A
Du spenderar ju ditt liv i ditt hem. Gör det du känner för och tänk inte på värdet. Man lever bara en gång. Kör på!
 
  • Gilla
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Garage verkar ha låg prioritet hos mäklarna.
Jag köpte mitt BR radhus just för det hade bra isolerat garage med egen el trots att det ligger i en länga.
Det fanns inte att ord om garage i mäklarannonsen.
Runt 10 hus har bytt ägare sen jag flyttade in, inte i en enda mäklarannons har det stått garage.
Märkligt.
Det är retfullt för en som är intresserad av bilar =) 99% av mäklarna tar inte ens en bild in i garaget.

Jag valde bort alla hus med garage om de inte hade avsevärt mycket lägre pris än de med garage. Men då var kravet att det fanns tomt nog till att bygga ett garage. Hade aldrig klarat mig utan, tiden att ligga på gatan och skruva eller putsa är över. Vintertid står bilen inne varje natt.

Tror knappt det gör till eller från med mäklarnas värderingar, men den dagen man säljer så tappar man en del köpare.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag valde och köpte huset på grund av garaget,

Stickan
Jag med!
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Tror knappt det gör till eller från med mäklarnas värderingar, men den dagen man säljer så tappar man en del köpare.
Kan man meka med bilar kan man väl offra en helg på att riva ut några gipsskivor och reglar?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kan man meka med bilar kan man väl offra en helg på att riva ut några gipsskivor och reglar?
Om man ska bygga om till garage igen så måste man väl söka nytt bygglov.
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
A
Kan ju chippa in med att säga att här där jag bor, ett område som anses förhållandevis attraktivt, så skulle det inte spela större roll. Det är läget som säljer och det råder alltid krig om husen. Så om det finns garage eller inte spelar mindre roll. Sen verkar det som att köparna ändå river ut halva huset och bygger om så fort de fått nycklarna.

Som jag påpekade tidigare, känns märkligt att man ska anpassa sitt boende efter vad man tror ev köpare vill ha. Det kan inte vara ett bra recept att bygga lycka i livet?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Enligt min uppfattning är garage överskattat eftersom:
1. De flesta mekar inte med bilen.
2. De flesta orkar inte köra in bilen i garaget utan lämnar den utanför. Antalet dagar med snö är oftast lågt från mellersta landet och söderut.
3. Garagen blir ofta förråd så bilen inte får plats.
4. Man kan inreda garaget och skaffa carport istället. För att slippa snö på bilen.
5. Eller också kan man ha bränsledriven extravärmare till bilen.
6. Eller elektrisk motorvärmare + kupéfläkt.
7. Hus med garage ska inte jämföras med hus utan garage. De ska jämföras med hus med garage som byggts om till bostadsrum. De blir troligen mer värda med mer bostadsyta.
8. De som svarar här tenderar nog till att vara mer fixare/händiga och därför vill fler av medlemmarna ha ett garage för att meka i jämfört med medelsvensson.
 
  • Gilla
  • Älska
Naten och 7 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kan man meka med bilar kan man väl offra en helg på att riva ut några gipsskivor och reglar?
Absolut. Beror också på hur mycket jobb de har gjort för att ta bort garaget för att göra rum. Tanken var kanske att ta bort porten och slå igen, finns en hel del som gjort så.
 
Valde själv hus vi flyttar in i nu tack vare hyfsat nytt garage på 30kvm (Södra Sthlm där många tagit bort/byggt om garagen till annat och mest cyklar)

MEN jag tillhör nog ovanligheten här i området. Så jag skulle säga att det beror på. I större städer prioriterar nog många möjlighet till extra boyta/rum. Där jag växte upp i Norrland hade nog många värdesatt ett BRA garage.

15kvm är ju snarast bara att betrakta som friggebod/förråd. Är nog många som värdesätter just ”garage” som tycker att 15kvm är alldeles för litet. (Funkar i princip bara som ren bilförvaring sen är det fullt. Samtidigt är det ju oftast enkelt/billigt att sätta upp en friggebod på 15kvm så i det fallet kanske man ändå ser ett högre värde i ett 15kvm ”garage” än att det finns en befintlig inredd ”friggebod” (fd garage).
 
15 kvadrat är inte mycket. Inte för att skruva med en bil. Men en motorcykel eller ett par mopeder. Alternativt hobbyhörna för fiskegrejer, skidutrustning, småsnickeri eller liknande. Om värdet sedan påverkas vet i tusan? Mäklarna brukar ju inte ens bemöda sig med att knappt nämna det, än mindre ta bilder på det.

Att ha garage är en fråga om självrespekt. Att kunna se sig själv i spegeln utan att vika undan blicken.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Har ni precis flyttat dit och tänkt bo där hade jag struntat i värderingen och gjort så det passat mina ändamål! Den eventuella värdeförändringen (som du bara kan se i stjärnorna om) är passé om 10år om du istället kan nyttja det enligt dina önskemål....

Kör på!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Jag valde bort alla hus med garage om de inte hade avsevärt mycket lägre pris än de med garage. Men då var kravet att det fanns tomt nog till att bygga ett garage. Hade aldrig klarat mig utan, tiden att ligga på gatan och skruva eller putsa är över. Vintertid står bilen inne varje natt.

Tror knappt det gör till eller från med mäklarnas värderingar, men den dagen man säljer så tappar man en del köpare.
Varför valde du bort hus med garage om du ville ha garage?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Tvivlar hon på ditt snickarkunnande eller... :rolleyes:
Om du har ett stort hus där det finns massor av utrymmen kan det nog vara possitivt att ha ett garage för en bil och det kanske inte blir någon fördel. Men om huset är litet och det är ont om utrymmen kan det säkert vara en fördel. Vid en försäljing är det viktigt att det ser enkelt och smakfullt ut. Jag kan tänka mig att det ser attraktivt ut för en köpare att kunna ha det utrymmet av flera skäl som tex. tonårsrum, hobby rum, gästrum och nu när folk jobbar mer o mer hemmifrån blir det ett lämpligt sätt att kunna skilja på jobb och privat samtidigt som affärsbesöken inte behöver inkräkta på familjens privat liv. Jag tror att det kan vara en attraktiv lösing och lockar nog fler att köpa an antalet som det avskräcker. Personligen köper jag aldrig hus utan garage men jag har det inte till bilen, det blir verkstad, hobby rum och allt möjligt. Folk har så olika intressen vad man än gör så passar det inte alla men det skall vara stilrent, inteför många små utrymmen.
 
Då vi letade hus för 15 år sedan var dubbelgarage ett krav från min sida och huset vi köpte hade ett garage på 60 kvm. Efter att ha bott där i 5 år insåg vi att bilen hade varit inne i garaget max 4 gånger. Vad hade vi i garaget då? Jo, snöslunga (trasig), virke, snöskoter, cyklar, bråte och annat skrot. Vi sökte därför bygglov för en lägenhet på 40 kvm samt ett förråd på 20 kvm. Nu har vi haft lägenheten uthyrd sedan dess med en riktig bra och skattefri inkomst och vår snart vuxna dotter kommer framöver att flytta in i den då hon börjar plugga på universitetet. Vi har verkligen inte saknat garaget men däremot har vi klurat på att bygga en större carport i några år. Få se när den blir verklighet. Vi bort mitt i ett större villaområde och har en stor parkering utanför det fd garaget där det ryms 6 bilar så det har inte varit problem med att hitta nånstans att ställa bilen. Saknat garaget? Jo, de gånger jag tvingats mekat med nån av bilarna på gräsmattan hade det varit skönt med tak över huvudet men jag är ju lite för tjurig för att lämna in bilen på verkstad och vill hellre fixa det mesta själv.
 
Garage och garage och bilar hit och dit.
Jag förstår inte hur ni menar..
Verkstad heter det väl!
 
  • Haha
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.