F Fredh Holma skrev:
Vad heter tvättstället?
det fanns på IKEA, men jag tror inte det finns kvar. Scrollade lite snabbt igenom deras hemsida för att leta upp den. Men den påminner väldigt om ”ENHET / TVÄLLEN” kommoden, precis samma mått. Dock har vi ett annat handfat
 
  • Vit badrumshandfat liknande IKEA:s ENHET / TVÄLLEN kommod, med kran och blå kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JPC-CONSULT
  • Laddar…
fredrikchail fredrikchail skrev:
Tack för det! Har hört att i hus med självdrag ska plasten sitta innan isolering, då det är ett så kallat otätt hus jag har, samt att isoleringen enbart bygger 45mm. Men jag kan ha fel! :D
Beundrar det jobb ni lägger ner. Bravo.
 
  • Gilla
fredrikchail och 1 till
  • Laddar…
I IaMatsErik skrev:
Beundrar det jobb ni lägger ner. Bravo.
Stort tack för de fina orden! Kul att höra :D
 
Tack för alla bilder och bra jobbat!
Många likheter med det vi gjort i vårt hus från -67.

Ta en paus nu! :)
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
L Likan skrev:
Tack för alla bilder och bra jobbat!
Många likheter med det vi gjort i vårt hus från -67.

Ta en paus nu! :)
Tack så mycket! Kul att höra, hoppas du lägger upp så man får följa dig :) ja, det är nog dags för lite paus nu, blir en del till våren och sommaren :D
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
Tack allihop för alla fina svar!

Jag tänkte dra lite mer information om vår villa för den som är intresserad

Huset byggdes 1961 och då fanns inte vardagsrummet på 40 kvm, samt att köket var mindre och delade yta med ett sovrum som ni kan se på bilderna.

Cirka 10 år senare byggdes vardagsrummet på 40 kvm till på huset och då blev även det sovrummet i köket en del av köket.

När vi flyttade in i huset såg planlösningen ut som på ritning nummer 1.
Vår tomtarea är på 1493 kvm
Boytan är 114 kvm
Biyta i form av Inredd källare på 74 kvm
Vårt fristående garage är på cirka 49 kvm
Inglasad altan på framsida är på 37 kvm
Uterummet på baksidan är på cirka 16 kvm
Trädäcket på baksidan är på 60 kvm

Efter vår renovering när vi har plockat bort väggar ser husets planlösning ut som på bild nummer två.
 
  • Arkitektonisk ritning över en villa före renovering med måttsatta rum och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en villa före renovering med markerade rum och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
fredrikchail fredrikchail skrev:
Blev stor skillnad ändå, med nya möbler och en duschvägg samt nytt fönster.
Hej!
Starkt jobbat först och främst.
Ett tips för att piffa badrummet lite extra till en billig peng är kakelfärg. Enkelt vitt med det golvet och möblerna skulle nog göra sig fint.
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
O oneill skrev:
Hej!
Starkt jobbat först och främst.
Ett tips för att piffa badrummet lite extra till en billig peng är kakelfärg. Enkelt vitt med det golvet och möblerna skulle nog göra sig fint.
Hej, tack så mycket! Ja det lät ju intressant. Hur är hållbarheten på en sådan färg? Tack för tipset :D
 
fredrikchail fredrikchail skrev:
Hej, tack så mycket! Ja det lät ju intressant. Hur är hållbarheten på en sådan färg? Tack för tipset :D
Jag har inte testat själv (hus byggt 2006) men har läst en del bra omdömen och har en bekant som gjorde det för ett år sen med mycket fint resultat. hur slitstarkt det är får nog någon annan svar bättre på :)
tips är att googla på kakelfärg och läsa tips, råd och omdömmen. kan ju vara nåt att göra tills vidare om annat tills dess att man renoverar badrummet
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
O oneill skrev:
Jag har inte testat själv (hus byggt 2006) men har läst en del bra omdömen och har en bekant som gjorde det för ett år sen med mycket fint resultat. hur slitstarkt det är får nog någon annan svar bättre på :)
tips är att googla på kakelfärg och läsa tips, råd och omdömmen. kan ju vara nåt att göra tills vidare om annat tills dess att man renoverar badrummet
Kanon! Ja det är absolut ett bra alternativ innan man gör om badrummet, ska titta närmare på detta! Tack :D
 
Mats-S
fredrikchail fredrikchail skrev:
Tack för det! Har hört att i hus med självdrag ska plasten sitta innan isolering, då det är ett så kallat otätt hus jag har, samt att isoleringen enbart bygger 45mm. Men jag kan ha fel! :D
Man ska alltid vara försiktig med plast i äldre hus. Vid minsta tveksamhet är det bättre att använda förhydringspapp som andas åt bägge hållen, då riskerar man inte att fukt kommer in på fel ställe.
Visst, det blir inte absolut vindtätt, men gott nog i hus vars ventilation inte har det som absolut krav. På mitt sommarställe är plast TOTALT förbjudet, finns inte en plastremsa i dom väggarna :)
 
  • Gilla
Ollahs och 1 till
  • Laddar…
Imponerande förändring av huset.
Intressant att huset även byggdes ut av tidig ägare. Så var det även för vårt hus som byggdes ursprungligt 1953, för att byggas ut vid 1970 för större vardagsrum och ytterligare sovrum, där också hela fasaden byttes från rappad fasad till tegel.

En detaljfråga; visst använde du markskruv för terassen, vad rekommenderar du för märke och djup på skruv?
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
SollentunaStefan SollentunaStefan skrev:
Imponerande förändring av huset.
Intressant att huset även byggdes ut av tidig ägare. Så var det även för vårt hus som byggdes ursprungligt 1953, för att byggas ut vid 1970 för större vardagsrum och ytterligare sovrum, där också hela fasaden byttes från rappad fasad till tegel.
Kul att höra att det är så för er också, det kanske var vanligt på den tiden att man byggde ut senare? På vårt hus gjordes också en förändring av fasaden från träpanel till tegel. Man kan se resterna av den träpanelen i vårt uterum, den grönmålade väggen!

En detaljfråga; visst använde du markskruv för terassen, vad rekommenderar du för märke och djup på skruv?
Ja, det stämmer! Jag valde markskruv trots att det är väldigt omdiskuterat huruvida funktionen är på dessa och om det är bättre att gjuta plint. När jag skulle använda markskruv pratade jag med en snickare som hade använt dem rätt frekvent i sina byggen. Han sa till mig att för mitt ändamål, dvs. trallgolv, utan tak så skulle jag välja marskruv som var 865 mm höga. Skulle man däremot vilja ha en altan med tak och lite tyngre belastning skulle man i så fall gå på längre skruv, Jag tror det finns bortemot 2500 mm. I alla fall så valde jag att köpa markskruv från Jula som heter "Jordankare" i deras sortiment, då de mer kända märkena var betydligt mycket dyrare! Dessa är nämligen 865mm höga och passade väldigt bra. Jag hyrde en sån maskin på en uthyrningsfirma och drog i markskruven över en helg, inga problem.
 
  • Gilla
Erik_k
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Man ska alltid vara försiktig med plast i äldre hus. Vid minsta tveksamhet är det bättre att använda förhydringspapp som andas åt bägge hållen, då riskerar man inte att fukt kommer in på fel ställe.
Visst, det blir inte absolut vindtätt, men gott nog i hus vars ventilation inte har det som absolut krav. På mitt sommarställe är plast TOTALT förbjudet, finns inte en plastremsa i dom väggarna :)
Tack för det förtydligandet! Det visste jag inte. Ska absolut ha det i åtanke framöver :D
 
Bra jobbat! Och bra tempo (y)

Glöm inte att sitta ned och ta en öl ibland till våren på den soliga altanen ;)
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.