Har du ventilationen nere vid golvet?? Följde det inte med en 10 mm slang till termostaten?
 
nizzehult
E elmont skrev:
Har du ventilationen nere vid golvet?? Följde det inte med en 10 mm slang till termostaten?
Ja då huset ursprungligen har nåt som kallades takvärme så sitter det ventilationsinsug eller -utblås både i tak och i vissa rum även nere vid golvet. Så distribuerades värmen då men idag har jag vattenburet. Just detta rör är ett utblås.

Jo, men det är en flexslang och det sägs att det kan vara hart när omöjligt att i efterhand byta termostaten i denna slang, även om den monteras någorlunda sträckt och rakt så jag vill dra ett rör i stället.
 
Rätt fäst och med nog "lat" böj är det inga som helst problem att byta givaren i den slang som följer med. Men naturligtvis är valet ditt. Men jag tycker att du ska prova med slangen och sedan du fäst den kan du ju prova att stoppa i och dra ur givaren. Blir det problem och den är sträckt/fäst och med lata böjar så kan du ju sätta ett rör, det finns ju även 10 mm VPrör. Och ska man ha rör så blir det mycket bättre om man bockar röret själv än om man använder färdiga böjar, tänk på "latheten".
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
nizzehult
E elmont skrev:
Rätt fäst och med nog "lat" böj är det inga som helst problem att byta givaren i den slang som följer med. Men naturligtvis är valet ditt. Men jag tycker att du ska prova med slangen och sedan du fäst den kan du ju prova att stoppa i och dra ur givaren. Blir det problem och den är sträckt/fäst och med lata böjar så kan du ju sätta ett rör, det finns ju även 10 mm VPrör. Och ska man ha rör så blir det mycket bättre om man bockar röret själv än om man använder färdiga böjar, tänk på "latheten".
Gjorde ett test med det medföljande flexröret då jag även satte upp det ungefär som tillverkaren tänkt och fast det gick nästan rakt från dosan, via en böj (av själva flexröret som var ganska vid) och sen rakt ut i rummet så var det bara med visst besvär som den gick att trä in/ut givaren så jag vill inte chansa för jag tänker mig att med tiden ändrar flexröret karaktär och egenskaper - främst inuti - så att sätta dit ett gammal hederligt VP-rör känns på nåt sätt bättre. Har dålig erfarenhet av sladdrigt uppsatta flexrör i mitt förra hus - uppsatta av elektrikern - där det var i princip lögn att göra nåt i efterhand.
Vi vanliga dödliga får sen bara tag på 16 och 20 mm VP-rör, andra dimensioner verkar bara finnas hos elgrossisterna och där kan man som privatperson inte handla så jag får se om jag inte använder ett vanligt 16 mm rör som jag fräser ner i boarden, handlar ju bara om en halvmeter.
 
Hade du inte en elektriker som skulle hjälpa dig??? så ett 10mm VP rör ska väl inte vara nått problem. Men som sagt den svarta slangen är åldersbeständig och kommer att ha kvar sina egenskaper långt efter det att golvvärmen gjort sitt. Och en dutt silikonspray i slangen så är det garanterat problemfritt OM du inte fuskar när du lägger och fäster slangen.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
nizzehult
E elmont skrev:
Hade du inte en elektriker som skulle hjälpa dig??? så ett 10mm VP rör ska väl inte vara nått problem. Men som sagt den svarta slangen är åldersbeständig och kommer att ha kvar sina egenskaper långt efter det att golvvärmen gjort sitt. Och en dutt silikonspray i slangen så är det garanterat problemfritt OM du inte fuskar när du lägger och fäster slangen.
Har faktiskt pratat med honom nu och han ska komma ikväll. Frågade om VP-rör och några 10 mm hade han inte öht men han trodde att han kanske kunde ha några 12 mm. Han fördömde också det medföljande flexröret och ville helst se ett vanligt rör där. Min idé om att fräsa ner ett 16 mm rör skulle inte vara några problem sa han. 12 mm blir också i snävaste laget då flytspacklet kommer att ligga på ungefär den tjockleken plus att det ska inkluderas ett armeringsnät som ska ligga där emellan.
 
E
nizzehult nizzehult skrev:
Har faktiskt pratat med honom nu och han ska komma ikväll. Frågade om VP-rör och några 10 mm hade han inte öht men han trodde att han kanske kunde ha några 12 mm. Han fördömde också det medföljande flexröret och ville helst se ett vanligt rör där. Min idé om att fräsa ner ett 16 mm rör skulle inte vara några problem sa han. 12 mm blir också i snävaste laget då flytspacklet kommer att ligga på ungefär den tjockleken plus att det ska inkluderas ett armeringsnät som ska ligga där emellan.
Det är inte så lätt nej, men finns det ingen elgrossist där, eller du bor helt i skobygden?

Synd om installationerna du gör som ska sitta i hundra år blir sämre än tvunget vara för att ni inte kan få tag i material som faktiskt tillverkas i Sverige?
 
nizzehult
Hos grossister krävs konto och bara företag får handla där.
Men sämre vet jag inte...gjorde ett spår i boarden vilket inte tog många minuter och det blev rätt bra.

Installation av flexibel rörledning i spår på golvet vid väggkonstruktion och ventilationsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har elektrikern nu varit här och han hade inget att anmärka på. Såg bra ut sa han bara och jag citerar "såna där förbannade flexslangar som medföljer ska inte användas till termostaten" så han tyckte min lösning var helt OK. Han har väl svurit några gånger åt dem...
Så nu blir det till att skruva dit alla väggskivor och nästa besök blir när golvvärmen ska mätas.
 
Mikael_L
nizzehult nizzehult skrev:
För ett tag sen rev jag bort ena kopplingsdosan och drog om det mesta och nu har jag gjort ytterligare ett omtag och vänt den nu enda kopplingsdosan mot hallen
Förr i tiden var kopplings och apparatdosor förbjudna i badrum, och i hus/lägenheter från den tiden så brukar man hitta en kopplingsdosa på utsidan av badrummet ovanför strömbrytarens placering. Sen i badrummet var det endast rörutlopp för armaturerna (vägguttag i badrum existerade inte då). Strömbrytaren var då ofta på utsidan, eller en utanpåliggande inne i badrummet. Så småningom luckrades efterföljsamheten av reglerna lite så man började allt oftare hitta en dosa för strömbrytaren inne i badrummet - och sen ändrades till sist reglerna.

Men numera är dosor i badrum tillåtet, men jag tycker att man fortfarande gärna kan ha det gamla regelverket lite i bakhuvet, ty det fanns naturligtvis en anledning till reglerna, de var inte bara till för att jävlas. Så innan man sätter en dosa så ska man överväga dess placering och ev problem.

Men sen när vi kommer till den där kopplingsdosan som du vände på, så är jag 100% av uppfattningen att den ska vändas ut från badrummet. Och det har inte med gamla eller nya regler att göra, utan det är för att i badrummet är det självklart att ju färre hål man har i tätskikten, desto bättre är det. Och ska det kaklas är det mycket trevligt att slippa ta upp för en dosa och lika skönt att slippa ett doslock, doslock är exakt 729% fulare på en kaklad yta än en målad eller tapetserad.
Så jag tycker du gjorde mycket klokt att vända, du kommer vara lyckligare i resten av ditt liv.


nizzehult nizzehult skrev:
Jo, men det är en flexslang och det sägs att det kan vara hart när omöjligt att i efterhand byta termostaten i denna slang, även om den monteras någorlunda sträckt och rakt så jag vill dra ett rör i stället.
Jag kör alltid med den medlevererade svarta 10mm flexslangen som är avsedd för termostaten. Varför göra på annat vis?

Måste jag förbereda för att kunna slå igen väggarna innan det materialet finns på plats så drar jag ner en 16mm flex från dosan för termostaten, som jag avslutar vid golv och ger order åt de som ska gipsa att den ska komma ut precis i överkant av golvspånet, vare sig en mm under eller en mm över, med en så mjuk böj som möjligt inne i väggen.

Sen drar jag ner den svarta 10mm, antingen i 16mm röret eller så bara slangen direkt ifall väggen är öppen.
Jag drar ut den på golvet som jag önskar och fäster. Jag testar att föra in termostaten och ser att känselkroppen kommer ut ur slangen nere vid golvet, så drar jag tillbaka den så den är 1-3 cm inne i röret och då märker jag termostatkabeln med lite tejp eller tuschpenna uppe i dosan, så jag vet hur mycket som ska ner i röret för att den ska komma på rätt plats sen.
Och så avslutar jag med att trycka på pluggen som ska täta änden på slangen så flytspackel inte rinner in och gjuter ihop termostaten och allt. Termostatkroppen låter jag som regel sitta kvar på plats under gjutningen, som en sista säkerhet ifall det ändå skiter sig av någon anledning och den fastnar. Då är det trots allt bättre att ha en som inte går att byta än att inte ha någon termostat alls.

Men med min metod så kontrollerar jag alltså att termostaten går att föra ner innan jag lämnar allt för gjutning.

Och sen så kan jag nämna att ohm-mätning och meggning sker vid tre tillfällen, innan slingan läggs ut, innan plattsättning och innan inkoppling. Jag mäter ju en gång till (odokumenterat), efter att jag lagt ut slingan, en sista check bara för att kolla att inget hänt medan jag la ut slingan, synd att lägga besvär på att flyta in en defekt slinga ifall det skulle råka vara så någon gång.
Om jag blir inkallad för att avsluta med inkoppling av en slinga som någon annan lagt så mäter jag bara den sista punkten och anger det förhållandet i kvalitetsdokumentet. Jag gör det som jag såsom elinstallatör måste göra för att garantera personsäkerheten för det jag kopplar in. Vad som händer med garantier då vet jag inte riktigt, och ärligt talat skiter jag i det också.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Det säger väl mer om din elektriker än om hur bra/dålig slangen är. Jag är säker på att dom allra flesta elektriker inte har nått problem med slangen ;)
 
Mikael_L
nizzehult nizzehult skrev:
Hos grossister krävs konto och bara företag får handla där.
Men sämre vet jag inte...gjorde ett spår i boarden vilket inte tog många minuter och det blev rätt bra.

[bild]

Sen har elektrikern nu varit här och han hade inget att anmärka på. Såg bra ut sa han bara och jag citerar "såna där förbannade flexslangar som medföljer ska inte användas till termostaten" så han tyckte min lösning var helt OK. Han har väl svurit några gånger åt dem...
Så nu blir det till att skruva dit alla väggskivor och nästa besök blir när golvvärmen ska mätas.
Bra böjar där. De där kommer garanterat inte ge dig några besvär. (y)
 
  • Gilla
nizzehult
  • Laddar…
nizzehult
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förr i tiden var kopplings och apparatdosor förbjudna i badrum, och i hus/lägenheter från den tiden så brukar man hitta en kopplingsdosa på utsidan av badrummet ovanför strömbrytarens placering. Sen i badrummet var det endast rörutlopp för armaturerna (vägguttag i badrum existerade inte då). Strömbrytaren var då ofta på utsidan, eller en utanpåliggande inne i badrummet. Så småningom luckrades efterföljsamheten av reglerna lite så man började allt oftare hitta en dosa för strömbrytaren inne i badrummet - och sen ändrades till sist reglerna.

Men numera är dosor i badrum tillåtet, men jag tycker att man fortfarande gärna kan ha det gamla regelverket lite i bakhuvet, ty det fanns naturligtvis en anledning till reglerna, de var inte bara till för att jävlas. Så innan man sätter en dosa så ska man överväga dess placering och ev problem.

Men sen när vi kommer till den där kopplingsdosan som du vände på, så är jag 100% av uppfattningen att den ska vändas ut från badrummet. Och det har inte med gamla eller nya regler att göra, utan det är för att i badrummet är det självklart att ju färre hål man har i tätskikten, desto bättre är det. Och ska det kaklas är det mycket trevligt att slippa ta upp för en dosa och lika skönt att slippa ett doslock, doslock är exakt 729% fulare på en kaklad yta än en målad eller tapetserad.
Så jag tycker du gjorde mycket klokt att vända, du kommer vara lyckligare i resten av ditt liv.

Jag kör alltid med den medlevererade svarta 10mm flexslangen som är avsedd för termostaten. Varför göra på annat vis?

Måste jag förbereda för att kunna slå igen väggarna innan det materialet finns på plats så drar jag ner en 16mm flex från dosan för termostaten, som jag avslutar vid golv och ger order åt de som ska gipsa att den ska komma ut precis i överkant av golvspånet, vare sig en mm under eller en mm över, med en så mjuk böj som möjligt inne i väggen.

Sen drar jag ner den svarta 10mm, antingen i 16mm röret eller så bara slangen direkt ifall väggen är öppen.
Jag drar ut den på golvet som jag önskar och fäster. Jag testar att föra in termostaten och ser att känselkroppen kommer ut ur slangen nere vid golvet, så drar jag tillbaka den så den är 1-3 cm inne i röret och då märker jag termostatkabeln med lite tejp eller tuschpenna uppe i dosan, så jag vet hur mycket som ska ner i röret för att den ska komma på rätt plats sen.
Och så avslutar jag med att trycka på pluggen som ska täta änden på slangen så flytspackel inte rinner in och gjuter ihop termostaten och allt. Termostatkroppen låter jag som regel sitta kvar på plats under gjutningen, som en sista säkerhet ifall det ändå skiter sig av någon anledning och den fastnar. Då är det trots allt bättre att ha en som inte går att byta än att inte ha någon termostat alls.

Men med min metod så kontrollerar jag alltså att termostaten går att föra ner innan jag lämnar allt för gjutning.

Och sen så kan jag nämna att ohm-mätning och meggning sker vid tre tillfällen, innan slingan läggs ut, innan plattsättning och innan inkoppling. Jag mäter ju en gång till (odokumenterat), efter att jag lagt ut slingan, en sista check bara för att kolla att inget hänt medan jag la ut slingan, synd att lägga besvär på att flyta in en defekt slinga ifall det skulle råka vara så någon gång.
Om jag blir inkallad för att avsluta med inkoppling av en slinga som någon annan lagt så mäter jag bara den sista punkten och anger det förhållandet i kvalitetsdokumentet. Jag gör det som jag såsom elinstallatör måste göra för att garantera personsäkerheten för det jag kopplar in. Vad som händer med garantier då vet jag inte riktigt, och ärligt talat skiter jag i det också.
Jo min polare bor i ett hus från 50-talet och han har strömbrytaren på utsidan så visst förekommer sånt. Är själv uppväxt i ett hus från 60-talet och där satt strömbrytaren på insidan men några uttag förekom inte och jag minns inte om det satt någon kopplingsdosa där. Visst, jag tycker att detta blev en snyggare och kanske bättre lösning än den jag hade först så det är tur att man har gott om tid och kan fixa och dona hur många gånger som helst innan man når slutligt resultat. Samt att man får bra synpunkter av andra. ;)
Gällande apparatdosor och vägguttag så har jag lite svårt att förstå att man idag utan problem får sätta ett sånt rakt ovanför tvättstället när det tidigare var tvärstopp med uttag öht oavsett placering. Vet inte om det var i samband med att det blev krav på JFB som man började släppa på reglerna. OK, att man fick ha ett uttag direkt i samband med strömbrytarens placering skulle vara mer logiskt men direkt ovanför tvättstället där stänk och fukt bevisligen förekommer? :thinking:

Elektrikern är 50+ och har varit elektriker i hela sitt yrkesverksamma liv och säger han njet till flexslang till termostaten så rättar jag in mig i ledet och gör som han säger. Jag var först inne på ungefär samma lösning som du beskriver, alltså flex 16 till golv och svart slang resterande sträcka men vill han ha det så här så gör jag så. För du ser väl inga direkta fel i det jag gjort? Att det sen blev extrajobb att fixa en ränna för röret är kanske sånt man har tid med då man jobbar åt sig själv men inte om man jobbar mot kund.

Jodå, elektrikern är påtalad att komma och mäta flera gånger och han hade inga problem med att jag la ut själva slingan.

En fundering på tätskikt och uttag. Jag måste ju ta upp hål för dosorna när tätskiktet är på plats men måste man då använda någon typ av manschetter eller liknande just för att man penetrerar tätskiktet? Runt rör är detta ett måste man jag har inte sett detta krav gällande dosor.
 
Vem har föreslagit flex till golvet och sedan den svarta slangen? det är en mycket dålig ide. Ska man dra den svarta slangen ska man dra den ända från dosan där man fäster den i dosan med den speciella anslutningen som är medskickad.
Dosorna ska du ju sätta INNAN du gör tätskiktet samt dosan ska ju liva med färdig väggyta och då kan du täta mot dosan och det finns även manschetter som tätar mellan dosor och tätskikt, av samma typ som man använder för att täta rörgenomgångar. MEN där dosorna ska sitta brukar man aldrig ha så stor vattendelastning att det kräver någon speciell tätning mellan dosa och tätskikt.
Ps
OM nu ålder skulle spela någon roll så är jag ännu gamlare, dock inte så gaggig än ;)
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
[bild]
Vad är det för ventilation till höger?
 
#167
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.