Är det inte så ,den infon jag fått iaf, att industrin på många håll söker alternativ till el i sin produktionsapparat ?

Där har vi nog den troligaste förklaringen på just det faktum att elförbrukningen visar en vikande trend.

Det är detta politikmässigt som skall leda fram till möjligheten att avveckla kärnkraften enligt VISSA politiker jag talat med. Elcertifikat m.m. m.m. m.m.

 
Hej wigert. Har du möjligen lite uppgifter om elpriset utomlands räknat på långsiktiga kontrakt, rensat från skatter och sådant. Det är ju det man måste jämföra med. Om skatterna betalas i producentlandet så kommer det ju att ske en skatteutjämning jmfr spriten. PS. EU diskusionen kan ni ta under övrigt.
 
poiu skrev:
Hej wigert. Har du möjligen lite uppgifter om elpriset utomlands räknat på långsiktiga kontrakt, rensat från skatter och sådant. Det är ju det man måste jämföra med. Om skatterna betalas i producentlandet så kommer det ju att ske en skatteutjämning jmfr spriten. PS. EU diskusionen kan ni ta under övrigt.

Om man får glida halvt ifrån ämnet så skulle priser på olja och liknande utomlands också vara intressant.

Jag såg något inslag om oljepriser flimmra förbi när jag flippade bland tyska kanaler på den gamla analoga parabolen, och såg siffror som nog låg på 400-500 EUR eller nåt sånt, om jag inte minns helt fel, och antar att det är per kubik. Med den prisnivån, antar att det är skatterna som skiljer mest, så skulle man kunna ha +25 inomhus och ändå vara rik :)
 
Elpriset i Tyskland är på nivån ca 30 EUR per kWh f.n. Spanien ca 32 EUR. Man räknar med att priserna sjunker kraftigt i Europa när avregleringen verkligen öppnar alla kabelförbindelser mellan länderna och el strömmar enligt principen från lågpris till högpris. Att det faller beror på att det finns en enorm överkapacitet totalt sett i Europa. Elmarknaden har varit nationell, med mindre kabelförbindelser mellan länderna när prisskillnader gjort kabeln lönsam.

Ska ta fram en rejäl jämförelse när jag kommer till jobbet på måndag!

När det gäller olja är grundpriset mer lika i alla länder i Europa. För svensk del har vi ett påslag p.g.a. frakt samt att vi har högre kvalitetskrav på våra oljeprodukter. Därefter är det skatt och oljebolagens vinstmarginal som gör skillnaden.
 
Aktuella spotpriser för el på intressanta marknader idag:

Holland 34,32 €
Tyskland 33,40 €
Nord Pool 28 €
Frankrike 33,03 €
Spanien 36,41 €

Vi är en bra bit från Europas nivåer, samtidigt som vi till Norden, för dygnet importerar 14 GWh från ryssland, 2,2 GWh från Polen, 2 GWh från Tyskland till Sverige. Dessutom export från Danmark till Tyskland om 3,2 GWh.
 
Med viss respekt för professorer och andra har jag då svårt att se varför elpriset skulle dra iväg med 300% inom en överblickbar framtid?

Tack för infon Wigert.
 
Den s.k. professorn är helt av banan i sitt resonemang...... Det som är risken är skatterna och monopolverksamheten i nätbolagen som hamnat i utländsk (kapitalistisk) ägo
 
Wigert skrev:
Den s.k. professorn är helt av banan i sitt resonemang...... Det som är risken är skatterna och monopolverksamheten i nätbolagen som hamnat i utländsk (kapitalistisk) ägo
Risken med monopolverksamheten är förhoppningsvis under kontroll genom "nätnyttomodellen".

Finns en del intressant för den vetgirige på:

http://www.stem.se/
 
Skall man tolka det som att t:ex vattenfall och/eller sydkraft inte är "kapitalistiska" ?

Senast jag kollade så är alla bolag intresserade av största möjliga vinstmarginal och avkastning.

Europa eller inte.
 
snillet skrev:
Skall man tolka det som att t:ex vattenfall och/eller sydkraft inte är "kapitalistiska" ?

Senast jag kollade så är alla bolag intresserade av största möjliga vinstmarginal och avkastning.

Europa eller inte.
Nej, vad och varför skulle man tolka på det viset? Slutsatsen är att denna tråd om radikalt ökande elpriser på kort sikt bara är skrämselpropaganda. Diskussionen som sådan är intressant (givetvis) men man kunde ju önska lite mer fakta (tack wigert) och lite min mindre domedagsprofetsior....

Härom veckan var det oljan som skulle ta slut om ett par år.... ::)
 
Fakta är ju svårt att komma med när det gäller att spå framtiden. Kan ju bara bli frågan om mer eller mindre kvalificerade gissningar om hur framtiden kommer se ut. Finns ju inga fakta som säger att priset inte kommer stiga heller.

Personligen tycker jag nog att en professor i energisystem väger ganska tungt i diskussionen, och jag tycker inte det han säger låter helt orimligt.
 
Om jag tolkar siffrorna rätt så ligger Europa ca 20% högre i nettoelpriser än Sverige/Norden, Varför skall då nettopriset stiga 3 gånger under de närmaste åren även om export/import ökar?
Precis som Wigert skriver så finns stora begränsningar i import/exportkapaciteten vilket då i första hand påverkar marginalkostnadspriset.

PS Jag har haft Björn Karlsson som professor och han är inte okontroversiell
 
snillet skrev:
Skall man tolka det som att t:ex vattenfall och/eller sydkraft inte är "kapitalistiska" ?

Senast jag kollade så är alla bolag intresserade av största möjliga vinstmarginal och avkastning.

Europa eller inte.
Så är inte riktigt fallet. Ett kommunalägt elbolag kan ha en målsättning att hålla elnätsavgifter som är i den lägre delen av tillåtna nivåer enligt Nätnyttomodellen (som i sig är kontroversiell och ingen absolut sanning) av skälet att man driver en verksamhet som är god för kommunens invånare. Att ta in pengarna i elnätsbolaget eller via skattsedeln är samma. Om elnätsbolaget inte är kommunalägt är sannolikheten att pengarna stannar i kommunen inte stora.

Vidhåller min åsikt om professorns idéer, han må vara väl påläst och teoretisk, men han rår inte på marknadskrafterna. ;D
 
Var inte professor Björn Karlsson en av toppfigurerna i folkkampanjen mot kärnkraft? Eller minns jag fel?
 
Enligt marknadskrafterna blir elprishöjningen 267 %. Det är jag fullständigt säker på, för detta säger lagen om utbud och efterfrågan. Jag kan till och med slå vad om obegränsade belopp om detta.

Problemet är att jag inte kan ange vilket år, men är denna prishöjning verkligen något att bry sig om. Du blir man bara ännu mer :(.

Jämför med vad som tidigare hänt. De senaste trettio åren (sedan 1973) har oljepriserna stigit med 5000 % (50 gånger högre!) och elpriserna bara aningen mindre. >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.