Guzzi Guzzi skrev:
Ja, däcken byts inomhus. Men med 1 sommarbil, 1 moped och 3 motorcyklar + däckmaskin, balanseringsmaskin, svets, matallkap, hydraulpress, kompressor och miljoner med andra prylar som tar golvyta på 40 kvadrat så byts det inga hjul inomhus. Jag lever i ett ständigt organisernade av garaget. Jag hamnar nog mer i kategorin som nämns här ovan att jag kanske egentligen borde benämna det som "verkstaden" istället för "garaget". Fast med "verkstaden" kommer ju att det även ska finnas en mekaniker, inte en klåpare, och därför känns "garaget" som bättre benämning :)

Vad det gäller din kompis borde han vara lite mer nogräknad med var han bosätter sig. Här har nog ingen vardagsbil varit i garaget en enda natt någonsin om det inte funnit skäl till det (= trasig). Men jag har en dubbelcarport byggd med tveksamma regeltolkningar som vardagsbilarna står i.

Haha de kvittar var man bor =) Radhus i väsby för nästan 5 miljoner. Skaka på huvudet när jag hörde priset och med den fjuttomten, utan garage. Han bodde i sämre område innan i väsby men där fick bilen vara ifred på gemensam parkering.
Även långt ut i de djupa skogarna av Dalarna få du din bil saboterad av pack.
Till och med i vår fjuttby så blir de "rika" attackerade, äggkastning och fullt med hakkors inristade i sin bil. Men den gubben byggde garage bara för det. Avundsjuka är farligt.

Mitt garage ska innehålla det som är bra att ha vid vanligt skruvande. Annars kör jag över vägen till en släktings bilverkstad och gör resten där =)
 
Isakare Isakare skrev:
Om jag så skaffat 10 ungar, så är garaget heligt, om inte annat för att roa/uppfostra ungar i.
Tänk vad många personer i framtiden som kommer ha tummen mitt i handen, inte en kotte vet hur man håller en skruvmejsel.
Vad är en skruvmejsel... :thinking::p:cool:
Gör inte smarta robotar allt jobb.. I framtiden..
 
Snigla Snigla skrev:
Vad är en skruvmejsel... :thinking::p:cool:
Gör inte smarta robotar allt jobb.. I framtiden..
Och de som ska tillverka och reparera robotarna måste utbilda sig till de är 30, för de inte lärde sig grundläggande kunskaper under sin uppväxt.
13th Marine 13th Marine skrev:
Ärligt talat behöver man inte ett garage för att lära barn händighet. Där är så mycket du kan lära utan att behöva ett dedikerat utrymme för det.
Jag är själv uppvuxen i ett nybyggt hus med en pappa som var ointresserad av att fixa själv, varken hus eller bil. Likväl lyckades jag blir någorlunda händig. ;)
(Men en av mina större farhågor är att mina barn inte ska intressera sig av samma saker som mig :sweat:)
Sommartid har jag hela områdets ungar i mitt garage
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fairlane
Ser jag på området där jag bor i södra området så har nog alla husen garage, men jag vet bara en som har en bil (och motorcykel) parkerad i garaget. Det är en hobbybil som bara kör sommartid och säkert inte ens gör 100 mil per år. Vardagsbilar står på garageuppfarten.
Enkla meckjobb gör folk ute, lite mer avancerade där man behöver lyft för man på OKQ8 eller annan plats man kan hyra in sig på, men de allra flesta lämnar in sina bilar på service och lagning. Hålla en skruvmejsel kan nog de flesta ändå.

Dvs just här skulle nog inte värdet på huset sjunka för att man gjorde om garaget till något annat. På andra orter kan det säkert vara annorlunda.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vad är en skruvmejsel... :thinking::p:cool:
Gör inte smarta robotar allt jobb.. I framtiden..
Du visste väl att vi inte behöver gå upp längre? Inte ens för att gå och ha kul. Det kan robotar göra.
Robots Bowling - YouTube
 
Har 3 hobbybilar och inget eget garage. Skulle gärna haft det. Men i Stockholm om man även har andra krav på sig lista och inte djupa fickor så får man kompromissa. Har satt upp ett litet skärmtak nu i höst, de andra två bilarna står på andra ställen. Varken plats eller tid/pengar bygga garage. Dock går få till ett till "skärmtak". Sen ha max 2 hobbybilar. Vardagsbilen får stå ute och rosta, det skiter jag i. Hade jag inte jättegarage med automatisk port skulle jag ändå inte köra in den. 95% av de jag känner med villagarage utan hobbybilar har garaget som förråd.

Klart jag skulle vilja ha garage med fyra platser och lyft, men man kan tyvärr inte få allt. När man blir pensionär kanske man kan köpa nåt på landet. Eller om Corona leder till permanent hemarbete och gröna vågen... :) Slipper man bo i storstan. :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L
När jag köpte mitt hus så var det garaget jag såg först på annonsen när jag tittade lite sporadiskt på Hemnet. Hade inte garaget funnits hade jag nog inte kollat vidare på annonsen. Nu var detta ett stort dubbelgarage och inte ett litet garage på 15 kvm.

Vi var tre budgivare från början. Budgivare två gav sig ganska snabbt, bara 50 000 kronor över utgångspris medan jag och budgivare 1 fortsatte. Slutpriset höjdes med ca 13% från det högsta bud som inte var mitt så i det fallet så ökade ju garaget definitivt värdet på huset.

För övrigt så fanns det inte på kartan för mig att köpa ett hus helt utan garage, just av bekvämlighetsskäl.
 
Hus tomte
Isakare Isakare skrev:
Vad gör folk som inte har garage/källare ??
ångrar sej
 
  • Gilla
  • Haha
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Nej. Jag vill absolut ha verkstad, men när jag flyttade hit var det annat som var viktigt, jag ville inte vänta 5 år tills jag hittade något med allt jag ville ha:

Nära till skolan för dottern som då gick på gymnasiet
Tyst - ingen livlig trafik utanför tomten
Katterna skulle kunna vara ute
Odlingsbar trädgård.

Nästa gång jag flyttar kommer inte dottern bo kvar, då kan jag prioritera annorlunda.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag menar, var ska man pimpa mopeden för morgondagens luciatåg, om inte i garaget ??
En moped dekorerad med blå och röda ljusslingor i ett mörkt garage, redo för luciatåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag menar, var ska man pimpa mopeden för morgondagens luciatåg, om inte i garaget ??
[bild]
Känner inte igen lucias moppe.. Maxi nej, Compact nej, Mamba nej... hmmm. Är det en kinaraket?
 
A
P Picea skrev:
Känner inte igen lucias moppe.. Maxi nej, Compact nej, Mamba nej... hmmm. Är det en kinaraket?
Califfone,står det iaf;)
 
Handyman 1 skrev:
Califfone,står det iaf;)
Åjdå.. Tomten är lite synsvag så här dags. Ber om ursäkt för ordvalet, pizzaracer menar jag ju ;)
 
P Picea skrev:
Känner inte igen lucias moppe.. Maxi nej, Compact nej, Mamba nej... hmmm. Är det en kinaraket?
Italienare från -76 Rizzato Callifone.
Blå Rizzato Califfo moped från 1976 parkerad på gräs med trädbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
StereoT
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Italienare från -76 Rizzato Callifone.
[bild]
Oj! Riktigt fin (y)(y) Icke bekant med denna maskin.
Automat och utan fotbroms?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.