Ska nu börja isolera taket i vår blivande gäststuga som senare ska värmas 20 grader året runt.

Det är ett pulpettak ca 11 grader lutning, takstolar CC 1200 mm. De gamla takstolarna är 80x220. Vi avser isolera ungefär hela djupet av takstolarna dvs 220 mm.

Jag undrar om följande val av isolering är en bra lösning och eventuella svagheter;

Sett utifrån:
- Pannplåt
- Takpapp (plåten ligger direkt mot pappen)
- Råspont 22 mm
- Cellulosa isolering 220 mm (ska blåsas upp)
- Isover Vario Xtra https://www.isover.se/products/isover-varior-xtra-variabel-angbroms
- Läkt 35 mm
- Gipsskiva 13 mm

Jag tänker främst om det är något ur fukttekniskt perspektiv som blir fel här med ångspärren, cellulosa och befintlig plåttak.

Tack på förhand,
Gäststuga med rött pulpettak och lutning sett från ovan med omgivande grönska och bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej färdigställd gäststuga med synliga takstolar, isoleringsmaterial och byggnadsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom plåten och pappen i detta fallet är tät tycker jag du bör ha luftspalt mellan råsponten och isoleringen. Annars ser det bra ut.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Eftersom plåten och pappen i detta fallet är tät tycker jag du bör ha luftspalt mellan råsponten och isoleringen. Annars ser det bra ut.
Tack för svar. Jag tänkte att eftersom jag använder cellulosa-isolering så kan jag slippa luftspalten då cellulosan andas väl. Typ att under vintern så ackumulerar cellulosan en del fukt (typ buffert) och under sommaren när ångtrycket inne i cellulosan blir högre så öppnar Isover Vario upp sig så att fukten kommer ut på insidan och ventileras bort med innefläkt.

Men jag har aldrig lagt ett tak förut så är lekman deluxe.
 
Rickard.
Det låter som en grov försköning motiverat av att det vore praktiskt om det fungerade så.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Rickard.
Schematisk illustration av en takkonstruktion med lager av takpannor, isolering, och ångspärr enligt ISOVER-systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom har också denna, betyder inte att jag tycker det verkar smart. Cellulosa kan bara buffra extremt små mängder så det bygger på en ångtäthet (och ingen fukt utifrån) som jag tycker är orimlig över hela livet av en byggnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Om jag nu skulle vilja bygga luftspalt (vilket inte är mitt huvudspår just nu dock) hur får jag till det klokt egentligen. Den ska ju vara ventilerad. Har en lite knepig väggkonstruktion för det..
Renoveringsprojekt med osläckt putsad tegelvägg och fönster med arbetsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är bara att se till att luftspalten följer råsponten ut till takfoten, dvs en springa mellan den murade väggen och råsponten.

Det är för övrigt torrare på vintern vid minusgrader än på sommaren.

Lite förenklat
Handritad skiss som illustrerar en luftspalt mellan råspont och murad vägg vid ett takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Tyvärr är väggarna murade ända upp till råsponten. Dvs det finns ingen spalt där idag. Samt det är putsat på utsidan ända upp till taksponten. Misstänker det är en veckas jobb att få till själva spalten om man ska få det snyggt utvändigt utan skada putsen.

Ska fundera på saken men lutar dock mot att skippa spalten faktiskt.
 
Rickard.
Det går bra att bara borra ett antal lite större hål också, Mursten är lätt att borra i.

Hur har du tänkt isolera väggen?
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Ok.

Angående väggarna ska de isoleras med 45mm isolerskivor med reglar som även ska avlasta takstolarna, särskilt vid fönstrena.
Kommer även använda Isover Vario Xtra som ångsspärr. Sedan träfiberskiva + gips.
 
Nu är ångspärren på plats. Det blev Isover Vario Xtra. Tejpen som används är Vario Multitape. Inga andra skarvprodukter har använts.

Renoveringslokale med Isover Vario Xtra ångspärr och Vario Multitape, samt byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med Isover Vario Xtra ångspärr monterad på taket och Vario Multitape, omgiven av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av Isover Vario Xtra ångspärr med Vario Multitape på tak och väggar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsrum med nyinstallerad ångspärr Isover Vario Xtra på väggar och tak, samt Vario Multitape använd för tejpskarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frågan är hur vi ska få till ångspärr-skarven mellan tak och vägg. Väggen kommer bestå av regel och isolering 45mm samt träfiberskiva och sist gipsskiva.

Hade så klart varit enklast om väggarna var reglade innan för då hade ångspärrskarven fallit mer naturligt.

Har ni tips?

Renoveringsprojekt med öppen takstol och isolering, vägg möter tak med synlig ångspärr och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tejpa väggens ångspärr mot takets, bara att överlappa lite och tejpa. Väggens ångspärr bör du ha på insidan av isoleringen då tegelväggen isolerar dåligt i sig
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tejpa väggens ångspärr mot takets, bara att överlappa lite och tejpa. Väggens ångspärr bör du ha på insidan av isoleringen då tegelväggen isolerar dåligt i sig
När du menar att ha ångspärren på insidan av isoleringen så menar du väl att den ska vara mot varmsidan? Alltså Tegelvägg-Isolering 45mm -Ångspärr - OSB-skiva och sist gipsskiva.
 
  • Gilla
thoris70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.