Rickard.
Tjaa, kanske är jag aningen skeptisk och pessimistisk (kanske nått jag plockat upp av erfarenhet) men jag tycker det är så illa. Prefab lär ju inte passa dina burkar och plåtisarna brukar ha svårt att göra bra lösningar som också är lämpliga för låglutande tak.

Men lita inte på mig i onödan ;) ring och hör med plåtslagarna imorgon så får du höra deras sida. Dom är garanterat fan så mycket mer kunniga än jag på det här ;)
 
Rickard.
Annars kör du röd pvcduk då får du ett diffusionsöppet yttertak till din brist på luftspalt och ångbroms :p
 
  • Haha
Gabsson
  • Laddar…
Ska ta in lite fler offerter och överväga lite olika alternativ.
Jag tror att papptak kommer sänka värdet på bostaden mer än merkostnaden för ett falsat tak tex. Estetik är viktigt också och objektivt sett skulle papp inte smälta in med övrig exteriör.

Så något form av plåttak kommer det bli.
Sen om jag ska gå en kurs i plåtslageri i vår låter jag vara osagt
Och en budget runt 30 000 har jag.
Kan ju alltid lägga tillbaka den gamla pannplåten också, lär väl hålla i 20 år säkert.
Och det kostar mig ingenting.
Nåväl inget blir gjort förrän i april/maj när vädret blir bättre så har tid att fundera.
 
Nissens
G Gabsson skrev:
Tyvärr är väggarna murade ända upp till råsponten. Dvs det finns ingen spalt där idag. Samt det är putsat på utsidan ända upp till taksponten. Misstänker det är en veckas jobb att få till själva spalten om man ska få det snyggt utvändigt utan skada putsen.

Ska fundera på saken men lutar dock mot att skippa spalten faktiskt.
Känns det inte tråkigt att lägga ner så mycket jobb på något som inte blir bra? Det är ju den stora fördelen att bygga skälv, man vet efteråt att det är gjort rätt.
Att inte ha luftspalt är ju helt galet...
 
Ja det verkar vara två skolor med eller utan luftspalt.
Taket har ändå klarat sig i 90 år utan någon luftspalt/ångbroms och jag är rätt övertygad om att Isover Vario Xtra ska utföra luftspaltens funktion.
Flera hantverkare oberoende av varandra tycker det är en ok lösning. Men det riktiga svaret får jag väl om 10 år när jag inspekterar taket.
Det som gör att jag tror denna lösning är okej i mitt specifika fall är att jag har så lite isolering som jag har i taket, 230mm. Det tillsammans med bra mekanisk ventilation.

Jag har använt denna rapport som underlag också. Från Lunds tekniska.
 
Redigerat:
Nissens
G Gabsson skrev:
Ja det verkar vara två skolor med eller utan luftspalt.
Taket har ändå klarat sig i 90 år utan någon luftspalt/ångbroms och jag är rätt övertygad om att Isover Vario Xtra ska utföra luftspaltens funktion.
Flera hantverkare oberoende av varandra tycker det är en ok lösning. Men det riktiga svaret får jag väl om 10 år när jag inspekterar taket.
Det som gör att jag tror denna lösning är okej i mitt specifika fall är att jag har så lite isolering som jag har i taket, 230mm. Det tillsammans med bra mekanisk ventilation.

Jag har använt denna rapport som underlag också. Från Lunds tekniska.
Ok, intressant rapport. Jag är i färd med att isolera ett tak, har satt luftspalt och blåser upp lösull sedan. Jag kände att det blir svårt att få det garanderat fukt, luft och ångtätt därför satte jag luftspalten. Då vet jag att inget kan hända. Minsta läcka någonstans ger problem. :)
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, intressant rapport. Jag är i färd med att isolera ett tak, har satt luftspalt och blåser upp lösull sedan. Jag kände att det blir svårt att få det garanderat fukt, luft och ångtätt därför satte jag luftspalten. Då vet jag att inget kan hända. Minsta läcka någonstans ger problem. :)
Ja jag försöker inte säga att luftspalt är dåligt men att man behöver nyansera bilden lite. Du kör säkert helt rätt.

Det jag läst mig till är att luftspalten måste vara diffusionsöppen annars har den ingen funktion men det vet du säkert.

När jag ska lägga plåttaket i vår ska jag mäta fuktkvoten i sponten och takstolarna.
 
Nissens
G Gabsson skrev:
Ja jag försöker inte säga att luftspalt är dåligt men att man behöver nyansera bilden lite. Du kör säkert helt rätt.

Det jag läst mig till är att luftspalten måste vara diffusionsöppen annars har den ingen funktion men det vet du säkert.

När jag ska lägga plåttaket i vår ska jag mäta fuktkvoten i sponten och takstolarna.
Ja, jag har oljehärdad board i luftspalten mot isoleringen, den borde ju inte vara diffusionstät förhoppningsvis. :)
Jag noterade att rapporten du har är över 20 år gammal. Skulle vara kul med någon senare oxå. Skall se om jag hittar någon.
Vad gör du om du har fukt i taket när du mäter? Det är ju inte kul att lägga in luftspalt efteråt..
 
Idag så isolerades taket med Insulsafe glasull (med kompressor).
50 kvm, ca 23 cm tjockt: 12000 kr ink moms.
Tog ca 2h för hela jobbet.
Hålen lagas noggrant med Isover Patch.
Ska bli skönt få lite komfort nu i byggnaden.
Nu ska väggarna börja isoleras, 45mm men där blir det stenull typ Paroc.

Arbetare isolerar ett tak med Insulsafe glasull och en slang kopplad till en kompressor på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag har oljehärdad board i luftspalten mot isoleringen, den borde ju inte vara diffusionstät förhoppningsvis. :)
Jag noterade att rapporten du har är över 20 år gammal. Skulle vara kul med någon senare oxå. Skall se om jag hittar någon.
Vad gör du om du har fukt i taket när du mäter? Det är ju inte kul att lägga in luftspalt efteråt..
Ja om det nu skulle vara väldigt mycket fukt så får man helt enkelt öka ventilationen i bostaden.
Har pratat idag med tre olika takläggare och jag kommer högst sannolikt landa i att lägga ny pannplåt trots att den är anpassad för typ 14 graders taklutning.
Det finns pannplåt som klarar 5.7 grader men den har så mycket rilla att det ser illa ut.

Jag tror det blir Pannplåt Dala-profil för 158kr kvm inkl moms. offerten inkl frakt ligger på 15 600 kr exkl moms. Då ingår även vindskivor, fotplåt, pulpettnock, färgade skruvar.
 
Redigerat:
Rickard.
Pannplåt är riktigt fint och kommer passa bra estetiskt. Ska lämna en sista idé från en pessimistisk, norrländsk tak och utvändiga tätskiktsmontör (inte min riktiga titel ;)) innan jag letar nån annan tråd att gnälla i :)

Vill du göra ett så tätt och säkert jobb som bara går med dom val du gjort så kan du välja en pannplåt som är godkänd på läkt. Fördelen då är att du kan köra med läkttätningsband under ströläkten så spikhålen blir få och extremt täta.

Ingen stor merkostnad på ditt lilla tak men bygger såklart lite på höjden.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Pannplåt är riktigt fint och kommer passa bra estetiskt. Ska lämna en sista idé från en pessimistisk, norrländsk tak och utvändiga tätskiktsmontör (inte min riktiga titel ;)) innan jag letar nån annan tråd att gnälla i :)

Vill du göra ett så tätt och säkert jobb som bara går med dom val du gjort så kan du välja en pannplåt som är godkänd på läkt. Fördelen då är att du kan köra med läkttätningsband under ströläkten så spikhålen blir få och extremt täta.

Ingen stor merkostnad på ditt lilla tak men bygger såklart lite på höjden.
Problemet är att jag redan satt upp läkt med syftet att hålla pappen på plats under blåst.
Den är skruvad med Essve rostskyddad träskruv direkt mot pappen utan läkttätningsband.

Så frågan är om jag ska ta bort all ströläkt, täta skruvhålen med asfalt och göra om ströläkten med tätningslist. Eller behålla som det är?

Nu ligger strölökten inte längs takstolarna heller eftersom det missade vi då det hunnit bli sent på kvällen. Vad tycker du?
 
  • Ett hustak täckt med vindskyddspapp och felplacerad ströläkt som inte följer takstolarnas riktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Offertdokument med priser för byggmaterial och beslag till skorsten, inklusive moms och fraktkostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Offert på hela paketet inklusive beslag till skorstenarna. Känns som ett rätt bra pris ändå?
 
Och här finns kostnader för isolering glasull Insulsafe om någon funderar på det i framtiden. Det är exkl moms.

Tabell som visar kostnader för byggprojekt, inklusive InsulSafe lösullsisolering och andra material, exklusive moms.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Blev till slut ett bandfalsat tak. Var faktiskt inte så mycket dyrare än pannplåt.
Ca 55k gick det på inkl alla beslag.

Installation av bandfalsat tak med röda metallplåtar och takbeslag på en husstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd bandfalsad takplåt som delvis är installerad på ett hus under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd bandfalsad takplåt med beslag nära takkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare installerar ett bandfalsat rött tak på ett hus, med omgivande grönska och byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödfärgat bandfalsat tak med beslag, skorsten och omgivande bostadsområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött bandfalsat tak på ett vitt hus med tegeltak i förgrunden och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.