Hej, jag har ett garage på 15 kvm som jag tänkt dela av till en förrådsdel och en kontorsdel, det blir även lite loft så man kan nyttja som gästrum.

Frugan är orolig att detta sänker värdet på fastigheten, vad säger ni?
 
Tvivlar hon på ditt snickarkunnande eller... :rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
Naten och 24 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Tvivlar hon på ditt snickarkunnande eller... :rolleyes:
Nej alltså oavsett vem som gör. Själva förändringen, att det inte kommer finnas ett garage längre.
 
  • Gilla
Boab och 2 till
  • Laddar…
Det låter ju som om det är relativt enkelt att ändra tillbaka till garage, så jag har svårt att se att det skulle påverka värdet. Kan det vara så att hon egentligen vill ha kvar garaget?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Risken är att det blir två väldigt små rum. Har ni inte väldigt få rum i övrigt och garaget är fräscht håller jag nog med din fru.
 
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
De beror helt på intressenten. Själv skulle jag se det som en nackdel, eftersom jag prioriterar ett garage.

Staffan
 
  • Gilla
Flamman och 24 till
  • Laddar…
Kanske, kanske inte. 15kvm är ju i alla fall inte särskilt imponerande som garage. Det som jag tror påverkar är ju hur huset ser ut i övrigt. Hur många kvadratmeter har ni? Hur många sovrum.
Har man ett litet hus med för få sovrum för att det ska funka för en barnfamilj så kan det mycket väl vara så att huset är iskallt på marknaden. Då kan det absolut vara värt att bygga om så att man får ytterligare ett sovrum och därmed fånga den stora kundkretsen med två vuxna och 2,5 barn.
Oavsett tror jag knappast att det sänker värdet. Däremot kan det ju vara så att själva ombyggnadskostnaden blir bortkastad om värdet på huset blir oförändrat
 
  • Gilla
Kennakusebo och 3 till
  • Laddar…
Det blir väldigt små rum som en eventuell köpare kan uppleva som oanvändbara.
Själva ombyggnad kan ju kosta en del med isolering, fönster, bygglovändrad användning) mm.
 
  • Gilla
CatrineKrantz
  • Laddar…
Skall ni sälja så låt det vara. Skall ni bo där och behöver dom små rummen. Då är det bara at bygga. Man kan inte hålla på att fundera på värdet om man har behov av rummen. Du kan alltid bygga tillbaka inför försäljning om du vill.
 
  • Gilla
fulkopplaren och 18 till
  • Laddar…
R Rosten1000 skrev:
Skall ni sälja så låt det vara. Skall ni bo där och behöver dom små rummen. Då är det bara at bygga. Man kan inte hålla på att fundera på värdet om man har behov av rummen. Du kan alltid bygga tillbaka inför försäljning om du vill.
Tvärt om, vi flyttar in nu lär bo minst 10 år, kanske till slutet
 
  • Gilla
olaandersson och 1 till
  • Laddar…
Köpte jag hus skulle jag föredra garage, jag har skrapat rutor så det räcker i mitt liv . :)

Du har inte funderat på en liten friggebod eller attefall som kontor och gästrum? Det låter som om det kan bli dyrt att bygga om garaget. Det finns många inte jättedyra byggsatser för både friggebod och attefall. Med detta alternativ kan du ha garaget kvar.

Edit. Jag har tagit för givet att TS garage är fristående, men det kanske är sammanbyggt med huvudbyggnaden?
 
Redigerat:
  • Gilla
JalleA och 2 till
  • Laddar…
Intressant frågeställning, vi har faktiskt en liknande med vårt hus idag! Vi har ett fristående garage på ca 50 kvm (varav 15kvm förråd). Vi har ställt oss frågan vilket som är bäst utifrån fastighetens värde att göra om en del av garaget till bostadsyta och förvandla det som är kvar till ett stort förråd. Jag skapade en egen tråd om detta så jag inte kapar din...

Rent spontant känns det som att ett garage bör locka en större grupp köpare, men sen har ju den slutliga planlösningen viss en påverkan. T ex så kanske två små rum vara mindre intressant än ett fungerande garage, som någon skrivit innan.
 
  • Gilla
berraman och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Skulle säga som andra att det beror på.... Är det ett användbart garage (min uppfattning är att många garage byggda förr är för små för att vara praktiskt användbara idag, eller ligger placerade så det är trixigt att komma ut/in m bilen)?
Har ni ett litet hus med få sovrum? Har ni verkligt behov av gästrum, arbetsrum etc?
Finns det plats att parkera bilen utanför? Finns tex carport/tak?

Vi använder vårt garage nästan uteslutande som förråd eftersom det tycks ha dimensionerats för en VW bubbla modell 1975 eller Mini. Men som förråd är det oslagbart!
Och vi hade sannolikt haft en bil i det om det varit större...
 
15kvadrat får man knappt in en normalstor bil i (v70). Vad jag inte förstår, hur högt i tak är det i detta lilla garage så att ni får in ett loft?
Som någon tidigare sagt, bygg för ert behov.
Jag hade själv ett litet garage till mitt hus, konstaterade innan köp att jag inte skulle få in min bil, så det drog ned vad jag var villig att betala för huset, byggde om till verkstad/förråd istället. Nu är allt rivet och nytt 60kvadrat står där istället.
 
  • Gilla
bsba och 1 till
  • Laddar…
@
M Mwelander skrev:
Hej, jag har ett garage på 15 kvm som jag tänkt dela av till en förrådsdel och en kontorsdel, det blir även lite loft så man kan nyttja som gästrum.

Frugan är orolig att detta sänker värdet på fastigheten, vad säger ni?
Svaret på din fråga kan ju påverkas av vart i vårt avlånga land du bor. Genomför du förändringen ska du emellertid se till är det är lätt att återställa till garage igen (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.