Vi har en fin tradition att visa upp våra pepparkakshus i forumet, något som @Mikael_L tog initiativ till redan 2010, men på senare år är det jag som utlyser en tävling i pepparkakshus istället. Det har blivit dags för mig att utlysa tävlingen Pepparkakshus 2020!

Klassisk ljusstake luciatåg med tända ljus och små figurer som liknar lucia och tärnor framför en julgran.
Ljusstake luciatåg.

Det vinnande bidraget i vår tävling får, förutom äran, en stämningsfull klassisk ljusstake luciatåg.

Så här tävlar du:

Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.

Tävlingen pågår fram till morgonen den 16 december, då vi utser en vinnare. Se till att ha korrekta namn- och adressuppgifter i din profil så att adventsljusstaken kommer fram till dig.

Ett kreativt pepparkakshus med färgglatt tak och en ballong gjord av marshmallows, i ett kök.
Förra årets vinnare.

Tips & inspiration

Nedan ser du länkar med proffstips hur du bygger pepparkakshus, samt länkar till tidigare års byggen av pepparkakshus på Byggahus.se.

Bygga pepparkakshus
Pepparkakshus 2010
Pepparkakshus 2011
Pepparkakshus 2012
Pepparkakshus 2013
Pepparkakshus 2014
Pepparkakshus 2015
Pepparkakshus 2016
Pepparkakshus 2017
Pepparkakshus 2018
Pepparkakshus 2019
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Hemgjord pepparkakshus med snödekor och en liten pepparkaksgubbe som är täckt med florsocker.

Byggt idag ⛄️
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har en fin tradition att visa upp våra pepparkakshus i forumet, något som @Mikael_L tog initiativ till redan 2010, men på senare år är det jag som utlyser en tävling i pepparkakshus istället. Det har blivit dags för mig att utlysa tävlingrn Pepparkakshus 2020!

[bild]
Ljusstake luciatåg.

Det vinnande bidraget i vår tävling får, förutom äran, en stämningsfull klassisk ljusstake luciatåg.

Så här tävlar du:

Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.

Tävlingen pågår fram till morgonen den 16 december, då vi utser en vinnare. Se till att ha korrekta namn- och adressuppgifter i din profil så att adventsljusstaken kommer fram till dig.

[bild]
Förra årets vinnare.

Tips & inspiration

Nedan ser du länkar med proffstips hur du bygger pepparkakshus, samt länkar till tidigare års byggen av pepparkakshus på Byggahus.se.

Bygga pepparkakshus
Pepparkakshus 2010
Pepparkakshus 2011
Pepparkakshus 2012
Pepparkakshus 2013
Pepparkakshus 2014
Pepparkakshus 2015
Pepparkakshus 2016
Pepparkakshus 2017
Pepparkakshus 2018
Pepparkakshus 2019
Färgglatt dekorerat pepparkakshus med godisprydnader och några saknade bitar. Hemgjort pepparkakshus dekorerat med färgglada godisar och en godisgård framför. Här är vårt bygge! Första året vi provar bygga pepparkakshus men eftersom vi ska bygga ett riktigt hus under 2021 så var vi ju tvungna att öva Dotter 7 år är något sugen på att äta upp det så några prydnader är redan mysteriskt försvunna
 
  • Gilla
  • Älska
Chevroleva och 5 till
  • Laddar…
Så här tycker jag att man kan sammanfatta året!

God Corona jul!
 
  • Hemmagjord juldekoration som liknar coronaviruset, hängande, med kulor i olika färger.
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Barnen stod för bygglovsritningarna och pyntet...
 
  • Ett hemmagjort pepparkakshus dekorerat med färgglatt godis och figurer, skapat av barn.
  • Gilla
  • Älska
Chevroleva och 4 till
  • Laddar…
Byggde en pepparkaksstomme i år, jobbar nämligen med att bygga stommar, så därför kom iden till kanske världens första pepparkaksstomme..:):thinking:
 
  • En hemmagjord pepparkaksstomme som liknar en byggnadsstomme, med en julgran och "Välkommen"-skylt.
  • Pepparkaksstomme med träliknande konstruktion och glasyr som fog, på ett köksbord.
  • Pepparkaksstomme med vita glasyrskarvar på julduk med snölik bomull och snöflingeformar.
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Vårt bidrag Ett hemgjort pepparkakshus dekorerat med godis och texten "God Jul", omgivet av juldekorationer.
 
  • Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 10 till
  • Laddar…
Vårt bidrag
 
  • Intrikat pepparkakshus med detaljerad dekor står på ett bord intill en världsglob.
  • Gilla
Anette Jonsson och 13 till
  • Laddar…
Ibland blir det inte riktigt som man har tänkt sig och då får man tänka om...
Pepparkakshus dekorerat med godis och marsipan på ett bord med ljus och tomtedekorationer.
Pepparkakshus med kollapsat tak och dekorationer av godis och kristyr på ett bord.
Pepparkakshus med kollapsat tak och en pepparkaksdinosaurie i bakgrunden, omgivet av juldekorationer.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Gabella och 28 till
  • Laddar…
Här är vårat bidrag Evelyn 2,5 år gjorde tillhörande glittriga gran i förskolan ❤️
 
  • Handgjord pepparkakshus dekorerad med färgglatt godis och glasyr, en liten gran och en julfigur bredvid på ett vitt bomullstäcke.
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Tävlade med sambon om vem som gjorde snyggast pepparkakshus. Här är mitt bidrag. Är väldigt nöjd med tanken bakom det, men jag är inte pysslig nog för att få till det riktigt bra i praktiken.
 
  • Hemmagjort pepparkakshus med rödfärgat tak, stenskornad skorsten och vitt bomullssnö på en rödvit duk.
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Ingen idé att man tävlar här. Inte för att man själv är kass utan att bidragen är på en riktigt hög nivå. Mycket att få inspiration från.
 
Knut Fodersson Knut Fodersson skrev:
Byggde en pepparkaksstomme i år, jobbar nämligen med att bygga stommar, så därför kom iden till kanske världens första pepparkaksstomme..:):thinking:
Snyggt att man ser konstruktionen!
 
  • Gilla
Knut Fodersson
  • Laddar…
J-lar, j-lar, j-lar..

En sönderfallen pepparkakshusdel och utspridda små bitar på ett trägolv.
 
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Min syster utlyste en tävling i syskonskaran så då blev vårt resultat såhär...
Hemgjord pepparkakshusmodell med upplysta fönster och dekorationer av godis och florsocker. Hemmagjort pepparkakshus med belysta fönster, dekorerat med godis och marshmallows som staket.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
GladanS och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.