För att den förlängda garantin ska gälla ska kabeln installeras av en auktoriserad elfirma. Så det gäller även där att du har en elektriker som är villig att fylla i papperna och sedan skicka in dom, nått som jag ALDRIG skulle göra bara för att en av mina kunder är för snål för att betala mig för arbetet. ;)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
För att den förlängda garantin ska gälla ska kabeln installeras av en auktoriserad elfirma. Så det gäller även där att du har en elektriker som är villig att fylla i papperna och sedan skicka in dom, nått som jag ALDRIG skulle göra bara för att en av mina kunder är för snål för att betala mig för arbetet. ;)
Om du får betalt för att göra mätningen? Trisst inställning.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det är tillverkaren som har bestämt hur det ska vara och om jag ska vara delaktig i det hela följer jag dom anvisningar som garantigivaren ger.
Tycker du det är trist så visst är det trist för dom som till varje pris vill att man mot en liten slant ska ta ansvar för det dom gjort. Lustigt att man ska fuska om det blir billigare för kunden men är helt förkastligt om det gynnar säljaren.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 4 till
  • Laddar…
nizzehult
E elmont skrev:
För att den förlängda garantin ska gälla ska kabeln installeras av en auktoriserad elfirma. Så det gäller även där att du har en elektriker som är villig att fylla i papperna och sedan skicka in dom, nått som jag ALDRIG skulle göra bara för att en av mina kunder är för snål för att betala mig för arbetet. ;)
Jag vet att det är så och jag har också gjort fel som har dragit rören och satt upp dosor själv men när det gäller golvvärmen så är det ingen direkt svår uppgift, man ska mäta resistansen i slingan före och efter monteringen och det anser jag nog att jag klarar av med min utbildning och yrkeserfarenhet och den elektriker som jag har kontakt(!) med känner också till detta. Han får givetvis själv kontrollera att kablarna är korrekt monterade innan jag går vidare med flytspacklingen.
 
Nu är det ju inte bara en ressistansmätning du ska göra.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Jag vet att det är så och jag har också gjort fel som har dragit rören och satt upp dosor själv men när det gäller golvvärmen så är det ingen direkt svår uppgift, man ska mäta resistansen i slingan före och efter monteringen och det anser jag nog att jag klarar av med min utbildning och yrkeserfarenhet och den elektriker som jag har kontakt(!) med känner också till detta. Han får givetvis själv kontrollera att kablarna är korrekt monterade innan jag går vidare med flytspacklingen.
Isolationsmätningen hoppar du över?
 
nizzehult
Nä, den får elektrikern göra då han har utrustning för det. Givetvis både före och efter flytspacklingen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Hoppas ha vet att det ska göras 3 ggr.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
nizzehult
Nu har jag lyssnat på er som har mer erfarenhet av elinstallationer än mig, funderat, rivit och dragit om. VP-rör och dosor är ju inga dyra saker och det var rätt enkelt att göra nu medan väggarna fortfarande är öppna. Borta är bl a kopplingsdosa #2, visar lite bilder på resultatet.

Det man kanske kan anmärka på är att rördragningen till uttaget längst bort till höger skulle kunnat ha göras från undersidan av dosan som den nu är dragen till i stället för ovanifrån som det blev nu men då det redan var borrat i reglarna för detta så lät jag det vara så. Jag kommer även att lägga en dragtråd i detta rör som annars lämnas tomt. Sen kanske man kan tycka att dosan ovanför dörren skulle vänts mot hallen men nu får det bli så här.

Ombyggnad med öppna väggar visar ny elinstallation med VP-rör, dosor och dragtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna väggar med ny elinstallation, inklusive VP-rör, dosor och en vattenpass längs en träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna väggar med nyinstallerade VP-rör och eldosor runt en vit dörr, elinstallation i en renoveringsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som du har en del krökar som är lite väl tighta. Kolla att du verkligen lätt får igenom de trådar som det skall vara innan du stänger väggarna. På första bilden ser det ut som du använder en färdiglöpt krök. Ha den som mall för dina krökningar. Iga krökar bör vara tvärare än den färdiga.

Sedan skulle jag nog inte ha två rör till apparatdosan på första bilden. Kopplingarna borde kunna göras i kopplingsdosan ovanför. Fast då får man stuva om lite bland rören till den.
 
Jag tror att det sitter apparatdosot som kopplingsdosor och har man då "fel sort" så finns det bara två hål ned och ett upp.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
nizzehult
Jag har två typer av färdiga krökar och den ena är faktiskt betydligt snävare än den som syns närmast på bilden. Någon har jag gjort med en vanlig böjfjäder inne i röret, avsedd för detta och då får man ju en specifik radie som är förutbestämd, hur skulle man kunna öka den i så fall? Fast jag har testat med alla rör på plats och det var inga problem att trycka in tre kablar samtidigt mellan de olika dosorna, även utan dragfjäder eller annat hjälpmedel.

Den övre är ingen kopplingsdosa utan en apparatdosa och den har bara tre stutar så jag valde därför att dra det tomma röret från den bortre dosan till den. Det ska sitta ett uttag i den, därför är det en apparatdosa.
 
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Måste ge cred till forumets elkunniga som tålmodigt kommenterar i denna tråden.

Dock är det bra för oss andra att få höra dessa funderingar och motiveringar, så den är lärorik att läsa - man måste göra fel för att förstå vad som är fel. Ofta får man bara se vad som är rätt eller heltokigt - inte "mindre bra" och det är det mindre bra man ofta hamnar i själv som nybörjare...

Så, tack GK, elmont, Mikael mfl. :)
Jag tycker det är roligt och bra om folk får lära sig lite mer om lite av varje. Själv lär jag mig hela tiden nytt i forumen här, även om jag inte alltid har något konkret nytta av det, i alla fall direkt. Då jag byggde huset var det dock närmast oumbärligt, och allt blev otroligt mycket bättre tack vare byggahus.

På elforumet är vi rätt många som försöker sprida ljuset, förutom de uppräknade finns några tiotals till som är kunniga och engagerade.
När denna tråd startade såg jag en möjlighet att adressera en svårbeskriven del av elarbete, att reda ut förutsättningarna och planera anläggningen. Att bara skriva en torr textmassa med allt möjligt att tänka på skulle inte bli lyckat.
Nästan alla elektriker lär sig allt detta genom praktik och erfarenhet, man är med och gör, sen gör man själv, och så får man nya idéer och/eller gör misstag man lär sig av, och så småningom börjar det blir rätt OK.

Men här tänkte jag att det fanns en chans att köra detta jobb (förutsättningar + planering) i forumform, i ett lite lagom litet och komplicerat projekt. Ett helt hus är för stort, ett kök kanske lite väl mastigt, ett sovrum skulle vara för litet och enkelt.
Min tanke var en dialog i tråden mellan nizzehult och mig samt andra som vill bidra.
Så hoppades jag, det hade inte blivit helt lätt, utan krävts en del jobb, nizze hade fått posta mycket bilder och skriva ner sina tankar, och jag och andra hade gett våra omdömen, förslag, ritas skisser osv.
Men det hade kunnat bliva en bra lärotråd till sist.

Nu blev det inte så, det kanske kan bli någon annans badrum i framtiden, vem vet.
Jag sitter inte och skriver långa uppsatser för bara nizzehult´s skull, det ska vara till nytta för många för att jag ska finna det vara värt min tid. Men korta svar på tydliga enkla frågor kan jag fortsatt komma med här i tråden.
 
  • Gilla
  • Älska
Papperskatt och 5 till
  • Laddar…
Härligt, tack igen, jag suger åt mig kunskapen när jag kan! Hoppas du orkar fortsätta, uppskattas!
 
nizzehult
Forum är guld och det har löst många kluriga problem för mig inom vitt skilda områden. Hur fasen gjorde man tidigare? Oumbärligt, sa Bill och jag sänder också ett tack till dom som tagit sig an att bena ut hur man borde tänka och jag tycker att ändå att det finns värdefulla synpunkter i tråden som mycket väl kan användas som lärotråd för andra gör-det-självare. Tänk på att även korrigeringar av hur någon har tänkt är bra och användbara råd för har en tänkt så är det nog troligt att flera också har gjort det.

Jag tycker att jag själv har lärt mig en del och förhoppningsvis även andra och detta tack vare engagemang från dom som har yrkeserfarenhet av den här typen av arbeten.
Så, även om jag kan tyckas verka vilja köra mitt eget race så är jag inte sämre än att jag kan ändra mina planer och göra annorlunda än jag först hade tänkt. För ett tag sen rev jag bort ena kopplingsdosan och drog om det mesta och nu har jag gjort ytterligare ett omtag och vänt den nu enda kopplingsdosan mot hallen så nu hoppas jag att jag är så nära en professionell installation som möjligt. Se bild.

Ombyggd kopplingsdosa riktad mot hallen i ett inbyggnadsprojekt med synliga elektriska installationer och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag förstått att dom flexkablar som medföljer golvvärmen inte bör användas så för matningen till den har jag dragit ett vanligt VP-rör. Till termostaten blir det lite knepigare för den ska ju ligga 50 cm ut i golvet men gjutningen kommer att vara kanske 12 mm så där gäller det att hitta ett VP-rör som är 12 mm och det visade sig vara svårare än jag trott så det håller jag nu på att försöka få fram. Alternativet är att fräsa ner röret i golvet och hittar jag inget annat så får jag väl göra så. Det skulle även vara smutt om det fanns en krök med inbyggd övergång från 16 -> 12 mm men det är kanske att önska för mycket. Elektrikern har f ö lovat att komma innan helgen, kanske redan ikväll så nu hoppas jag att det jag gjort utfaller till belåtenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.