Jag som knappt vågar sätta upp ”snöstavar” på vår lilla väg... 300 m ”egen” väg från vägsamfällighetens område..

inte vår mark, även om vi så önskade. Vi fyller dock igen hål och klipper lite gräs..

Vi har inga problem med markägaren, hen bor inom synfält.. men tillhör inte vårt område/våra vägar/samfällighet.

Men det känns, för oss, konstigt att liksom göra sakerna annans mark - även om vi har servitut både kors och tvärs.

Jag tänker alltid omvänt själv ”tänk om någon gjorde sådär på min tomt, utan att fråga” .. skulle jag gilla det? Skulle jag bry mig? Skulle jag bli sur?

Vi skulle behöva drevskydd på vintern, här plogar man sedan är vägen helt borta igen efter 20 min :/ men vi har inte kommit till skott o fråga än (5+ år senare).

Vet inte om jag är impad eller förskräckt över att ni vågat sätta upp permanent belysning! :)

..men jag har en känsla av att grannen är sur över att ni inte frågade först!
 
  • Gilla
afav och 19 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
En del bra synpunkter. En sak jag kom att tänka på: fiber är redan draget över hela området, undrar hur mycket han får för det, troligen inte en spänn ...
Markägare brukar få ca 5 kr metern så ersättning har han säkert fått för det...
 
  • Gilla
Enterprise och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag som knappt vågar sätta upp ”snöstavar” på vår lilla väg... 300 m ”egen” väg från vägsamfällighetens område..

inte vår mark, även om vi så önskade. Vi fyller dock igen hål och klipper lite gräs..

Vi har inga problem med markägaren, hen bor inom synfält.. men tillhör inte vårt område/våra vägar/samfällighet.

Men det känns, för oss, konstigt att liksom göra sakerna annans mark - även om vi har servitut både kors och tvärs.

Jag tänker alltid omvänt själv ”tänk om någon gjorde sådär på min tomt, utan att fråga” .. skulle jag gilla det? Skulle jag bry mig? Skulle jag bli sur?

Vi skulle behöva drevskydd på vintern, här plogar man sedan är vägen helt borta igen efter 20 min :/ men vi har inte kommit till skott o fråga än (5+ år senare).

Vet inte om jag är impad eller förskräckt över att ni vågat sätta upp permanent belysning! :)

..men jag har en känsla av att grannen är sur över att ni inte frågade först!
Nu är det ju som sagt inte en granne, hade han bott bredvid hade vi givetvis frågat honom. Det är en pytteremsa på 20 m mellan vår väg och granntomten , sen grävde vi precis där kommunens fiber ligger, det som skiljer är pollarna, inget annat, och nej vägen är inte breddad, det är bara berg som är övertäckt med grus och så har det varit hela tiden, alltså ingen mer mark som tagits i anspråk.
 
Redigerat:
  • Gilla
helder och 6 till
  • Laddar…
M marieed2 skrev:
Markägare brukar få ca 5 kr metern så ersättning har han säkert fått för det...
Inga problem då, han kan kan få en 500-ing
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
M Mce1978 skrev:
Ja då håller jag med dig.

Att det sticker upp stolpar längs med vägen kan ju ställa till det för markägaren om denne behöver komma fram med stora skogs eller lantbruksmaskiner till sina ägor lite längre bort.
Nej, det finns inget längre bort, bara vårt tomt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För att bygga vidare på detta resonemang så talar anläggningslagen (AL 46 §) om väganordningar som definieras som anordning som behövs för vägens bestånd, drift eller brukande. Nu är AL inte rätt lagrum vid servitut men lagstiftaren har i alla fall definierat detta för drift av enskilda vägar.

Lantmäteriet har funderat på vad som är och inte är en väganordning enligt AL och inkluderar vägbelysning (när den krävs för att vägen ska fylla sin funktion) i sin handbok AL s 221:

[bild]

I analogi med detta så kan man hävda att TS nya vägbelysning är en del av servitutet för utfart.
Det där kan bli användbart, tackar för det!
 
  • Wow
Enterprise
  • Laddar…
E
Går där mycket tyngre trafik samt korsande skogsvägar?

I bilden du postat ser det ut precis som att du satt pollaren där personbilen kan släppa fram mötande tyngre trafik.

Hur många pollare har du satt på dessa 100 meter?
 
E El-Löken66 skrev:
Går där mycket tyngre trafik samt korsande skogsvägar?

I bilden du postat ser det ut precis som att du satt pollaren där personbilen kan släppa fram mötande tyngre trafik.

Hur många pollare har du satt på dessa 100 meter?
6 st pollare och detta är vår infart, här går INGEN trafik som inte skall till oss, sträckan är ca 120 m
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Nu är det ju som sagt inte en granne, hade han bott bredvid hade vi givetvis frågat honom. Det är en pytteremsa på 20 m mellan vår väg och granntomten , sen grävde vi precis där kommunens fiber ligger, det som skiljer är pollarna, inget annat, och nej vägen är inte breddad, det är bara berg som är övertäckt med grus och så har det varit hela tiden, alltså ingen mer mark som tagits i anspråk.
Vi har bara åkrar runt oss, närmsta hus är väl typ 400 m bort.. (ej markägaren hos oss). Men har man bara åkrar ser man långt.. :)

.. oavsett tror jag bara hen är lite sur att ni gjort något utan att fråga - 50’ känns inte realistiskt på något vis!

Brukar hen använda vägen själv? Avverkar hen skog? Kör maskiner skoter/traktor osv?

Tänkte att hen anser att ni är ivägen på nått vis (och därför är extra sur). Hos oss sticker deras maskiner ut över vägen ibland när de brukar marken (även om de inte kör på vägen),

..men hade vi haft träd, lampor el liknande som sticker upp mer än 30-40 cm.. så hade ju de rykt när de var ute med maskinerna.
 
Hur kom ni på idéen med att börja gräva i någon annans mark utan att fråga först? Och nu undrar ni om ni har rätt att göra det!? Som om jag skulle kila över till grannen med spaden och börja gräva! Antar att du/ni förstår vad att göra om ni inte vill ingå ett avtal med markägaren.

R Rem skrev:
Fick en lite obehaglig överraskning och jag tänkte kolla om någon här har koll på vad som gäller.

Lite bakgrund:

Vi äger ett hus på landet. Tomten är avstyckad 1947, vi flyttade hit 2008 som sommarboende. Nu har vi nyss flyttat hit permanent.

Från vägföreningens väg går en liten väg bara till vårt hus, ca 100 m lång. Det är ju "våran" väg så att säga, men vi äger inte marken. Oklart om vi har servitut på den, kan inte hitta något i köpehandlingarna om detta, men det går väl att ta reda på.

Så till saken. Eftersom det är ganska mörk (bäcksvart) så passade vi på att gräva ner en elledning och sätta upp ljuspollare utmed vägen (i diket) i samband med att vi hade en grävskopa här i ett annat ärende.

Nu, några veckor senare, damp det ner ett brev i vår brevlåda med ett krav från markägaren att vi gjort intrång på hans mark. Han vill ha 50 000:- i engångsersättning och 1000:-/år för ett markupplåtelseavtal. Han kallar detta för ett allvarligt intrång på hans egendom.

Så frågan: Har han rätt till detta? Gör det någon skillnad om vi har servitut på vägen eller inte. Vägen har ju varit där sedan 1947

Här är det såklart intressant om ni VET vad som gäller. Jag vill gärna ha lite på fötterna innan jag ringer och pratar med honom.

Jag kan ju ta bort allt och då får han inte en spänn. Till saken hör (eventuellt) att vi köpte till 1500 m2 tomt av honom när vi flyttade hit 2008 som han fick bra betalt för så jag tror att han gissar att vi har råd att betala.
 
  • Gilla
a.o.f och 8 till
  • Laddar…
Har inte koll på vad som gäller i denna soppan, men har ändå några åsikter.
Jag kan tycka att det är rätt smaklöst att skicka ett brev med krav på 50k. I mitt tycke hade det varit mer smakfullt att försöka inleda med en muntlig dialog.
Vidare undrar jag hur beloppet 50k räknats fram, eller om det bara är en ”bra” summa. Det känns ganska mastigt. Årsavgiften känns något mer sansad.
Känns nästan som att relationen varit något skev redan från början.
 
R Rem skrev:
Det där kan bli användbart, tackar för det!
Jag är väldigt intresserad av er motivering till: ”när den krävs för att vägen ska fylla sin funktion” i just det här fallet.
 
  • Gilla
Enterprise och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag tycker det egentligen bör räcka med att ägaren av marken inte vill ha några lampor på den för att kunna kräva att de försvinner.

Tycker det dock är ett mkt märkligt beteende att inte ta personligt/muntlig kontakt först och försöka komma överens.
Dig vill jag inte ha som granne. Du är vansinnigt fyrkantig
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
P-A Lindqvist och 9 till
  • Laddar…
@
Kan säga att kraftbolaget här håller på att gräva ner kabel längst vägen ut med vår skog. Trots de träd (tallar) de tar ned, och den markanvändning de tar i anspråk, så pratar vi inte om några 50 000 i ersättning. Man kan helt enkelt säga att fastighetsägaren i ditt fall bara vill skinna dig på en massa pengar!
 
  • Gilla
helder och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Manfreds skrev:
Jag är väldigt intresserad av er motivering till: ”när den krävs för att vägen ska fylla sin funktion” i just det här fallet.
Jag också!

Något argument som inkluderar bil verkar inte så övertygande.

Jag föreslår istället något om vägens funktion för gående och cyklister. Tillgänglighet. Mörk och hal. Klimatförändringarna har gjort vintrarna mörka och blöta på senare år vilket har föranlett behov av belysning. Åren går och ögonen blir sämre. Skogen har vuxit upp så det är extra mörkt numera.

Äh, jag är inte övertygad.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Enterprise och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.