När det gäller att få maximalt vridmoment ut luftdrivna maskiner är det av yttersta vikt att maskinen får tillräckligt med luft. Det får man i regel inte om man inte har en jättestor komperssor eller att man vidtagit mått och steg. Små kompressorer är begränsade på ett flertal sätt. Ofta sitter de billiga luftkopplingar i dem, som begränsar flödet. Vidare klarar inte tryckregulatorerna i små kompressorer höga flöden utan att skapa ett stort tryckfall. Har man en stor kompressor nära förbrukaren och inte alltför klena slangar, bör man klara sig rätt bra. Jag har en stor kompressor, men med mycket lång slang. Det duger inte för att få ut tillräckligt med vridmoment för att lossa skruvar som något päron på verkstaden dragit utan momentbegränsning.

Jag har löst detta, som jag har beskrivit tidigare, genom att ha en separat luftackumulator nära förbrukaren. Det är en liten skräpkompressor på omkring 10 liter från Jula, där jag har tagit bort själva kompressorblocket och behållit tanken. På den har jag tagit bort proppen i gaveln och ersatt med en riktig koppling från Cejn, inget skit från Jula, och i den har jag en 5 meter lång halvtumsslang, med Cejnkoppling även på förbrukarsidan. Ackumulatorn får luft från den stora kompressorn med långa slangar.

Jag har en Husky 1/2" muttermaskin med dubblehammare som skall ge omkring 1085 Nm vid lossning. Maskinen är köpt på Home Depot i San Antonio i Texas. Den har inte gått bet på någon mutter eller skruv hittills, med den setup jag beskrev. Däremot har den sabbat en mindre tekniskt lagd kollegas bromstrumma, när han skruvade en skruv som hade gått in snett ända i botten. Fälgen klarade sig när jag hejdade honom. Jag tyckte att det hade knackat lite väl länge när jag sa åt honom att avbryta.
https://www.homedepot.com/p/Husky-800-ft-lbs-1-2-in-Impact-Wrench-H4480/304781259
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS och 3 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag har en Husky 1/2" muttermaskin med dubblehammare som skall ge omkring 1085 Nm vid lossning.
Eller troligare ...som ska klara att lossa en speciell mutter åtdragen med 1085 Nm. ;)
 
Låter bilden tala för sig själv, ni andra har fel det är helt uppenbart:cool:
Panasonic EY7551 18V slagskruvdragare med borstlös motor och Li-ion batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
nanowire
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Låter bilden tala för sig själv, ni andra har fel det är helt uppenbart:cool:
[bild]
Ett inlägg i trådens sanna anda.

Jag gillar iaf kulan på 1/2"-fästet. Frågan är hur den låter?
 
richardtenggren
Gällande låsningen på IR så har inte jag haft det problemet på min, dessvärre är problemet att ringen lätt försvinner spårlöst.
Min maskin är arvegods och har några år på nacken och samtidigt välanvänd (går inte utläsa modell), men vill minnas att det bytts ”knappar” och låsring några gånger.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ett inlägg i trådens sanna anda.

Jag gillar iaf kulan på 1/2"-fästet. Frågan är hur den låter?
Tänk dig en gammal meec-mutterknack fast på steroider, låter som f-n och drar riktigt, riktigt bra!
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Tänk dig en gammal meec-mutterknack fast på steroider, låter som f-n och drar riktigt, riktigt bra!
Fyfan. Farsan har kört min Meec i två år till nu sedan jag gav bort den....den vägrar dö.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ett inlägg i trådens sanna anda.

Jag gillar iaf kulan på 1/2"-fästet. Frågan är hur den låter?
En annan fråga är hur hållbar en lösning med kula är? Jag har kärv ring på mitt 3/4”-fäste men efter att ha bräsat på lite kan jag tänka mig att båda slits och att ring är lättare att byta ut.
 
Det kanske räcker med lite fett på ringen så är saken biff, har inte letat efter en lösning på problemet.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Blir maskinen starkare om du har ett batteri på 4Ah?
För att komplettera mitt svar tidigare: jag hittade en YT-video om just detta för ett tag sedan och ramlade på den igen.


Uppenbarligen testar man enbart lossdragningskraft här men jo det verkar vara en tydlig skillnad som jag märkt av själv också.
 
har har ju tom. en adapter på som dödar kraft (Ser ut som 1/2" till 3/4")
 
richardtenggren
Jag kör på 3/8 men köpte 3/8-hylsor till den men även en 1/2-adapter.

Men skyddet ser smart ut! :)
 
Gummiskyddet behövs nog bara om man dänger runt med maskinen ofta, tappar den i backen stup i kvarten.

I videon kör han 6Ah vs 2Ah batterier, prestanda från 4 Ah batteri är snarlikt eftersom det är byggt på samma 3x2 konfiguration dvs parallellkopplade celler,
 
Nu är det dags igen, har ni laddat med luft och dragare?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nu är det dags igen, har ni laddat med luft och dragare?
Ohhh ja! (y)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.