Instämmer med @andersda , köp ett vanligt skymningsrelä av valfri kvalisort och koppla till brytaren på din shelly1!
 
H
A andersda skrev:
[länk]

Denna tex. Koppla på knapp ingången på valfri Shelly sen får du signal när det är för ljust/mörkt. Fantasin sätter gränserna.
Det var en bra lösning! Fan vad enkelt. Har klurat en massa på olika sensorer eller relän som ska ge signaler hit och dit. Ibland ser man inte skogen för alla träden.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Har tänkt på en sak som inte verkar vara så genomtänkt och som kommer att ställa till problem för oss nordbor under årets ljusa månader.
Belysning som man styr med astrofunktionen och fasta tider för att släcka under nattetid t.ex. 22.00 - 05.00 kommer ju inte att fungera som tänkt när tidpunkterna för solnedgång och soluppgång börjar överlappa dom fasta tiderna.
Borde det inte finnas ytterligare val under Add Schedule där typ Sunset / Sunrise villkoras med Time i en och samma rad (eller hur man nu väljer att lösa det)?
 
Fast oftast handlar det ju kanske om att man vill ha släckt mellan vissa fasta tider pga att man inte är vaken då. När man vaknar på morgonenoch ska till till jobbet vill man ju att det är tänt klockan 05 alternativt så är det redan ljust ut och då behöver det inte vara tänt...

På vanliga Astrour är funktionen densamma!

Plejd vet jag dock att man kan välja att ha en timer efter tex soluppgång/nedgång så att belysningen alltid släcks tex 2timmar efter solnedgång.
 
Alltså problemet är ju t.ex. om jag vill ha släckt mellan 22.00 - 05.00, astrouret beräknar solens nedgång till 22.06 / uppgång 03.33, då kommer belysningen att tändas 22.06, släckas 03.33, tändas 05.00 och släckas 22.00 o.s.v.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Alltså problemet är ju t.ex. om jag vill ha släckt mellan 22.00 - 05.00, astrouret beräknar solens nedgång till 22.06 / uppgång 03.33, då kommer belysningen att tändas 22.06, släckas 03.33, tändas 05.00 och släckas 22.00 o.s.v.
Man sätter väl i så fall tändningen till:
Time < 22:00 and Sunset, eller bara jag som inte använt scener kanske, gör allt sånt iDomoticz och då är det lätt
 
Problemet är reellt. Jag hittade inte någon annan lösning i appen än att ta bort de som inte funkade över sommaren.
Nu använder jag HA för styrning.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Påbörjade resan mot det smarta hemmet genom att köpa lita blandade Shelly-prylar på Black Friday.

Hade tänkt köra HA, men det kommer jag inte ha tid att installera förrens julledigheten. Så om man vill tjuvstarta med Shellys egna app, kan man importera sen till HA eller får man börja om från början och resetta enheterna?
 
N Nyikåk skrev:
Påbörjade resan mot det smarta hemmet genom att köpa lita blandade Shelly-prylar på Black Friday.

Hade tänkt köra HA, men det kommer jag inte ha tid att installera förrens julledigheten. Så om man vill tjuvstarta med Shellys egna app, kan man importera sen till HA eller får man börja om från början och resetta enheterna?
För min del så var det bara att installera ShellyForHass så fungerade allt via HA, utan att behöva reset:a något

Men mina Shelly är kopplade till Shelly Cloud. Det kanske fungerar annorlunda om man kör utan den tjänsten.
 
  • Gilla
Nyikåk
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Påbörjade resan mot det smarta hemmet genom att köpa lita blandade Shelly-prylar på Black Friday.

Hade tänkt köra HA, men det kommer jag inte ha tid att installera förrens julledigheten. Så om man vill tjuvstarta med Shellys egna app, kan man importera sen till HA eller får man börja om från början och resetta enheterna?
Du kan börja utan, sen kan du dra igång ha utan extra arbete
 
  • Gilla
Nyikåk
  • Laddar…
Jag tänkte sätta en shelly 1 i ett uttag i garaget men den fick inte plats.

Jag antar att jag lika gärna kan sätta den direkt efter brytaren innanför kapslingen?
Elcentral i garage med säkringar, jordfelsbrytare och elschema på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med öppen kapsling som visar automatsäkringar och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det kommer att funka lika bra.
 
Jag är lite försiktigt med 3D-printade delar för nätspänningsapplikationer.
Spontant använder man nog normalt självslocknande plast till dessa applikationer, vilket jag vill dra till minnes de flesta 3D-printplaster inte är.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är lite försiktigt med 3D-printade delar för nätspänningsapplikationer.
Spontant använder man nog normalt självslocknande plast till dessa applikationer, vilket jag vill dra till minnes de flesta 3D-printplaster inte är.
Har jag inte tänkt på! Kanske har du en poäng där? Installationen blir mycket bättre men om det börjar brinna så är det ju knappast en bra lösning. Verkar dock vara tusental som använder dessa men det var ju miljoner som röstade på Båda kandidaterna i amerikanskavalet så det behöver ju inte vara rätt för det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.