Det var på senhösten, tidig vinter alltså slutet på 2019 som energin började komma tillbaka något. Har ytterst få bilder på bygget, och de jag har är mest på när barnen hjälper till så jag ber på förhand om ursäkt för att det ser ut som en familjeblogg och inte en byggblogg :)

OSB på alla väggar förutom i badrummet där vi körde med plywood istället.

osb.jpg

En av anledningarna till att jag vill komma igång och uppdatera den här tråden igen är att jag vill bli bättre på att ta bilder, denna tråden ger mig en anledning att stanna upp och dokumentera. Har stora luckor i bygget tyvärr. Jag tycker det är ganska kul att scrolla tillbaka några år och kika i tråden lite emellanåt så note to myself, mer bloggande.

Ungarna igen, hjälper till att spackla gipset, kul att de är med (även om det innebär lite extra slipning och en runda till med spackel).

spackel11.jpg

Lagom stor roller, till en lagom stor kille. Doppar rollern i burken direkt -Like-a-Pro-

malning1.jpg

Golvvärme även här i alla rum.

golvvarme1.jpg

Golvvärmen i badrummet lades i spårad spånskiva, anledning var att nya avloppsrör och vattenrör drogs om i bjälklaget så vi behövde komma år ordentligt. Likaså bjälklaget kortlades och fylldes på med ny isolering.
Golvvärmen i övriga rum lades i plåtar mellan glespanel som skruvades i befintliga råsponten.

golvvarme2.jpg

Våtrumsgips i badrummet. Jag vet att BKR inte kräver att det ska vara våtrumsgips längre, men det kändes ändå bättre att montera det istället för traditionell gips.

vatrumsgips.jpg

Golvet i badrummet fick ett lager primer inför flytspacklingen.

primer.jpg

Sedan armerade vi och monterade elektrisk golvvärme ovanpå det. Kanske kan tyckas vara onödigt att ha vatten och el uppvärmt, men jag verkligen hatar kalla golv. Så även på vår, sommar och höst under den tiden värmepannan är avstängd så kan vi njuta av varmt klinker att gå på :)
Dessutom, i en renovering av denna kalibern så är den extra kostnaden försumbar.

golvvarme3.jpg

golvvarme4.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Öyivind och 2 till
  • Laddar…
Flytspacklingen i badrummet lejde vi bort, det är för svårt att göra själv och min fru som jobbar med att sälja kakel o klinker vill ha det pedantiskt korrekt, så här kallar vi in proffsen som fixar.

flyt1.jpg

tatskikt.jpg

Klinker på golv i 60x60 format. Kuvertskärning i duschen.

klinker.jpg

Likadana väggar som på golv. Finishen på arbetet är extremt bra. Jättenöjda blev vi!
Då övriga övervåningen var ett bygge och det var mitt i vintern vi gjorde badrummet så hade vi tagit lite spillbitar av osb och gips, skruvat upp en lite hörna i det kommande allrummet där plattsättaren kunde skvätta och söla. Vi drog även dit en trädgårdsslang med vatten, så plattsättaren kunde stå inomhus på andra våningen precis utanför dörren till badrummet och blanda fix och fog. Fick kommentaren "lyxjobb" när han var klar då de oftast brukar stå utomhus.

vaggarbadrum.jpg

Alla golvvärmeslingor drogs fram till en fördelare precis ovanför pannrummet.

golvvärmecentral.jpg

Sen blev det golv, likadant som vi haft i vårt och barnen sovrum. Trestavig mattlackad ekparkett. Ganska tråkigt materialval med sjukt snygg är det!

golv.jpg

golv3.jpg

Golvet på plats. Golv är nog ett av det roligaste momenten i en renovering. Går fort och ger ett grymt snyggt resultat.

golvklart.jpg

Lister på.

golvklart2.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Öyivind och 3 till
  • Laddar…
Och så blev detta projektet efter mycket om och men klart. 1 år och några månader tog det. Blev helt övermäktigt med jobbet och den pressen det innebär med ett gäng anställda och en renovering ovanpå det samtidigt som man försöker vara en pappa däremellan. Men som sagts tidigare, nu är energin tillbaka. Sålt av min del av företaget och även om det var ett svårt beslut var det helt rätt då jag är tillbaka på min normalnivå. :)

Här är lite förebilder på allrummet på övervåningen.

allrum1.jpg

allrum2.jpg

sovrum3.jpg

och efterbilder på badrummet.

dush.jpg

badru2.jpg

Lampor upphängda och takstolsbalkarna inklädda i målad gips.

lampor.jpg

tv.jpg

soffa.jpg

Utrymmet bakom badrummet var tänkt som framtida garderobsutrymme eller allmän uppvärmd förvaring, men just nu står där ett leksaksbord men kommer bli en "myshörna" där man kan ligga på en puff med en bok, läxor eller iPad och softa. Ett stort plus är att fördelarskåpet fick äntligen ta hand om kylskåpsmagneterna så man slipper trampa på dem så fort man ska besöka köket. *skönt*.

myhorna.jpg

Frugan hittade även dessa små rackare från solstickan. Det är viktigt att tänka på säkerheten, men jag tycker det blev ganska stiligt också.

brandva.jpg

Och så något tillfälligt, som alltid! Trappräcket byter vi när vi gör om trappan. Det drar ner helheten enormt så som det ser ut nu men så får det vara ett tag.

Vi är nu framme i Mars 2020 med renoveringen och nästa projekt vi drog igång var att färdigställa schaktningen av växthuset vi påbörjade sommaren innan, ska leta upp bilder på det arbetet och uppdatera här när jag hittar dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
mattetvilling och 9 till
  • Laddar…
Under 2019 köpte min fru ett växthus, men med en energinivå på 0 så blev det såklart ingenting gjort med det alls förutom just schaktningen. Men i år, under våren så tog vi äntligen tag i det och monterade upp själva stommen. Frugan hade köpt ett kitt ifrån någon nätsida, 12m2 blir bygget och sämre monteringsanvisning får man leta efter.

Upp kom det till sist och placerades i närheten av vart det ska byggas för att lätt kunna mäta, vrida och vända på grejerna.

vaxt1.jpg

Skrapat fram lite grovt i gruset där gjutningen ska gå.

vaxt2.jpg

Gjutformen gjorde vi av gammalt skräpvirke och skivor vi hade liggandes, all betong kommer senare hamna under marknivå så det spelar ingen roll över huvud taget hur gjutningen ser ut. Smordes in med någon form av mat eller rapsolja innan gjutning. Om det spelar någon roll eller inte har jag ingen aning om men formen lossnade till sist ändå.

vaxt8.jpg

En polare kom förbi precis när det började regna så presenning åkte fram. Fick hjälp med all armering och halva gjutningen ungefär.

vaxt3.jpg

Hyrde en tombola. Det var alldeles för lite betong för att ta in en betongbil men alldeles för mycket att blanda för att vispa med betongvisp så tombola blev kanon, tog dock en heldag.

vaxt4.jpg

Formen står snett men betongen blev rak. Plastade in för natten för att skydda från regnet som kom.

vaxt7.jpg

vaxt5.jpg

Betong klart. Formarna rivna, mätte in det +-5mm så resultatet blev över förväntan.

vaxt6.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Processade ganska länge hur grunden till växthuset skulle se ut, jag hade gärna satt röda lertegelstenar runt om men det passar inte ihop med övriga huset. Ett annat alternativ vi pratade om var lecastenar och putsa på in och utsidan. Men vi insåg att det blir väldigt mycket jobb. Så enades om att mura med betongblock. St Erik Rustik blev det till sist.

vath1.jpg

Första lagret sattes i bruk för att jämna ut ojämnheterna och få rätt höjd på första lagret.

vath2.jpg

Övriga två rader monterades ihop med stenlim. Alltså, vilken fantastisk produkt (såvida man inte får det på fingrarna, så handska på!) Stelnar på nolltid och blir riktigt stabilt. Imponerad helt klart.

vath3.jpg

Upptill avslutade vi med en plåt. Mest för enkelhetens skull men också för att skydda stenen på insidan av växthuset och plåten blir som en liten smal hylla. Det blev också en bra grund att mjukfoga på mellan själva växthuset och muren för att få det någon sånär som på tätt.

vath4.jpg

Sedan var det bara att lyfta på stommen och bulta fast.

vath5.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Goteborg Goteborg skrev:
Flytspacklingen i badrummet lejde vi bort, det är för svårt att göra själv och min fru som jobbar med att sälja kakel o klinker vill ha det pedantiskt korrekt, så här kallar vi in proffsen som fixar.

[bild]

[bild]

Klinker på golv i 60x60 format. Kuvertskärning i duschen.

[bild]

Likadana väggar som på golv. Finishen på arbetet är extremt bra. Jättenöjda blev vi!
Då övriga övervåningen var ett bygge och det var mitt i vintern vi gjorde badrummet så hade vi tagit lite spillbitar av osb och gips, skruvat upp en lite hörna i det kommande allrummet där plattsättaren kunde skvätta och söla. Vi drog även dit en trädgårdsslang med vatten, så plattsättaren kunde stå inomhus på andra våningen precis utanför dörren till badrummet och blanda fix och fog. Fick kommentaren "lyxjobb" när han var klar då de oftast brukar stå utomhus.

[bild]

Alla golvvärmeslingor drogs fram till en fördelare precis ovanför pannrummet.

[bild]

Sen blev det golv, likadant som vi haft i vårt och barnen sovrum. Trestavig mattlackad ekparkett. Ganska tråkigt materialval med sjukt snygg är det!

[bild]

[bild]

Golvet på plats. Golv är nog ett av det roligaste momenten i en renovering. Går fort och ger ett grymt snyggt resultat.

[bild]

Lister på.

[bild]
Snygg fallösning i duschen :) svårt med stora plattor.. men det går ju att lösa! (Många tar annat klinker just pga fallet)
 
Snigla Snigla skrev:
Snygg fallösning i duschen :) svårt med stora plattor.. men det går ju att lösa! (Många tar annat klinker just pga fallet)
Tack :)
Ja min fru jobbar i en kakelbutik så jag har inte så mycket att säga till om och hon är väldigt bestämd på hur hon vill ha det så all kredit till henne och plattsättaren som gjorde ett grymt jobb såklart.
Avvikande golv i duschen var aldrig ett alternativ tydligen ;)
 
  • Gilla
Sesulo och 1 till
  • Laddar…
Goteborg Goteborg skrev:
Processade ganska länge hur grunden till växthuset skulle se ut, jag hade gärna satt röda lertegelstenar runt om men det passar inte ihop med övriga huset. Ett annat alternativ vi pratade om var lecastenar och putsa på in och utsidan. Men vi insåg att det blir väldigt mycket jobb. Så enades om att mura med betongblock. St Erik Rustik blev det till sist.

[bild]

Första lagret sattes i bruk för att jämna ut ojämnheterna och få rätt höjd på första lagret.

[bild]

Övriga två rader monterades ihop med stenlim. Alltså, vilken fantastisk produkt (såvida man inte får det på fingrarna, så handska på!) Stelnar på nolltid och blir riktigt stabilt. Imponerad helt klart.

[bild]

Upptill avslutade vi med en plåt. Mest för enkelhetens skull men också för att skydda stenen på insidan av växthuset och plåten blir som en liten smal hylla. Det blev också en bra grund att mjukfoga på mellan själva växthuset och muren för att få det någon sånär som på tätt.

[bild]

Sedan var det bara att lyfta på stommen och bulta fast.

[bild]
Ska mura i liknande stenar här fast de går i rött (y), har funderat en del på kanten där.. såg att du lagt plåt över hela innan resten sattes på plats..

Jag har inte riktigt själv kommit på hur jag borde göra.. jag ska ha trästomme liggande på.. med gamla fönster i.. :thinking: jag måste ha ett bläck/skydd av nått slag.. men borde nog ha en liten kant upp, som på ett fönster? Så inte vattnet lägger sig under virket..

Snygg grund iaf (y) nu vet jag hur vår plan på grunden faktiskt ser ut ”på riktigt”.. inte bara skissat (och i huvudet) :cool:
 
Snigla Snigla skrev:
Ska mura i liknande stenar här fast de går i rött (y), har funderat en del på kanten där.. såg att du lagt plåt över hela innan resten sattes på plats..

Jag har inte riktigt själv kommit på hur jag borde göra.. jag ska ha trästomme liggande på.. med gamla fönster i.. :thinking: jag måste ha ett bläck/skydd av nått slag.. men borde nog ha en liten kant upp, som på ett fönster? Så inte vattnet lägger sig under virket..

Snygg grund iaf (y) nu vet jag hur vår plan på grunden faktiskt ser ut ”på riktigt”.. inte bara skissat (och i huvudet) :cool:
Hade vi också haft en fin skånegård så hade det med största sannolikhet blivit rött tegel, blir görsnyggt!
Hur din konstruktion och övergång mellan trä och sten beror ju helt och hållet på hur karmarna ser ut. Har det spår för fönsterbleck är saken ganska klar, du får hålla oss uppdaterade i din tråd =D


Glaset inmonterat så vi i ur och skur kan lägga växthusgolvet. En stackars tomatplanta fick prov-bo huset.

glaspa.jpg

Markduk och stenmjöl som packades. Två stycken snörrasskyddsrör fick hjälpa till med att plana ut stenmjölet. Fösta raden med marksten i dörröppningen gjöt vi fast i betong så vi hade något och fästa tröskeln i.

glaspa2.jpg

Marksten rustik i halvförband.

glaspa3.jpg

Fogat och klart.

glaspa4.jpg

Då vi nu är mitt i semesterveckorna när växthuset blev inflyttningsklart så blev det lite i senaste lagret med odlingen. Men allt som fanns i varenda fönster i bostadshuset fick äntligen flytta ut och in i växthuset. Nästa säsong är frugan på hugget och hon kan använda det redan från start och har redan nu laddat med en värmefläkt.

glaspa5.jpg
 
  • Gilla
mattetvilling och 7 till
  • Laddar…
Sida vid sida med växthusbyggeriet så gjorde vi också iordning förrådet. Det är det rum som ansluter mot växthuset. Här gjorde vi iordning under alla torktider som betong och murning innebär, och vid sämre väder. Den mesta tiden gick åt att rensa, vi har istället för att slänga bara kastat in prylar i detta utrymmet så det var ett gäng välbehövliga resor till tippen. Fy f****n vad skit man samlar på sig om man har platsen.

Förrådet hade en vägg mitt i, den försvann.

forradfo.jpg

forradfo2.jpg

Entrén till förrådet, flyttades åt vänster för att planlösningen i framtida hallen skulle bli bättre.

forraddo2.jpg

Nytt hål i väggen togs upp och det gamla dörrhålet reglades igen.

forraddo.jpg

Taket gipsades, och väggarna kläddes med osb.

forradosb.jpg

forradosb2.jpg

Ur brandsäkerhetssynpunkt så är det lättbetong på 3 väggar, och gips på den sista väggen som är mot hallen. Osbskivorna skruvades rakt mot gips/betong och blir det färdiga ytskiktet. Helt underbart att skruva upp krokar, hyllor och annat direkt på osbn. Taket förblev helt ospacklat, det är ju trots allt bara ett förråd.

Sedan var det på med målarbrallorna.

forradmal.jpg

Och in med ungarna :D
Såklart så doppar de rollrarna direkt i målarburken -like-a-pro-

forradmal2.jpg
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Målningen klar, dags för golv. Samma sak här mattlackade ekparkett.

forradgo4.jpg

Sagt det förut, säger det igen. Golv är bara det bästa byggmomentet. Går så otroligt fort och förändrar ett rum direkt. Och så blir det snyggt också.

forradgo3.jpg

Golvet på, elen drog i kanal längsmed taket utanpåliggande för att i framtiden kunna ändra rummets utformning enkelt och smidigt.

forradgo2.jpg

Lister på.

forradgo1.jpg

Tre stycken köksstommar monterades på ena sidan, kök är helt perfekta arbetsbänkar.

forradko1.jpg

Och ett IKEA kök enklaste billigaste modellen (jag vet själv hur det kommer se ut efter ett tag. 3D skrivaren fick också flytta in.

forradko2.jpg

Sedan började jag på med delar till den sista möbeln i förrådet.

skarm1.jpg

Det blir själva konstruktionen till vad som ska bli en rund skärm.

skarm2.jpg

Reglar, hardboardskivor som spacklas och slipas. Detta ska bli den ytan som 3st projektorer ska skjuta skärmen emot. Jag håller på att bygga en flygsimulator skala 1:1 hemma i förrådet och det här blir "utsidavyn".

skarm3.jpg

När det kommer till hemmagjorda projektordukar är det en hel vetenskap, men fastnade för ett tyskt gäng som experimenterat med en färg "black widow". Provade att blanda färgen enligt deras recept och är mycket nöjd med svärtan i skärmen.

Målade taket svart.

skarm4.jpg

Och provkalibrerade projektorerna i taket.

skarm5.jpg

Baksidan av skärmen kläddes in med vitmålad hardboardskivor. Och simulatorns konstruktion byggs i trä, men det är en helt annan blogg.

sim.jpg

När förrådet / simulatorrummet var klart blev det återigen lite småpyssel och färdigställandes i trädgården och ytterligare en förrådsrenovering.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Wirre740 och 10 till
  • Laddar…
Goteborg Goteborg skrev:
Målningen klar, dags för golv. Samma sak här mattlackade ekparkett.

[bild]

Sagt det förut, säger det igen. Golv är bara det bästa byggmomentet. Går så otroligt fort och förändrar ett rum direkt. Och så blir det snyggt också.

[bild]

Golvet på, elen drog i kanal längsmed taket utanpåliggande för att i framtiden kunna ändra rummets utformning enkelt och smidigt.

[bild]

Lister på.

[bild]

Tre stycken köksstommar monterades på ena sidan, kök är helt perfekta arbetsbänkar.

[bild]

Och ett IKEA kök enklaste billigaste modellen (jag vet själv hur det kommer se ut efter ett tag. 3D skrivaren fick också flytta in.

[bild]

Sedan började jag på med delar till den sista möbeln i förrådet.

[bild]

Det blir själva konstruktionen till vad som ska bli en rund skärm.

[bild]

Reglar, hardboardskivor som spacklas och slipas. Detta ska bli den ytan som 3st projektorer ska skuta skärmen emot. Jag håller på att bygga en flygsimulator skala 1:1 hemma i förrådet och det här blir "utsidavyn".

[bild]

När det kommer till hemmagjorda projektordukar är det en hel vetenskap, men fastnade för ett tyskt gäng som experimenterat med en färg "black widow". Provade att blanda färgen enligt deras recept och är mycket nöjd med svärtan i skärmen.

Målade taket svart.

[bild]

Och provkalibrerade projektorerna i taket.

[bild]

Baksidan av skärmen kläddes in med vitmålad hardboardskivor. Och simulatorns konstruktion byggs i trä, men det är en helt annan blogg.

[bild]

När förrådet / simulatorrummet var klart blev det återigen lite småpyssel och färdigställandes i trädgården och ytterligare en förrådsrenovering.
Det var ta mig tusan bland det mest imponerande jag har sett!
 
Goteborg Goteborg skrev:
Målningen klar, dags för golv. Samma sak här mattlackade ekparkett.

[bild]

Sagt det förut, säger det igen. Golv är bara det bästa byggmomentet. Går så otroligt fort och förändrar ett rum direkt. Och så blir det snyggt också.

[bild]

Golvet på, elen drog i kanal längsmed taket utanpåliggande för att i framtiden kunna ändra rummets utformning enkelt och smidigt.

[bild]

Lister på.

[bild]

Tre stycken köksstommar monterades på ena sidan, kök är helt perfekta arbetsbänkar.

[bild]

Och ett IKEA kök enklaste billigaste modellen (jag vet själv hur det kommer se ut efter ett tag. 3D skrivaren fick också flytta in.

[bild]

Sedan började jag på med delar till den sista möbeln i förrådet.

[bild]

Det blir själva konstruktionen till vad som ska bli en rund skärm.

[bild]

Reglar, hardboardskivor som spacklas och slipas. Detta ska bli den ytan som 3st projektorer ska skuta skärmen emot. Jag håller på att bygga en flygsimulator skala 1:1 hemma i förrådet och det här blir "utsidavyn".

[bild]

När det kommer till hemmagjorda projektordukar är det en hel vetenskap, men fastnade för ett tyskt gäng som experimenterat med en färg "black widow". Provade att blanda färgen enligt deras recept och är mycket nöjd med svärtan i skärmen.

Målade taket svart.

[bild]

Och provkalibrerade projektorerna i taket.

[bild]

Baksidan av skärmen kläddes in med vitmålad hardboardskivor. Och simulatorns konstruktion byggs i trä, men det är en helt annan blogg.

[bild]

När förrådet / simulatorrummet var klart blev det återigen lite småpyssel och färdigställandes i trädgården och ytterligare en förrådsrenovering.
Häftigt! Första gången jag sett det :D
Blev ju jättebra!
 
joakim_j joakim_j skrev:
Det var ta mig tusan bland det mest imponerande jag har sett!
Haha tack så mycket =) Det ser inte så mycket ut för världen nu men det är ju ett långtidsprojekt, bilden är tagen för några månader sedan så växer till sig lite nu och då.

Snigla Snigla skrev:
Häftigt! Första gången jag sett det :D
Blev ju jättebra!
Tack! Javisst, blir sakta men säkert ganska häftigt att sitta där och simulera =)
För varje knapp som tillkommer blir det bättre och bättre.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Efter förrådet och växthuset var vi inne i mitten av semesterveckorna. Vi färdigställde lite markarbeten i anslutning till växthuset och förråden med en stengång. Paddan har jag köpt precis av denna anledningen, vi renoverar så långsamt så kör den tills den inte behövs och säljer därefter istället för att hyra.

mark2.jpg

Markstenen lades ut i stenmjöl, och sista raden mot gräsmattan fyllde vi ut med betong.

mark1.jpg

Blev också en rad med de större murblocken för skillnaden i markhöjden mot huset och frisen mot den tidigare odlingshörnan. Den ramar numera in växthuset också. Gruset innanför frisen kallas diabas och går i mörkgrå nästan svart ton. Åtminstone när den är blöt.

mark6.jpg

Har haft ett dike runt altan sedan den byggdes, visserligen inget stort eller djupt men det har aldrig kommit till skott att fylla i. "Diket" har varit suveränt hinder som stoppat barnen från att bara rusa ut. I och med "diket" bromsat upp dem något så har vi haft möjlighet att jaga dem. Men nu är den tiden förbi och diket lades igen med 3 rader sten. Tanken är att gräsklipparen ska gå en bit över för att slippa kantklippa.

En utedusch monterade vi också i anslutningen till spabadet.

mark4.jpg

Mer marksten längsmed altanen och framtida uterummet.

mark5.jpg

mark7.jpg

Under stundande hösten så grävde vi bort en stor kompost som var fallfärdig och krattade ut lite jord, gräsmatta blir det mer och mer utav på tomten.

mark3.jpg
 
  • Gilla
Wirre740 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.