Du är en idéspruta Dag!
Har du provat hur hårt du kan dra en ARBOGA?
 
A aglphoto skrev:
Du är en idéspruta Dag!
Har du provat hur hårt du kan dra en ARBOGA?
Tack Arne!

Har aldrig testat hur hårt man kan dra en ”Pelarborr” men hur snabbt har man nog testat några gånger!

Dag
 
  • Haha
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Mission Completed!

Uppdaterat uteplats med nya svarta metalldelar på bord och stolar framför husentré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade ihop dom två resterande stolarna och fixade till bordet så att alla metalldelarna nu är svarta. Formen på det gamla kvadratiska bordet harmonierar perfekt med stolarnas ryggstöd som också är kvadratiska till formen.
Två projekt avslutade denna veckan. Nu blir det tid till att fundera, reflektera, forska och testa på det sista projektet innan Jul.
Målet är att konstruera ett eller flera verktyg med utgångspunkt från dom olika lösa skären som ingår i stämjärnssatsen Rali-Shark som jag har köpt.

Svarta metalldelar från stämjärnssatsen Rali-Shark utspridda på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det lär nog bli tyst men mycket tankeverksamhet i ”Snickerboa” dom närmaste dagarna!

Dag
 
  • Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
”Tredje Advent”

Tre ölburkar med tända ljus på ett snickarbänk, omgivna av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Jag blir lika nervös varje gång du visar öppen låga tillsammans med hyvelspån inomhus.
Ni som inte har testat, sätt eld på en hög med handhyvelspån av furu under kontrollerade former, utomhus, någon gång. Man blir förvånad över hur snabbt det brinner, närmast explosionsartat.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Hej mattiasp!

Förstår din oro. Har själv stor respekt för ”Den Röda Hanen”.
Bilderna togs vi ett tillfälle och jag var helt ensam i verkstaden.
Vatten, brandduk och brandsläckare låg vid sidan utanför bild.
Enda tillfället när jag har öppen låga i verkstaden.
Metallbearbetning gör jag ALLTID utomhus.

Dag
 
  • Gilla
steffot och 4 till
  • Laddar…
Ett steg fram - två steg tillbaka!

Efter timmar av tänkande och forskning på nätet har jag så smått börja testa lite olika utförande på det nya verktyget.
Dom lösa skären sitter monterade i skaften med 25˚ vinkel.

Två verktyg med lösa skär monterade i skaft ligger på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min första tanke var att använda dom olika stålen utan skaften Sågade till en pinne i 25˚ och testfäste stålet med en 3mm skruv. Insåg att det nog skulle bli problem att få det hela stumt och stabilt.

Testmontering av ett skär i en snidad träbit med 25° vinkel, fastsatt med en skruv och anpassningsbar infästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För bästa infästning av stålen så borde istället hela stämjärnet monteras komplett i verktyget.
Spårade ut en ekbit i 25˚. Monterade fast stålet provisoriskt men insåg att 25˚ gjorde att stålet skar för dåligt. Satte dit en justerskruv i bakkanten av spåret för att prova mig fram till rätt vinkel vilket visade vara 30˚.
Två trästycken med 25-graders vinkel och centralt placerad skruv på arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital vinkelhake visar 30.1 grader på en träbit i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träskaft fastspänt i skruvstäd, med spårat skår för justering av vinkel på verktygsskär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygsstålet monterat i en ekbit med 25˚ vinkel och justerskruv för finjustering av skärvinkeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygsstålet monterat i en ekbit med justerskruv, testat i 25˚ och 30˚ vinklar för bästa skärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ekbit med utsågat 25˚ spår monterat provisoriskt på arbetsbänk för verktygstillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar jag känna doften av varm glögg och pepparkakor så det får vara bra för idag.
Det kommer en ny dag i morgon med nya möjligheter. Oftast så får jag nya tankar och idéer om jag inte forcerar fram lösningar utan låter tankarna sväva fritt till nästa arbetspass. Reflektion!

Trevlig kväll!
Dag
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 5 till
  • Laddar…
Julbad!

Dagens projekt blev att fixa till vårt gamla SPA, omgjort till badtunna, så man kan ta ett riktigt julbad inför helgerna. Den 20 år gamla SPA-baljan havererade fullständigt för några år sedan och fick då övergå till att bli en badtunna. Om du är intresserad av konverteringen finns det en gammal tråd här på Bygga Hus.
https://www.byggahus.se/forum/threads/trasigt-spa-vad-goer-man.327809/
En komplett rengöring med vattenbyte tar ett par timmar men det är en skön känsla att glida ner i det varma rena vattnet inför helgerna!

Dag

Vy över ett renoverat SPAs rör- och pumpsystem under en trästruktur, för konvertering till badtunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rengöring av en konverterad SPA-badtunna med vattenslang och skummande vatten inför julen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Beemaster och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Ett steg fram - två steg tillbaka!

Efter timmar av tänkande och forskning på nätet har jag så smått börja testa lite olika utförande på det nya verktyget.
Dom lösa skären sitter monterade i skaften med 25˚ vinkel.

[bild]

Min första tanke var att använda dom olika stålen utan skaften Sågade till en pinne i 25˚ och testfäste stålet med en 3mm skruv. Insåg att det nog skulle bli problem att få det hela stumt och stabilt.

[bild]

För bästa infästning av stålen så borde istället hela stämjärnet monteras komplett i verktyget.
Spårade ut en ekbit i 25˚. Monterade fast stålet provisoriskt men insåg att 25˚ gjorde att stålet skar för dåligt. Satte dit en justerskruv i bakkanten av spåret för att prova mig fram till rätt vinkel vilket visade vara 30˚.
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Nu börjar jag känna doften av varm glögg och pepparkakor så det får vara bra för idag.
Det kommer en ny dag i morgon med nya möjligheter. Oftast så får jag nya tankar och idéer om jag inte forcerar fram lösningar utan låter tankarna sväva fritt till nästa arbetspass. Reflektion!

Trevlig kväll!
Dag
Det är som att lösa korsord! Bitarna faller på plats ett par timmar senare.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Dålig syn - åldersrelaterat?

Jag har en längre tid tyckt att ljuset i ”Snickerboa” har blivit sämre. Började fundera på om åldern tar ut sin rätt. Men så en dag började en av dom 7 dubbelarmaturerna att blinka och när jag lyfte blicken mot taket föll bitarna på plats. Fem av dom små kompakta lysrören lyste inte längre. Jag har tidigare köpt extralampor på Biltema men dom tycks har tagit bort dom ur sortimentet.
Kolla runt på dom andra gubbadagisen och hittade lampor men priserna var ganska höga. Tydligen en sällanvara numera med lysrör.
Så det fick bli till att Googla. Hittade lampor till halva priset och med leverans till dörr för 95kr.
Plötsligt är det inget fel på min syn längre!

Dag

Takmonterad armatur med kompaktlysrör som inte är tänd, slitna väggtexturer syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra kompakta lysrör ligger på ett träbord, med synliga etiketter som indikerar att de är av märket Sylvania.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En låda med nya OSRAM DULUX D 13 Watt varmvita kompaktlysrör i originalförpackning, redo att bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstad med välfyllda hyllor och verktyg, belysning ovanför arbetsbänk släckt, en tänd lampa i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 6 till
  • Laddar…
Work in progress!

Fortsätter att forska och bygga på det nya verktyget. Formen är bestämd men vissa detaljer återstår och så får det bli en sista extra finslipning så att ytorna blir silkeslen. Använder hela tiden det nya inspänningsverktyget från Rali och blir bara mer förtjust i det!
Hoppas på målgång till helgen.

Dag

Ett verktygsprojekt i trä inspänt i ett Rali inspänningsverktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träverktyg under tillverkning fastspänt i ett inspänningsverktyg från Rali på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
det varde ljus sa Newton!
QUOTE="stigen, post: 3990594, member: 57616"]Dålig syn - åldersrelaterat?

Jag har en längre tid tyckt att ljuset i ”Snickerboa” har blivit sämre. Började fundera på om åldern tar ut sin rätt. Men så en dag började en av dom 7 dubbelarmaturerna att blinka och när jag lyfte blicken mot taket föll bitarna på plats. Fem av dom små kompakta lysrören lyste inte längre. Jag har tidigare köpt extralampor på Biltema men dom tycks har tagit bort dom ur sortimentet.
Kolla runt på dom andra gubbadagisen och hittade lampor men priserna var ganska höga. Tydligen en sällanvara numera med lysrör.
Så det fick bli till att Googla. Hittade lampor till halva priset och med leverans till dörr för 95kr.
Plötsligt är det inget fel på min syn längre!

Dag

Visa bilaga 469060

Visa bilaga 469061

Visa bilaga 469062

Visa bilaga 469064[/QUOTE]
 
Tyvärr så gick nog hans landsman vilse lite senare!

Sir Joseph Lucas och hans elsystem
...även känd som "mörkrets furste", "uppfinnare av glappkontakten"…

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
”Router Plane DR”
vers 1.1

Jag har en längre tid tittat på lite olika Router Planes från olika tillverkare då 2020 var tänkt att bli lite ”tillbaka till rötterna”. Äldre varianter på dessa brukar dyka upp på Tradera för runt 500kr - 1000kr och dom nya från andra sidan Atlanten kostar runt 2000kr.

Handgjord trärouter med kurvig form bredvid tre olika stämjärnsskaft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En "Router Plane" med svart metallkropp och trähandtag bredvid ett löst stämjärn, verktyget för träarbete och snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så idén föddes att själv försöka skapa ett sådant verktyg men att i stället för metallkropp och specialstål vinklade i 90˚ använda trä med någon form av stämjärn. Det är ju ett verktyg som troligtvis inte kommer att används så ofta. Men det är ju lättare att använda det om man har ett!
När jag köpte mina begagnade Rali-hyvlar kollade jag upp företaget och deras produkter. Fastnade för deras filosofi om utbytbara skär till hyvlarna och deras stämjärns set. Tre olika skaft ger dig nio olika bredder med dom lösa stålen. Dessutom kan man sätta på ett dubbelslipat 50mm skrapskär som finns både i HSS eller hårdmetall.

Nu gick det från idén till handling om att göra en egen grundkloss, grundhyvel eller kärringtand som det också kallas.
Kärt barn har många namn!
Beställde hem det stora stämjärnspaketet under deras Black Week och började fundera/forska hur jag skulle kunna använda delarna på bästa sätt. Dom funderingarna ligger lite längre bak i tråden om du är intresserad.
Många turer fram och tillbaka under resans gång från första utkastet till färdigt verktyg!

Hemmagjord träblock för verktyg, version 1.1, i massiv ek, med kurvig och böljande design för ergonomisk användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu är det klart!

Handgjord trähyvel med märkningen "DR 2020" på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag en vers. 1.1 att jobba med och utgå från när det blir dags för vers.1.2 o.s.v.
Verktyget är gjort i massiv ek. Formen är väldigt kurvig och böljande för att ligga bra i händerna när man jobbar. Man skulle kunna döpa verktyget till ”Sofia dansar go-go”. Men det är nog lite för ekivokt i dagens PK-samhälle!

Handgjord trähyvel "Router Plane DR" vers 1.1 med justerbart stämjärn och svarta justerskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I vers. 1.1 går det att valfritt välja tre olika bredder på stålen. 10mm, 12mm och 14mm som passar i det mindre skaftet. Vill jag ha möjlighet att använda bredare skär får jag göra ett nytt block anpassat för mellanskaftet för att få möjlighet till ytterligare tre bredare skär.

Handgjord vers. 1.1 av en Router Plane i massiv ek med kurvig, böljande form och metallbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord trähyvel, "Router Plane DR" version 1.1, i massivt ek med vinklade metallbitsfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord träverktygskropp märkt "DR 2020" med hål för stämjärn, ligger på perforerad verkstadspanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord träkropp till en 'Router Plane' i ek med urtag och ett centralt placerat skaft som ligger mot en arbetad svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egenhändigt tillverkad trägrundkloss för snickeri, formad som en router plane, ligger på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord trärouter plane med böjd, ergonomisk design och utbytbara stålskär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord massiv ekrouter plane med kurvig design och monterat stämjärn, placerad på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjort träverktyg "Router Plane DR" med metallstålskär placerat på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord trärouter med justerbara skär, märkt "DR 2020" i en snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du undra över något i utvecklingsresan så är det bara att återkomma. Lite för många steg att fylla tråden med i detta läget. Grundidén att använda stämjärn går säkert att göra med traditionella järn. Gör kanske en test framöver. Vi får se vad framtiden har att erbjuda.
Det hade så klart varit betydligt enklare att köpa något färdigt men det är ju inte lika roligt.

”Wenn jemand eine Reise tut, so kann er was erzählen”!

Resan är ju alltid roligare än målet har alltid varit mitt motto! Det är ett också ett bra sätt att utvecklas när man gör sina egna verktyg.

Nu blir det storstädning i ”Snickerboa” inför Tomtens ankomst. Efter helgerna blir det ett nytt spännande projekt. Ännu ett litet skåp för ädlare drycker dedikerat till en klenod som gått i graven men fortfarande rullar! Så kan det gå när utvecklingen trycker på!

Trevlig Helg!
Dag
 
  • Handgjord träkropp till en "Router Plane DR" version 1.1 med stämjärn monterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
snuttekudden och 12 till
  • Laddar…
”Fjärde Advent”

Fyra tända ljus på ölburkar märkta "Arboga" i en verkstad med verktyg på väggen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
  • Älska
Beemaster och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.