Magnus E K
Jag menade att de av dessa reaktorer som är i drift idag (och förmodligen sen rätt lång tid tillbaka) bara används för elproduktion. Det är som jag förstått inte ekonomiskt att köra dem så att man kan extrahera plutoniumet i den kvalitet som krävs. Bättre att göra detta i mindre rent militära reaktorer (som jag gissar att man inte hittar en lista över på Wikipedia).
 
Sveriges reaktorprogram dimensionerades från början utifrån militära behov, inte elproduktion.
Man avsåg bygga 115 kärnstridsspetsar.
Detta program fortskred under 60-talet, Den Svenska Linjen, med uran från Ranstad, tungt vatten från Norge, teknik från Asea och forskning från Studsvik. FOA styrde. Under växande tryck från USA ratificerade Sverige 1968 icke-spridningsavtalet och 1972 var det slut med det svenska programmet, vi fick reaktorer från Westinghouse istället för ASEA-Atom och billigt uran från amerikanerna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_kärnvapenprogrammet
Jag tänker att de tre kärnkraftsolyckor som inträffat kan kopplas till den rådande kulturen.
Harrisburg var "den mänskliga faktorn", en kombination av småfel som man inte hade förutsett.
Tjernobyl kunde bara hända i Sovjetunionen, där militära strukturer ledde till vansinniga beslut. Mänskliga faktorn, nja.
Fukushima i Japan, där många av de inblandade borde haft ont i magen och dålig nattsömn under lång tid. Medvetna om att skydden för nödgeneratorerna bara räckte till för en tsunami under 14 meter, och att reaktorhallarna saknade kontrollerad ventilation (f ö ett svenskt patent). Men de styrdes av grupptänk och lojalitet.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Att reaktorn havererade berodde indirekt på konstruktionen, men den utlösande faktorn var den mänskliga faktorn.
Ja, att det gick fel var mänskliga faktorn, eller snarare systemfel. (Man kan till din berättelse lägga att personalen inte ens visste om fenomenet xenon-förgiftning, trots att det varit känt sedan den första reaktionen någonsin startades).

Men konsekvenserna av felet beror till stor del på reaktorns undermåliga konstruktion. Three mile island var också ett allvarlig fel med stora härdskador, men pga konstruktionen så blev konsekvenserna så mycket mindre att de knappast kan jämföras.

Det är ju därför vi har skyddssystem; för att mildra konsekvenserna och därför hantera risken.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag menade att de av dessa reaktorer som är i drift idag (och förmodligen sen rätt lång tid tillbaka) bara används för elproduktion. Det är som jag förstått inte ekonomiskt att köra dem så att man kan extrahera plutoniumet i den kvalitet som krävs. Bättre att göra detta i mindre rent militära reaktorer (som jag gissar att man inte hittar en lista över på Wikipedia).
Ja. Man har aldrig vad jag vet använt RBMK-reaktorerna för kärnvapenmaterialframställning. Det inkräktar för mycket på elproduktionen, något som Sovjetunionen inte direkt hade för mycket av från början.

Och man hittar iaf enstaka exempel på vapenhärdar i Wikipedia. ;) Som sagt, grafitmoderatorer har vissa nackdelar.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Göran.W
När den finska reaktorn föll bort med sina 890 MW så föll frekvensen ända ner till 49,65 HZ.
Nätet svajade sen en stund i södra sverige innan det stabiliserades.

SvK hade två direkta driftstörningar på några timmar.
Måste varit lite svettigt i driftrummet där.
Störning hos Svenska Kraftnät
2020-12-10 10:56:00
Nordiska kraftsystemet frekvens - PFK i Harsprånget Tripp av 800 MW produktion i Norge och SE1 efter PFK i Harsprånget aktiverades felaktigt vid kontrollanläggningsarbete och orsakar även nödeffektingrepp av 150 MW på Konti-Skan.
Störning hos Svenska Kraftnät
2020-12-10 11:22:00
Nordiska kraftsystemet - Frekvens. Olkiluoto 2, Nödeffekt ingång 5 på Konti-Skan Kärnkraftverket Olkiluoto 2 löste i Finland med 900 MW. Hög överföring till Finland via AC ledningar i norr, kontinuerligt ca 2300 MW efter fel.
Nödeffekt 150 MW på Konti-Skan 2. Gasturbiner, Block 3 och Block 4, i Lahall fick startorder.

Edit kl 18:53 föll den andra turbinen med bort på Forsmark 1
Den skulle ställas av i morgon för underhållsåtgärder, men nu blev det snabbstopp istället.
Nu står F1 och F2 stilla och R4 går på halv effekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Omega1 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Hm, undrar hur nördigt det skulle vara att koppla en högtalare (via spänningsdelare eller transformator) så att man kan lyssna på nätfrekvensen 24/7 och höra direkt när något spännande händer.

Var kan man se statistik över frekvensen i efterhand?
 
  • Haha
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Göran.W
Du hade blivit knäpp på att lyssna på nätfrekvensen 24/7.
Det finns frekvens räknare eller oscilloskop som nog är lämpligare.

Störnings informationen kommer från störningsportalen Susie.
Frekvensuppgiften kommer från en som jobbar med kraftnätet.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
Demmpa Demmpa skrev:
Här ser du aktuell och 15 minuter bakåt,
[länk]
Ja, det där är en av mina mest välbesökta sidor på hela interwebben (särskilt senaste månaderna). Tänkte om det fanns någonstans man kunde se för längre tillbaka i tiden, om jag t ex nu skulle vilja kolla hur det såg ut igår.
 
Magnus E K
Mer strul... (Det är nästan så att man börjar undra om det är medvetet för att minska utbudet; tyvärr är ju inte ägandet så spritt som det borde vara.)

Forsmark 3 har gått gått ner till 690 MW effekt pga "Problem with reactivity management." Vilket i värsta fall är en (översättning och) omskrivning av "vi upptäckte att reaktorn betedde sig konstigt och var nära att börja skena när Örjan drog lite för hårt i spak 3, så bäst att trappa ner lite".

https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/bc86e3e2-6949-4dec-b9d0-cf01569d0218/1
 
Mikael_L
Projekt nord-syd har startat sen en tid.
https://www.svk.se/natutveckling/transmissionsnatsprojekt/nordsyd/
De nuvarande 8st 400kV och 3st 220kV-ledningarna ska så småningom förstärkas med 4 till 400kV.
Tidsplan, drygt 20 år.
Uppsala som idag har kapacitetsbrist, har i princip slagit i taket redan nu, kommer få sin förstärkning "rekordsnabb", om 4 år. :) Jippi !
(Nu har dock just problemet Uppsala inget alls med nedstängning av något Ringhals eller annat kärnkraftverk att göra, det är en ren brist på ledningar med tillräcklig kapacitet).

Total kostnad 75 miljarder kr (och tillkommande fördyringar ... är det någon som tror annat?).
Den kostnaden ska väl hänföras som av en kostnaderna för att lägga ner kärnreaktorerna, som skapar effektbristen i södra Sverige.
 
Förtätning och urbanisering har varit brutal. Vissa regioner har vuxit enormt så bristen på överföringskapacitet kan nog inte skyllas enbart på nedläggning av kärnkraft. Man hänger inte med i infrastrukturen när befolkningen växer och tror att ledningsnät ska kunna se ut som de gjorde på 70-talet. Men oavsett vilket beror det på grov inkompetens.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
S Sackaros skrev:
Förtätning och urbanisering har varit brutal. Vissa regioner har vuxit enormt så bristen på överföringskapacitet kan nog inte skyllas enbart på nedläggning av kärnkraft. Man hänger inte med i infrastrukturen när befolkningen växer och tror att ledningsnät ska kunna se ut som de gjorde på 70-talet. Men oavsett vilket beror det på grov inkompetens.
Det finns kanske någon tanke om att marknadskrafterna ska ordna detta självt, helt automagiskt.
Folk tvingas flytta norrut för att ha råd med el ... :thinking:

M mnils skrev:
Är det någon som vet vem som tjänar på att priserna är så höga i elområde 3 & 4 ?
Just nu kostar elen €17 i Norrland där den produceras men jag får betala €70 när jag köper den, vem är det som tjänar in mellanskillnaden på €53 ? Kan det vara så att den som gör vinsten är samma som inte bryr sig om att bygga ut kapaciteten mellan norr och söder...

Om det är producenten så förklarar ju det idiotin att bygga ny vindkraft i Norrland trots att den inte behövs där...
Kanske ska tvinga företagen norrut så följer sen arbetskraften med.
Nu kan ju företagen också flytta både söderut likväl som mot ost eller väst, dvs helt lämna landet, så den som ev tänkt denna tanke har nog inte tänkt tillräckligt länge och bra.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Jag misstänker Forsmark 3 varit nere på betydligt lägre effekt än 690 MW.
Som mest försvann det ca 1000 MW kärnkraft produktion mellan kl 19 i går och kl 3 i natt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.