Tur att någon håller dej sysselsatt.(y)
 
  • Haha
stigen
  • Laddar…
”Första Advent”

Fyra ölburkar med ett tänd ljus på toppen i en verkstad, omgivna av träspån, med verktyg på väggen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I dag är det första Advent och i ”Snickerboa” är det första ljuset tänt. Utsmyckningen av årets adventsstake går i spånens tecken. Ett av årets mål var att utforska det gamla hantverket och börja använda händerna med basverktyg. Jag känner mig ganska osäker och ödmjuk inför uppgiften men tycker ändå att några steg i rätt riktning har det blivit trots detta konstigt år med ständiga toppar och dalar.

Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Lime113 och 13 till
  • Laddar…
Det enklaste sättet att bli kvitt en frestelse är att falla för den. Så det gjorde jag!
Jag har under en tid nu använt dom olika Rali-hyvlarna och tycker att dom fungerar väldigt bra. Enkelheten i handhavandet passar mej perfekt.
Deras 3 olika stämjärn med utbytbara skär har retat ”Villha/Nerven” en längre tid så när även dom körde lite Black Days blev frestelsen för stor.

Öppen verktygslåda med RALI hyvlar och stämjärn samt tillbehör ordnat för att visa innehållet och dess organisation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En öppen verktygslåda med Rali-hyvlar och stämjärn med utbytbara skär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bara farten tog jag också bänkbeslag som kommer att passa perfekt på mitt stora MFT-bord!

Skrämdump av en onlinebutiksida som visar RALI press Evolution 1460 skruvstycke med specifikationer och en nedsatt pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utvärdering kommer framöver!

Dag
”Emo ergo sum”
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
För - Efter

Här är högen med brädorna kapade 45cm innan hyvlinskalaset startar.

Hög av kapade träbrädor på 45cm redo för hyvling i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betylig krympning efter rikt/planhyvling.

Hög med kapade träbrädor på 45 cm, redo för rikt/planhyvling, i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu får det vara nog för idag. Första Adventsglögg med brasa utomhus väntar!

En mysig utomhusmiljö i skymningen med tänd brasa, ett växthus och adventsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Tempoarbete

I dag har bitarna kapats till rätt mått 400mm. Av startfältet återstår 40 bitar då några har gallrats bort under vägen. Jag kör alltid lite extra material från början för då kan man unna sig att vara lite kritisk under resan gång.

Trav av kapade träbitar med gersågade hörn, staplade på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter formatsågningen gersågade jag alla hörnen lite i 45˚ för att underlätta den senare radieslipningen av hörnen i den stora oscillerande slipmaskinen.

Fyra träbitar kapade till 400mm med gersågade hörn på verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många moment blir det. 160 gersågningar och 160 radieslipningar!

Fyra träbitar med kapade hörn och mjukt radieslipade kanter på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En provfräsning av kanterna med den lilla 12v Bochfräsen blev godkänt av ”Trädgårdsmästare” så nästa moment blir kantfräsning runt om av alla bitarna.

Träbit kapad till 400mm med 45˚ gersågade hörn redo för radieslipning och kantfräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbit med gersågade hörn på 45 grader och mjuka radier redo för slipning och kantfräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det blir nog att köra i det stora fräsbordet så det får bli en annan dag.

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej!

Jag har nu testat hyvlarna lite mer och dom känns väldigt stumma när man hyvlar. Några vibrationer har jag inte lagt märke till.
När det gäller ändträ har jag också testat. Fungerar men jag tycker inte ytan blir så fin. Kollade lite på ”Shooting Board” men tycker inte att jag behöver ännu en pryl till att hålla på med. När jag behöver blanka fina avkap använder jag alltid en 100-tänders klinga på Kapexen. Dom snittyrorna känns som hyvlat.

[bild]

Så hyvlarna kommer nog användas som trevligt komplement vid finlir framöver.

Dag
Det är en Makita thin kerf klinga väl? Jag har tittat på liknande klinga för min Bosch-kapsåg :)
 
Lime113 Lime113 skrev:
Det är en Makita thin kerf klinga väl? Jag har tittat på liknande klinga för min Bosch-kapsåg :)
Stämmer att det är en Makita klinga. Blir väldigt fina ytor när man kapar i Kapexen. Känns som hyvlat!
 
Grannen behövde en stabil ekplanka för sitt helgverktyg.
Ekbitar har jag gott om. `A votre sante’!

Dag

Metallisk korkskruv monterad på en horisontell ekplanka på ett verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Dsundet och 3 till
  • Laddar…
Före - Efter

Radiefrästa träbitar upplagda ovanpå varandra på en arbetsbänk i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiefrästa träbitar på en arbetsbänk, ordnade i två högar med synliga snittmärken från bandslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I dag har jag radiefräst alla 40 bitarna och gett samtliga bitar lite snabbputs på bandslipen.
Fräsningen rullade på bra. Det gäller att hitta rätt hastighet på frässtålet så det skär bra och inte bränner.

LED-belysningen inne i fräshuven underlättar verkligen när man står och fräser!

Ett trästycke som är radiefräst med synliga slipmärken, uppklämt i en verktygsbänk med LED-belysning i fräshuven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår att ta fram 8 ekbitar som skall hålla ihop ryggplattorna.
Men det spara jag till en annan dag för man kan ju inte göra allt roligt på en dag!

Dag
 
  • Gilla
ceson och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Grannen behövde en stabil ekplanka för sitt helgverktyg.
Ekbitar har jag gott om. `A votre sante’!

Dag

[bild]
Förlåt min okunnighet! Vad är det för ett verktyg?
 
En stärkande hand för att kunna avnjuta ädla drycker! Skål!
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Tips!

Användning av vinkelkort för sågning med justersåg på HolzWerken webbplats
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyska HolzWerken är precis som man förväntar sig. Ordning och reda! Inga skakiga videobilder med dåligt ljud utan alltid producerat enligt tysk "Ordnung"! Jag brukar kolla på deras utskick och oftast hittar man ett och annat intressant tips.
Denna videon lär ut hur man med enkla medel kan använda sin justersåg till att göra olika vinkelsågningar. Man behöver inte kunna förstå tyska då filmerna är väldigt informativa.

Dag

http://www.holzwerken.net/HolzWerke...lelanschlag-Das-Winkelbrett-macht-es-moeglich
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Total makeoverprojektet med trädgårdsstolarna fortsätter. ”Trädgårdsmästaren” vill ha en helt annan look på det hela.
Jag kommer att ändra/vända på ryggstödets utformning så nya fästpinnar fick skapas.

Två trästycken med tappar för osynlig infästning i ett renoveringsprojekt för trädgårdsstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare var träbitarna fästa med mindre svarta vagnsbultar men nu skall det var osynlig infästning. Jag har gjort en mock-up med lite spånplattespill för att visualisera det hela.

Renoverad trädgårdsstol med omvänd ryggstödsutformning och nytt trä sits i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försökte köpa lite rostfri skruv idag på Biltema men på hyllan var det öken. Men ClasOlle hade precis vad som behövdes och dessutom var det REA, halva priset!

Förpackning av rostfri skruvuppsättning från Clas Ohlson med flera olika storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En låda med sorterade rostfria skruvar i olika storlekar för trädgårdsstolsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig kväll!
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
”Andra Advent”

Fyra ölburkar av märket Arboga framför ljus på en verkstadsbänk omgiven av spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



 
  • Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.