Edit: Oj jag tittade fel, det är bara en fas till TM-dosan, andra säkringen går till bla belysningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Ofta kör man väll bara 1-2 tvättar sen torktumlar man det. Då behöver inte båda gå samtidigt
Vi har en 7kg tvättmaskin och en 8kg torktumlare. 4 barn och 2 vuxna så det blir mycket tvätt. Tidigare hade vi en vanlig tumlare som inte gick att köra samtidigt som tvättmaskinen, då säkringen inte pallade. Vi tjänar mycket tid på att kunna köra båda samtidigt. Nu kan man köra undan några maskiner på löpande band om man inte tvättat någon dag. För att knyta tillbaka till ursprungsfrågan så har vi Electrolux med inverterdrift. Fungerar helt utmärkt och gjort det i många år. Då jag köpte tumlaren var jag först inne på bosch , men ångrade mig då jag såg hur många som hade problem med självrengöringen av kondensorn. Vet inte om det fungerar bättre i dag men kan vara värt att kolla upp innan köp.
 
  • Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Mycket bra att du tar upp det där med användningen.
Antal år säger ju nästan ingenting, däremot antal kilo tvätt eller antal tvättar!
Synd att det inte finns drifttidsmätare på maskinerna. Inte som kunden ser iaf.
Miele har det på sina maskiner, åtminstone vissa.
Du kan genom magiska knappkombinationer nå "tekniker-läget" på maskinen där du bland annat har möjlighet att läsa ut felkoder samt drifttiden i hundratal timmar.

Inget som den vanliga användaren känner till så klart, men det finns där.

Hade liknande på min gamla Golf 5 där man genom magisk knapptryckning på AC:n kunde komma åt ett läge där man fick fram sensorvärden som visades istället för temperaturen. Inte heller något som framgår i någon vanlig instruktionsbok.
 
Mammatill3 Mammatill3 skrev:
Upptäckte ikväll att min maskin är jättesmutsig i "slangen" som går från tvättmedelsfacket in i maskinen. Är det så normalt? Stora tjok svart gojja och nåt vitt som såg ut som fiskmåsskit... ;) Har rengjort maskinen genom att göra rengöring på 95 grader när jag fick den. Men så kanske alla maskiner är?
Nu är du kanske inställd på en ny maskin, men det kan vara så att den bara behöver en rengöring invändigt. Då menar jag en "skruva isär och gör rent slangarna"-manöver. En tvättmaskin gör ju egentligen inte något avancerat. Den snurrar runt tvätten i vatten och tvättmedel så du slipper stå och blaska själv i en balja. Inget mer än så. Om den då inte gör rent, så är den antagligen smutsig invändigt, och då mest troligt i slangarna.

Jag har en Miele som behöver samma åtgärd då den inte längre vill centrifugera korrekt samtidigt som den gnäller på doseringen. Förmodligen är slangarna fyllda med "guck". Tvätt på 95 grader och liknande kommer inte åt i alla skrymslen.

Maskinen behöver demonteras och plockas ihop igen, så det är väl inte helt trivialt, men du kanske känner någon om inte annat som kan hjälpa till? Går det åt helsicke gör det inte något eftersom du ändå tänkt köpa en ny maskin?
 
Hej

Kapar denna tråden lite och kanske lite OT:

Familj på 2vuxna och 2 barn(4år resp. 6år)
Vi har en Electrolux 7kg maskin som köptes 2011-05-xx för 4900kr och sedan var vi korkade nog att lägga på 5års trygghetsavtal hos Elgiganten för 1200kr. 2019-05-xx så la vi ca 900kr (till Electrolux service) på den p.g.a dålig skötsel från vår sida. Nu sedan någon dag så har den börjat låta ordentligt och jag misstänker starkt "centrumlagret" på trummans baksida. Den fungerar men dånar och kommer mest sannolikt lämna in vilken dag som helst. Vi har beslutat att vi inte lägger en krona på denna utan det är ny som gäller.
Vi tittar nu mest på en från Bosch och det lutar mot en 8-serie maskin som jag hoppas kunna hitta för runt 8000kr(förhoppningsvis nu i kommande mellandagsrea), och då med iDos och HomeConnect som verkar vara det som man bör välja idag.
 
Vi hade en Electrolux från 2007 där bakre lagret gett upp. Nytt kostade 347kr men vår modell gick inte byta på så ny trumma 2500 och gör det själv var alternativet.
Det blev en Bosch 8-serie med idos, homeconnect, tio kg mera vikt på maskinen än lägre modell och fem års garanti. Har haft den ett år, mycket nöjd hittils. Väldigt tystgående och mycket bra att kunna köra programmen snabbt. Den verkar inte vara så förbannat snål med vattnet som jag fått för mig att en del nya maskiner är. Det är nog bara i snålprogrammet den snålar ordentligt.
 
Värt att tänka på med iDos är att även om det är smidigt så är pulvertvättmedel mycket bättre på att tvätta rent. Vi körde en bosch med idos i ca 5 år, och det var mycket bra, men det blir renare i den enklare cylindamaskinen vi har idag. Idostanken började läcka en gång, men det gick på garanti. Sen är idosenheten ganska äcklig att rengöra, ett tips är att inte använda sköljmedel alls.
 
S Sackaros skrev:
Värt att tänka på med iDos är att även om det är smidigt så är pulvertvättmedel mycket bättre på att tvätta rent. Vi körde en bosch med idos i ca 5 år, och det var mycket bra, men det blir renare i den enklare cylindamaskinen vi har idag. Idostanken började läcka en gång, men det gick på garanti. Sen är idosenheten ganska äcklig att rengöra, ett tips är att inte använda sköljmedel alls.
Är det? Jag brukar läsa råd och rön men har inget minne av att de tagit upp det som ett problem. Jag märker också att den använder olika mycket vatten och tvättmedel beroende på mängd tvätt och det ska tydligen finnas nån smutssensor för ibland matar den på mkt mer.

Obs, ifrågasätter inte att det kan vara så att pulver tvättar bättre utan är snarare nyfiken på om det är så, varför?
 
martin43 martin43 skrev:
Är det? Jag brukar läsa råd och rön men har inget minne av att de tagit upp det som ett problem. Jag märker också att den använder olika mycket vatten och tvättmedel beroende på mängd tvätt och det ska tydligen finnas nån smutssensor för ibland matar den på mkt mer.

Obs, ifrågasätter inte att det kan vara så att pulver tvättar bättre utan är snarare nyfiken på om det är så, varför?
Står lite här bland annat: Vad är bäst – flytande tvättmedel eller pulver? (tretti.se)

Helt enkelt så att den flytande formen begränsar något med innehåll, men är oftast mer skonsam. Men vi hade stora problem med att sköljmedlet blev äckligt (använde sällan sköljmedel vid tvätt) så jag rekommenderar verkligen att man håller koll på det och kanske ser till att spä ut och minska mängd eller hoppa helt.
 
S Sackaros skrev:
Står lite här bland annat: Vad är bäst – flytande tvättmedel eller pulver? (tretti.se)

Helt enkelt så att den flytande formen begränsar något med innehåll, men är oftast mer skonsam. Men vi hade stora problem med att sköljmedlet blev äckligt (använde sällan sköljmedel vid tvätt) så jag rekommenderar verkligen att man håller koll på det och kanske ser till att spä ut och minska mängd eller hoppa helt.
Tack. Misstänker dock att de flytande produkterna utvecklats sedan 2012.
Vi kör alltid vittvätt med pulver i facket (flytande till övrigt), så det passar ju bra då att vita pulvertvättmedlet innehåller blekmedel till just vittvätt.
 
Visst går det att köra pulver manuellt ibland. Men efter att ha använt idos i ca 5 år och sedan backat till en vanlig tvättmaskin vågar jag påstå att jag tycker att idos är överskattat. Nu använder jag bara flytande till fintvätt (y3). Det är inte en funktion jag kommer köpa igen.
 
  • Gilla
Byggahus2019
  • Laddar…
Ja alla är olika. :)
Jag tycker det är smidigt att bara trycka in 5 kg handdukar och trycka på start.
Doseringen av sköljmedlet blir ju mer exakt också.
 
A
Idos har nog kommit över barnsjukdomarna nu
så det är en bra grej
såväl pulver tvätt medel som flytande har begränsningar och det skiljer jättemycket mellan fabrikaten
 
I:dos 2.0 är väl på ingång eller kanske redan kommit ut. Fördel, två olika tvättmedel om man väljer bort mjukmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.