H
S Stego1 skrev:
Kors, en kvinna som intresserar sig för den manliga avdelningen i huset.
Självklart! Jag står inte i köket eller tvättstugan hela dagarna, haha. Tillbringar minst lika mycket tid i garaget.
Brukar vara jag som putsar och polerar på bilarna ;) (håller på med veteranbilar)

Som folk skrivit ovan att de aldrig skulle köpa att hus utan garage, de skulle inte jag heller. Men som sagt, vi har ett behov av att ha ett stort garage.
Vissa personer brukar garaget som förråd, eller ja man kan väl inte ens kalla det förråd, "kasta in och glömma bort saker"-rum.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Huset man bor i ska först och främst passa de som bor huset i det . Men vet man med sig att man skall flytta inom de närmaste åren så kan man verkligen fundera på om det är värt att lägga mycket pengar på en så liten byggnad . Lär inte vara något som nästa ägare betalar mycket extra, om ni inte bor i stor Stockholm.
 
Jag upplever att nästan alla har bilen utanför garaget och använder garaget som förråd, så det borde inte vara någon fara
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Det fanns ett källargarage i vårt hus när vi flyttade in. Men förre ägaren hade omvandlat det till kontor. Nedfarten var så brant att man iofs nog kunde köra ned. Men det skulle behövas vinsch för att få upp bilen.

Vi har senare fyllt igen nedfarten. Det har funnits i 5 årsplanen att bygga carport de senaste 20 åren.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Garage betalar troligen mer.
Just med tanke på "möjligheterna" att bygga om (Folk är tokiga i sådana möjligheter och betalar massor extra för det) samt för alla de som faktiskt vill ha garage (och är villiga att betala för det)

Men iom i ni ska ha huset i 10 år eller mer är prisskillnaden egentligen ganska ointressant. Det som borde avgöra är hur ni själva kan tänkas vilja ha det. Med eller utan garage.

Personligen har jag lyckats få tag ett hus med källargarage som faktiskt går att använda som garage. De flesta källargarage har idag en tillfart/ramp som är helt oanvändbar för bilar och kan nästan bara användas som föråd/verkstad.
Har du ett sådant garage skulle jag tro att det är hugget som stucket med tanke på värdet om man bygger om eller inte.
 
Jag vill absolut ha ett garage och allra bäst är det om det sitter ihop med resten av huset. Och nej, jag använder inte garaget som förråd utan parkerar bilen där.

Skulle jag köpa ett hus utan garage? Ja om det gick att bygga till ett men då skulle jag ju behöva räkna in den kostnaden i hur mycket jag var beredd att betala för huset. Men som tidigare sagts om ni inte har tänkt sälja på flera år så är väl det enda som spelar roll att det är så som ni vill ha det.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Humlo
Där vi bodde och där vi sålde huset så ville ALLA ha garage. Det var folk som ratade hus pga. att de inte hade garage.
Kan ni inte bygga ett attefalls på tomten istället? Då får ni mer utrymme.
 
Garage verkar ha låg prioritet hos mäklarna.
Jag köpte mitt BR radhus just för det hade bra isolerat garage med egen el trots att det ligger i en länga.
Det fanns inte att ord om garage i mäklarannonsen.
Runt 10 hus har bytt ägare sen jag flyttade in, inte i en enda mäklarannons har det stått garage.
Märkligt.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Staffans2000
Isakare Isakare skrev:
Garage verkar ha låg prioritet hos mäklarna.
Jag köpte mitt BR radhus just för det hade bra isolerat garage med egen el trots att det ligger i en länga.
Det fanns inte att ord om garage i mäklarannonsen.
Runt 10 hus har bytt ägare sen jag flyttade in, inte i en enda mäklarannons har det stått garage.
Märkligt.
Det är väldigt konstigt. Och skulle det ändå nämnas, är det i förbifarten och naturligtvis utan ingående beskrivning eller bilder.
 
Cheesen
J Johnsson 56 skrev:
Jag upplever att nästan alla har bilen utanför garaget och använder garaget som förråd, så det borde inte vara någon fara
Det beror ju på att garaget är för litet... Man glömmer ju bort att man inte bara ska ha en bil i garaget utan även tre cyklar, en gräsklippare, en snöslunga, två barnvagnar och en takbox därinne. Om garagen var dimensionerade till det som ska in där så hade bilen också rymts.
När vi byggde så var garage med plats för allt högst upp på våran önskelista... Känns skönt att vi byggt nog stort. Har tittat på väldigt många hus åren 2009-2015 och konstaterat så många gånger att huset är okej, men förråd/garage saknas eller är för litet så det går bort... Ångrar inte att vi valde att bygga nytt av just den anledningen.
 
Skall ni bo kvar o behöver kontorsrum mer än ett litet garage, så bygg om.
Skall ni sälja så är det bäst att kolla med mäklaren vad som är att föredra.
Har ni byggt om till kontor mm så går det ju alltid att ändra till garage igen.
 
M Mwelander skrev:
Tvärt om, vi flyttar in nu lär bo minst 10 år, kanske till slutet
Då är ju värdeförändringen på huset helt ointressant.
Bygg om till det ni behöver nu.
 
Hus tomte
Tvättstugan e Kärringens hobbyrum
Garaget e mitt hobbyrum

så behåll ”ditt” rum du kommer behöva d ibland för en snickardricka eller 2
 
  • Gilla
Luddasm och 1 till
  • Laddar…
15m2 är inget garage det är redan ett förråd... ;)
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
En notering jag gjort är att INGEN i vårt område verkar använda sitt garage för att parkera bilen i...
Vårt garage byggdes om av föregående ägare till ett "tonårsrum" som sedan blev hemmabio när deras son flyttade hemifrån.
När vi flyttade in så "slogs" våra söner om vem som skulle bo i "garaget". Garaget sitter ihop med huset och har både en isolerad dörr in till vardagsrummet och en egen ingång utifrån. Inte hela garaget utnyttjas dock som "tonårsrum" utan ca 6kvm är förråd bakom garageporten.
För att få mer förråd har jag istället byggt en friggebod.
Nu när endast en son bor kvar hemma så hade han helst flyttat ut i Friggeboden och istället utnyttjat garaget som just garage till sina båtar o bilar.
Men då friggeboden är byggd för och används för att förvara främst mina "leksaker" så är jag inte så sugen på det upplägget.
Som flera andra skrivit - det går inte säga vad som är bäst, det beror på var i livet man befinner sig och vad man har för intressen och behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.