Goteborg skrev:
Detta är vad skånska byggvaror lämnar med till sin kanalplast, detta är plåten mellan fasad och tak. Visserligen i aluminium men tycker den är på tok för liten.

[bild]
Så ser även plåten från Willab Garden ut. Dock med en gummiprofil på den sidan som skall ligga mot kanalplasten. Känns något bättre än den som du visar.....
 
roli skrev:
Så ser även plåten från Willab Garden ut. Dock med en gummiprofil på den sidan som skall ligga mot kanalplasten. Känns något bättre än den som du visar.....
Visst, gummilisten gör sitt (satte även sådan på min egentillverkade) men ändå, spikrad på 20mm är för dåligt. Tycker inte det håller. Nej den aluprofilen hamna på tippen :)
 
Jaha, så blev det höst.... Verkligheten hinner ikapp. Mitt plåtslageri har gått (och går) på fullvarv så den lediga tiden spenderas med familj istället för bygg... Men lite har jag fått gjort ändå även om det inte uppdaterats löpande på bygghus.

Gavelspetsen är klar sånär som på lite färg runt foder.

gavelsp1.jpg

Valde att klä in simsen med 95x22 och insektsnät.

detaljsims1.jpg

Men istället för huset så prioriterade jag att bygga en lekplats åt barnen, sjukt kul att se glädjen av att kunna leka hemma i trädgården. Många roliga timmar har vi hängt här i sommar. Rutchkanan är ett Facebookfynd, 1000:- Hags. stabil och uppskattad av hela grannskapet.

lekplats1.jpg

Kiosk, dörren är succé.

kiosk1.jpg

inneikiosk1.jpg

Det blev också en linbana.

linbana1.jpg

talja1.jpg

I framtiden kommer bebisgungan bytas ut till en "knapp" på snöre och såga hål i staketet så de kan åka själva, men än så länge är de lite för små, då är det vuxen-manuell-draghjälp som gäller.

26-27 m lång blev linan och kommer upp i ganska rejäl fart.

linbane2.jpg

Och ja, om man kollar noga kan man se stoppet.

linbane3.jpg

Nu fortsätter arbetet med sista delen fasad innan vintern. Hoppas projektet löper på smidigt och uppdateringarna här blir lite tätare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mark0 och 8 till
  • Laddar…
Länge sedan uppdatering... igen, men livet har sina olika stadier. Har helt enkelt inte prioriterat att bygga och ännu mindre uppdatera här. Men hoppas på ändring på det :)

Fasadbytet är helt slutfört, baksidan av huset har vi förråd, fick nya dörrar och ny panel där.

forrad.jpg

I carporten blev det samma panel fast liggande, kulören är samma som taket och fönsterblecken.

carpor1.jpg

Den lilla väggen mellan oss och grannen bockade jag till en egen trpplåt, takstolarna kläddes också in i plåt då jag helt enkelt inte orkar måla de mörka takstolarna vita, och tycker det kan va skönt att kunna blåsa av carporttaket med högtryckstvätten, får se om det funkar...

carpor2.jpg

Ny entrédörr och ny panel även på entrén. Det som saknas på väggen här är fasadsiffror, har inte hittat rätt ännu! Frugan är väldigt bestämd i att det ska stå TIO och inte 10.

Gavelspetsen även den tilläggsisolerad, det som sparades i detta läget var badrumsfönstret. Byter ut detta i samband med badrumsrenoveringen som är inplanerad om några år.

entre1.jpg

Drog igång lite trädgårdsprojekt under förra året. Grävde ut och fyllde på med grus, målade pallkragar och lade en fris av marksten. Ser betydligt bättre ut när det växer lite än vad det gör nu :crysmile:.

odlin1.jpg

Bänken var ett fynd på återbruket, monterade dit nytt virke i lärk. Blev riktigt nöjd. En lampa och 3 egengjorda odlingslådor i corténplåt som har en krusbärsbuske vardera.

odlin2.jpg

Det var i stort sett det som hände 2017, var väldigt lugnt på byggfronten. Men nytt för i år är ett litet skydd för spabadet, det sätter även designen som kommer bli på nya staketet senare i år.

skydd1.jpg

Lite lyxvaror till en billig peng. Marinhögtalare och stereo med blåtand.

litelyx1.jpg

Dagens projekt blev påbörjad av uterum. Börjar med denna väggen bara för att få lite mer privat altanliv, glasar på sikt in hela uterumsdelen men det blir senare projekt.

uterumsf1.jpg

Nu längtar vi bara till sommaren så det sätts lite fart med bygget igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Det var längesen, kul
Vad för typ av färg målade du pallkragarna med?
Tänkte att de vill andas
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det var längesen, kul
Vad för typ av färg målade du pallkragarna med?
Tänkte att de vill andas
Tack :)
Du jag minns inte alls vad det var för färg jag målade pallkragarna med? Men skulle det vara så att de blir kassa om några få år får jag väl helt enkelt byta ut dem. Inget jag tänker ligga sömnlös över iaf.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Tror inte dom uppfunnet den färgen än!
 
garvin garvin skrev:
Tror inte dom uppfunnet den färgen än!
Har dom inte uppfunnit en färg som man behöver ligga sömnlös på natten för? Eller en färg som får pallkragarna att rötna?
 
En som andas!
 
  • Gilla
Goteborg
  • Laddar…
Fortsatt bygga på uterumsväggen, insida och utsida.

utifran1.jpg

inifran1.jpg

Det blir foderlöst på utsidan så när som på plåtsmygar utvändigt. I taksimsen på altantaket blev det en plåt. Nu väntar vi bara på några soliga dagar så vi kan måla klart de nymonterade brädorna och leverans av fönster. Resten av uterummets glaspartier får ske lite längre fram i tiden.
 
Redigerat:
Ett och ett halvt år sedan jag var här och uppdaterade. Det jag hela tiden försökt undvika hände till slut. Jag gick in i renoveringsväggen. Slutet av 2018 efter Enyas födelsedag i oktober började vi på att riva övervåningen, resterande dvs, klädkammaren, toaletten, det lilla tillfälliga sovrummet och allrummet. Allt gick till en början finemang.

Såhär såg det ut innan vi började riva. Allrummet.

allrum1.jpg

allrum2.jpg

Det lilla tillfälliga sovrummet.

sovrum3.jpg

Fulla av energi rev vi ner allt, ja förutom dom 2 sovrummen som redan är klara.

riv1.jpg

riv2.jpg

Barnen hjälper till såklart.

riv3.jpg

riv4.jpg

riv5.jpg

För att hålla bygget utanför boningsytorna plastade vi in trappen, flyttade ner och barnen sov i det enda sovrummet på nedervåningen och jag och frugan sov i vardagsrummet. En dörr från ett av rummen ovan blev en tillfällig byggingång.

provisorisk1.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Även här i detta rummet behövde vi få till luftning mellan råspont och isoleing, vilket betyder att allt måste ner.

masonitraspant.jpg

Även här återanvände vi råspont till kallvindarna, så nu löper dem på var sin sida huset och framförallt hela husets längd, sjukt bra förvaring som bara delvis fanns sedan innan.

reglakattvind.jpg

Från den liggande OSBskivan fram till ytterväggen var det tidigare en garderob, denna bygger vi inte upp igen utan utrummet mellan trappa och väggen ska bli skrivbordshörna där man kan måla, pyssla, pussla, pärla och läsa läxor när den tiden är inne.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Barnarbete i första hand. På sätt och vis. Det är kul att de är med, många moment som de kan delta i och känna sig delaktiga. Men ibland blir det bara städa =)

barnmed.jpg

Det blev tilläggsisolering och plasten kom på.

plasta1.jpg

Frugan ville ha ryggåstak för att få den lite konstiga planlösningen att kännas luftigare, jag håller till 100% med men j****ar vilket jobb det var. Nu är jag givetvis nöjd med resultaten men det var inte värt att göra det själv.

plastat.jpg

Det var här, slutet av året 2018 när isoleringen var på jag totalt small in i renoveringsväggen.
En verklig prövning av äktenskapet. Jag har inte upplevt något gnäll över huvud taget från frugan, utan hon har varit förstående på alla vis och själv haft mycket på jobbet och energinivån för byggandet lågt, men när jag tänker tillbaka på hur 2019 var så skriker året skilsmässorenovering. Dock var så inte fallet utan slutet av 2019 kom jag tillbaka och vände den negativa trenden och började på att bygga igen. 2020 har varit väldigt produktivt när det handlar om att få till huset igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
big mike och 8 till
  • Laddar…
Skönt att du hittat en väg tillbaka! mörkret har en tendens att ta över ibland :( och man måste ta sig igenom det.. går inte att fuska...

I nöd o lust vettu :heart: skönt att äktenskapet stod pall oxå!

Gör nu inte om samma misstag, ta en bit i taget och njut med familjen imellanåt.. :) gör skojiga saker både med o utan hus (ett hus blir iaf aldrig färdigt - men en familj växer upp och man vill inte missa ”allt” längs vägen)

Välkommen ”tillbaka” :beer:
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Skönt att du hittat en väg tillbaka! mörkret har en tendens att ta över ibland :( och man måste ta sig igenom det.. går inte att fuska...

I nöd o lust vettu :heart: skönt att äktenskapet stod pall oxå!

Gör nu inte om samma misstag, ta en bit i taget och njut med familjen imellanåt.. :) gör skojiga saker både med o utan hus (ett hus blir iaf aldrig färdigt - men en familj växer upp och man vill inte missa ”allt” längs vägen)

Välkommen ”tillbaka” :beer:
Tack du, tack du!
Den troligtvis störta orsaken är jobbet då vi expanderade i rasande takt med fler och fler anställda och frugan har en chefsposition på sitt jobb så det slukar energi. Och det är väl som du skriver, just byggandet stod still medans vi var just med familjen istället. Egentligen inte så märkvärdigt att vi bodde på bara undervåningen då den är dryga 100m2, men att bo på en luftmadrass i typ 1 år var ingen höjdare :/ Men nu har vi gjort den grejen och kan gå vidare övervåningen är ju trotsallt klar.

Tillbaka till 2019. Medans övervåningen stod isolerad och plastad

plast.jpg

Så fick vi gjort ytterst lite på utsidan.

En rundel i corténstål för att ha jordgubb och smultronodling i.

corten.jpg

corten2.jpg

Fylldes med jord och blev en av höjdpunkterna under sommaren när bären väl kom.
Är bra mycket snyggare nu då den har rostat till sig, får uppdatera lite längre fram med en bild på resultatet.

corten3.jpg

Hyrde en grävmaskin, grymt kul att leka med den för att schakta inför ett växthus.

vaxthus1.jpg

Planade ut så gott det gick och fördrog slang för matning av el.

vaxthus2.jpg

och lade ut markduk och cellplast.

vaxthus3.jpg

Sen dog det projektet också... liksom övervåningen.
Det sista vi gjorde var att förlänga lekplatsen med häng-gång. Lite tryckta reglar, rep och cykelhandtag blev kanon, båda barnen men speciellt dottern är väldigt klättring av sig så detta var en kanongrej.

lekplats.jpg
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.