Det ser ut som våran trädgård ungefär. Jag kanske skulle ställa ut några pumpor för att lätta upp lite...

Rörig trädgård med byggmaterial, cykel och skottkärra under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Klaugust och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det ser ut som våran trädgård ungefär. Jag kanske skulle ställa ut några pumpor för att lätta upp lite...

[bild]
Haha, min sambo anklagar mig för att ta bilder på vår röra. Att det slinker med en obäddad säng, förpackningar som ännu inte hittat till uppsamlaren för återvinningen, en naken stortå. Men det är väl ändå röran som folk vill se här på ByggaHus? Det måste bli värre innan det kan bli bättre, brukar man väl säga? Frågan är om det måste bli bättre efter att det varit värre?

Och pumpan var faktiskt på plats före grävmaskinerna!

Här kommer dagens kaosbilder:
Genomföring under en vägg med synliga rör för avlopp och el inklusive en svart kabelskyddsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genomföring under yttervägg till uthuset. Nytt avlopp och el. Vattnet ska flyttas och gå in i uthusets källare istället.
Grävt dike med nya avloppsrör och elkabelrör som går in under en byggnad, med trädgårdsverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppet från uthuset. Passade även på att dra vidare avloppet längre bort i trädgården (nere till vänster i bild) om man vill koppla på nått i framtiden. De svarta slangarna är vatten men de gjordes om så att de inte är seriekopplade. Alla vattenslangar går nu till källarn på huvudbyggnaden (lägsta punkten) så att man kan tappa ur slangarna vid behov. Jag frågade om de grå vinklarna var lämpliga för mark/ingjutning och de sa att det var de. Det enda som skiljer var att de grå skulle tåla solljus bättre.
Grävd ränna med nya avloppsrör och elkablar vid husgrund, inför installation av vatten och el till uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer det lite el också.
Grävarbete i trädgården med synliga avloppsrör, kablar och en grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett av kabelrören sticker iväg till uterummet. Vi upptäckte att all el där ute var vidarekopplad på värmepumpens grupper. Det kändes inte så tryggt. Med den nya elen vill vi förbereda för laddplats för elbil i carporten i framtiden.
Nyinstallerade rör för avlopp och el längs en grävd ränna vid en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man hur installationerna sticker vidare utefter uthuset. Tanken är väl att det ska kunna bli ett växthus i uthusets förlängning. Så för att ha flexibilitet för framtiden drog vi vidare avlopp, dagvatten, el och vatten.
Installation av avlopp och elrör i grävd gråv vid husvägg med synliga tegelstenar och kabelrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man alla rör och slangar (dagvattnet har tillkommit efter bilden) passera kulverten mellan huvudbyggnaden och uthuset. Vi återanvände kulverten och förberedde för att dra vattenburen värme till uthuset i framtiden. Det fanns redan draget men rören var gamla och hade stått tomma i många år. De var även pluggade och utan radiatorer. I framtiden blir det nog radiatorer i tegeldelen av uthuset och golvvärme i den låga vita delen av uthuset.
Trädgård under anläggningsarbete med minigrävare, kulvert och utspridda byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översikt från ovanvåningen.
Trädgård med uppkörd mark och nya installationer, gula vattenslangar, bilfälgar och ett uthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd trädgård med synligt orange avloppsrör, högar av jord, grönska och uthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vår stackars trädgård! De där fälgarna har fått flytta ganska många gånger de senaste dagarna. Får se om jag hinner försöka sälja dem, som målet var, innan vi måste flytta dem för femte gången.

Men nu har vi åtminstone fungerande avlopp och vatten igen. Det känns bra. Spolbilen som var här i förra veckan som en temporär nödlösning kostade 4000 spänn så det ska bli skönt att slippa den utgiften i framtiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
mr.Ola och 5 till
  • Laddar…
S
Är den röda inhängnaden gjord för att grävmaskinisten inte ska gräva där av misstag?
:rofl:
 
S sinuslinus skrev:
Är den röda inhängnaden gjord för att grävmaskinisten inte ska gräva där av misstag?
:rofl:
Hehe, nej. Det är för att vår pojk inte ska hoppa på det gamla brunnslocket tills jag hunnit göra en överbyggnad till brunnen
 
Nu har vi fått fakturan från rörmokarna för vårt lilla projekt. De stod för de mesta av materialet men inte så mycket arbete. Företaget som grävde la ut alla rör osv medan rörmokarna kopplade in det. Så de var här i två dagar, första dagen en person och typ halva dagen. Andra dagen var det två personer här hela dagen, så fakturering om 16 arbetstimmar känns rätt rimligt.

Själva materialet är då att byta avloppsrören ut till gatan (både huvudbyggnad och uthus), och dra markavloppsrör från alla stuprör till en gemensam stenkista. Byta inkommande vatten till slang. Byta rören i kulverten mellan huvudbyggnad och uthuset (slangar för kallvatten, framledning och retur för vattenburen värme) och slang för att få kallvatten till ett framtida växthus i änden på raden av uthus. Sen är det diverse kopplingar och ventiler i källaren för att få ihop det här.

Anonymiserad faktura:
Detaljerad faktura från rörmokare som visar arbetsbeskrivning och kostnader för material och arbete för VVS-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En anonymiserad faktura för VVS-arbete och material med specificerade kostnader och totalsumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetet känns som sagt ganska rimligt men om nån har en uppfattning om materialkostnaderna så tar jag gärna emot feedback. Hela fakturan blev kanske lite mer än jag hoppats på (tillkommer en hel del gräv och lite el) men den kanske är fullt rimlig?

Det jag spontant reagerade på var att 110-rören är dubbelt så dyra som om jag köpt dem själv på byggmax, det finns en förminskning 110x75 som jag har svårt att se var de skulle ha använt och så är det tre kombilock som åtminstone inte ännu har monterats på sina respektive platser.
 
harry73
Behövde ni mer än 500m markrör?
6mx90=540m
 
Jag reagerade också på det men jag tror de har tagit betalt per meter. Gäller även vissa andra slangar osv som hade varit sjukt billiga om man fått en hel rulle för a’priset
 
Så här ser huvuddelen av rörinstallationerna med kopplingar ut invändigt i huvudbyggnadens källare. Sen i andra källaren så är de nog bara avslutade på enklast möjliga sätt (jag ville förbereda för framtida jobb).
Rörinstallationer och kopplingar på en källarvägg med synliga ventiler och mätare, omgivna av grov källarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallationer med svarta kopplingar på en källarmur, framförberedda för framtida arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som har erfarenhet av rörarbeten och som kan uttala sig om fakturan ser rimlig ut, tiden och använt material ser ut att stämma tycker jag men man har ju läst om rabattsystemen i diverse trådar och de överpris som tas på materialet.
 
S
Är det där förlagt på frostfritt djup?
 
Jag vet inte, eller här på Österlen verkar frostfritt vara 1 meter vid en snabb googling, men det låter enormt djupt, och så djupt ligger det inte (eller inkommande vatten och anslutningspunkten för avloppet ovanför ligger nog där).

Men jag sa till dem att jag tyckte att det såg ut att vara lite ytligt grävt på några ställen och de försäkrade mig om att det var ok och att de skulle lägga nån isoleringsmatta över för säkerhets skull. Om de faktiskt gjorde det innan de fyllde igen vet jag inte. Kan inte erinra mig om att jag såg någon men jag var också upptagen med annat.

Jag tänkte höja marknivån lokalt med upp mot en decimeter på sina ställen för att förbättra avrinningen från husen, så det hjälper väl lite. Kanske får lägga isolering också medan jag ändå håller på då.

De har ju ändå ett grävföretag som bara gör sånt här, man tänker att de borde ha koll. Men det är ju attsingen att man måste göra saker själv för att man ska kunna vara 100% säker på att det är riktigt gjort.

Edit: mätte inte men kan tänka mig att rören ligger mellan 1 meter och 50 cm djupt.
 
  • Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
Och nu har vi fått fakturan för själva grävjobbet. Så det är främst arbetstid och maskintid. 59 000 kr (efter ROT).

Så nu har vi totalt 93 000 i fakturor (efter rot) och då väntar vi fortfarande på elektrikerns. Där är det typ två dagars arbete, en ny liten IP-klassad central med jfb, samt lite upprensning i centralerna inomhus och komplettera med två jordfelsbrytare (har en central per plan i huset eftersom det var två lägenheter i huset fram till 70-talet). Så den fakturan lär väl vara på x antal tio tusen också.

Jag måste erkänna att jag har en lite bitter eftersmak efter det här projektet vilket säkert är tydligt i mina förra inlägg. Dels blev det cirka 50% dyrare än vad jag trodde att det skulle kosta och sen blev det inte fullt så bra som jag tänkt:
- inte helt 100 på frostfritt djup (se tidigare inlägg)
- ingen ethernetkabel i mark till uterummet (se annan tråd)
- ett par synliga böjar där stuprören går ner i marken.
- om man lagt så här mycket pengar borde man ju dränerat vår lilla källare också. Min tanke bakom att inte göra det var för att det skulle vara ett ”litet” jobb nu och att det är så sandig jord här så ingen annan på gatan har dränerat när de har renoverat. Men visst, lite nedtrillad puts har man ju på källarväggarna. Men den är ju också 60 år gammal.

Lärdomen här är väl att vara väl förberedd och att ha ”projekterat” färdigt och fått ner en arbetsbeskrivning innan arbetena börjar. Nu fick jag gå och kolla till dikena ibland och säga ”ah just det, här vill jag också ha nedgrävd el” eftersom allt blev så hastigt och lustigt. Allra helst skulle man ju ha ha bett flera företag om offerter, men jag ringde runt till lite olika och alla hade flera månaders väntetid. Sen blev jag rekommenderad ett företag och de kunde komma inom två veckor och sen blev det ”vi har en lucka nu så vi kommer i morgon” och då hanns det inte med mer förberedelser.

Vi har bestämt att det inte blir några julklappar i år. Däremot hade vi en tunna vin i källaren sen förra hösten. Nu har nog jäsningen avstannat så jag tappade över det på en ny tunna och tog bort bottensatsen. Nu ska den få stå ett par veckor och sen ska vi väl buteljera. Så 30 liter hemgjord sherry på egna äpplen är ju åtminstone en liten tröst när man blivit helt ruinerad.
Två plasthinkar märkta "GÖRA EGET" i ett hemmiljö, en på bord och en på golvet, troligen används för hembryggning av vin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS. Vi är i väntans tider för vårt andra barn. Sambon är fem dagar över tiden faktiskt. Man kan nästan tro att storken outsourcat sina turer till PostNord. DS.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ursviken och 5 till
  • Laddar…
Hej! Lite tidigare i tråden diskuterades visheten i att spara en massa plåt från den kasserade oljetanken. Det gläder mig att nu kunna visa att det inte var så dumt trots allt.

Sambon fick se ett eldfat i en heminredningsbutik. 1000 kr kostade det. Då tänkte jag att där kan jag spara några kronor (i utbyte mot jättemånga timmar arbetstid), så jag bestämde mig för att göra ett eget.

Började med att skissa lite i Sketchup. Valde en sexkantig något skålad design som bara består av trehörningar (längst till vänster i bilden). Sen byggde jag en prototyp i kartong för att få en uppfattning om storleken.
Skiss i 3D-modelleringsprogram av en sexkantig, skålad design för handgjort eldfat med tre versioner av ben. Sexkantig prototyp av ett eldfat gjord i kartong, placerad på ett trägolv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kartongprototyp av sexkantigt eldfat på randig matta, verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att hämta upp plåtarna ur källaren, mäta, rita och kapa med vinkelslipen. Det tar sin tid att kapa drygt tre mm tjock plåt.
Tjock plåt markerad för kapning på ett arbetsbord med skyddsglasögon och en vinkelslip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sexkantiga metallplåtar och trianglar på verkstadsbord, prototyp för hemsydd eldskål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick låna farsans svets. Började med att punkta ihop själva skålen. Eftersom att den bara består av trehörningar så ger sig formen av sig självt om man höjer upp mitten på den upp och nedvända skålen till rätt höjd. Såklart satte den sig lite av sin egentyngd så fick ändå använda lite våld för att få ihop den sista plåten. Men det blev rätt bra för att inte ha svetsat på nio år (inte för att jag hade svetsat så mycket då heller).
Sexkantig plåtdesign på ett arbetsbord i en verkstad med verktyg och svetsutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmabyggt sexkantigt eldfat av återanvänd plåt, svetsat och punktat, visas under konstruktion i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hexagonalt handgjort eldfat av plåt med svetsade kanter och korsande stödar, på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att svetsa dit benen också och gå ut och provelda. Passade på att elda upp lite spillbitar från bandsågen och lite trädgårdsris. Eldningen gick bra så nu blir det att ta fram lite fler modeller som julklappar till familjen, tänkte jag.
Hemgjort sexkantigt eldfat under konstruktion med svetsade metallplåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort sexkantigt eldfat av återanvänd plåt med trebensstöd på stenplattor utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjort sexkantigt eldfat av återbrukad plåt med brinnande ved på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ha det bra och ta hand om varandra nu i juletiden.
 
  • Gilla
Posselosse och 20 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Hej! Lite tidigare i tråden diskuterades visheten i att spara en massa plåt från den kasserade oljetanken. Det gläder mig att nu kunna visa att det inte var så dumt trots allt.

Sambon fick se ett eldfat i en heminredningsbutik. 1000 kr kostade det. Då tänkte jag att där kan jag spara några kronor (i utbyte mot jättemånga timmar arbetstid), så jag bestämde mig för att göra ett eget.

Började med att skissa lite i Sketchup. Valde en sexkantig något skålad design som bara består av trehörningar (längst till vänster i bilden). Sen byggde jag en prototyp i kartong för att få en uppfattning om storleken.
[bild] [bild] [bild]

Sen var det bara att hämta upp plåtarna ur källaren, mäta, rita och kapa med vinkelslipen. Det tar sin tid att kapa drygt tre mm tjock plåt.
[bild] [bild]

Jag fick låna farsans svets. Började med att punkta ihop själva skålen. Eftersom att den bara består av trehörningar så ger sig formen av sig självt om man höjer upp mitten på den upp och nedvända skålen till rätt höjd. Såklart satte den sig lite av sin egentyngd så fick ändå använda lite våld för att få ihop den sista plåten. Men det blev rätt bra för att inte ha svetsat på nio år (inte för att jag hade svetsat så mycket då heller).
[bild] [bild] [bild]

Sen var det bara att svetsa dit benen också och gå ut och provelda. Passade på att elda upp lite spillbitar från bandsågen och lite trädgårdsris. Eldningen gick bra så nu blir det att ta fram lite fler modeller som julklappar till familjen, tänkte jag.
[bild] [bild] [bild]
Ha det bra och ta hand om varandra nu i juletiden.
Fin design!
Vad jag önskar att jag hade fantasi att komma på sådana klipska former och lösningar.:cry:
 
Har ni gjutjärnsrör i huset?
Ser ut som de skarvar JET koppling mellan gjutjärn och plast, helt rätt!

Planerar du byta avloppsrör invändigt också?
 
Jo, vi har gjutjärn invändigt men det ska bytas när vi gör om badrummen :)
 
  • Gilla
Leonardaukea och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.