Marge arkitekter har låtit taket spela huvudrollen i Villa Hedberg vid Östersjön strax söder om Åhus. Bottenvåningen flödar av ljus med utsikt över nästan vita sanddynor och ålakustens öppna hav. En trappa upp är det inbonat slutet och skyddat mitt bland tallkronorna. Två uthus med gästrum och bastu kompletterar kompositionen.

Du kan läsa artikeln här: Hattstuga vid stranden i Äspet
 
  • Gilla
Eaum och 5 till
  • Laddar…
Wow vilket fint hus! :love:
 
  • Gilla
jade_wys38 och 2 till
  • Laddar…
Detta hus gillar jag!
 
  • Gilla
knightpete och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar tänket kring underhåll, det o-platta taket, och även utsidans materialval. Mycket snyggt och praktiskt. Men kommer man inte ledsna på dropp från takfoten? jag skulle nog vilja ha hängrännor, även om de kräver lite underhåll med rensning. Och var de inte oroliga kring stranderosionen man ser på en av bilderna?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Verkligt lyckat!
 
  • Gilla
jade_wys38 och 1 till
  • Laddar…
Mycket gilla kring detta byggande. Har dock en tanke som återkommer; hur länge kommer det att klara sig undan havs erosionen? Man kan ana detta på bilden "från havet/stranden syns..." med trappan. Inte länge till förrän trappen står för sig själv...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Utsidan av taket var ok men det skulle sträckt sig längre ut, dvs det skulle vara mer överhäng på undersidan av taket så man fått plats med fönster i golvet så man har kunnat tittat ner samt fått in lite ljus underifrån.
Insidan av huset var en riktig besvikelse med stora glaspartier överallt.
Det blir väldigt svårt att möblera, man måste tänka hall kök vardagsrum sovrum när man planerar entréplan för ett hus.
Visst ett fint hus bara för att visa upp men man ska ju kunna vistas mer där än bara för en fika en vacker sommardag.
 
Kurtanagger Kurtanagger skrev:
Utsidan av taket var ok men det skulle sträckt sig längre ut, dvs det skulle vara mer överhäng på undersidan av taket så man fått plats med fönster i golvet så man har kunnat tittat ner samt fått in lite ljus underifrån.
Insidan av huset var en riktig besvikelse med stora glaspartier överallt.
Det blir väldigt svårt att möblera, man måste tänka hall kök vardagsrum sovrum när man planerar entréplan för ett hus.
Visst ett fint hus bara för att visa upp men man ska ju kunna vistas mer där än bara för en fika en vacker sommardag.
Det du föreslår är ju tvärtemot husets idé, med en öppen bottenvåning o en sluten privat övervåning. Fönster i golv låter dyrt o dumt.
 
  • Gilla
MinimalistWannabe och 2 till
  • Laddar…
M Mikedigitize skrev:
Har dock en tanke som återkommer; hur länge kommer det att klara sig undan havs erosionen? Man kan ana detta på bilden "från havet/stranden syns..." med trappan. Inte länge till förrän trappen står för sig själv...
Jag uppskattar att det är berg där huset ligger. Det är visserligen i en riskmiljö men då är det bara trappan som ryker. Byggränsen ligger väl ca 3 (?) m öh och här är det betydligt högre.

Lite OT: När jag byggde kollade jag (längre ner på östkusten) och var jag nöjd med 9 m öh - men därefter har ytterligare 2 hus byggts betydligt närmare vattennivån. Ca 20 m av vår strand har försvunnit på dessa 15 år.
 
  • Wow
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det är inte berg i Åhus förrän djupt ner, men erosionen går relativt långsamt.
 
B Beckborg skrev:
Det du föreslår är ju tvärtemot husets idé, med en öppen bottenvåning o en sluten privat övervåning. Fönster i golv låter dyrt o dumt.
ja det gör jag, men att säga att min idé är dum tycker jag är dumt av dig.
 
yonna yonna skrev:
Jag uppskattar att det är berg där huset ligger. Det är visserligen i en riskmiljö men då är det bara trappan som ryker. Byggränsen ligger väl ca 3 (?) m öh och här är det betydligt högre.

Lite OT: När jag byggde kollade jag (längre ner på östkusten) och var jag nöjd med 9 m öh - men därefter har ytterligare 2 hus byggts betydligt närmare vattennivån. Ca 20 m av vår strand har försvunnit på dessa 15 år.
I Stockholms län gäller numera 2.7 m som lägsta grundläggningsnivå ö.medelhavshöjden.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Det är en pärla med fina proportioner!!!
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag gillar tänket kring underhåll, det o-platta taket, och även utsidans materialval. Mycket snyggt och praktiskt. Men kommer man inte ledsna på dropp från takfoten? jag skulle nog vilja ha hängrännor, även om de kräver lite underhåll med rensning. Och var de inte oroliga kring stranderosionen man ser på en av bilderna?
När det regnar är man i regel inomhus, då borde inte droppandet störa mycket mer än övrigt droppande runtomkring. Däremot ser det ut som att vattnet från taket landar det direkt på trallen, vilket borde riskera missfärgning och ojämnt slitage.
 
Så fint! Och ett ordentligt taköverhäng som borde vara vanligare idag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.