Förvånansvärt att många tycker att sambon ska gå på en räckmacka och leva svinbilligt och åka snålskjuts bara för att den inte är med på "stigningen" Om driften bara är 4-5 tusen så bor den ju brutalt billigt om den inte ska behöva vara med och betala slitage eller förbättringar.
Det handlar inte om att vara snål, men om jag sliter på badrum och kök så ska jag fan betala för det med.

Motsvarande hyresrätt i boyta exkl tomt bara med en sketen balkong kostar ca 6-7 tusen här exkl drift.
Sambon betalar 6000 i månaden för allt, mat, trädgård nyrenoverat kök och badrum.
 
Nissens Nissens skrev:
Och varför skulle inte sambon kunna påverka hur badrummet skall se ut??? Det låter ju helt befängt!
Jag äger huset jag och min sambo bor i, men självklart väljer vi tillsammans allting, inredning, ombyggnad, trädgård mm.
Vi bor ju tillsammans.
Var har jag skrivit att sambon inte kan påverka ett nytt badrums utseende?

Har du inte genomfört Byggahus inledande test i Läsförståelse?
 
Fairlane
S S009ov skrev:
Japp vi hade ungefär samma lön och splittade på den ekonomiska vinsten av att bli sambo dvs vi bägge fick lika mycket bättre ekonomi och kunde med överskottet göra många roliga saker tillsammans som hade varit omöjligt om "vinsten" bara hade tillfallit henne.
Vad är problemet med det?
Jag har tillsammans med den kvinnan skapat en extra "inkomst" på ca 8000 och den delade vi lila.
"Felet" med det är inte egentligen på det ekonomiska planet utan att du visar att du ser henne som en hyresgäst, inte som en sambo. Om huset steg i värde under tiden ni var ihop så tillföll hela den vinsten dig så helt lika var det inte. Med tanke på att huset ökat i värde från 1 miljon till 2.6 så är sannolikheten rätt stor att du tjänade bra på affären.

Det är dock bara min åsikt och något rätt sätt och fel sätt finns inte, mer än att om ni båda är nöjda med arrangemanget så är det rätt och om en av er är missnöjd så är det fel.
 
  • Gilla
Tornugglan och 4 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Var har jag skrivit att sambon inte kan påverka ett nytt badrums utseende?

Har du inte genomfört Byggahus inledande test i Läsförståelse?
Så som du uttryckte dig så blev det lätt tolkat på det sättet. Rekommenderar också korrekturläsning när man påpekar någon annans eventuella tillkortakommanden.
 
A August Eriksson skrev:
Om det är ett nybyggt hus med en driftkostnader på 15" om året, ska sambon då endast betala 600:- i månaden även fast räntekostnader ich avskrivningar innebär det tiodubbla?
Om det finns ett hus som går runt på 1200/mån så skall hon betala 600. Tydligen nybyggt, inget gammalt arv eller långvarigt ägande då är det lämpligt att dela ägandet så löser du hela problemet.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Om det finns ett hus som går runt på 1200/mån så skall hon betala 600. Tydligen nybyggt, inget gammalt arv eller långvarigt ägande då är det lämpligt att dela ägandet så löser du hela problemet.
Dvs köpa in sig genom att ta ett miljonlån med ränta på flera tusen i månaden? Kostnaden för ett hus är driftkostnaden, där avskrivningar ingår och räntan på värdet.
 
Karlia
Spännande med olika åsikter.

Jag har inga lån på mitt hus, således ingen ränta eller amorteringar. Om någon skulle flytta in här, kan jag ta betalt för vad jag förlorar på börsen? Jag hade ju kunnat ta lån och spenderat pengarna där.

De pengar jag sparar varje månad till renoveringar, skulle ev sambo vara med och betala där? Han kommer ju att använda badrummet och slita på det..

En sambo är inget man har för att tjäna pengar, nog kan man ha trevligare tillsammans. Driftskostnaderna tänker jag är vad vi skulle dela på här.
 
  • Gilla
PierrePierre och 13 till
  • Laddar…
Säkra huset som din enskilda egendom juridiskt, dela på driftkostnaderna. De pengarna ni sparar sätter ni varsin i kapitalförsäkring / indexfond. Blir snabbt pengar av det.
 
A August Eriksson skrev:
Dvs köpa in sig genom att ta ett miljonlån med ränta på flera tusen i månaden? Kostnaden för ett hus är driftkostnaden, där avskrivningar ingår och räntan på värdet.
Med 600 kr i mån i drift så har hon 6900 över i mån och det räcker till 7 milj i lån (oavsett andra hinder) och kan väl lätt köpa in sig.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Med 600 kr i mån i drift så har hon 6900 över i mån och det räcker till 7 milj i lån (oavsett andra hinder) och kan väl lätt köpa in sig.
Man ska nog inte anta att räntenivåerna är bestående och ser inte riktigt varför man utgår från tidigare boendekostnad när man beräknar framtida boendekostnader. Men vi gör alla olika när vi budgeterar.
 
FamiljenL FamiljenL skrev:
Läs och begrunda:

[länk]
Tung läsning en söndagsmorgon:thinking:
Vad är det man ska begrunda?
 
S S009ov skrev:
Jo men det är lite detta jag försöker komma åt. Inget förhållande mår bra med för stor ojämlikhet ekonomlskt.
Fortsätter man som många tycker med att ägaren fortsätter betala allt och sambon bara merkostnaderna så är det sambon som kan leva på oxfile medans jag får leva på nudlar. Blir inget sunt ekonomiskt förhållande och verkligen en grogrund för tjafs.
Är det bara ditt hus ni ska dela, inte äta tillsammans i köket? En äter nudlar och en oxfilé? :surprised:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är det bara ditt hus ni ska dela, inte äta tillsammans i köket? En äter nudlar och en oxfilé? :surprised:
Nudelsallad med oxfilé är inte helt fel;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ta bort amortering ur kalkylen, du flyttar bara pengar från bankkontot till ”huskontot”. Den flytten av pengar varje månad är ingen kostnad eller sparande. Du har dessutom historisk bättre avkastning om du investerar beloppet på börsen än amorterar. ”Sparandet” är att räntekostnaden sjunker ju mer du amorterar men med ditt låga lån och dagens låga ränta är det väldigt små belopp i sammanhanget.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
De flesta verkar anta att förhållandet kommer att vara tidsbegränsat, och att det finns en tidpunkt där respektive part kan göra ett bokslut för att vad man tjänat/förlorat på det.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.