I en nyinstallation hittades att elektrikern använt blå färg på tändtråden till en takbelysning. I dosan finns också blå nolla. Kan detta vara OK enligt elinstallationsreglerna?
 
tommib
Om det är FK i rör så är det inte ok.
 
E
Vilken färg hade han till nolla då?
Eller du menar kanske strömbrytare-dosa.
 
Hej,
Det finns två blåa kablar, en blå nolla och en blå tändtråd från brytare.
 
E
E Erik1960 skrev:
Hej,
Det finns två blåa kablar, en blå nolla och en blå tändtråd från brytare.
Tja, med någon varaktig märkning som säger vilken som är tändtråd i bägge ändar.

Men bara byt den annars, tar inte mer än 3 minuter, du kan använda valfri färg utom grön-gul, blå, brun, svart, grå, röd ifall det används som jord i din anläggning.
 
Magnus E K
Jäklar, har grå tändtråd på vissa ställen. Hade inte en grå trå' i huset när dessa drogs in men har tillkommit senare vid trefasmatning. Byte till violett inplanerat.
 
tommib
Grå tändtråd är helt ok, även om det råkar finnas trefasgrupper (jag hade dock inte valt den som tändtråd i en trefasgrupp).

Blå tändtråd, oavsett märkning i ändar, är inte ok (ref SS 436 40 00, aka "Elinstallationsreglerna", 514.3.Z4) eftersom det finns en neutralledare. Dessutom är det bara lathet att inte byta ut den.
 
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Grå tändtråd är helt ok, även om det råkar finnas trefasgrupper (jag hade dock inte valt den som tändtråd i en trefasgrupp).

Blå tändtråd, oavsett märkning i ändar, är inte ok (ref SS 436 40 00, aka "Elinstallationsreglerna", 514.3.Z4) eftersom det finns en neutralledare. Dessutom är det bara lathet att inte byta ut den.
Nu ska vi skilja på tillåtet och enligt standard. Standarden tar upp förväxlingsrisken som skäl, elimineras denna kan det vara ok, men ett avsteg från standarden.

På sätt och vis håller jag med i sak och jag själv hade lagt dessa tre minuter på att byta ledaren. Men jag hade å andra sidan inte legat sömnlös om min kusin i Karesuando skickat bild på dylikt. Med hundra mil till närmsta Byggmax. Med varaktiga märkningar på ledarna är risken i princip borta men det är givetvis ett sämre andrahandsval.

Likadant med den grå tändtråden.
Absolut inget att gråta över, i detta fall hade jag inte ens bemödat mig med att byta den om jag inte ändå höll på att dra trådar.

Lite i ämnet Tommy tar upp, som bekräftar hans teorier: https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2020/mars/far-jag-anvanda-bla-ledare-som-tandtrad/
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Alltså, standarden sätter ju nivån för "god elsäkerhetsteknisk praxis" som lagstiftningen hänvisar till. Om du inte följer den ska du kunna visa att det blir en säker installation ändå. Är det kabel så är blå ok, är det FK är det inte ok eftersom det är så lätt att byta.

Förväxlingsrisken är samma i fallet kabel och FK (dvs relativt ringa om den som rotar i dosan vet vad den gör) men det anses som inte ok i FK-fallet just för att det är så onödigt.

I ett nybygge skulle jag definitivt säga att det är fel, oavsett avstånd till Byggmax ;)
 
E
tommib tommib skrev:
Alltså, standarden sätter ju nivån för "god elsäkerhetsteknisk praxis" som lagstiftningen hänvisar till. Om du inte följer den ska du kunna visa att det blir en säker installation ändå. Är det kabel så är blå ok, är det FK är det inte ok eftersom det är så lätt att byta.

Förväxlingsrisken är samma i fallet kabel och FK (dvs relativt ringa om den som rotar i dosan vet vad den gör) men det anses som inte ok i FK-fallet just för att det är så onödigt.

I ett nybygge skulle jag definitivt säga att det är fel, oavsett avstånd till Byggmax ;)
Givetvis är det fel ifall det finns en förväxlingsrisk och inte enligt praxis oavsett.

Men inget att ringa jurister för, man kan köpa korta bitar FK i olika färger och dra om, kanske tråd skapare känner någon?

Vad som bekymrar mig lite mer är hur övriga installationen ser ut, det kan förvisso vara så att elektrikern hade slut på alla färger utom blå och grön gul men det känns mer sannolikt att någon galning varit där och rotat i den fasta installationen.

Så ta detta som ett varningstecken och kolla så där inte förekommer fler oegentligheter.
 
Faktum återstår att blå tändtråd i rör med FK inte anses ok, oberoende av risk för förväxling. Det är en av få frågor där elsäkerhetsverket har satt ned foten för över 20 år sedan. Se "frågor och svar" om ELSÄK-FS 1999:5. Även en f.d. generaldirektör har uttalat sig.

Det är alltså ingenting man kan vifta bort utan behöver åtgärdas, speciellt då det handlar om en nyinstallation. Det är ett grov fel.

Alla färger utom blå och grön/gul kan användas som tändtråd. Det är dock lämpligt att välja en färg som avviker från de övriga som används i gruppledningen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E
Ja precis, för 20 år sen kunde man inte vifta bort det då det var angivet i föreskrifter, nu finns denna möjlighet att frångå standard genom att installatören kan komma med egna lösningar och dokumentera dessa.

Man skulle kunna skriva en egen standard om man så önskar så länge alla frågeställningar är lösta men nu börjar vi glida iväg från ämnet.

Ja, det är fel med ljusblå tändtråd men jag skulle knappast kalla det för ett grovt sådant.

Du får gärna förklara vad som skulle kunna hända då hempularen får byta strömbrytare och lamputtag?

En yrkesman hade åtgärdat detta på 3 minuter och gått vidare med livet, kanske ojat sig lite för kunden om felaktiga installationer.

Om anläggningsinnehavaren av diverse anledningar inte vill åtgärda detta för stunden ser jag inte att det skulle vara något problem att märka ledarna med exempelvis partex och åtgärda det, och säkert en del annat, vid nästa besök elektrikern gör, bara att skriva en lista.

Vi får inte ta saker och ting ur sitt koncept likt Arga snickaren eller Svanströms el och vråla livsfarligt! så fort något udda dyker upp.

För gör du en genomgång hos 10 valfria byggahusare kommer du garanterat hitta saker som får nackhåret att resa sig hos minst en.


Med det sagt så är det naturligtvis felaktigt installerat, nyinstallation i en utbyggnad av hus eller vad?

Och känner tråd skaparen inte elanläggningens historik är detta som sagt ett varningens tecken som jag tycker fordrar fördjupad kontroll, man kan åtminstone göra lite stickprover om nu elektriker tillkallas.
 
tommib
Du måste hela tiden ha sista ordet eller?

Om du tittar på TS fråga, som gäller ett nybyggt hus, och funderar ett varv till så behöver du inte ge dig in på olika esoteriska resonemang om föreskrifter vs standarder och ev möjligheter att vara kreativ med märkningar osv. Man kan resonera om allt möjligt och det finns massor av kreativa vägar för att runda saker, men det är en enkel fråga.

TS frågar om det är ok med blå FK som tändtråd i nyinstallation. Svaret på den frågan är nej.
 
  • Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Du måste hela tiden ha sista ordet eller?

Om du tittar på TS fråga, som gäller ett nybyggt hus, och funderar ett varv till så behöver du inte ge dig in på olika esoteriska resonemang om föreskrifter vs standarder och ev möjligheter att vara kreativ med märkningar osv. Man kan resonera om allt möjligt och det finns massor av kreativa vägar för att runda saker, men det är en enkel fråga.

TS frågar om det är ok med blå FK som tändtråd i nyinstallation. Svaret på den frågan är nej.
Står inget om något nybyggt hus.

Ingenstans står det att det är ok med blå FK som nolla.
Att kalla just det för ett grovt fel är mycket överdrivet, garanterat en hempulare som tyckt att det kan kvitta i en en fas anläggning.

Förstår att det bara finns en standard att följa i din värld, och det är så det ska vara för en hempulare också.

Men du får se verkligheten också.

Ska tråd skapare lägga timtal på att få tag på en elektriker att byta tråd då det inte är något akut fel. Nej, det är inte rimligt.
Skriv upp det på listan, och ta det ihop med något annat jobb var det jag föreslog.

Då absolut inget kan eller kommer att hända för att man dragit två blå i samma rör, hur fel Boken säger att detta är.
 
Som El-löken skriver så står det inte nybyggt hus. Det står nyinstallation.
Kanske det är bäst att vänta tills att TS kommit med mer info.
Gäller det infälld installation med Fk är det inte ok, är det däremot utanpåliggande med installationskabel är det ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.