A AndersS skrev:
Spelar man in fortfarande, trodde att man slutade med det när Play/stream-tjänster dök upp, men kanske finns kanaler/media som inte har det.;)
Vi spelar in fortfarande. Problemet med Play/Stream är att de tjänsterna rätt som det är plockar bort avsnitt (eller säsonger) av något man tittar på. Har jag det inspelat så vet jag att det finns där.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Vi spelar in fortfarande. Problemet med Play/Stream är att de tjänsterna rätt som det är plockar bort avsnitt (eller säsonger) av något man tittar på. Har jag det inspelat så vet jag att det finns där.
Om jag vill spara på något så laddar jag ned det från PirateBay. Det sker dock alltmer sällan då det alltid finns något nytt att titta på.
 
  • Arg
Humlo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om jag vill spara på något så laddar jag ned det från PirateBay. Det sker dock alltmer sällan då det alltid finns något nytt att titta på.
Det är inte en fungerande lösning för mig.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Spelar man in fortfarande, trodde att man slutade med det när Play/stream-tjänster dök upp, men kanske finns kanaler/media som inte har det.;)
Vissa "Play/stream-tjänster" som exempelvis TV4-play medför reklam. Det slipper man om man spelar in. Som @Humlo skrev:

Humlo Humlo skrev:
Jag tror inte jag såg en enda reklam på 15 år.
Och det har i princip inte vi heller.

Sen finns som sagt inte allt, för alltid, på Play-tjänster och vissa program kan man vilja spara "för alltid". Med rätt inspelningsteknik kan man även ta med sig inspelningarna till platser där internet saknas eller är "begränsat". Det är även väldigt praktiskt att exempelvis se en hockeymatch säg en timma efter faktisk spelstart och snabbspola över periodpauserna. Play-tjänster har sina fördelar men även sina nackdelar och som vanligt väljer man verktyg utifrån arbetsuppgift. :)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Humlo
Jag älskar att jag kan spela in och få alla avsnitt efter varann så som Tivo gör i sina boxar. Går det en serie som bara går mitt i natten på en kanal och inga streamtjänster så är det galet praktiskt att få den, ALLA avsnitt och med text lagligt. Den sköter sig själv varje natt avsnittet dyker upp. Halv 4 eller halv 5 spelar ingen roll. Den spelar in efter namn och avsnitt. Ibland har jag perioder då jag inte har tid att kolla tv och då spelar den in det jag vill se och så kan jag kolla en hel säsong av något när tiden finns. Då finns den kvar där och försvinner inte förrän jag raderar avsnitt för avsnitt när jag sett dem.

När du väl går in på din Tivo-box så är det bara serier, filmer och sånt du själv vill se och det sparar en massa tid då man slipper se förslag och andra serier som man annars ska se reklam för. Galet lyxigt och tydligt. Jag kan kolla ett halvt avsnitt och sen lämna tv:n, för att 1 dygn senare bara gå in i tivoboxen och kolla vidare på min serie exakt där jag slutade. Inga funderingar på vilken playtjänst den ska befinna sig på, inga funderingar på vilket avsnitt du är på. Inga funderingar på om du sett denna säsongen eller om detta är ett nytt avsnitt. Inga funderingar ens på VAD du kollade på sist utan det står där. "Här var du sist".. typ. När jag kollat klart avsnittet raderar jag det och då minns boxen att jag har sett detta och spelar aldrig in det igen. Jag bestämmer mig en gång för att jag vill se alla avsnitt av en serie.. och sen sköter boxen resten. Du gör liksom din egen playtjänst i boxen med bara dina favoriter. Du slipper alla äckliga rom russin i chokladkartongen.

Telia ligger så långt efter där att man bara vill gråta. Nästan bara rom russin i den kartongen.
 
J
Humlo Humlo skrev:
Jag älskar att jag kan spela in och få alla avsnitt efter varann så som Tivo gör i sina boxar. Går det en serie som bara går mitt i natten på en kanal och inga streamtjänster så är det galet praktiskt att få den, ALLA avsnitt och med text lagligt. Den sköter sig själv varje natt avsnittet dyker upp. Halv 4 eller halv 5 spelar ingen roll. Den spelar in efter namn och avsnitt. Ibland har jag perioder då jag inte har tid att kolla tv och då spelar den in det jag vill se och så kan jag kolla en hel säsong av något när tiden finns. Då finns den kvar där och försvinner inte förrän jag raderar avsnitt för avsnitt när jag sett dem.

När du väl går in på din Tivo-box så är det bara serier, filmer och sånt du själv vill se och det sparar en massa tid då man slipper se förslag och andra serier som man annars ska se reklam för. Galet lyxigt och tydligt. Jag kan kolla ett halvt avsnitt och sen lämna tv:n, för att 1 dygn senare bara gå in i tivoboxen och kolla vidare på min serie exakt där jag slutade. Inga funderingar på vilken playtjänst den ska befinna sig på, inga funderingar på vilket avsnitt du är på. Inga funderingar på om du sett denna säsongen eller om detta är ett nytt avsnitt. Inga funderingar ens på VAD du kollade på sist utan det står där. "Här var du sist".. typ. När jag kollat klart avsnittet raderar jag det och då minns boxen att jag har sett detta och spelar aldrig in det igen. Jag bestämmer mig en gång för att jag vill se alla avsnitt av en serie.. och sen sköter boxen resten. Du gör liksom din egen playtjänst i boxen med bara dina favoriter. Du slipper alla äckliga rom russin i chokladkartongen.

Telia ligger så långt efter där att man bara vill gråta. Nästan bara rom russin i den kartongen.
Jo visst funkar det men du får nog inse att du är en dinosaurie tyvärr, även om den äldre generationen som brukar spela in mest iofs brukar gilla romrussin. Tyvärr är målgruppen för liten numera för att erbjuda tjänster som passar. Mest för att man inte tjänar pengar på kunder som gör som du. Money talks.
 
J Jocke Best skrev:
Jo visst funkar det men du får nog inse att du är en dinosaurie tyvärr
Du menar vi som inte tycker allt är bra bara för att det görs från en mobil? ;)
 
  • Haha
Humlo
  • Laddar…
Hur är det med ljudet från dom olika boxar/tjänster ? SVT HD tex skickar ju för ganska många program ett surround (Dolby Digital 5.1) signal med marknätet, får man med det också här, eller är det ett stereosignal för alla kanaler som sen mixas till något pseudo-surround i boxen ?
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Du menar vi som inte tycker allt är bra bara för att det görs från en mobil? ;)
Mobil vet jag inte. Det går väl streama på en herrans massa sätt. Själv har jag en Android tv, en fire stick tv, en comhem TV hub, och fjärrkontroll till dom, men det går fint att styra med rösten eller en mobil med. Telia play konto som man kan titta lite överallt i. Även comhem play. Plus cmore, dplay etc..
Det jag glirade på var att man inte längre behöver lagra mediat själv längre. Om man inte vill. Men ingen kommer underlätta för en. Jo iofs det går ju att köpa till hddmodul till både arris och tv hub. Men bökigt som sagt.
 
J Jocke Best skrev:
Det jag glirade på var att man inte längre behöver lagra mediat själv längre.
Fast det behöver man ibland! Allt lagras som sagt inte för "evigt" på "playtjänsterna" och ibland vill man även ha tillgång till materialet utan god internetaccess, bara för att ge två exempel.
 
  • Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jo iofs det går ju att köpa till hddmodul till både arris och tv hub. Men bökigt som sagt.
Som jag skrev i #10 har jag en box med inspelningsfunktion från Telenor och jag tycker inte den är direkt bökig utan faktiskt riktigt bra. Finns naturligtvis funktioner man skulle vilja lägga till eller förändra men är rätt nöjd på det stora hela.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det behöver man ibland! Allt lagras som sagt inte för "evigt" på "playtjänsterna" och ibland vill man även ha tillgång till materialet utan god internetaccess, bara för att ge två exempel.
Får väl erkänna att jag har en Nasdisk. Med backup. Så absolut vill man ha en del lokalt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
N
Har haft Telia i 5 år på tv och fiber, lite dyra. Men inte ett avbrott, skulle inte byta mot något billigare.
 
Humlo
För att fortsätta mitt gnäll mot Telia så kan jag nu meddela att det ringde en säljare innan black friday och erbjöd mig att teckna ett kanalpaket till ett pris som står angivet på hemsidan och har så gjort i flera månader. De försökte sälja in det som "erbjudande" inför Black Friday men det var alltså inte billigare på något sätt. Bara det är ju rätt stört.

Nu var det så att jag ändå tänkt att teckna mig för denna filmtjänst under hösten så jag tog tillfället i akt att göra detta när jag ändå hade en säljare på tråden. Nu fick jag även chans att ställa lite frågor om tjänsten och om man fick in kanalerna i boxen och hur man skulle streama från dator/mobil osv när vi är på resande fot. Det var najs att få reda på hur många som kunde streama på samma gång och om man kan spara offline m.m.

Nån vecka senare gick jag in på Mina sidor på telia för att kolla så jag fått priset vi snackat om och även kolla igenom så allt stämde med adress, betalningssätt m.m. Nu hittade jag inte filmpaketet och heller inte hur jag skulle betala (skräll!) så jag ställde mig i en chattkö medan jag ändå satt och jobbade. När jag kom fram så bad hen om ursäkt för att paketet inte var inlagt så jag kunde se det, de skulle lägga in det nu när vi chattat klart.. och när jag frågade hur jag skulle betala så sa hon att första fakturan redan är på väg, men att jag efter detta kan välja hur jag betala.
"Va?" sa jag. Skickar ni hem faktura när jag kan betala via E faktura, autogiro, banköverföring eller kanske till och med kan Swisha första betalningen? Det var det ingen som försäljaren sa något om när jag och han snackade. Hade jag vetat det hade jag bett att få göra första betalningen via E-faktura. Efter mycket bök så skulle dom lägga till om E-faktura och låta mig slippa betala första via pappersfaktura som är brukligt. En sån räkning kostar 50 kr att få hem och de upplyste inte ens om detta när de sålde tjänsten. De är 50 kr extra som folk får betala extra varje gång de tecknar ett filmpaket.. utan att man får information om detta. Jag har aldrig varit med om att något företag som gör på detta sätt mot nya kunder.

Så återigen fick jag leka detektiv, kolla och dubbelkolla så de inte ska få alla dessa förseningsavgifter, pappersfaktura avgifter eller jag till och med måste betala för saker jag inte ens använt. Deras rutiner och teknik är som gjorda för att det ska bli fel och folk blir fel eller mer-debiterade. De måste leva på detta, små summor blir stora penger.. och vi konsumenter blir redigt lurade. Jag har aldrig varit med om något företag som gör så här, förutom Telia. Det är därför jag dubbelkollar.
 
T
Humlo Humlo skrev:
För att fortsätta mitt gnäll mot Telia så kan jag nu meddela att det ringde en säljare innan black friday och erbjöd mig att teckna ett kanalpaket till ett pris som står angivet på hemsidan och har så gjort i flera månader. De försökte sälja in det som "erbjudande" inför Black Friday men det var alltså inte billigare på något sätt. Bara det är ju rätt stört.

Nu var det så att jag ändå tänkt att teckna mig för denna filmtjänst under hösten så jag tog tillfället i akt att göra detta när jag ändå hade en säljare på tråden. Nu fick jag även chans att ställa lite frågor om tjänsten och om man fick in kanalerna i boxen och hur man skulle streama från dator/mobil osv när vi är på resande fot. Det var najs att få reda på hur många som kunde streama på samma gång och om man kan spara offline m.m.

Nån vecka senare gick jag in på Mina sidor på telia för att kolla så jag fått priset vi snackat om och även kolla igenom så allt stämde med adress, betalningssätt m.m. Nu hittade jag inte filmpaketet och heller inte hur jag skulle betala (skräll!) så jag ställde mig i en chattkö medan jag ändå satt och jobbade. När jag kom fram så bad hen om ursäkt för att paketet inte var inlagt så jag kunde se det, de skulle lägga in det nu när vi chattat klart.. och när jag frågade hur jag skulle betala så sa hon att första fakturan redan är på väg, men att jag efter detta kan välja hur jag betala.
"Va?" sa jag. Skickar ni hem faktura när jag kan betala via E faktura, autogiro, banköverföring eller kanske till och med kan Swisha första betalningen? Det var det ingen som försäljaren sa något om när jag och han snackade. Hade jag vetat det hade jag bett att få göra första betalningen via E-faktura. Efter mycket bök så skulle dom lägga till om E-faktura och låta mig slippa betala första via pappersfaktura som är brukligt. En sån räkning kostar 50 kr att få hem och de upplyste inte ens om detta när de sålde tjänsten. De är 50 kr extra som folk får betala extra varje gång de tecknar ett filmpaket.. utan att man får information om detta. Jag har aldrig varit med om att något företag som gör på detta sätt mot nya kunder.

Så återigen fick jag leka detektiv, kolla och dubbelkolla så de inte ska få alla dessa förseningsavgifter, pappersfaktura avgifter eller jag till och med måste betala för saker jag inte ens använt. Deras rutiner och teknik är som gjorda för att det ska bli fel och folk blir fel eller mer-debiterade. De måste leva på detta, små summor blir stora penger.. och vi konsumenter blir redigt lurade. Jag har aldrig varit med om något företag som gör så här, förutom Telia. Det är därför jag dubbelkollar.
Fick du igång tv paketet från Telia, jag gjorde nämligen likadant och där har det inte hänt ett skit på 2 veckor.
 
  • Haha
Humlo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.