nikasp
"Hur tänkte du nu?" brukade en kollega säga ibland :) Tycker att det säkert är bra, för er, men att smacka upp belysning på en servitutsväg utan att fråga skulle aldrig ha fallit mig in. Bara att pudla och hoppas han accepterar att ni tar ner det utan kostnad eller kommer överens om något så det får stå kvar. Kommer du dragande med advokat *också* så skulle jag personligen ha obstruerat maximalt.
 
  • Gilla
  • Arg
eriksaaf och 38 till
  • Laddar…
Magnus E K
Fin skogsväg förstörd av den där hemska, bländande belysningen. Och vad händer om installationen inte är elsäkerhetsmässigt korrekt gjord och någon senare skadar sig?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Haha
  • Ledsen
eriksaaf och 29 till
  • Laddar…
Jag hade pudlat och bett om ursäkt, frågat om markägaren vet om servitutet.
Samtidigt klartgjort att betala böter är inget alternativ.
Proppsar markägaren på böter så hade jag plockat bort belysningsstolparna.
 
  • Gilla
eriksaaf och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
2 kap 1 § ellagen gör att anläggandet av en starkströmselledning mellan fastigheter har tillstånd (nätkoncession).
Står inget om fastigheter i Ellagen. Om man sätter upp infrastruktur för elbilsladdning kan man dra el till grannen och ladda hans bil med.
 
  • Gilla
Timmy A och 3 till
  • Laddar…
A
R Rem skrev:
[bild]
Synd att du inte kollade innan. Tråkigt detta.
Har ett sommarhus och liknande problem där. Alla som bor permanent och som kommer från stan från början har staket runt tomten och lampor i trädgården och vill ha liknande ljus längs vägen.

Andra som bor där permanent som kommer ursprungligen från landet och har inget staket runt tomten och vill absolut inte ha belysning vid vägen för de tycker att det skall vara mörkt på natten på landet. De har kanske någon enstaka lampa vid ingången bara. Annars kör de med ficklampor.
Staket runt hela trädgården och massa lampor = stabor på landet, det har jag hört många gånger.
De andra får väl flytta till stan igen om de vi ha massa lampor så säger de. Vi håller oss utanför och har ingen direkt åsikt. Vi går med på det som de beslutar om om det någonsin blir av, tror knappast det.

Var jag vill komma med detta är att det är jättelurigt och känsligt ibland att flytta ut på landet och komma med stadsfasoner på landet. Folk där är ofta skitkänsliga för förändringar som de inte själva råder över. Det kräver några år av kontakter och gemenskap tills de litar på en innan man gör några vidare förändringar. Eller att man är handikappad och måste ha förändringar för den sakens skulle, då är det lättare. Det gäller att passa in.

Likadant snack har det varit om att asfaltera vägen. De som kommer från landet från början vill under inga omständigheter asfaltera. En anledning är att det kan bli jobbig halka på vintern på asfalt.

Koppla absolut inte in någon advokat är mitt tips. Såna stadsfasoner och ni kommer vara rökta för alltid och alla kommer att tala om det på bygden tills tiden tar slut. Håll enormt låg profil istället lång tid och vänta in rätt tillfälle.

Idé att gå till markägaren med mössan i handen och be om ursäkt så väldigt mycket och ta med en flaska vin eller nåt och fråg hur vi kan lösa detta. Kanske det lättar då.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
eriksaaf och 22 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fin skogsväg förstörd av den där hemska, bländande belysningen. Och vad händer om installationen inte är elsäkerhetsmässigt korrekt gjord och någon senare skadar sig?
Det där är väl en smaksak och det är ju vi som bor här så :D
 
  • Gilla
Dilato och 32 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
"Hur tänkte du nu?" brukade en kollega säga ibland :) Tycker att det säkert är bra, för er, men att smacka upp belysning på en servitutsväg utan att fråga skulle aldrig ha fallit mig in. Bara att pudla och hoppas han accepterar att ni tar ner det utan kostnad eller kommer överens om något så det får stå kvar. Kommer du dragande med advokat *också* så skulle jag personligen ha obstruerat maximalt.
Hade väl inte tänkt komma dragande med advokat, men det är alltid bra att kolla upp saker och ting innan. Fast jag tror ändå argumentet håller efter som man har rätt att underhålla vägen, inte för att jag tänker dra det hela vägen, då tar jag bort installationen.
 
  • Gilla
stefan57 och 8 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fin skogsväg förstörd av den där hemska, bländande belysningen. Och vad händer om installationen inte är elsäkerhetsmässigt korrekt gjord och någon senare skadar sig?
Installationen är för övrigt helt "by the book", inget fusk här.
 
  • Gilla
P-A Lindqvist och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Står inget om fastigheter i Ellagen. Om man sätter upp infrastruktur för elbilsladdning kan man dra el till grannen och ladda hans bil med.
Ja det är ju så där att lagtexten inte listar en massa olika särfall. Men i grund och botten är anläggandet av en starkströmsledning tillståndspliktigt. Sen finns det ju undantag precis som diskuterats i tråden. Om det berör att anlägga vägbelysning för en väg utanför fastigheten beror nog på dess utformning och användning. Är det en uppfart är det troligen OK. Är det en del av en samfällighet, knappast.
 
  • Gilla
Kontza och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Håll oss uppdaterade, intressant problem som fler kan tänkas råka ut för.
 
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Samtidigt klartgjort att betala böter är inget alternativ.
Proppsar markägaren på böter så hade jag plockat bort belysningsstolparna.
En privatperson kan inte bötfälla en annan privatperson. Man kan stämma någon för att man har lidit skada av nånting, men inte bara hitta på en summa och skicka en räkning.
 
  • Gilla
Dilato och 14 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Hade väl inte tänkt komma dragande med advokat, men det är alltid bra att kolla upp saker och ting innan. Fast jag tror ändå argumentet håller efter som man har rätt att underhålla vägen, inte för att jag tänker dra det hela vägen, då tar jag bort installationen.
Tänk på att det är markägaren som måste dra det hela vägen. Du behöver egentligen inte göra något tills denne nått framgång i domstol. (för den sakens skull bör du så klart inte vara en usling som inte alls är medgörlig, jag uppfattar dig som en vettig person)
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fin skogsväg förstörd av den där hemska, bländande belysningen. Och vad händer om installationen inte är elsäkerhetsmässigt korrekt gjord och någon senare skadar sig?
Var ser du att den bländar???
 
  • Gilla
P-A Lindqvist och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En privatperson kan inte bötfälla en annan privatperson. Man kan stämma någon för att man har lidit skada av nånting, men inte bara hitta på en summa och skicka en räkning.
Man kan skicka en räkning. Precis det som hänt här. Man kan dock inte från kronkalle att utmäta den påhittade summan.
 
  • Gilla
Enterprise och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är ju så där att lagtexten inte listar en massa olika särfall. Men i grund och botten är anläggandet av en starkströmsledning tillståndspliktigt. Sen finns det ju undantag precis som diskuterats i tråden. Om det berör att anlägga vägbelysning för en väg utanför fastigheten beror nog på dess utformning och användning. Är det en uppfart är det troligen OK. Är det en del av en samfällighet, knappast.
Är väl mer att betrakta som vår uppfart då samfälligheten inte underhåller den, utan det får vi göra.
 
  • Gilla
Enterprise och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.