lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Man skall alltså reglera effekuttaget hela vägen ut till småkunder alltså? Det är ju en idé som torgförs tid som annan, men tillåt mig att vara skeptisk.

För det första så måste vi då bygga om en hel massa anläggningar, från nätägarens (mätare osv.) till enskilda värmepumpar. Hur skall styrsignalen för att få det här att hända se ut? En rent drakonisk avgift som tvingar värmepumpsägarna att uppgradera sig? Tvingande lagstiftning, eller vad?

Om det går så långt att effekttaxorna blir så branta att det skulle påverka beståndet då har vi redan förlorat. Då har vi redan klätt oss i säck och aska.

Även de stackars elbilarna lyfts ofta fram. Deras batterier skall alltså stötta upp elnätet lokalt? Vem skall betala elbilsägarna för slitaget på batterierna det medför? Eller är det meningen att det skall räcka med att inte ladda elbilen på morgonen under den toppen? Eller på tidiga kvällen?

Tillåt mig tvivla på att det skulle a) få någon större effekt, iaf i närtid (det finns inte så många elbilar) eller att b) man skulle kunna få till en incitamentstruktur som skulle få det resultatet. Återigen: Vem skall betala, hur skall det betalas, och hur skall det styras över till ett sådant system? Med så hård styrning som jag tror behövs så skulle nog många elbilsägare byta tillbaka till bensin/diesel. Det skulle inte förvåna mig om det blev ekonomiskt att göra det i det fallet...



Men, jag skall erkänna att jag inte orkar ta fram siffror. Någon annan?

Ett problem med de scenario vi diskuterar här, dvs effektbrist en kall vindstilla vinterdag, är att man kan inte stänga av alla värmepumpar hur länge som helst. Vi har dem som sagt för att vi inte skall frysa ihjäl, och vi konsumenter drar mest el när det är kallt.
Tvinga? Nääää... i de tester och elabonnemang som redan finns att skaffa så erbjuds man ju incitament med lägre kostnader och inte straff och tvång.

Sen läste du mitt inlägg på precis det viset jag försökte undvika genom sista stycket jag skrev.
 
Göran.W
Det blir ju jätte fel om man ska införa effekttaxor för alla.
För då blir ju elbilen jätte dyr att äga helt plötsligt.
Elbilar dra ju som bekant jätte mycket el när dom laddas som läggs på den vanliga förbrukningen så man får ett el uttag på rätt många Kw.
Den extra kostnaden i effekt avgift riskerar äta upp mer än hela vinsten jämfört med att köra bränsledriven bil.
Tanken är god men jag tror den slår fel.

Att styra elförbrukningen i hushåll tror jag inte mycket på heller för den värsta peaken kommer när folk kommer hem från jobb och ska laga mat, duscha, slänga tvätten i maskinen osv, tror inte folk vill ändra dom rutinerna och göra det senare på kvällen när nätet är mindre ansträngt.
När man kommer hem är man trött och vill få allt överstökat och sen sätta sig och vila framför dum burken eller nåt.
 
En elbil klarar sig gott med 4 kW. Du behöver inte ändra dina middagstider bara för att bilen laddar kl 2 på natten och temperaturen är 2 grader lägre i huset när du är på jobbet.
 
W witten skrev:
En elbil klarar sig gott med 4 kW. Du behöver inte ändra dina middagstider bara för att bilen laddar kl 2 på natten och temperaturen är 2 grader lägre i huset när du är på jobbet.
Det beror på hur mycket du behöver ladda och när. Jag klarar mig (nästan) på 3,6kW, men bara nästan.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på hur mycket du behöver ladda och när. Jag klarar mig (nästan) på 3,6kW, men bara nästan.
Inget funkar för alla så är det men jag kör 3000 mil per år på el och laddar med 3,6 kW. Kan ladda med 11 kW i stugan, det är bra men inte nödvändigt.
 
Göran.W
Jo man får ändra middagstiden, för när folk lagar middag sammanfaller precis med den högsta förbrukningen under dagen.
Mellan kl 16 och 18 på vardagar är då det förbrukas som mest el under dygnet.
Det var bättre förr när man hade dag och natt taxa.
Elen var mycket billigare efter kl 18 fram till kl 6 på morgonen och billigare hela helgen.
Det är ju mycket enklare att ha olika taxor dag och natt.
Då kan man dra igång det man behöver utan att behöva tänka på hur många KWh man förbrukar.
Varför krångla till det.
 
W witten skrev:
Tvinga? Nääää... i de tester och elabonnemang som redan finns att skaffa så erbjuds man ju incitament med lägre kostnader och inte straff och tvång.

Sen läste du mitt inlägg på precis det viset jag försökte undvika genom sista stycket jag skrev.
Kostnaderna för el är ju redan så låga i Sverige att det inte går att arbeta så mycket med det incitamentet. Om man inte först höjer kostnaderna rejält. Men du slår alltså ett slag för kostnadsstyrning?

Vidare: du skrev "Oavsett starka känslor och politik kring produktionsslag så finns mycket att vinna i smartare styrning av elnätet. För långvarig elbrist måste så klart tillräcklig produktion säkerställas."

Och jag ifrågasätter hur mycket som i realiteten står att vinna med smartare styrning av slutkunder. Jag ser inga stora möjligheter där. Och problemen är många. Så jag förstår inte vad du menar.

Eller är det "långvarig brist" du åsyftar? Det vill man ju lösa med vindkraftverk överallt. Och med sådana så kan vi naturligtvis lösa "långvarig brist"-problematiken. Förr eller senare så börjar det ju blåsa.

Problemet med den sortens källor är bara att det kräver en rent drakonisk styrning av elnätet för att det inte skall haverera.

Eller menar du att vi skall bygga ut kärnkraften så att problemet inte uppstår? I sådana fall så behöver vi inte detaljstyra effektuttaget hos slutkunden. Det fungerar ändå.
 
Och om vi bygger kärnkraft så behövs inte vindkraften...
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har ju redan fått styrande effekttaxor på vissa ställen i Sverige (det finns ju en tråd i forumet om detta av just @lars_stefan_axelsson : [länk]).
Och intressant att notera med denna taxa är att den inte styrs efter eltillgång, eller på något sätt när effektuttaget sker. Det är skit samma om man drar sin toppeffekt när alla andra gör det, eller om det sker mitt i natten. Eller den vindstilla dagen mitt i smällkalla vintern.

Så som styrmedel för just det vi pratar om här så fungerar den illa.

Och intressant rörande batterislitage; det var ungefär som jag misstänkte, dvs att tro att man skall ta höjd för vindkraften genom att folks elbilar skall bära upp andra änden, det blir dyrt för den enskilde bilägaren.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och om vi bygger kärnkraft så behövs inte vindkraften...
Det är värre än så. Om vi bygger kärnkraft så får vi inte ha någon vindkraft. Det är huvudlöst att bygga energislag med stora kapitalkostnader som kan gå hela tiden, och sedan inte låta dem göra det (och tjäna igen pengarna). Utan istället låta slumpkraft äta russinen ur kakan när de passar den emedan det dyra kärnkraftverket går på tomgång.

Så har man kärnkraft så gör man sig en ekonomisk otjänst om man tillåter ett stort mått av vindkraft. Man får välja. Det ena eller det andra.
 
  • Gilla
  • Älska
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Göran.W
Dag och natt taxa funkade förr som morot när vi hade det sämre ställt med el tillgång.
Det togs bort någon gång på 90 talet när vi hade gott om el.
Nu sitter vi i samma läge igen.
Varför inte införa det igen.
Man hade typ halva priset på el efter kl 18.
Problemet i dag är att den stora kostnaden för el är alla avgifter och skatter på elen så halva priset är en sämre morot i dag än då.
 
Tidstariff finns fortfarande: Vattenfall erbjuder exempelvis det som ett alternativ. 06–22 vardagar november tom mars är högkostnadstid, resten lågkostnadsdito. Detta är alltså för nätavgiftens överföringstaxa; elpriset har vi spotpris på.

Vi diskar, tvättar och laddar bilen på natten. Värmepumpen styrs på ett rimligt sätt för att skjuta på förbrukningen till senare på kvällen (så här års märker man inte om den står stilla från kl 16).
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Jo man får ändra middagstiden, för när folk lagar middag sammanfaller precis med den högsta förbrukningen under dagen.
Mellan kl 16 och 18 på vardagar är då det förbrukas som mest el under dygnet.
Det var bättre förr när man hade dag och natt taxa.
Elen var mycket billigare efter kl 18 fram till kl 6 på morgonen och billigare hela helgen.
Det är ju mycket enklare att ha olika taxor dag och natt.
Då kan man dra igång det man behöver utan att behöva tänka på hur många KWh man förbrukar.
Varför krångla till det.
Ja det är dumt att äta kl 02.00 på natten när man tillåter elbilen. Vvb tvättmaskinen mm att köra.

Nä skämt o sido det är väldigt enkelt.
Med spotpriset följer elöverföringsavgiften.
Billigt el mitt i natten... billig överföring.
200öre för spotpris. Liknande överföring.
Men att man har ett "fritt uttag" säg att du på ett 16A abm har en frihet att disponera 2kw fritt även under topparna men över denna gräns så smäller det på.
Då kommer folk att ändra sin vanor. Dvs diskmaskin. Tvättmaskin. Vvb. Elbil. Mm får gå senare.
Det innebär fortfarande att man kan duscha och laga mat. Samt se på tv.
 
Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Ja det är dumt att äta kl 02.00 på natten när man tillåter elbilen. Vvb tvättmaskinen mm att köra.

Nä skämt o sido det är väldigt enkelt.
Med spotpriset följer elöverföringsavgiften.
Billigt el mitt i natten... billig överföring.
200kr för spotpris. Liknande överföring.
Men att man har ett "fritt uttag" säg att du på ett 16A abm har en frihet att disponera 2kw fritt även under topparna men över denna gräns så smäller det på.
Då kommer folk att ändra sin vanor. Dvs diskmaskin. Tvättmaskin. Vvb. Elbil. Mm får gå senare.
Det innebär fortfarande att man kan duscha och laga mat. Samt se på tv.
Du tror kanske på det, men det fungerar inte i verkligheten tyvärr.

Min fru kommer inte att senarelögga ett bastubad för att det är dyrt att göra det vid en viss tid. Hon kommer inte att planera om bakningen pga detta heller.

Jag får sopsortera soppåsen i efterhand hemma trots kilopris på soopåsarna. Och det är precis likadant hos mina kompisar, deras respektive är beredda att betala vad det kostar, I princip oavsett vad det kostar.

Edit: I mitt hushåll så har vi nästan ingen elförbrukning på natten förutom laddning av bilen, orsaken är att huset är varmt från matlagning, att alla är hemma och allting annat. Det är när man kommer hem på eftermiddagen (förr i tiden, inte nu längre) som det möjligen är kallt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du tror kanske på det, men det fungerar inte i verkligheten tyvärr.

Min fru kommer inte att senarelögga ett bastubad för att det är dyrt att göra det vid en viss tid. Hon kommer inte att planera om bakningen pga detta heller.

Jag får sopsortera soppåsen i efterhand hemma trots kilopris på soopåsarna. Och det är precis likadant hos mina kompisar, deras respektive är beredda att betala vad det kostar, I princip oavsett vad det kostar.

Edit: I mitt hushåll så har vi nästan ingen elförbrukning på natten förutom laddning av bilen, orsaken är att huset är varmt från matlagning, att alla är hemma och allting annat. Det är när man kommer hem på eftermiddagen (förr i tiden, inte nu längre) som det möjligen är kallt.
Helt okej men det kostar lite extra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.