Qudan skrev:
Ponera om Sverige skulle bygga ut sin kärnkraftverk så att vi hade överskott på el så att vi skulle exportera av den konstant. Då skulle EU börja lägga sig i att vi producerar för mycket el. Vi hindrar ju andra EU-länders exportmöjligheter av kolkraft.
Har svårt att se hur EU skulle kunna ha några åsikter om det? Så länge som konkurrensen är fri. Har du belägg för detta påstående, eller handlar det bara om allmän EU-motvilja? ;)

Qudan skrev:
Alltså importeras dyr och skitig el från kolkraftverk som vi i slutändan får betala med dyrare el för att värma upp hus och allt annat.
Då är det ju bra att man kan värma sitt hus med annat än el. Så slipper man i.a.f. den utgiften. :)

Qudan skrev:
Så vi får nog acceptera att vi kommer få dyrare el i framtiden om vi ska tjuras och vara med i EU. >:(
Dyrare el får vi. Oavsett om vi är med i EU eller inte. Vi handlade med omvärden innan EU, och vi skulle gjort det även om vi stått utanför EU.
 
Ett sätt att få ned priset är att minska efterfrågan så mycket att utbudet överstiger efterfrågan (Det är inte så många år sen som sommarpriset i princip var noll öre)

Detta är en högst påtaglig risk som berörda aktörer garderat och garderar sig aktivt emot, genom att .... (fortsättning följer, men inte ännu) ;)
 
Konsulten skrev:
Har svårt att se hur EU skulle kunna ha några åsikter om det? Så länge som konkurrensen är fri. Har du belägg för detta påstående, eller handlar det bara om allmän EU-motvilja?  ;)
Men hallå.....tror du på fullast allvar att EU skulle skita i om vi började producera el som vi skulle exportera konstant till andra EU-länder att EU inte skulle bry sig?

Så länge vi inte gör det i stora mängder så skiter dom väl i det, men akta sig för att börja konkurrera på riktigt, då skulle det nog bli annat ljud i skällan.


 
hona jää gill int EU ;)

men EU el ej, Fortum, Vattenfall, Tyskarna och Fransoserna är på god väg att dela upp en stor del av den geografiska EU-elytan (och sätta elpriset)

för att pinka in revir så behövs pengar och en hel del av dessa kommer från el.

mycket vill ha mer o ja tro int elektrisitetan gåår neer
 
Qudan skrev:
Men hallå ...
Hallå, hallå.

Vi har nog olika uppfattningar om EU, helt enkelt. Jag är inte av uppfattningen att EU är orsaken till all världens elende. :)

Sverige är ju som bekant ett av EU:s medlemsländer, så "dom" är ju vi.

Qudan skrev:
... tror du på fullast allvar att EU skulle skita i om vi började producera el som vi skulle exportera konstant till andra EU-länder att EU inte skulle bry sig?
Ett av de viktigaste målen för EU är en fri och rörlig marknad. Och så länge som svenska el-bolag (och den svenska staten) håller sig till dessa spelregler så borde inte EU ha något att invända.

Qudan skrev:
Så länge vi inte gör det i stora mängder så skiter dom väl i det, men akta sig för att börja konkurrera på riktigt, då skulle det nog bli annat ljud i skällan.
Mmm ... ::)
 
Konsulten skrev:
Hallå, hallå.

Vi har nog olika uppfattningar om EU, helt enkelt. Jag är inte av uppfattningen att EU är orsaken till all världens elende. :)

Sverige är ju som bekant ett av EU:s medlemsländer, så "dom" är ju vi.


Ett av de viktigaste målen för EU är en fri och rörlig marknad. Och så länge som svenska el-bolag (och den svenska staten) håller sig till dessa spelregler så borde inte EU ha något att invända.


Mmm ...  ::)
Ja vi har tydligen olika åsikter ;) Men vi snackade inte nu om att Eu är orsaken till all världens elende. :)
Nu var det eländet i eu-området. :p

"Sverige är ju som bekant ett av EU:s medlemsländer, så "dom" är ju vi."

Visst är vi det, vi är mjölkkon! Så oss vill dom inte bli av med. Men vi ska ju inte tro att vi har så mycket att säga till om när EU gör upp om sina regler.
Av alla miljader vi skickar till EU, hur mycket får vi igen? Skulle det inte vara bättre att ha kvar dessa miljader i svedala och fördela dessa bättre än att ge bort dem till andra eu-länder?

"Ett av de viktigaste målen för EU är en fri och rörlig marknad."
Det håller jag inte med om, ta bara köttberget i EU. Nu blir vi tvingade att köpa kött från andra eu-länder för att EU har bestämt det. Det tycker inte jag är en fri och rörlig marknad när man bestämmer vad andra ska handla. Om de nu gör så mot köttmarknaden, hur kan man vara säker på att det inte händer så med el-marknaden inom EU?
 
Qudan skrev:
Det håller jag inte med om, ta bara köttberget i EU. Nu blir vi tvingade att köpa kött från andra eu-länder för att EU har bestämt det. Det tycker inte jag är en fri och rörlig marknad när man bestämmer vad andra ska handla. Om de nu gör så mot köttmarknaden, hur kan man vara säker på att det inte händer så med el-marknaden inom EU?
Nu är ju just jordbrukspolitiken ett av EU:s erkänt största problemområden, och de flesta verkar ha förstått att man måste röja upp i EU:s jordbruksträsk (tar som alltid tid att komma överens dock). Jordbrukspolitiken kan knappast anses vara representtativ för hur EU fungerar som helhet (även om media gillar att måla upp det på det sättet).

Tror definitivt inte det skulle bli enklare att exportera el till EU om vi stod utanför?

Problemet (för dem som ser det som ett problem) med kommande höjda el-priser har inte så mycket med EU att göra, som att kraftbolagen helt enkelt vill sälja sin el där de får bäst betalt. Alla företag som verkar i en marknadsekonomi vill maximera sina vinster, oavsett om de verkar i EU eller inte.
 
Om vi ska återgå till elpriset,och som sagts tidigare.El är en handelsvara,och har inget med EU att göra.Vi är förbundna med kontinenten med kablar,som bland annat sydkraft skaffat.Om elpriset i andra änden av kabeln är 3 gånger högre,så är det självklart att man säljer dit.Tillgång och efterfrågan styr priset.Eftersom Europa är sammanlänkat med kraftledningar,så kommer naturligtvis priset på el att jämnas ut över hela kontinenten.Kanke lika bra att planera efter detta,istället för att blunda för det otäcka.
 
Det är väl konsumentpriser vi pratar ?

Totala kostnaden med alla avgifter/skatter etc i bostaden.

2hööl i vägg´n ,sön´t driddprad som man säger i mina uppväxttrakter. Nolhött´n han skulle a bra gärna köre värmepomp´n tå generator´n på skandian i jöll´n han.

;D
 
De därenga EU ved ja inte mögge tå men polackernes bådvarv ska javörrimä ente ha nogge tå min kärnkraft så länge skåår´n dret på Janssons åletena.

Som sagt, Vi är ju EU numera så att försöka gömma sig bakom grannens utedass i tron att det blir bättre då är dömt att misslyckas.
 
Vad är elpriset? - det är en definitionssak

Produktionspris - Spotpris - Nätavgifter - Skatter - Certifikat - Konsumentpris är väl i stora drag huvudnivåerna.

Att jag sa "3 x r" var lite slarvigt, ok :-[

Min siffra var hämtad från GP : "Enligt Björn Karlsson betalar i dag svensk industri ungefär en tredjedel av vad konkurrenterna i Europa betalar och de svenska hushållen hälften till tvåtredjedelar så mycket"

Jag kan hålla med om att mitt slarviga uttryck om 3x inte är helt relevant, men med ref till GP citatet (Källa: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=190842 ) så är kostnadskillnaden (vad den än är) prisdrivande för vad vi konsumenter kommer att få betala för elen.

På samma sätt blir det missvisande här i strängen att jämföra endast spotpriser.
(Nordpool förresten finns på http://www.nordpool.com/nordpool/spot/index.html )

Prisutveckling nedan på Sverige är intressant när man diskuterar vad som händer/hänt sedan det blev en så kallad "fri elmarknad", men inte heller nedan siffror är helt rumsrena. Det är så många faktorer som spelar in och "tomma vattenmagasin" har vi väl hört till leda, men ej ens det är hela sanningen.

Källa Nordpool: "Det genomsnittliga spotpriset i område Sverige för år 2003 blev 33,3 öre/kWh jämfört med 25,2 öre/kWh år 2002 och 21,1 öre/kWh år 2001. Åren 1999 och 2000 uppgick genomsnittspriset till 12,0 öre/kWh."

Nu tar den fria marknaden ett steg till, ut i Europa

Rankarna sjöng: "peta in en pinne i brasan"



 
Köp aktier i svenska elbolag för att betala framtida elräkningar istället för att investera i bergvärme.

Berit
 
Den va inte dum..
 
Såsom elhandlare i Sverige känner jag mig tvungen att försöka bringa lite klarhet i detta.

Professorns förslag att italienska företag skall köpa från luleå energi är bland det mest galna jag sett. Vad han bör beakta är att överföringen kostar i dels kostnader och dels stora förluster. Sen är det bara begränsade överföringsmöjligheter mellan Sverige och våra närmaste grannar.

Vad som hänt sedan avregleringen 1996 är att elskatten har höjts från 9 till 18 öre. Elnätsavgifterna har gått upp. Dessutom moms på allt. Under några år efter avregleringen levde vi med väldigt mycket nederbörd (minns sommaren 2000) vilket kraftigt pressade priserna. Sedan slutet av 2002 har nederbörden varit mycket under det normala, samt att överföringarna från europa fört in el tillverkad med bl.a. kol, en energibärare som stigit med 100% på drygt 1,5 år.

Nu är situationen på väg att gå mot mer normala nivåer i vattenmagasinen, samt att fossila bränslen blir billigare. Men, med tanke på att vi hela tiden förbrukar mer el kommer priset gå upp, såvida inte systemet med gröna certifikat ger oss ny elproduktion i större skala.

Men, det senaste året har den svenska elförbrukningen (temperaturrensat) fallit med 1 TWh (av ca 145), vilket säkert kan hänföras till den svaga konjunkturen, men också till att fler ser om sitt uppvärmningssystem med dagens höga energipriser.

EU eller ej, detta är fakta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.