O Oskat skrev:
Tack för svar! Låter som det skulle bli en hel del kostnader och saker att se över samt en lång renovering! Kanske inte så lämpligt då för en småbarnsfamilj med noll erfarenhet av varken hus eller renovering. Samtidigt som det lockar att köpa något som man får göra till sitt eget.
Är det i dåligt skick? Annars behöver du ju inte totalrenovera det.

När det gäller asbest så finns det oftast i rörböjar (ni har ju inte vattenburet värmesystem så den risken är ju liten), ventilationskanaler, svartlim under plastmattor. Detta är ju inget specifikt för ett 20-talshus utan kan ju förekomma i vilket hus som helst fram till 70-talet. Men så länge ni inte river i det så finns det ingen fara alls.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
O Oskat skrev:
Tack för input! Vi hade i så fall tänkt inreda källaren och ha allrum, klädförvaring, tvättstuga. Men det är bara att glömma då tror du?

Har ni haft någon asbest som ni vet?
Du kan nog ha en del av det där, vi har exempelvis tvättstuga i källaren. Men kör putsade väggar målade med korrekt färg (silikat exempelvis), betong- eller klinkergolv osv. Lägg inte in något organiskt material på golvet och regla inte upp väggarna.

Kan ju vara bra att se över ventilationen då även i källaren. Det finns ju risk för dålig luft där och tråkigt ifall man ska förvara kläder. I tvättstugan har vi en avfuktare och vi har lite värme på i källaren. Detta gör att miljön blir lite trevligare.

Asbest har vi troligtvis i ett antal rörböjar och kanske under en plastmatta som ligger på golvet i en av toaletterna. Ingenting att oroa sig för med andra ord.
 
O Oskat skrev:
Tack för svar! Låter som det skulle bli en hel del kostnader och saker att se över samt en lång renovering! Kanske inte så lämpligt då för en småbarnsfamilj med noll erfarenhet av varken hus eller renovering. Samtidigt som det lockar att köpa något som man får göra till sitt eget.
Ta hjälp av en bra besiktning så får du råd om vad som är mest akut eller om det är bättre att avstå.
Om huset som "blåstes ur", det vi bor i idag, sa besiktningsmannen "ni har köpt en tomt med ett hus på". Så det var kanske ingen bra utgångsläge. I ert fall är det kanske bättre.
 
  • Haha
thomasa88
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Oskat skrev:
Tack för input! Vi hade i så fall tänkt inreda källaren och ha allrum, klädförvaring, tvättstuga. Men det är bara att glömma då tror du?
Det fungerar bra, allt detta är kompatibelt med klinker/kakel samt putsade väggar. Inget trä.

Vi har tvättstugan i den gamla potatiskällaren. Den håller vi torr med en avfuktare. Det tog några år att förstå det där med avfuktare och det var rejält fuktdrypande under sensommaren när den varma fuktiga luften tog sig in och kondenserade i källaren. Men så snart avfuktaren införskaffades har alla fuktproblem varit som bortblåsta.
 
  • Gilla
Oskat
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Oskat skrev:
Tack för din input. Vad ska man ha för ventilationssystem, om du skulle rekommendera något till ett så gammalt hus?

Är direktverkande el i kombination med luftvärmepump något som vi i så fall skulle behöva byta ut, eller funkar det?
Jag är nog fel person att fråga eftersom vi lever med originalskurgolv och värmer huset med två kakelugnar i bottenvåningen samt en luftvärmepump. Jag kan tänka mig att den typiska barnfamiljen vill ha ett något bekvämare liv än så. Barn gillar dessutom inte skurgolv och kakelugnar, de gillar wifi, plastgolv och godis...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Hoveen och 5 till
  • Laddar…
Nja, åtminstone lite mindre barn är ganska anpassningsbara och plastgolv blir väl ingen glad av. Varma kakelugnar kan jag dock tänka mig är lite vanskligt men med tanke på mysfaktorn hade jag nog tyckt att det varit värt det.

Jag tror ni ska fundera över hur mycket tid ni har och vad ni kan stå ut med. Kan man bara stå ut med lite "sunk" och obekvämlighet i några år så kan man ju ta renoveringen lite pö om pö i mån tid och ork finns.
 
A andersgrebin skrev:
Nja, åtminstone lite mindre barn är ganska anpassningsbara och plastgolv blir väl ingen glad av. Varma kakelugnar kan jag dock tänka mig är lite vanskligt men med tanke på mysfaktorn hade jag nog tyckt att det varit värt det.

Jag tror ni ska fundera över hur mycket tid ni har och vad ni kan stå ut med. Kan man bara stå ut med lite "sunk" och obekvämlighet i några år så kan man ju ta renoveringen lite pö om pö i mån tid och ork finns.
Det kan ju också vara bra att ha med i budgeten att man renoverar köket, badrummet och åtminstone ett rum innan man flyttar in om det är ett totalt renoveringsobjekt.

Personligen så skulle åtminstone jag vilja ha dessa rum i okej skick innan jag flyttar in,
 
  • Gilla
Oskat
  • Laddar…
A andersgrebin skrev:
Nja, åtminstone lite mindre barn är ganska anpassningsbara och plastgolv blir väl ingen glad av. Varma kakelugnar kan jag dock tänka mig är lite vanskligt men med tanke på mysfaktorn hade jag nog tyckt att det varit värt det.

Jag tror ni ska fundera över hur mycket tid ni har och vad ni kan stå ut med. Kan man bara stå ut med lite "sunk" och obekvämlighet i några år så kan man ju ta renoveringen lite pö om pö i mån tid och ork finns.
En av oss kan stå ut med lite "sunk", den andra inte utan vill få så mycket gjort som möjligt snarast efter inflytt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ta hjälp av en bra besiktning så får du råd om vad som är mest akut eller om det är bättre att avstå.
Om huset som "blåstes ur", det vi bor i idag, sa besiktningsmannen "ni har köpt en tomt med ett hus på". Så det var kanske ingen bra utgångsläge. I ert fall är det kanske bättre.
Huset är inte besiktat än, mäklaren föreslog att vi kan skriva avtal med klausul om besiktning. Men det känns inte särskilt lockande. Vi vill ha huset besiktat innan vi skriver under något. Räcker det med en "vanlig" besiktning som utförs av Anticimex eller en ännu grundligare sådan?
 
M Maledictus skrev:
Är det i dåligt skick? Annars behöver du ju inte totalrenovera det.

När det gäller asbest så finns det oftast i rörböjar (ni har ju inte vattenburet värmesystem så den risken är ju liten), ventilationskanaler, svartlim under plastmattor. Detta är ju inget specifikt för ett 20-talshus utan kan ju förekomma i vilket hus som helst fram till 70-talet. Men så länge ni inte river i det så finns det ingen fara alls.
I mina öron låter "asbest i ventilationskanaler" som att asbestdamm kan spridas ut i luften hemma genom dessa?

Vi kommer ju riva golv, och eventuellt också väggar. Därav min oro för asbest.
 
O Oskat skrev:
Huset är inte besiktat än, mäklaren föreslog att vi kan skriva avtal med klausul om besiktning. Men det känns inte särskilt lockande. Vi vill ha huset besiktat innan vi skriver under något. Räcker det med en "vanlig" besiktning som utförs av Anticimex eller en ännu grundligare sådan?
Besiktningsklausulen innebär normalt att köparen har rätt att avstå från köpa fram till ett bestämt datum medan säljaren fortfarande är bunden. Kolla upp med mäklaren vad som gäller. I annat fall kan säljaren välja en annan köpare om det finns fler spekulanter. Du har som köpare långtgående undersökningsplikt. Normalt gör man en överlåtelsebesiktning. Den i sin tur kan ge anledning till grundligare undersökning än vad som ingår. T.ex av el osv.
 
  • Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
20-talshus är underbara. Ni kan leva ett bra tag med både nuvarande uppvärmning och ventilation.

Det finns generellt inga ”konstigheter” i sådana hus. Se till så att taket är fint och det inte är sprickor eller mögel i källaren. Sen att Badrum och el är byt typ detta millennium så är det bara att flytta in. Allt detta kan en besiktningsman hjälp er med. Köp huset med klausul och ta in egen besiktningsman får bra svar.

Övriga renoveringar är mycket upp till er själva - vilken standard/känsla ni vill ha.
 
  • Gilla
Carlk och 1 till
  • Laddar…
Jag bor i 20-tals hus. Besiktningen gjorde jag med en gammal snickare som är duktig på gamla hus. Han kunde tala om vad allting kostar att fixa och vad som är bra och dåligt. Det beror mycket på person. Om du vill kan du ta med både en snickare, elektriker och besiktningsman.
Vi har asbest i ventilationsrören till köksfläkten. Det sitter bra för det sitter, har ingaen anledning att ta bort det.
Du ska nog inte räkna med att sätta trä på väggarna i källaren, men den kan användas till mycket ändå. Vår är betong överallt, men vi har gästrum, tvättstuga, bergvärme, hobbyrum, vallabänk, skidor, matkällare osv osv. Det frigör massa plats från själva huset. Men alla källare är olika, vår är torr.
 
  • Gilla
Oskat
  • Laddar…
P pwb skrev:
20-talshus är underbara. Ni kan leva ett bra tag med både nuvarande uppvärmning och ventilation.

Det finns generellt inga ”konstigheter” i sådana hus. Se till så att taket är fint och det inte är sprickor eller mögel i källaren. Sen att Badrum och el är byt typ detta millennium så är det bara att flytta in. Allt detta kan en besiktningsman hjälp er med. Köp huset med klausul och ta in egen besiktningsman får bra svar.

Övriga renoveringar är mycket upp till er själva - vilken standard/känsla ni vill ha.
Tack för svar! Vi kommer i så fall att renovera en hel del är tanken. Därför är jag ju också lite orolig för asbest, i och med att vi ska in och renovera/riva så mycket om vi köper det.
 
K KungAnka skrev:
Jag bor i 20-tals hus. Besiktningen gjorde jag med en gammal snickare som är duktig på gamla hus. Han kunde tala om vad allting kostar att fixa och vad som är bra och dåligt. Det beror mycket på person. Om du vill kan du ta med både en snickare, elektriker och besiktningsman.
Vi har asbest i ventilationsrören till köksfläkten. Det sitter bra för det sitter, har ingaen anledning att ta bort det.
Du ska nog inte räkna med att sätta trä på väggarna i källaren, men den kan användas till mycket ändå. Vår är betong överallt, men vi har gästrum, tvättstuga, bergvärme, hobbyrum, vallabänk, skidor, matkällare osv osv. Det frigör massa plats från själva huset. Men alla källare är olika, vår är torr.
K KungAnka skrev:
Jag bor i 20-tals hus. Besiktningen gjorde jag med en gammal snickare som är duktig på gamla hus. Han kunde tala om vad allting kostar att fixa och vad som är bra och dåligt. Det beror mycket på person. Om du vill kan du ta med både en snickare, elektriker och besiktningsman.
Vi har asbest i ventilationsrören till köksfläkten. Det sitter bra för det sitter, har ingaen anledning att ta bort det.
Du ska nog inte räkna med att sätta trä på väggarna i källaren, men den kan användas till mycket ändå. Vår är betong överallt, men vi har gästrum, tvättstuga, bergvärme, hobbyrum, vallabänk, skidor, matkällare osv osv. Det frigör massa plats från själva huset. Men alla källare är olika, vår är torr.
Ja sätta trä på väggar och golv i källaren är ju ett big no no så det kommer vi inte göra. Får bli klinkers/kakel! Idag är det källaren oinredd med endast tvättstuga därnere.

En dum fråga kanske, men om det sitter asbest i ventilationsrör, kan inte asbesten då "ventileras" ut i inomhusluften? Min oro för asbest är kanske obefogad men man har läst så mycket hemskt om det, så man blir ju orolig när man nu eventuellt är på väg att köpa ett gammalt hus och renovera det. Hur gör "alla andra"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.