Överskåpen börjar komma på plats, nästa problem ser ni till höger i bild, ventilationsrör som måste bort, men det gör jag inte själv, måste ändå ordna frånluft i köket, det var inbyggt i köksfläkten innan och den ligger på tippen
 
  • rivning_kk_15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vag skojjigt att följa! Hur blev det med kranen? Hittade ni pluggar som passade rören? Vi har också mekanisk vent. styrd med köksfläkten (Allians-system), men det pluggade vi själva, elektrikern har dragit tåtar för styrning separat. Vad är det för kök?
/Ulle
 
Kranen fick rörkillen ta bort, naturligt vis så hamnade inte vasken i det nya köket på samma ställe som den gamla.
Det var visserligen inte någon lång flytt, men 50cm betyder nytt avlopp och ändring av vattenledningar.

Köket som är oljad massiv ek kommer från Lidhults kök i Småland.


// Git o Lars
 
Idag har det varit sparsamt med arbete, vi har haft födelsedagskalas mitt i röran.
Våra barn med respektive var hemma och uppvaktade mig med en fin present.
Denna uppmonterad och klar fick jag idag, inte illa va!

Det är våran svärson som hållit i svetsen, vilken talang.
 
  • IMGA0060.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åh, vilken fin grind. Ursnygg. ;D
Vilken talang.


Grattis på födelsedagen.

Och köket är sååååå snyggt.
 
Stort Grattis! Mycket fin entré!
/Ulle
 
Tackar, tackar, men nu är det slut med firanden, måste fortsätta med köket.
Har provmonterat barskivan och imorgon ska jag ta kontakt med granit-killen så han får komma hit och mäta.
 
Här kommer bilden på barskivorna, skivan på kortsidan får vi kapa av efter det att vi har fått upp något sorts avslut på väggen.

Men nu börjar det likna ett kök!
 
  • rivning_kk_16.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla! nu är ventilationsröret borta, allt är nu dragit i bjälklagret, det tog nästan en dag men det är det värt.
Men då ändrades även ventilationen ovanför värmepumpen, takanslutningen flyttades 60cm åt vänster p.g.a. den nya vämepumpen som är beställd är bara 60cm bred jämfört med den gamla som är 2x60cm.
Så vi tycker att det gick rätt snabbt ändå.
 
  • rivning_kk_17.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista skåpet på väg upp, nu finns det bara ett paket kvar och det är hyllorna till detta skåp.
Måste passa på att beröma Lidhultskök, allt har passat perfekt och en mycket hög kvalitét.
Det är exakt 25mm kvar till väggen, både i överkant och i underkant.
 
  • rivning_kk_18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klockan är nu 01,30, vi var bara så sugna på att montera våran kåpa som vi fick hem idag.
Som ni ser så fick vi den till att lysa också.
 
  • rivning_kk_19.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bravo!
Snygg kåpa, vi har valt väggmodellen ;) Har ni satt den med rekommenderade 160 cm slang, eller standard 125? Det har varit extra kul att titta in hos er, då ert projekt liknar vårt väldigt mycket. (Åtminstone inledningsvis, nästan identiska ursprungsluckor :D)
/U
 
Tackar! ja visst är kåpan snygg, vi fastnade direkt båda två när vi såg den första gången.
Jag tror att det blir 160cm, kåpan har vi bara provmonterat och den är nere igen.
Typist mig föresten, jag ska alltid provmontera allt, med andra ord jag gör allt två gånger.
Inte riktigt sant, golvet och tapeterna har jag inte provmonterat ;D.

Idag så är det uteväder men målet till i kväll (läs natt) är att tapetsera väggen där granit-skivan ska sitta, på måndag senast tisdag så kommer granit killarna och monterar.
 
Känner igen ivern, man vill liksom se så det blir som man tänkt! Vi har precis lagt ner för dagen...det blev inget njuta i solen, men vi har kommit långt! :cool:

Imorgon ska röd glasmosaik upp- tänk om man kunnat provmontera den först ::)

Vi har lite problem med 160 slangen, den måste för det första specialbeställas, för det andra finns ingen färdig "skorstenspanna" med anslutning för detta mått, vad vi hittat i alla fall. Hur har ni gjort??

/U
 
Bob_the_builder
Misse_o_Mojje skrev:
Vi har lite problem med 160 slangen, den måste för det första specialbeställas, för det andra finns ingen färdig "skorstenspanna" med anslutning för detta mått, vad vi hittat i alla fall. Hur har ni gjort??
Vi köpte från www.ventilationsbutiken.se. Både flexslang och takhuv. Takhuven kostade 1400 för passning till betongpannor (för lertegel tillkommer några hundra). Finns i rött och svart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.