M Mwelander skrev:
Hej, jag har ett garage på 15 kvm som jag tänkt dela av till en förrådsdel och en kontorsdel, det blir även lite loft så man kan nyttja som gästrum.

Frugan är orolig att detta sänker värdet på fastigheten, vad säger ni?
Sonen blev av med jobbet, sålde sin bostadsrätt och blev tvungen att flytta hem igen. Varken han eller vi ville att han skulle flytta in i huset.
Så vi byggde om garaget till en etta med pentry, toalett och egen entré.
Bra eller dåligt för en senare köpare?
Det beror på den nya köparens behov. Har de en tonåring så är det toppen, har de småbarn så finns inte behovet just nu.
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Beror ju på hur man bor och hur man når garaget hur köparna ser på det.

Sitter garaget ihop med huset är det ju möjligt att använda rum som sovrum. Är det brist på sovrum i huset är det något som höjer värdet
Sitter garaget inte ihop med huset är det inte lika lockande att använda rummen som bostadsyta utan då är det ju mer eller mindre förråd.

Bor du utanför tätort är ett garage värt mycket mer än ett förråd. Osv.

Enklast är faktiskt., Ring mäklaren som sålde huset till er och fråga :)
 
  • Gilla
MrBurger och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar aldrig över att tillfredsställa nästa ägare, jag fokuserar helt på våra behov i huset, så det är min tips :)
 
  • Gilla
Enolf och 16 till
  • Laddar…
M Mwelander skrev:
Tvärt om, vi flyttar in nu lär bo minst 10 år, kanske till slutet
Handlar det om den tidsperioden så är det ju helt ointressant tycker jag. Då gör man förändringen baserat på ens egna behov. Om ena eller andra förändringen gör X procentenheter mer eller mindre vid försäljning om 10 år kan ju kvitta.

Jag hade gett det ett halvår för att märka hur ni nyttjar det. Ofta är man jäkligt benägen att redan man innan flyttat in göra planer för alla möjliga projekt. Vi var "tvungna" att byta fönster och tak direkt. Idag har vi bytt fönster, det tog 6-7 år innan vi gjorde det. Taket är fortfarande inte bytt efter 11 år, det håller nog några år till. Därimellan har andra projekt som jag inte ens tänkte på när vi satt med kontraktet tillkommit
 
Redigerat:
  • Gilla
shtob och 11 till
  • Laddar…
Staffans2000
M MMR skrev:
Handlar det om den tidsperioden så är det ju helt ointressant tycker jag. Då gör man förändringen baserat på ens egna behov. Om ena eller andra förändringen hade gjort X procentenheter mer eller mindre kan ju kvitta.

Jag hade gett det ett halvår för att märka hur ni nyttjar det. Ofta är man jäkligt benägen att redan man innan flyttat in göra planer för alla möjliga projekt. Vi var "tvungna" att byta fönster och tak direkt. Idag har vi bytt fönster, det tog 6-7 år innan vi gjorde det. Taket är fortfarande inte bytt efter 11 år, det håller nog några år till. Därimellan har andra projekt som jag inte ens tänkte på när vi satt med kontraktet tillkommit
Det är ett stort problem för nyinflyttade förstagångshusköpare. "Totalrenovering" är vägen till framgång och berömmelse när man fjollar omkring i Facebookträsket. Har man dessutom varit på systemet och trädgårdsmaskinsaffären samma dag, kan en ren förödelse åstadkommas på bara några minuter, när motorsågen packas upp för en "liten" provkörning.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
TorbjörnC och 9 till
  • Laddar…
Stickan56
Jag gråter över alla dessa förstörda garage som omvandlas till kontor, atelje, gym, gästrum etc.
Gå med i kampanjen "RÖR INTE MITT GARAGE".

Stickan
 
  • Gilla
  • Älska
Flamman och 17 till
  • Laddar…
H
Personligen anser jag att ett garaget är mer värt, men det är som sagt väldigt litet garage ni har.

Har nyligen flyttat och vårt gamla garage var på ca 55-60kvm och nu i det nya huset byggde vi om ett poolhus som satt ihop med huset (inomhuspool från slutet av 70-talet som ej använts sedan början av 00-talet som även haft problem med läckage) så nu har vi +100kvm stort garage :crysmile:
Men det är ju även mycket behovet som styr, vissa tyckte vi var idioter som "förstörde" en pool. Ska tillägga att poolhuset användes som "allrum" renaste åren och mycket utav poolens nödvändigheter var bortplockade (som liner, värme, ventilation m.m)

Skulle föreslå som ovan skrivit att kolla på lösningen med Attefallshus. Nu vet jag inte hur ert garage ser ut eller hur stort hus ni har. Men det är ju behovet som styr.
Om det tex. endast finns ett sovrum i huset så kan det ju vara mera attraktivt med ett litet barn/tonårsrum.
 
Som sagts tidigare, vänta lite och känn efter vad ni har för behov!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe
Ett hus utan garage får man mindre för. Ett garage är guld värt både när det är varmt på sommaren och kallt på vintern. Skulle aldrig köpa hus om det ej finns garage eller så skulle jag lägga ett lågt bud så man har pengar över att bygga nytt.
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
Jag valde och köpte huset på grund av garaget,

Stickan
 
  • Gilla
  • Haha
Flamman och 5 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag gråter över alla dessa förstörda garage som omvandlas till kontor, atelje, gym, gästrum etc.
Gå med i kampanjen "RÖR INTE MITT GARAGE".

Stickan
Jag gråter sällan över sånt. Samma människor skulle i regel ändå bara använda garaget till att förvara bråte i annars.
Har man möjlighet att bygga nytt större garage på tomten så kan jag gladeligen offra ett gammalt, litet garage. Många av de minimala garage som byggdes på 60-talet eller tidigare går ju knappt att använda till fullstora bilar idag, än mindre använda till riktiga mekgarage.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Om ni tänkt att bo där i tio år så är "värdet" det som ni som nyttjare värderar. Vad en eventuell skillnad i marknadsvärde om tio år kan tänkas bli, så är det marginellt i förhållande till ert nyttjade värde under de åren. Använd de stackars kvadraten så som ni få mest upplevd nytta av det.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Ändrar du från garage till inrett rum så glöm inte att du ska söka bygglov för ändringen
Saknas det så kan det väll påverka värdet negativt.....
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
M Mwelander skrev:
Hej, jag har ett garage på 15 kvm som jag tänkt dela av till en förrådsdel och en kontorsdel, det blir även lite loft så man kan nyttja som gästrum.

Frugan är orolig att detta sänker värdet på fastigheten, vad säger ni?
 
S
M Mwelander skrev:
Hej, jag har ett garage på 15 kvm som jag tänkt dela av till en förrådsdel och en kontorsdel, det blir även lite loft så man kan nyttja som gästrum.

Frugan är orolig att detta sänker värdet på fastigheten, vad säger ni?
Kors, en kvinna som intresserar sig för den manliga avdelningen i huset.
 
  • Gilla
  • Haha
Nisse Å och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.