165cm bred, 32cm hög och 12cm djup med en lutning på 5mm för vattenavrinning.
 
Redigerat:
Jag har nog inte skrivit om våra grundförutsättningar och konstruktionsprinciper som vi kommer följa, så här kommer det!

* Hus från -82
* Platta på mark
* Tidigare 70mm cellplast + golvspån på plattan -> Ersätts med EPS-betong
* Väggkonstruktion enligt Säker vatten (15mm ply + 13mm gips på minst 70mm regel)
* Tidigare element ersätts med elektrisk golvvärme
* Elektrisk handdukstork
* Samtliga vattenledningar ersätts, inga genomföringar genom golv (förutom avlopp). Jag har använt genomgående Uponors produkter.
* Säker vattens anvisningar följes, till bästa förmåga

Sådär ja!
 
D Dm9 skrev:
Jo jag hittade en bild på installationen samt från försäljningen. Då vi hade infällda hyllor i väggen ovan fick vi dra alla anslutningar åt sidorna istället för uppåt.

[bild]
[bild]
D Dm9 skrev:
Jo jag hittade en bild på installationen samt från försäljningen. Då vi hade infällda hyllor i väggen ovan fick vi dra alla anslutningar åt sidorna istället för uppåt.

[bild]
[bild]
Super tack för bilderna!! Det ser ut som ändringen ED1 -> ED2 är en ny läckagebox! Dvs blandaren i sig är troligen densamma.
 
KristinaRT
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jag har nog inte skrivit om våra grundförutsättningar och konstruktionsprinciper som vi kommer följa, så här kommer det!

* Hus från -82
* Platta på mark
* Tidigare 70mm cellplast + golvspån på plattan -> Ersätts med EPS-betong
* Väggkonstruktion enligt Säker vatten (15mm ply + 13mm gips på minst 70mm regel)
* Tidigare element ersätts med elektrisk golvvärme
* Elektrisk handdukstork
* Samtliga vattenledningar ersätts, inga genomföringar genom golv (förutom avlopp). Jag har använt genomgående Uponors produkter.
* Säker vattens anvisningar följes, till bästa förmåga

Sådär ja!
Spännande projekt! Kan du inte lägga upp en uppdaterad planritning? Har själv börjat fundera på badrumsrenovering och optimal planlösning för handfat vs toalett då vi har snedtak....
 
Här är urtaget som behövdes för tvättstället. Kommoden blir därmed försänkt ca 30cm in i väggen.
Urtag i trästomme i vägg för försänkning av tvättställ, med vedbod, verktyg och kabel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I rummet bredvid valde jag att sätta 15mm ply + gips. Huvudsakligen för att kunna fästa blandaren med också för infästning från andra sidan.
Urtag i vägg för tvättställ, kommod försänkt, gipsvägg bredvid tegelvägg, med hyllor och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ordningen återställd (sånär på en våd och någon list)!!
Urtag i tegelvägg för kommod, med hyllor och inredningsdetaljer i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Spännande projekt! Kan du inte lägga upp en uppdaterad planritning? Har själv börjat fundera på badrumsrenovering och optimal planlösning för handfat vs toalett då vi har snedtak....
Tack och kul att du vill följa med på resan!

Japp, det är på g! Sitter med telefonen nu och ritningarna är på datorn. Fixar!
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Tittut!!
Renoveringsprojekt med osynligt arbetsutrymme bakom halvfärdig vägg och rördragningar, verktyg och belysning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är den nya planlösningen som vi nu börjat bygga efter!

Ritning av en ny planlösning för ett badrum med tvättställ, högskåp, toalett och badkar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den största skillnaden är att vi bestämde oss för att byta plats på tvättstället och högskåpen vilket krävde ett större urtag i rummet bredvid, och det har vi redan gjort. Fördelen är att toaletten inte är lika inklämd och att vi kan ha en större kommod, vilket vi verkligen ville. Det blir lite merjobb men som sagt är det värt. T ex så är det gamla avloppet (75mm) där kommoden skulle vart från början, nu får jag lägga ett nytt rör från andra sidan i EPS-betongen istället. Även vattenledningarna kommer all ligga där eftersom fördelarskåpet sitter i väggen på motstående sida.

Jag hittade dessutom 7cm i bredd på badrummet. Jag förstår inte hur jag missat detta tidigare och det visar betydelsen för at MÄTA, MÄTA och MÄTA igen! "Measure twice, Cut once" är ett känt begrepp att ta vara på. Turligt nog så innebär detta bara fördelar för oss, tror jag...

Såhär kommer vår duschvägg se ut med nischen. Det är fördelar och nackdelar med att ha den såpass högt upp. Den uppenbara är ju att barnen inte kommer åt det som står där... vår största rädsla var att man skulle se ljuskällan när man duschar, men jag tror vi har löst det. Bl a genom en lågbyggande led-skena (6mm) som kommer fällas in i hörnet bakom kakelplattan.

Ritning av ny badrumsplanlösning med måttangivelser, tvättställ och högskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär blir slutligen vårt tvättställ/kommod. Nu en 100cm bred kommod som vi ville ha från början!

Ritning av badrumsplanlösning med måttangivelser, ny placering av tvättställe och högskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den uppmärksamme ser kanske att väggarna i badrummets ena sida står på cellplast. Det är ju knappast ett stabilt underlag och dessutom så sitter ju väggen inte fast i plattan. Den är dock fastsatt i golvspånet över cellplasten som i sig fixerar den i sidled, men min plan är ändå att ta bort en bit av cellplasten och fälla in en 70mm regel som förankras med plåtvinklar i plattan.

Om någon vet, är det nödvändigt att göra så eller står det bra som det gör? Det är bara en av väggarna som detta berör, övriga står direkt på plattan och är förankrade.
 
  • Gilla
villeg
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Den uppmärksamme ser kanske att väggarna i badrummets ena sida står på cellplast. Det är ju knappast ett stabilt underlag och dessutom så sitter ju väggen inte fast i plattan. Den är dock fastsatt i golvspånet över cellplasten som i sig fixerar den i sidled, men min plan är ändå att ta bort en bit av cellplasten och fälla in en 70mm regel som förankras med plåtvinklar i plattan.

Om någon vet, är det nödvändigt att göra så eller står det bra som det gör? Det är bara en av väggarna som detta berör, övriga står direkt på plattan och är förankrade.
Sedan kom jag på att väggen stabiliseras av att plywood/gips kommer gå hela vägen ner till plattan, som gjuts in i underlaget. Så jag skulle tro att väggen står väldigt stabilt till sist, men jag kommer nog ändå sätta ett par vinklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.